Blogger Widgets

středa 19. září 2012

RECENZE: Clawed Forehead - The Promise Of Morrow


Clawed Forehead - The Promise Of Morrow

Vydavatel: svépomocí
Země: Česká republika, Brno
Datum vydání: 2011
Žánr: Symphonic/Progressive
Počet skladeb: 13
Celkový čas: 53:52


Tracklist:
01. Entrée (3:29)
02. Race & Rage (2:47)
03. Hagalaz (2:51)
04. Blurred Horizons (3:05)
05. Encounter (2:46)
06. Ballerina (3:58)
07. Escape (4:42)
08. Dancing On The Devils Dancefloor (2:50)
09. Hidden (4:19)
10. The Promise Of Morrow (3:26)
11. Journey To Asgard (2:03)
12. Unleashed (3:52)
13. Phlegmatic State (3:28)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Současní členové:
Tomáš Frgala - zpěv
Zuzana Špatná - zpěv
Gabriela Povrazniková - housle
Lukáš Mareček - violoncello
Michal Tuček - violoncello, viola da gamba
Lenka Barotková - kontrabas
Jakub Špiřík - bicí

Diskografie:
At The End Of Spring (2007)
The Promise Of Morrow (2011)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Máte rádi APOCALYPTICU? Pak vás bude tento projekt zajímat. CLAWED FOREHEAD vznikli v roce 2006. Původně jako revivalový projekt čtveřice brněnských muzikantů, hráčů na smyčcové nástroje, hrající skladby známých kapel METALLICA a (právě) APOCALYPTICA. Brzy nato však začali pracovat i na vlastní tvorbě, což vedlo k natočení debutového alba s názvem At The End Of Spring, jež bylo vydáno vlastním nákladem v roce 2007.

Na stránkách kapely se můžete dočíst, že jejich hudba v sobě mísí prvky vážné hudby, severského folku a progressive metalu s reminiscencemi v psychedelii 60. let, minimalismu a taneční hudbě. Na koncertech kromě své tvorby hrají pro zpestření cover verze skupin METALLICA, APOCALYPTICA, FAITH NO MORE, MUSE, RAMMSTEIN, PINK FLOYD a dalších. V roce 2011 pak nahráli desku The Promise Of Morrow, kterou se vám pokusím přiblížit v této recenzi. Album je tedy rok staré a za těch 365 dní se událo pár změn v sestavě. Houslistku Dominiku Pavliňákovou nahradila Gabriela Povrazníková a přibyla zpěvačka Zuzana Špatná. A co nám tedy víc jak padesáti minutová instrumentální záležitost nabízí?

První píseň nazvanou příznačně Entrée považuji za nejlepší z třinácti nabízených. Má rytmus, příjemnou melodiku a hlavně je skvěle postavená. Hodně se mi líbí, že se v ní střídají různé polohy, má vyvrcholení a vše, co by instrumentální záležitost měla mít. A fakt, že mi silně připomíná tvorbu APOCALYPTICY je v tomto případě spíš k dobru, a není důvod tvrdit, že by se jednalo o jakousi snahu „kopírovat“. Horší je to u dalších skladeb. Ne, že by se můj pocit o „kopírování“ změnil, ale spíš jde o to, že instrumentální nahrávky mají tendenci znít jednolitě a dlouze. Naštěstí mají CLAWED FOREHEAD několik míst, která nahrávku zpestřují a dokáží překvapit. Například u skladby Ballerina je to sample staré gramofonové desky v jejím úvodu. Tento zvuk má prostě své kouzlo, které neztratí ať je jakékoli století.



Jinde zase zapůsobí zvýrazněné housle, jako je tomu u Dancing On The Devils Dancefloor. Další devízou této skladby je však „umcaca, umcaca“ rytmus bicí, který vás musí zaujmout a evokovat ve vás pocit bálu. Journey To Asgard je skutečnou cestou, kdy procházíte pláněmi pod letním sluncem za doprovodu ptactva, ale i těžkými kopci, do kterých se zadýcháte. Unleashed v sobě zase obsahuje dávku napětí s nejistotou a tomu všemu dodávají bicí značnou dávku atraktivnosti a dalo by se uvažovat o „titulu“ nejtvrdší skladby. Poslední kousek, Phlegmatic State, je výjimkou jinak instrumentální desky. Objevuje se zde zpěv, kterého se ujali Tomáš Frgala a bývalá houslistka Dominika Pavliňáková. A že jim to spolu sluší. Když začala Dominika ve skladbě zpívat, potěšeně jsem se usmál. Když se ale přidal Tomáš, jeho barva hlasu, která mi připomíná zpěváky z chladného severu, mě vážně dostala.



Celkový dojem z CLAWED FOREHEAD je pro mě přeci jen trochu rozporuplný, ale nemohu říct, že bych to byla jejich chyba. Hodinová procházka instrumentální parádou je pro člověka jako já přeci jen náročná, takže mi některé skladby chvílemi splývají a jsou pro mě příliš dlouhé, což vedlo k tomu, že jsem se při některých pasážích spíš nudil. Hra houslí, které dle mého nahrazují zpěv, má občas tendenci řezat do uší a kazit jinak příjemný pocit z hudby. Největším problémem pro mě však byla kvalita zvuku bicích, což ale dávám za vinu mp3 ripu, který je k dostání na webových stránkách kapely. Proto vám doporučuji zakoupit regulérní CD placku, kde by tento problém být snad neměl. A za víc než příjemnou cenu koupí určitě neprohloupíte.

I přes tyto menší nedostatky je CLAWED FOREHEAD něčím novým a hlavně pořád výjimečným projektem. O to víc, že jsou „naši“=o) Z dostupných koncertních videí na youtube je zřejmé, že živé vystoupení je parádní zážitek a budu se těšit, že se některého z nich budu moci zúčastnit. The Promise Of Morrow je záležitostí pro náročnější kategorii posluchačů, která bez debat stojí za pozornost. Mně nezbývá než kapele přát hodně štěstí a těšit se na novou desku, která by (pokud se nepletu) měla přijít letos či na začátku roku 2013 a měla by obsahovat více zpěvu než doteď.

HODNOCENÍ: 7/10

Jako bonus na konec tři covery od RAMMSTEIN, FAITH NO MORE a MUSE:

Žádné komentáře:

Okomentovat