Black metal je
hudební styl, subkultura metalu, která vznikla v
polovině 80. let 20. století. Je podobný
death metalu, ale je to daleko intenzivnější hudební
žánr. Námětem black metalu je hlavně temnota,
misantropie, často rozebírá stinné stránky
lidské historie. I když mnoho kapel používá ve
svých textech satanismus jako téma, jde spíše o
metaforické vyjádření, které pramení
z nenávisti vůči náboženstvím, církvím
a jiným, z jejich pohledu pochybným hodnotám.
corpse paint |
U kytar
převažuje použití tzv. silových akordů powerchords.
První kytarista, který je použil, byl Tony Iommi
z BLACK SABBATH (výrazně u písně Black
Sabbath). Časté je použití chromatických
tónů posunutých dolů nebo nahoru o půltóny,
vytvářející tónicky neklidnou atmosféru
(běžné rysy tritonových intervalů). Zde je také
odklon od již zavedené stupnice z důvodů větších
disonancí („odpor“) zvuku, tak jako u harmonických
tónů. Vzácné je využití kytarových
sól, na rozdíl od heavy a power metalu.
U bicí se
používá double bass, blast beat, a D-beat bubnování.
Tím se vytvoří velmi jednoduchá a působivá
hudba. V některých
případech mohou mít bicí v hudbě menší
úlohu. Mnohdy jen doprovázejí velmi holými
a prázdnými tóny - využívá se
zvláště pro vytvoření atmosféry black metalu.
Zde jistě budou mít mnohé skupiny výhrady,
zvláště v některých pasážích skladeb.
Některé umělci, zejména ti sóloví,
využívají umělé bubenické zařízení
namísto lidského bubeníka.
Co se týče
zpěvu, je zde zřetelný tvrdý (harsh) styl vokálů
, často velmi hrdelní skřehot (murmur, growling) nebo vysoký
intenzivní vřískot (screaming). Vokál současně
doplňuje hudbu svou dramatickou podstatou zkreslení. Některé
skupiny, zvláště v symfonickém black metalu, vkládají
do písní tradiční vokály, často uváděné
jako 'čisté' vokály. Také některé
blackmetalové skupiny, jako je ARCTURUS, používají
'čisté' vokály pro všechny písně. Často se
využívá efektu ozvěny hlasu k vytvoření hudby
více plné a atmosférické. Stejně jako
gregoriánský chorál jsou některé
blackmetalové písně doplněny o ženský nebo
mužský pěvecký sbor.
duo DARKTHRONE |
V textech klade
black metal velký důraz na odpor proti křesťanství
(satanismus, pohanství, okultismus). Texty často zmiňují
zimu, temnotu, lesy a jiné přírodní elementy.
Dále mohou opěvovat folklór a historii těchto zemí.
Texty se zabývají spíše temnými
stránkami života, včetně války, misantropie, bídy
a násilí. Mohou být také inspirovány
světem fantasy. Zejména se mnoho skupin zaměřuje na
fiktivní kontinent Středozemě od J. R. R. Tolkiena, např.
rakouská skupina SUMMONING, či norský BURZUM. Jiné
skupiny si mnohdy vytváří své vlastní
smyšlené říše. Například určité
písně od skupiny IMMORTAL vyobrazují imaginární
království nazvané Blashyrkh. BAL-SAGOTH si také
vytváří své vlastní fantasy příběhy,
které jsou inspirovány spisovateli Robert E. Howardem a
H. P. Lovecraftem.
Využívá
se struktura písní, která často postrádá
veršování i refrén, a obsahuje dlouhé a
opakující se instrumentální pasáže
s menším využitím vokálů než v jiných
stylech metalu. Rychlý rytmus, většinou v celém
taktu, někdy v tříčtvrťovém se střídá
s klidnějšími pasážemi. Příležitostně se
využívají elektronické klávesy, někdy i
cembala, housle, varhany a pěvecké soubory. Tyto nástroje
dávají hudbě orchestrální nebo chrámovou
atmosféru. Některé skupiny mají sklon k častému
používání kláves, kterých
využívají jako hlavní nástroj. Obvykle
jsou skupiny používající klávesy
označovány jako symfonický black metal. Některé
skupiny, jako je například DIMMU BORGIR, nahrávají
svá alba se symfonickými orchestry. Někdy je úmyslně
vytvářena technicky velmi chudá hudba. Tento efekt
demonstruje album Transilvanian Hunger od skupiny DARKTHRONE.
