Blogger Widgets

pondělí 1. října 2012

LABELY: Relapse Records


Jeden z významných labelů na popředí extrémní hudby, ne jen díky dosaženým úspěchům, ale co je důležitější, díky vysoce tvůrčím skupinám, které lidé z Relapse podepisují a podporují.“ Takto nazývá Relapse Records jeden ze světových metalových magazínů, TERRORIZER.

V první řadě podepisujeme kapely, které máme rádi,“ říká ředitel společnosti Matthew J. Jacobson. Společnost založil v srpnu roku 1990 ve sklepě domu svých rodičů, který stál ve městě Aurora (stát Colorado). První dvě vydané nahrávky byly sedmi palcové singly kapel VELCRO OVERDOSE a FACE OF DECLINE, brzy následované třemi death metalovými kapelami, které se staly největšími jmény labelu, DECEASED, SUFFOCATION a INCANTATION.

Dalším krokem bylo rozhodnutí o vhodném názvu. S labelem začínajícím „více na publikování za publikováním než s nějakým dalekosáhlým plánem,“ byl Jacobson víc než šťastný, že se podílí na práci s milovanou muzikou, ale část v něj viděla budoucnost v podporování regionálního hardcore a death metalu. „Chtěl jsem jméno, které bylo vhodné pro metal a tvrdou hudbu, ale nebylo omezující,“ říká. „Místo jmen jako Metal Head Records nebo Kill Your Mom Records jsem chtěl něco, co by neomezovalo náš hudební rozsah.“

Po založení Relapse Records jako značky, Jacobson pilně pracoval. Stále více se připojoval do sítě navštěvováním spoustě stejně smýšlejících kontaktů díky tomu, že fungoval jako vydavatel fanzinu Horrendified. Jak Jacobson pokračoval v rozšiřování zpráv a informací o labelu, začal zajišťovat nahrávací smlouvy s některými ze špičkových undergroundových umělců té doby, především právě s INCANTATION a SUFFOCATION. Díky této své snaze o šíření jména labelu, navázal Jacobson kontakt se svým brzo budoucím partnerem Billem Yurkiewiczem. Oba přišli na to, že jejich hudební chutě a snaha vydávat hudbu byly pozoruhodně podobné. A tak se dva noví hudební magnáti spojili, aby rozšířili rozsah svých zájmů.

Jacobson s Yurkiewiczem vydali svých prvních pět nahrávek jako Relapse a zjistili, že si rychle získali armádu nadšenců. S pokračujícím růstem jména a objednávkového obchodu se kolem roku 1992 mohli stát nejexkluzivnější undergroundovou distribuční službou v Americe, která dodávala obsáhlé zásoby extrémně hudebních nahrávek, zboží a publikací z celého světa.

O rok dříve, 1991, po značném rozvoji přesídlilo Relapse své operace do odlehlého Millersvillu v Pennsylvanii. Nahromaděné úspěchy, vylepšení a vzestup byly oceněné velice brzy. Dnes klasický debut SUFFOCATION, Human Waste, vyšlo s nadšením kritiků stejně jako alba finských AMORPHIS a amerických death metalových umělců MORTICIAN a DECEASED. Brzo, Yurkiewicz a Jacobson – oba velcí fanoušci post-industriální experimentální muziky, elektronického ambientu a noise – odstartovali odnož Relapse nazvanou Relapse Entertainment, aby vydávali hudbu v rámci výše uvedených žánrů. Uprostřed těchto rostoucích vývojových trendů, distribuce Relapse i objednávky rostly jak velikostně, tak možnostmi.


Objednávkovou věc…jsme použili na koncertech v místě nazvaném G. Willikers v Pennsauken, New Jersey. To je místo, kde se konali všechny akce, tak jsme tam jeli a prodali nahrávky z kufru našeho auta – importované zboží a všechno, co jsme měli. Právě onehdy jsem zjistil, že náš první objednávkový katalog byl jeden kus papíru, kde na první straně byly tři sloupce a na druhé dopis lidem play list tří lidí ze společnosti,“ vzpomíná Jacobson na první dny velkoobchodu.

Rok 1994 byl svědkem vydání dnes klasického alba Tales From The Thousand Lakes od AMORPHIS. Album, dodnes nejlépe prodávaný kousek Relapse, mělo dalekosáhlý vliv na celosvětovou undergroundovou metalovou scénu. S prodejem přesahujícím 10 000 kopií pomohlo stále začínajícímu labelu transformovat se do vzkvétajícího podniku.

