„Jeden z významných labelů na popředí extrémní hudby, ne jen díky dosaženým úspěchům, ale co je důležitější, díky vysoce tvůrčím skupinám, které lidé z Relapse podepisují a podporují.“ Takto nazývá Relapse Records jeden ze světových metalových magazínů, TERRORIZER.
„V první řadě
podepisujeme kapely, které máme rádi,“
říká ředitel společnosti Matthew J. Jacobson.
Společnost založil v srpnu roku 1990 ve sklepě domu svých
rodičů, který stál ve městě Aurora (stát
Colorado). První dvě vydané nahrávky byly sedmi
palcové singly kapel VELCRO OVERDOSE a FACE OF DECLINE, brzy
následované třemi death metalovými kapelami,
které se staly největšími jmény labelu,
DECEASED, SUFFOCATION a INCANTATION.
Dalším krokem bylo rozhodnutí
o vhodném názvu. S labelem začínajícím
„více na publikování za publikováním
než s nějakým dalekosáhlým plánem,“
byl Jacobson víc než šťastný, že se podílí
na práci s milovanou muzikou, ale část v něj
viděla budoucnost v podporování regionálního
hardcore a death metalu. „Chtěl jsem jméno, které
bylo vhodné pro metal a tvrdou hudbu, ale nebylo omezující,“
říká. „Místo jmen jako Metal Head
Records nebo Kill Your Mom Records jsem chtěl něco, co by
neomezovalo náš hudební rozsah.“
Po založení Relapse Records
jako značky, Jacobson pilně pracoval. Stále více se
připojoval do sítě navštěvováním spoustě
stejně smýšlejících kontaktů díky
tomu, že fungoval jako vydavatel fanzinu Horrendified. Jak
Jacobson pokračoval v rozšiřování zpráv
a informací o labelu, začal zajišťovat nahrávací
smlouvy s některými ze špičkových
undergroundových umělců té doby, především
právě s INCANTATION a SUFFOCATION. Díky této
své snaze o šíření jména labelu,
navázal Jacobson kontakt se svým brzo budoucím
partnerem Billem Yurkiewiczem. Oba přišli na to, že jejich hudební
chutě a snaha vydávat hudbu byly pozoruhodně podobné.
A tak se dva noví hudební magnáti spojili, aby
rozšířili rozsah svých zájmů.
Jacobson s Yurkiewiczem vydali
svých prvních pět nahrávek jako Relapse a
zjistili, že si rychle získali armádu nadšenců.
S pokračujícím růstem jména a
objednávkového obchodu se kolem roku 1992 mohli stát
nejexkluzivnější undergroundovou distribuční službou
v Americe, která dodávala obsáhlé
zásoby extrémně hudebních nahrávek,
zboží a publikací z celého světa.
O rok dříve, 1991, po značném
rozvoji přesídlilo Relapse své operace do odlehlého
Millersvillu v Pennsylvanii. Nahromaděné úspěchy,
vylepšení a vzestup byly oceněné velice brzy. Dnes
klasický debut SUFFOCATION, Human Waste, vyšlo
s nadšením kritiků stejně jako alba finských
AMORPHIS a amerických death metalových umělců
MORTICIAN a DECEASED. Brzo, Yurkiewicz a Jacobson – oba velcí
fanoušci post-industriální experimentální
muziky, elektronického ambientu a noise – odstartovali odnož
Relapse nazvanou Relapse Entertainment, aby vydávali hudbu
v rámci výše uvedených žánrů.
Uprostřed těchto rostoucích vývojových trendů,
distribuce Relapse i objednávky rostly jak velikostně, tak
možnostmi.
„Objednávkovou věc…jsme
použili na koncertech v místě nazvaném G.
Willikers v Pennsauken, New Jersey. To je místo, kde se
konali všechny akce, tak jsme tam jeli a prodali nahrávky
z kufru našeho auta – importované zboží a
všechno, co jsme měli. Právě onehdy jsem zjistil, že náš
první objednávkový katalog byl jeden kus papíru,
kde na první straně byly tři sloupce a na druhé dopis
lidem play list tří lidí ze společnosti,“ vzpomíná
Jacobson na první dny velkoobchodu.
Rok 1994 byl svědkem vydání
dnes klasického alba Tales From The Thousand Lakes od AMORPHIS. Album, dodnes nejlépe prodávaný kousek
Relapse, mělo dalekosáhlý vliv na celosvětovou
undergroundovou metalovou scénu. S prodejem přesahujícím
10 000 kopií pomohlo stále začínajícímu
labelu transformovat se do vzkvétajícího
podniku.
