Viking metal je subžánrem black
metalu a je charakterizován svým chaotickým a
hlasitým zvukem, pomalou rychlostí, klávesami,
temnými a násilnými obrazy a lyrickými
tématy severské mytologie, severského pohanství
a doby Vikingů. Vznikl v 80. a během 90. let jako opozice vůči
satanismu a okultismu a místo toho jako opozici vůči
křesťanství přijal Vikingy a pohanství. Díky
ovlivnění norským folkem je považován za
kategorii folk metalu, ale to je separátní větev
tohoto stylu a existují důležité rozdíly mezi
viking metalem a folk metalem. Další charakteristikou stylu
je to, že téměř všechny skupiny o sobě tvrdí, že
mají vikingský původ.
Viking metal je „hlučný,
chaotický a často podtržen smutnými klávesovými
melodiemi.“ Popisován spisovatelem Johannesem Jonssonem
jako „pomalý black metal s prvky skandinávské
folkové hudby“ je považován za odnož folk
metalu. Podobně jako folk metalové kapely, Viking metaloví
umělci „obecně využívají některých
akustických a dalších netypických nástrojů
jako přídavek k tradičním metalovým
instrumentům“, ale na rozdíl od folk metalu, Viking
metal „se typicky vyhýbá nestandardním
nástrojům.“ Vokální techniky často
začleňují čisté zpívání vedle
typického black metalového screamu a growlu.
Tématicky Viking metal značně
čerpá z black metalu, ale používá
pohanské a severské texty i obrazy na místo
anti-křesťanských a satanských. Viking metal
kombinuje symbolismus běžný v death a black metalu,
zvláště oslavování násilí a
„hyper“ mužnosti skrz zbraně a bojiště, s obecným
zalíbením v dědičných kořenech, zvláště
předkřesťanské odkazy, vyjádřené skrz
vikingskou mytologii a obrazy severských krajin. Nicméně,
některé kapely (jako SORHIN) si udržují satanistické
prvky black metalu, ale jsou hudebně ovlivněny více
současnými folkovými melodiemi. Visuální
media, jako artworky, fotografie kapel, design webových
stránek, a merch, zdůrazňují temnotu a násilný
podtext Viking metalových textů a témat. Ve své
tezi uveřejněné v Reawakening Pride Once Lost:
Intigeneity And European Folk Metal Aaron Patrick Mulvany říká,
že zatímco mnoho námětů v historii heavy metalu
paroduje okultismus absurdním způsobem, Viking metalové
skupiny užívají „velmi specifické
mytologie, která ovládá nejen texty, ale také
obrazy použitých na albech a často i komponování
hudby jako takové.“
ENSIFERUM |
Podle autora
Davida W. Marshalla byl extrémní a zarputilý
odpor ke křesťanství dlouho normou black a death metalových
kapel, ale v 90. letech se BATHORY a mnoho dalších
skupin odklonilo od Satana jako primární opozice
křesťanství a místo něj založili svou víru
na Vikinzích a Odinovi. Mnozí zvýrazňují
své sympatie k Ásatrú, až na to, že toto
náboženství vyznávané black metalovými
přívrženci je vnímáno jako militantní a
divoce vlastenecké až rasistické označující
křesťanství za cizí a násilím vnucený
jev, a proto je příliš špatný na to, aby byl
důvěryhodný. Marshall tvrdí, že někteří
členové scény byli nemotivování
k jednání a jako příklad dává
vypalování kostelů Vargem Vikernesem. Připouští,
že ačkoli většina skupin nebo jedinců tak daleko nezašla,
existuje určitý počet, je zde spodní proud rasismu,
nacionalismu a antisemitismu, který stále proniká
částí black metalové scény. Nicméně
existuje určitý počet skupin, jako ENSLAVED a EINHERJER,
které zcela odmítají satanismus a píšou
výlučně o severských tématech.
Aaron Patrick
Mulvany uvedl, že „Viking metal…se mnohem méně zabývá
tradičním zvukovým materiálem jako jsou
nástroje a melodie. Místo toho samy sebe Viking kapely
omezují na užívání severské
mytologie jako lyrické zdroje, které často rozšiřují
stylizovanými „hospodskými“ melodiemi, kterými
chtějí vyvolat vhodné obrazy.“ Mulvany pak
poračuje: „ačkoli většina Viking metalových
kapel…sama sebe omezuje primárně texty, mnoho jiných
může být dodatečně klasifikovaných jako hudebně
evokující Vikingy. Na rozdíl od folk metalových
skupin čerpajících od jiných mytologií,
kapely užívající severskou mytologii nemají
žádné hudebně-historické podklady pro zvětšení
své iluze. To vedlo k ahistorické ´vikingské
hudbě´, která v tandemu s metalem vyčarovává
odpovídající obrazy.“ Podle Mulvanyho,
Viking metal čerpá silně z námořnických
hospod a mediálních obrazů pirátů a Vikingů a
můžeme tuto věc rozdělit na dva typy. První typ „je
ve velké míře odstupňovaný impulsem často
opakovaných notových figur“, je často v mollové
tónině a je „primárně zpíván
jednohlasem“. Druhý typ užívá „klenutou
strukturu vzestupu a poklesu“ a je méně závislý
na textech a více „evokuje kutálení vln na
otevřeném moři“. Mulvany vysvětluje, že vliv
rozbouřeného moře a chatrčí je výsledek
mediálního stereotypu, v kterém se zvukové
asociace rovnají „obrazům námořníků,
námořním nájezdníkům a Vikingům“,
a že „ačkoli zakořeněné v tradičních
námořních popěvcích, tyto sluchové
obrazy byly zvěčněné pomocí filmů o pirátech
a televizních show, a byly rozšířené –
v asociaci – k Vikingům.“
KOŘENY A
HISTORIE
Ačkoli song
Stronger The Evil švédské skupiny HEAVY LOAD
z roku 1983 zavdává důvod k považování
této kapely za první Viking metalovou partu, kořeny
Viking metalu jsou obecně pokládány do pozdější
skandinávské metalové scény, zvláště
do death a black metalových scén konce 80. let.