Možná víc než jakékoli jiné časové období, zvedly léta 1995-1996 obočí i vědomí, pokud se týče úspěchu Relapse a vyvíjejících se záměrů. Jeho dobře stavěná reputace, ale primárně jako death metalová a grindcorová značka, zvýšilo profil Relapse podepsání singlu a vyžadovalo to přímočarý směr.

Relapse podepsalo NEUROSIS od Alternative Tentacles, a to opravdu označilo nový směr labelu,“ říká Albert Mudrian, řídící editor Red Flag Media a dlouhodobý podporovatel extrémní hudby i autor brzo chystané knihy o historii grindcoru a death metalu nazvané Choosing Death. „Byla tu kapela se seriozní undergroundovou pověstí v punkových a hardcorových kruzích. Příchod NEUROSIS do náručí skutečně otevřel oči Relapse a uvědomili si, že jsou víc než jen label zaměřující se na death metal. Jakmile Relapse dosáhli této úrovně ´sofistikace´, byli vždy o krok napřed proti tomu, co se dělo v undergroundu extrémní hudby.“

Podpisem grindcorových baronů BRUTAL TRUTH a přidáním noise magnátů (někdejší kapely Amphetamine Reptile) UNSANE a TODAY IS THE DAY na seznam labelu stoupla estetika společnosti a ukázalo se, že to byla také základna pro extrémní umělce mimo kruhy death metalu.

V roce 1995 Relapse spustilo webovou doménu www.RELAPSE.com. Denně aktualizovaná a vylepšovaná RELAPSE.com dala fanouškům labelu okamžitý přístup k aktuálním zprávám, kalendáři turné, informacím umělců a – přes online e-shop – obrovské Relapse prémie hudebně orientovaného obchodu. Stránka RELAPSE.com následně přijala skvělou chválu od fanoušků a internetových hodnotitelů za plynulý design, informativní modus operandi a uživatelsky vlídný přístup. Přidáním extra položek jako mp3, skinů a populární přehled zpráv neustále vylepšovalo stránku v letech po jejím spuštění.

Odhalení RESOUND Music Ressource Guide v roce 1996 poskytl fanouškům přímý přístup ke všem věcem undergroundu v rámci (anti)umění a (kontra)kultury. Částečně hudební kniha, částečně obchodní katalog, RESOUND dodal fanouškům podzemí, po kterém dlouho toužili; vše v jednom, přehled hudby, zboží a aktuální zprávy jinak nedostupné přes RELAPSE.com. Produkovaná a vytvořená týmem RESOUND v rámci domova Relapse, volná publikace pozorovala světovou distribuci skrze mailing list zákazníka Relapse a neustále aktivní street team. Dnes se RESOUND neustále rozrůstá a získává stoupence, téměř vždy dostupná v místních obchodech s nahrávkami, tetovacích salonech nebo hudebních klubech.

EXIT-13, kapela Billa Yurkiewicze, spoluzakladatele Relapse Records
V roce 1997 Relapse zvětšilo svou mezinárodní moc s německou distribuční smlouvou a otevřením propagační kanceláře v Berlíně.

V roce 1998 dvě další smlouvy pokračovaly nejen povzbudily a znovu rozšířily seznam Relapse, ale také krajinu extrémní hudby celého světa. DILLINGER ESCAPE PLAN z New Jersey a NILE z Jižní Karolíny se připojili k respektovanému soupisu Relapse a ihned obrátili své vlastní žánry vzhůru nohama kombinací nedosažitelných hudebních schopností s hyper pokročilou interpretací o tom, jak by měla být muzika hrána.

DILLINGER spojovali hardcore nové školy, progressive metal a free jazz do vzteklého zvuku, který byl perfektním ztělesněním síly, katarzní naléhavosti a progresivního myšlení. Spojení bohatství kapely v podobě nápadů, nadlidských herních schopností, tiché jistoty a zničujících živých vystoupení dostalo fanoušky všude, zatímco zároveň přicházeli napodobitelé vlna po vlně. EP kapely z roku 1998 Under The Running Board a album z roku 1999 Calculating Infinity po svém vydání explodovaly, obě se setkaly s ohromným, dosud trvajícím úspěchem u fanoušků i kritiků.

Relapse debut NILE, v roce 1998 vydanou death metalovou klasikou Amongst The Catacomb of Nephren-Ka, vzal metalový svět do bouře, okamžitě zvedl laťku pro death metalové kapely hudebně, lyricky a koncepčně s jeho brutálním útokem, exotickou instrumentací, symfonickým středovýchodními pasážemi a oblíbenými zpěvy. Po šesti letech nespočetných světových turné a následných dvou dlouho hrajících vydáních sedí NILE na žánrových pilířích a upevnili svou pozici v panteonu metalové elity.