Možná víc než jakékoli
jiné časové období, zvedly léta
1995-1996 obočí i vědomí, pokud se týče
úspěchu Relapse a vyvíjejících se
záměrů. Jeho dobře stavěná reputace, ale primárně
jako death metalová a grindcorová značka, zvýšilo
profil Relapse podepsání singlu a vyžadovalo to
přímočarý směr.
„Relapse podepsalo NEUROSIS od
Alternative Tentacles, a to opravdu označilo nový směr
labelu,“ říká Albert Mudrian, řídící
editor Red Flag Media a dlouhodobý podporovatel extrémní
hudby i autor brzo chystané knihy o historii grindcoru a death
metalu nazvané Choosing Death. „Byla tu kapela se
seriozní undergroundovou pověstí v punkových
a hardcorových kruzích. Příchod NEUROSIS do
náručí skutečně otevřel oči Relapse a uvědomili
si, že jsou víc než jen label zaměřující se
na death metal. Jakmile Relapse dosáhli této úrovně
´sofistikace´, byli vždy o krok napřed proti tomu, co
se dělo v undergroundu extrémní hudby.“
Podpisem grindcorových baronů
BRUTAL TRUTH a přidáním noise magnátů
(někdejší kapely Amphetamine Reptile) UNSANE a TODAY IS THE
DAY na seznam labelu stoupla estetika společnosti a ukázalo
se, že to byla také základna pro extrémní
umělce mimo kruhy death metalu.
V roce 1995 Relapse spustilo
webovou doménu www.RELAPSE.com.
Denně aktualizovaná a vylepšovaná RELAPSE.com dala
fanouškům labelu okamžitý přístup k aktuálním
zprávám, kalendáři turné, informacím
umělců a – přes online e-shop – obrovské Relapse prémie
hudebně orientovaného obchodu. Stránka RELAPSE.com
následně přijala skvělou chválu od fanoušků a
internetových hodnotitelů za plynulý design,
informativní modus operandi a uživatelsky vlídný
přístup. Přidáním extra položek jako mp3,
skinů a populární přehled zpráv neustále
vylepšovalo stránku v letech po jejím spuštění.
Odhalení RESOUND Music Ressource
Guide v roce 1996 poskytl fanouškům přímý
přístup ke všem věcem undergroundu v rámci
(anti)umění a (kontra)kultury. Částečně hudební
kniha, částečně obchodní katalog, RESOUND dodal
fanouškům podzemí, po kterém dlouho toužili; vše
v jednom, přehled hudby, zboží a aktuální
zprávy jinak nedostupné přes RELAPSE.com. Produkovaná
a vytvořená týmem RESOUND v rámci domova
Relapse, volná publikace pozorovala světovou distribuci skrze
mailing list zákazníka Relapse a neustále
aktivní street team. Dnes se RESOUND neustále rozrůstá
a získává stoupence, téměř vždy
dostupná v místních obchodech s nahrávkami,
tetovacích salonech nebo hudebních klubech.
V roce 1997 Relapse zvětšilo
svou mezinárodní moc s německou distribuční
smlouvou a otevřením propagační kanceláře
v Berlíně.
V roce 1998 dvě další
smlouvy pokračovaly nejen povzbudily a znovu rozšířily
seznam Relapse, ale také krajinu extrémní hudby
celého světa. DILLINGER ESCAPE PLAN z New Jersey a NILE
z Jižní Karolíny se připojili k respektovanému
soupisu Relapse a ihned obrátili své vlastní
žánry vzhůru nohama kombinací nedosažitelných
hudebních schopností s hyper pokročilou
interpretací o tom, jak by měla být muzika hrána.
DILLINGER spojovali hardcore nové
školy, progressive metal a free jazz do vzteklého zvuku,
který byl perfektním ztělesněním síly,
katarzní naléhavosti a progresivního myšlení.
Spojení bohatství kapely v podobě nápadů,
nadlidských herních schopností, tiché
jistoty a zničujících živých vystoupení
dostalo fanoušky všude, zatímco zároveň přicházeli
napodobitelé vlna po vlně. EP kapely z roku 1998 Under
The Running Board a album z roku 1999 Calculating
Infinity po svém vydání explodovaly, obě se
setkaly s ohromným, dosud trvajícím
úspěchem u fanoušků i kritiků.
Relapse debut NILE, v roce 1998
vydanou death metalovou klasikou Amongst The Catacomb of
Nephren-Ka, vzal metalový svět do bouře, okamžitě
zvedl laťku pro death metalové kapely hudebně, lyricky a
koncepčně s jeho brutálním útokem,
exotickou instrumentací, symfonickým středovýchodními
pasážemi a oblíbenými zpěvy. Po šesti letech
nespočetných světových turné a následných
dvou dlouho hrajících vydáních sedí
NILE na žánrových pilířích a upevnili
svou pozici v panteonu metalové elity.
