Tradiční heavy metal, známý
také jako klasický metal nebo jen heavy metal, je
klíčový žánr heavy metalu předtím, než
se metal „vyvinul a rozštěpil do mnoha jiných stylů a
podžánrů.
Pokud jste si dosud mysleli, že termín
heavy metal je jasný jako facka a všichni si myslí to
samé, pak vás na začátku musím vyvést
z omylu.
Krátký, originální
a řádný termín pro tento žánr je „heavy
metal“, ale jak Mischka Assayas pozoruje v svém
Rockovém slovníku, termín „heavy metal“
může být někdy použit i v jiných významech.
Zatímco se termín může odvolávat na klíčový
styl, může být také užíván jako
zastřešující termín pro jakýkoli
odvozený subžánr. Z toho důvodu termíny
„tradiční heavy metal“ nebo „klasický heavy
metal“ bývají využívány, aby se bylo
možno vyhnout zmatkům se širším významem. Zvlášť
u anglicky psaných textů (ať v knihách,
časopisech nebo internetu) je to velmi citelné, čeština
v s tím takový problém nemá.
Jiní, jako například Sharp Young, užívají
„heavy metal“ jako odkaz na originální žánr,
kdežto slovem „metal“ se odvolávají na žánr
globálně včetně podžánrů. Podobně Paul Du Noyer
užívá slova „heavy metal“ výlučně na
odvolání se na originální styl.
Assayas pozoruje další
dvojsmysly spojené s termínem „heavy metal“ a
poznamenává, že někteří ho mohou považovat
v jistých souvislostech za synonymní s hard
rockem (nejvíce pak v USA), přestože jiní berou
ohledy na odlišnosti obou žánrů. Tento pohled je podporován
autory jako Ian Christe a Robert Walser. Christe považuje hard
rockové kapely jako AC/DC, QUEEN, LED ZEPPELIN nebo DEEP
PURPLE za heavy metalové v původním smyslu.
Oproti tomu jiní, zahrnuje v to hudební
encyklopedie Garryho Sharpe Younga a Paula Dunoyera, odmítají
těmto kapelám dávat metalové označení.
Sharpe Young, Rob Halford a Sam Dunn sledují počátky
žánru výlučně k BLACK SABBATH se stylem
charakterizovaným odkládáním žánrových
kořenů v bluesu. Rob Halford argumentuje: „BLACK SABBATH
fakticky vynalezli heavy metal. Četl jsem mnoho esejí a
podobných věcí o stopování počátků
dál a dál v minulosti. Tito autoři si chtějí
nárokovat prvotní zdroj, trochu jako Dr. Livingstone a
zdroj řeky Nilu. Ale jako puritánský metalový
hudebník Vám říkám – jsou to BLACK
SABBATH.“ (k teorii o autorství metalu BLACK SABBATH se
kloním i já, pozn.: Kozel).
Rob Halford |
Autoři jako Paul Du Noyer, Garry
Sharpe Young a Andrew Cope připouštějí mnoho podobných
znaků mezi hard rockem a heavy metalem, ale uvádějí,
že heavy metal inklinuje k odklonu od původních
bluesových kořenů hard rocku. Podle tohoto pohledu je
originální heavy metal charakterizován středními
až rychlými tempy riffů, údernými basových
linek, „skřípajícími“ riffy, prodlouženými
kytarovými sóly a čistými, často pronikavými
vokály a antemickými refrény. Jedním
z nejdůležitějších a inovačních konceptů
tradičního heavy metalu bylo průkopnické využití
dvou sólových kytaristů kapel jako SCORPIONS nebo
JUDAS PRIEST. Toto pojetí dvou kytaristů dosáhlo
vrcholu během konce 80. let, kdy si jej osvojily skupiny jako
ACCEPT.
Tradiční heavy metalové
kapely jako BLACK SABBATH a další se lyricky koncentrovaly
„na temnou a depresivní tematiku o rozsahu dodnes
nebývalém v jakékoli formě populární
hudby“, jak tvrdí badatelé David Hatch a Stephen
Millward. Jako příklad jim slouží album BLACK SABBATH
Paranoid (1970), které „zahrnuje skladby
zabývající se osobními traumaty –
Paranoid a Fairies Wear Boots (který popisoval
nepříjemné vedlejší účinky užívání
drog) – stejně jako ty, které čelí
obecnějším problémům, jako třeba sebevysvětlující
War Pigs a Hand Of Doom. Nukleární hrozby
se dotýkaly i pozdější písně jako Electric
Funeral od BLACK SABBAT, 2 Minutes To Midnight od IRON
MAIDEN a Killer Of Giants Ozzyho Osbourna.“
Skladby klasického heavy metalu
často obsahují zvláštní, fantasy inspirované
texty, dodávající schopnost úniku.