Relapse pokračovalo v dopředu uvažující propagaci a své touze po expanzi a sjednocení četných sekcí heavy metalové komunity, když se stalo sponzorem několika severoamerických hudebních festivalů jako The New England Metal and Hardcore Festival, Milwaukee Metalfest a následných March Metal Meltdown víkendových festivalů v New Jersey. První label svého druhu se chopil iniciativy s ohledem na prosté lidi podporováním heavy metalových událostí. Relapse tak činilo s entuziasmem. Toto nadšení bylo ihned přeloženo do zapojení a potěšení hudebního fanouška tak, aby získal informace o festivalech volně proudících ze zdrojů Relapse. Společnost také sponzorovala a poskytovala talent v „Relapse Stage“ na festivalech, představujíc návštěvníkům velké množství talentovaných a různorodých umělců.

V polovině roku 2000 Relapse přesídlilo své velitelství na předměstí Filadelfie, opouštějíc tak kdysi vyhovující, ale poté omezující okraj venkovského prostředí Lancasteru. Operování z rozsáhlé lokace poskytlo větší přístup k fanouškům a místům jak na předměstí metropolitní Filadelfie, tak celému východnímu pobřeží. Přesun Relapse se okamžitě projevil jako příležitostí pro nastavení stupně pro vzestup rozpoznání současnosti a realizování nových nápadů.

S 10. výročím existence Relapse oznámilo otevření první reprezentační prodejny Relapse Records. Umístěné na rohu Čtvrté a Jižní ulice ve Filadelfii, prvotní maloobchodní výpad Relapse otevřel dveře v pátek 1. června 2001. „Relapse Store“ dovolil společnosti stát se větší součástí hudební scény, nejen ve Filadelfii, ale na Východním Pobřeží, zatímco poskytoval hudebním fanouškům přátelské, zasvěcené služby a výběr hudebních položek jinde nedostupných.

V roce 2001 Relapse opět rozšířili a zpestřili svůj bandlist; svou stáj posílili zverbováním několika významných heavy rockových umělců. Podepsáním oaklandského power tria HIGH ON FIRE a kvintetu ALABAMA THUNDERPUSSY z virginského Richmondu v den zániku respektovaného hudebního labelu Man´s Ruin ucelilo postavení Relapse jako labelu pro fanoušky různorodé tvrdé muziky bez ohledu na klasifikaci. Později téhož roku Relapse ve své rodiny přivítalo lákavý kvartet z Atlanty, MASTODON.

V listopadu 2002 společnost Relapse oznámila plány pro svůj první hudební festival. Složený pouze z kapel tohoto labelu se Relapse Contamination Festival uskutečnil 18. a 19. ledna 2003 v Trocadero Theatre ve Filadelfii. Jedinečná událost spojovala prvky městské kultury se s kapelami labelu stojícími mimo tento rámec a sledující odlišné ideály; průvodce programem festivalu obsahoval informace o zajímavých místech Filadelfie (muzea, restaurace atd.), které by mohly být v potenciálním zájmu návštěvníků. Velikáni Relapse, NEUROSIS (s MASTODON jako hlavním doprovodem) byli headlinery prvního večera události a DILLINGER ESCAPE PLAN (s HIGH ON FIRE) hlavní hvězdou druhé noci. Dalšími umělci, kteří během tohoto víkendu vystupovali byli BURNT BY THE SUN, CEPHALIC CARNAGE, ALABAMA THUNDERPUSSY, PIG DESTROYER, BONGZILLA, TODAY IS THE DAY, DYSRHYTMIA, DAYLIGHT DIES a 27.

Festival Relapse Contamination se setkal s vřelým přijetím a překonal předběžná očekávání labelu. Událost přitáhla více jak 2 500 návštěvníků a překročila kapacitu 1 200 osob pro každý večer. Tisk přetékal chválou týkající se akce a významní novináři celého světa jí věnovali ve svých publikacích hlavní články i obálky. Mediální gigant MTV nazval Contamination Festival „jedním z nejlepších dvoudenních koncertů všech dob“, zatímco hlavní filadelfské noviny velebili domácí label za vynalézavost a kreativitu. Relapse Contamination Festival byl nahrán v 5.1 Surround zvuku, zachycen sedmi kamerami na 48 audiovizuálních tracku a vydán na dvou DVD, které jsou dodnes k dostání.