Relapse pokračovalo v dopředu
uvažující propagaci a své touze po expanzi a
sjednocení četných sekcí heavy metalové
komunity, když se stalo sponzorem několika severoamerických
hudebních festivalů jako The New England Metal and Hardcore
Festival, Milwaukee Metalfest a následných March Metal
Meltdown víkendových festivalů v New Jersey.
První label svého druhu se chopil iniciativy s ohledem
na prosté lidi podporováním heavy metalových
událostí. Relapse tak činilo s entuziasmem. Toto
nadšení bylo ihned přeloženo do zapojení a potěšení
hudebního fanouška tak, aby získal informace o
festivalech volně proudících ze zdrojů Relapse.
Společnost také sponzorovala a poskytovala talent v „Relapse
Stage“ na festivalech, představujíc návštěvníkům
velké množství talentovaných a různorodých
umělců.
V polovině roku 2000 Relapse
přesídlilo své velitelství na předměstí
Filadelfie, opouštějíc tak kdysi vyhovující,
ale poté omezující okraj venkovského
prostředí Lancasteru. Operování z rozsáhlé
lokace poskytlo větší přístup k fanouškům a
místům jak na předměstí metropolitní
Filadelfie, tak celému východnímu pobřeží.
Přesun Relapse se okamžitě projevil jako příležitostí
pro nastavení stupně pro vzestup rozpoznání
současnosti a realizování nových nápadů.
S 10. výročím
existence Relapse oznámilo otevření první
reprezentační prodejny Relapse Records. Umístěné
na rohu Čtvrté a Jižní ulice ve Filadelfii, prvotní
maloobchodní výpad Relapse otevřel dveře v pátek
1. června 2001. „Relapse Store“ dovolil společnosti stát
se větší součástí hudební scény,
nejen ve Filadelfii, ale na Východním Pobřeží,
zatímco poskytoval hudebním fanouškům přátelské,
zasvěcené služby a výběr hudebních položek
jinde nedostupných.
V roce 2001 Relapse opět
rozšířili a zpestřili svůj bandlist; svou stáj
posílili zverbováním několika významných
heavy rockových umělců. Podepsáním
oaklandského power tria HIGH ON FIRE a kvintetu ALABAMA
THUNDERPUSSY z virginského Richmondu v den zániku
respektovaného hudebního labelu Man´s Ruin
ucelilo postavení Relapse jako labelu pro fanoušky různorodé
tvrdé muziky bez ohledu na klasifikaci. Později téhož
roku Relapse ve své rodiny přivítalo lákavý
kvartet z Atlanty, MASTODON.
V listopadu 2002 společnost
Relapse oznámila plány pro svůj první hudební
festival. Složený pouze z kapel tohoto labelu se Relapse
Contamination Festival uskutečnil 18. a 19. ledna 2003 v Trocadero
Theatre ve Filadelfii. Jedinečná událost spojovala
prvky městské kultury se s kapelami labelu stojícími
mimo tento rámec a sledující odlišné
ideály; průvodce programem festivalu obsahoval informace o
zajímavých místech Filadelfie (muzea, restaurace
atd.), které by mohly být v potenciálním
zájmu návštěvníků. Velikáni Relapse,
NEUROSIS (s MASTODON jako hlavním doprovodem) byli headlinery
prvního večera události a DILLINGER ESCAPE PLAN (s
HIGH ON FIRE) hlavní hvězdou druhé noci. Dalšími
umělci, kteří během tohoto víkendu vystupovali byli
BURNT BY THE SUN, CEPHALIC CARNAGE, ALABAMA THUNDERPUSSY, PIG
DESTROYER, BONGZILLA, TODAY IS THE DAY, DYSRHYTMIA, DAYLIGHT DIES a
27.
Festival Relapse Contamination se
setkal s vřelým přijetím a překonal předběžná
očekávání labelu. Událost přitáhla
více jak 2 500 návštěvníků a překročila
kapacitu 1 200 osob pro každý večer. Tisk přetékal
chválou týkající se akce a významní
novináři celého světa jí věnovali ve svých
publikacích hlavní články i obálky.
Mediální gigant MTV nazval Contamination Festival
„jedním z nejlepších dvoudenních
koncertů všech dob“, zatímco hlavní filadelfské
noviny velebili domácí label za vynalézavost a
kreativitu. Relapse Contamination Festival byl nahrán v 5.1
Surround zvuku, zachycen sedmi kamerami na 48 audiovizuálních
tracku a vydán na dvou DVD, které jsou dodnes
k dostání.