artwork Opus Nocturne (1994) kapely MARDUK |
Na rozdíl
od jiných žánrů mnoho blackmetalových skupin
nevystupuje na živo. Jedná se převážně o
jednočlenné skupiny, které si vybraly kariéru
bez živých vystupování. Mezi jejich přední
zástupce patří BURZUM a XASTHUR. Nicméně jiné
jedno- nebo dvoučlenné skupiny (SATYRICON, NARGAROTH, SATANIC
WARMASTER) účinkují často spolu s jinými
hudebníky na živých vystoupeních. Živá
vystoupení jsou často obohacena o divadelní techniky a
jevištní rekvizity anebo ohnivou show v podobě plivání
ohně. Skupiny MAYHEM, GORGOROTH, CRADLE OF FILTH jsou velmi proslulé
ve svých groteskních a kontroverzních jevištních
show. Mnoho hudebníků si osvojilo neo-medieval (napodobující
středověk) styl oblékání, který může
obsahovat kožené oblečení, bodce, otrokářskou
výbavu, erby a zbraně. Mnoho hudebníků používá
přezdívky, často inspirované mytologií nebo
folklórem (například Bård
Eithun ze skupiny EMPEROR se sám označil jako Faust).
Obaly alb bývají atmosférické nebo
zobrazují přírodní či fantastické
krajiny (album Filosofem od skupiny BURZUM, album In The
Nightside Eclipse od skupiny EMPEROR), zatímco jiné
skupiny používají motivy násilí,
sexuálních zvrhlostí nebo obrazových
výjevů (album Opus Nocturne od skupiny MARDUK). Velmi
běžné jsou i satanistické motivy, například
obrácené pentagramy nebo obrácené kříže.
Jedním z největších rysů blackmetalového
image je líčení corpsepaint (tj. napodobující
mrtvolu) nebo warpaint černý a bílý makeup (tj.
napodobující obličejové válečné
barvy pohanských válečníků, majících
zastrašit nepřítele v průběhu bitvy), někdy s falešnou
krví,inspirované skupinou KISS.
K důležitým
podžánrům black metalu patří ambient black metal
neboli atmosférický black metal. Ten se vyznačuje
kombinací typického black metalu a ambient metalu či
dark ambientu. Hraje se na elektrickou kytaru, syntezátory a
klávesy v „atmosférickém“ stylu za použití
dozvuku. Druhým důležitým substylem je symfonický
black metal. Ten míchá black s orchestrálními
nebo jinými klasickými nástroji (klávesy,
žesťové nástroje…). V symphonic black metalu
se může objevit i ženský vokál. Mezi takové
kapely patří například EMPEROR nebo DIMMU BORGIR.
KOŘENY A
HISTORIE
cover desky Black Metal skupiny VENOM |
Založení
názvu tohoto hudebního stylu se přiznává
kapele VENOM, konkrétně albu Black Metal z roku 1982.
Texty a obrazy na albu se zaměřili na antikřesťanská a
satanistická témata víc než jakákoli
deska předtím. Jejich hudba byla rychlá, v produkci
nevyhlazená a s chraplavými či vrčivými
vokály. Členové VENOM taktéž přijali
pseudonymy, jež se stalo rozšířenou praxí mezi black
metalovými hudebníky.
Dánští
MERCYFUL FATE se staly velice vlivnými, když předvedli
satanské obrazy a epickým psaním písní
i progresivním muzikantstvím na EP Mercyful Fate a
klasických albech Melissa a Don´t Break The
Oath. Zpěvák King Diamond (vlastním jménem
Kim Bendix Petersen) nosil na stage make-up, což se stalo inspirací
pro druhou vlnu k nošení corpse paintu.