Nedlouho poté stále rostoucí profil Relapse ve velkém měřítku přitáhl mediální pozornost. Umělci Relapse byli poctěni zahrnutím na soundtrack televizních pořadů i videoher, hrstka toho nejlepšího z labelu se objevilo ve hře Tony Hawk´s Underground a nové vysoce ceněné sérii MTV Viva La Bam. Video MASTODON k March Of The Fire Ants z alba Remission se rychle stalo oblíbeným v pořadu MTV Headbangers Ball, což katapultovalo kapelu do obývacích pokojů nespočtu metalových fanoušků, kde zůstala rotovat několik měsíců po televizním debutu. V závislosti na úspěchu videa byli MASTODON pozváni, aby se účastnili jako hosté v Headbangers Ball. Stalo se tak po boku Jameyho Jasty na sv. Valentýna 2004.

V březnu téhož roku dlouholetý měsíčník Alternative Press Magazíne zveřejnil „25 nejdůležitějších kapel v metalu“. V seznamu, složeném z pohledů hudebníků, spisovatelů a dalších metalových expertů oslovených časopisem, můžeme najít 6 kapel Relapse z celkových 25 pozic. Těmito umělci byli DILLINGER ESCAPE PLAN, MASTODON, HIGH OF FIRE, NEUROSIS, PIG DESTROYER a NILE, kteří se tak objevili po boku kapel v žebříčku jako LAMB OF GOD, METLVINS, HATEBREED, OPETH, KILLSWITCH ENGAGE a dalších.

V dubnu 2004 znovuspuštění RELAPSE.com odhalilo zcela nový vzhled a celkový dojem z často navštěvovaného portálu a posunulo stránku Relapse do popředí moderního webového designu. Se zredukovaným vzhledem a atmosférou si zcela nová stránka RELAPSE.com vzala místo na vrcholu mezi hudebně orientovanými internetovými doménami. Na stránkách se objevila nejmodernější forma e-shopu, zákazníkům pohodlná orientace, rozšířený audiovizuální vzhled a vylepšené funkce. Stálá modifikace a vylepšování zajišťuje, že RELAPSE.com bude vždy mezi nejpronikavějšími informativními weby labelů, které dnes existují. 

Rok 2004 se vůbec stal průlomovým obdobím pro Relapse Records. Začalo to návratem extrémně metalovými legendami SUFFOCATION do náručí labelu a smlouvou s umělci z Epitaph, ZEKE. Léto 2004 zase vidělo vysoce profilové vydání DILLINGER ESCAPE PLAN a MASTODON, která nadchla heavy metalové fanoušky. Alba se okamžitě setkala s nadšeným jásotem kritiků a odpovědi fanoušků byly stejně tak působivé. CD Miss Machine DILLINGER ESCAPE PLAN debutovalo na 106. místě v Billboard 200 s 11 392 prodanými kopiemi za první týden. V prvním týdnu prodeje se DILLINGER dostali na 2. pozici Heatseekers chart Billboardu a 4. místo Indie žebříčku. Miss Machine se okamžitě stalo nejvýše umístěným albem v historii Relapse. O dva týdny mladší deska Leviathan kapely MASTODON se okamžitě dostala do Billboard žebříčku na 139. místě. Obě nahrávky pozorovaly pokračující růst prodaných kopií po několik týdnů po vydání.

A jak svět tvrdé hudby pokračuje v ohromném vzestupu, Relapse dále zesiluje svou reputaci překonáváním očekávání fanoušků. S neutuchajícím zájmem o vývoj svých kapel, bohatým pohledem vpřed, kreativními nápady a nadšenou reklamní vervou, Relapse vskutku určuje budoucnost.

Historie Relapse tedy končí rokem 2004. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, co se přesně (ne)dělo v mezeře osmi let, až na poslední dvě informace. V roce 2010 Relapse zveřejnilo zprávu, že byla sepsána dohoda mezi právníkem pro duševní vlastnictví Ericem Griefem a Perseverance Holdings Ltd. kvůli převzetí katalogu Death a mezinárodního charakteru značky. A konečně 5. srpna 2011 Relapse oznámilo partnerství s Moshpit Tragedy Records, které vydalo jedno mp3 album z katalogu Relapse ve svém týdeníku MoshpitTragedy.com. Zajímavostí, která se týká této nahrávací společnosti, je nemožnost určit její hudební zaměření. Sice je často asociována s extrémní scénou, ale když se podíváte na její bandlist, dojdete k závěru, že její záběr je v rozpětí od stoner rocku a hardcoru až po grindcore a death metal, ale také thrash metal či doom.

Žádné komentáře:

Okomentovat