Nedlouho poté stále
rostoucí profil Relapse ve velkém měřítku
přitáhl mediální pozornost. Umělci Relapse
byli poctěni zahrnutím na soundtrack televizních
pořadů i videoher, hrstka toho nejlepšího z labelu se
objevilo ve hře Tony Hawk´s Underground a nové
vysoce ceněné sérii MTV Viva La Bam. Video
MASTODON k March Of The Fire Ants z alba Remission
se rychle stalo oblíbeným v pořadu MTV
Headbangers Ball, což katapultovalo kapelu do obývacích
pokojů nespočtu metalových fanoušků, kde zůstala rotovat
několik měsíců po televizním debutu. V závislosti
na úspěchu videa byli MASTODON pozváni, aby se
účastnili jako hosté v Headbangers Ball. Stalo se
tak po boku Jameyho Jasty na sv. Valentýna 2004.
V březnu téhož roku
dlouholetý měsíčník Alternative Press Magazíne
zveřejnil „25 nejdůležitějších kapel v metalu“.
V seznamu, složeném z pohledů hudebníků,
spisovatelů a dalších metalových expertů oslovených
časopisem, můžeme najít 6 kapel Relapse z celkových
25 pozic. Těmito umělci byli DILLINGER ESCAPE PLAN, MASTODON, HIGH
OF FIRE, NEUROSIS, PIG DESTROYER a NILE, kteří se tak
objevili po boku kapel v žebříčku jako LAMB OF GOD,
METLVINS, HATEBREED, OPETH, KILLSWITCH ENGAGE a dalších.
V dubnu 2004 znovuspuštění
RELAPSE.com odhalilo zcela nový vzhled a celkový dojem
z často navštěvovaného portálu a posunulo
stránku Relapse do popředí moderního webového
designu. Se zredukovaným vzhledem a atmosférou si zcela
nová stránka RELAPSE.com vzala místo na vrcholu
mezi hudebně orientovanými internetovými doménami.
Na stránkách se objevila nejmodernější forma
e-shopu, zákazníkům pohodlná orientace,
rozšířený audiovizuální vzhled a
vylepšené funkce. Stálá modifikace a
vylepšování zajišťuje, že RELAPSE.com bude vždy
mezi nejpronikavějšími informativními weby labelů,
které dnes existují.
Rok 2004 se vůbec stal průlomovým
obdobím pro Relapse Records. Začalo to návratem
extrémně metalovými legendami SUFFOCATION do náručí
labelu a smlouvou s umělci z Epitaph, ZEKE. Léto
2004 zase vidělo vysoce profilové vydání
DILLINGER ESCAPE PLAN a MASTODON, která nadchla heavy metalové
fanoušky. Alba se okamžitě setkala s nadšeným jásotem
kritiků a odpovědi fanoušků byly stejně tak působivé. CD
Miss Machine DILLINGER ESCAPE PLAN debutovalo na 106. místě
v Billboard 200 s 11 392 prodanými kopiemi za
první týden. V prvním týdnu prodeje
se DILLINGER dostali na 2. pozici Heatseekers chart Billboardu a 4.
místo Indie žebříčku. Miss Machine se
okamžitě stalo nejvýše umístěným albem
v historii Relapse. O dva týdny mladší deska
Leviathan kapely MASTODON se okamžitě dostala do Billboard
žebříčku na 139. místě. Obě nahrávky
pozorovaly pokračující růst prodaných kopií
po několik týdnů po vydání.
A jak svět tvrdé hudby
pokračuje v ohromném vzestupu, Relapse dále
zesiluje svou reputaci překonáváním očekávání
fanoušků. S neutuchajícím zájmem o vývoj
svých kapel, bohatým pohledem vpřed, kreativními
nápady a nadšenou reklamní vervou, Relapse vskutku
určuje budoucnost.
Historie Relapse tedy končí
rokem 2004. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, co se přesně
(ne)dělo v mezeře osmi let, až na poslední dvě
informace. V roce 2010 Relapse zveřejnilo zprávu, že
byla sepsána dohoda mezi právníkem pro duševní
vlastnictví Ericem Griefem a Perseverance Holdings Ltd. kvůli
převzetí katalogu Death a mezinárodního
charakteru značky. A konečně 5. srpna 2011 Relapse oznámilo
partnerství s Moshpit Tragedy Records, které
vydalo jedno mp3 album z katalogu Relapse ve svém
týdeníku MoshpitTragedy.com. Zajímavostí,
která se týká této nahrávací
společnosti, je nemožnost určit její hudební
zaměření. Sice je často asociována s extrémní
scénou, ale když se podíváte na její
bandlist, dojdete k závěru, že její záběr
je v rozpětí od stoner rocku a hardcoru až po grindcore
a death metal, ale také thrash metal či doom.
Žádné komentáře:
Okomentovat