MERCYFUL FATE a skladba Nuns Have No Fun (1982):
Další
důležitou kapelou pro black metal byla švédská
skupina BATHORY, vedena Thomasem Forsbergem (pod pseudonymem
Quorthon). Nejenom, že hudba BATHORY byla temná, rychlá,
hodně zkreslená a s antikřesťanskými texty a
fantazií, Quorthon byl také prvním, který
použil „ječivé“ vokály, které se staly
definicí black metalu. Kapela hrála tímto stylem
na svých prvních čtyřech albech: Bathory (1984),
The Return OF Darkness And Evil (1985), Under The Sign Of
Black Mark (1987) a Blood Fire Death (1988). S Blood
Fire Death a následujícími dvěma deskami,
Hammerheart a Twilight Of The Gods, dali BATHORY
základy stylu, který se stal známý jako
Viking metal.
Quorthon, zpěvák BATHORY |
Mezi další
umělce považované za součást tohoto hnutí
patří HELLHAMMER a CELTIC FROST (Švýcarsko), KREATOR,
SODOM a DESTRUCTION (Německo), BULLLDOZER a DEATH SS (Itálie),
jejichž zpěvák Steve Sylvester byl členem Ordo Templi
Orientis.
V době
vydání desky Under The Sign Of The Black Mark
skupiny BATHORY, byl tento počin považován za death
metalovou nahrávku. V pátém vydání
časopisu Slayer, napsal Medalion, že „poslední móda
black/satanistických kapel se zdá být u konce“,
tradice pokračovala několika kapelami jako INCUBUS a MORBID
ANGEL (USA), SABBAT (Velká Británie), TORMENTOR
(Maďarsko) a SARCÓFAGO (Brazílie.) O rok dříve
vznikla Norská black metalová scéna, vyšly
důležité nahrávky ROOT a MASTER´S HAMMER
(Československo), VON (USA), BLASPHEMY (Kanada), ROTTING CHRIST
(Řecko) a SAMAEL (Švýcarsko). V severoevropských
zemích se kapely začaly odvolávat buď na výše
zmíněné skupiny nebo ty z první vlny. Ve
Švédsku je tím myšleno MARDUK, DISSECTION, NIFELHEIM
a ABRUPTUM. Ve Finsku vznikla scéna, která míchala
black metal s prvky death metalu a grindcoru; sem patří
BEHERIT, ARCHGOAT a IMPALED NAZARENE. V této době se
v USA objevily skupiny jako DEMONCY a PROFANATICA. Během tohoto
období byl americký a švédský death
metal více populární mezi fanoušky extrémního
metalu.
Z českých
blackmetalových kapel můžeme zmínit např. MASTER´S
HAMMER, ROOT (druhá polovina osmdesátých let),
TÖRR, kteří však stále tvrdí, že hrají
„jen o něco tvrdší rock'n'roll“, či již
neexistující kapelu RITUAL, dále potom ENOCHIAN,
MANIAC BUTCHER, INFERNAL HERETIC nebo třeba MORRIOR.
Druhá vlna black metalu ale
zahrnuje především Norský black metal. A z důvodu
jeho relativní izolovanosti jako samostatné scény
a především větší problematiku, jsme norskému
blacku vymezili vlastní kapitolu nazvanou Norwegian black
metal.
Skladba War (1996) české skupiny DARK STORM:
http://strucneohudbe.blogspot.cz/search/label/atmospheric%20black%20metal
OdpovědětVymazatsupreme t shirt
OdpovědětVymazathermes
bape outlet
yeezy 350 v2
supreme clothing
air jordan 1
supreme new york
supreme clothing
supreme t shirt
air jordan travis scott
off white hoodie
OdpovědětVymazatfear of god hoodie
off white outlet
golden goose sneakers sale
bape hoodie
golden goose outlet
off white outlet
golden goose outlet
off white hoodie
off-white