Inspirováni vikingskými tématy používanými
americkou skupinou MANOWAR, se některé skupiny ztotožňovali
v celku více s Vikingy než s MANOWAR.
Průkopníkem na tomto poli byla švédská skupina
BATHORY. Jejich první album, Bathory, vyšlo v roce
1984 a je „mnohými považováno za první
black metalovou nahrávku.“ Čtvrté album kapely,
Blood Fire Death, vyšlo v roce 89 a obsahuje dva ranné
příklady Viking metalu – skladby A Fine Day To Die a
Blood Fire Death. Eduardo Rivadavia z Allmusic je
popisuje jako „možný první skutečný
příklad“ Viking metalu. V roce 1990 následovalo
koncepční album Hammerheart, které bylo plně
věnováno Vikingům. Je považováno za průlomovou
desku, která „formálně uvedla“ do
metalového světa „prototyp Viking metalového
alba.“ Poté kapela kompletně opustila „satanistickou
půdu“ a byla „pevná ve Vikingské
mytologii.“ Quorthon, zakladatel BATHORY, řekl, že tento
posun byl úmyslný:
„…Došel
jsem k osobnímu závěru, že celý ten
satanistický kousek byl fake: mystifikace tvořená
další mystifikací – křesťanská církev,
celá instituce, na kterou chtěli zaútočit v první
řadě pomocí satanistických textů. Od chvíle,
co jsem zaníceným fanouškem historie, bylo přirozeným
krokem najít v dějinách něco, co by mohlo
nahradit věci jako temnou stránku života. A co by mohlo být
jednodušší a přirozenější než navázat na
éru Vikingů?“ – Quorthon, přebal Blood On Ice
Viking metalová
hudba BATHORY byla charakteristická wagnerovskými
„dlouhými eposy, honosným uspořádáním,
sborovými vokály a ambientními klávesami.“
Mulvany poznamenává, že nahrávky BATHORY z 90.
let byly počátkem trendu vikingských tématik,
jež byl zpočátku pomalý ve svém formování
a dokonce matoucí. Například black metalová
kapela ABIGOR do svého alba Nachthymnen začlenila
vikingská témata, ale o svém prvním
tracku na desce uvedla, že „tato vize by neměla být
vnímána jakou součást nadcházející
vikingského trendu.“ Podle Mulvanyho „trend Viking
ohlašovaný kapelou ABIGOR se skutečně tvořil všude okolo
nich, a to zůstává více ´pravdivé´
tvrzení, že black metal existoval dříve než folkem
ovlivněný metal, který následoval. Jeho folkové
prvky jsou převážně textové nebo hudebně evokativní
spíše než hudebně-historicky přesné.“
Mortiis |
Rok 1991 viděl
vznik norské skupiny ENSLAVED, kterou Mulvany považuje za
„pravděpodobně první skutečnou ´Viking´
metalovou kapelu.“ Jejich debutové album, Vikingligr
Veldi, vešlo do roku 1994 s „mnohými melodiemi
vypůjčenými z etnické skandinávské
folkové hudby poskytující dodatečnou
autentičnost zpustlému, rychle se měnícímu
black metalu.“ Inspirováni BATHORY, chtěli ENSLAVED
„vytvořit Viking metal věnujícího se novému
vyprávění norských legend a tradic starého
– nikoli útočící na křesťanství
prostřednictvím svého vlastního výtvoru:
Satana.“ Jejich druhé albu, Frost (1994), bylo
„důležitou věcí pro hudebně extrémní
sub-žánr Viking metalu.“ S „Vikingskými
tématy, ostrými říznými kytarami,
blastbeat bubny a sluchem pro instrumentaci mající za
následek komplexní struktury, bohaté harmonie a
změny taktu“ jsou od té doby ENSLAVED uznáváni
jako „pravděpodobně hlavní představitelé“
žánru.
Kromě BATHORY a
ENSLAVED je ještě pár kapel, které jsou považovány
za průkopníky žánru. MORTIIS, původně one-man
projekt bývalého baskytaristu EMPEROR, Håvarda
Ellefsena, bývá nazýván „nepostradatelnou
sílu v genezi zvuku norského epického
Viking metalu.“ Ideologicky pomohl one-man projekt BURZUM Varga
Vikernese inspirovat Viking metalovou scénu skrze Vikernesovu
silně rasistickou, nacionalistickou a anti-židovsko-křesťanskou
víru a touhu po návratu k pohanství.
Dalšími velmi vlivnými Viking metalovými
kapelami jsou EINHERJER, MOONSORROW, THYRFING, WINDIR a DARKWOODS MY
BETROTHED.
Prakticky
všechny Viking metalové kapely tvrdí, že jsou potomky
Vikingů, a Viking metalová scéna se roztahuje od
Skandinávie po oblasti, které byly historicky obývané
Vikingy, včetně Anglie, Ruska a Normandie. Scéna pokrývá
také jiné části Severní Evropy a
oblasti, které jsou spojené společným
Germánským dědictvím, jako třeba Rakousko.
Dokonce existují Viking metalové kapely ze Spojených
států a Kanady, které tvrdí, že mají
svůj původ ve Skandinávii nebo Anglii.
AMON AMARTH - The Pursuit Of Vikings:
Žádné komentáře:
Okomentovat