Například písně IRON MAIDEN byly často inspirovány
mytologií, fikcí a poezií, tak jako jejich Rime
Of The Ancient Mariner založený na básni Samuela
Taylora Coleridge. Dalšími příklady může být
The Wizard BLACK SABBATH a Dreamer Deceveiver JUDAS
PRIEST.
KOŘENY A HISTORIE
Jak bylo řečeno v úvodu
článku, názory na počátky heavy metalu se
liší. Proto v této části nabídnu
historii metalu zeširoka, čímž diplomaticky (a s jistou
dávkou alibismu) dám čtenáři na výběr,
aby si sám určil, který okamžik považuje za skutečný
počátek heavy metalu.
Zatímco heavy metalový
kvintesenční kytarový styl postavený na
zkreslených těžkých riffech a silných akordech
má své kořeny na nástrojích AMERICAN
LINK WRAY konce padesátých let a KINGSMEN verzi Louie,
Louie (1963), jež dal vzniknout standardu garážového
rocku, přímý rodokmen heavy metalového žánru
začíná v polovině 60. let. Americké blues
mělo v této éře enormní vliv na britské
rockery. Skupiny jako THE ROLLING STONES a THE YARDBIRDS vyvinuly
blues rock nahráváním coverů mnoha klasických
bluesových písní, často zrychlením
tempa. Jak experimentovaly s hudbou, britské na blues
založené skupiny – a jimi postupně ovlivnění
američtí umělci – vyvinuli něco, co se stalo puncem heavy
metalu: specifický, hlasitý a zkreslený kytarový
zvuk. THE KINKS hráli důležitou roli v popularizaci
tohoto zvuku svým hitem You Really Got Me z roku
1964.
Vedle Dave Daviese z THE KINKS i
další kytaristé, jako Pete Townshend z THE WHO a
Jeff Beck z THE YARDBIRDS, experimentovali s feedbackem.
Kde začal být blues rockový styl bubnování
příliš jednoduchým tloukáním do malých
sestav, začali bubeníci využívat více silného,
složitého a zesíleného přístupu, aby
byli slyšet proti stále hlasitějším kytarám.
Zpěváci podobně upravili svou techniku a zvýšili
svou důvěru v zesilovače, které se často stávali
více stylizovanými a teatrálními. Přístup
THE WHO s „větší a hlasitější zdí
Marshallů“ byl klíčový při dosáhnutí
maximální hlasitosti, zvlášť při živých
vystoupeních.
Kombinace blues rocku a psychedelického
rocku stvořilo mnoho původních základů heavy metalu.
Jednou z nejdůležitějších skupin tvořících
formou míchání žánrů bylo britské
power trio CREAM, kteří odvodili masivní těžký
zvuk sladěním riffování mezi kytaristou Ericem
Claptonem a baskytaristou Jackem Brucem, stejně jako double bassem
bubeníka Gingera Bakera. Jejich první dvě LP, Fresh
Cream (1966) a Disraeli Gears (1967), jsou považovány
za základní model pro budoucí styl. Debutové
album Jimiho Hendrixe, Are You Experience (1967), mělo taktéž
důležitý vliv. Hendrixovu virtuózní techniku
napodobovalo mnoho metalových kytaristů a nejúspěšnější
single alba, Pyrole Haze, je považován za úplně
první heavy metalový hit. Během konce 60. let mnoho
psychedelických zpěváku, jako Arthur Brown, začalo
tvořit fantastická, teatrální a často děsivá
představení, což samo o sobě inspirovalo mnoho metalových
umělců. VANILLA FUDGE, jejichž první album vyšlo také
v roce 1967, bývají nazýváni „jedním
z mála amerických spojení psychedelii a
toho, co se stalo heavy metalem.“
Zvuk, který se stal známým
jako heavy metal, se začal v roce 1968 sjednocovat. Toho ledna
kapela BLUE CHEERS ze San Francisca vydala cover klasiky Sommertime
Blues Eddieho Cochrana. Cover pocházel z debutové
desky Vincebus Eruptum, která je mnohými
považována za první skutečnou heavy metalovou
nahrávkou. V tomtéž měsíci vydali
STEPPENWOLF své stejnojmenné debutové album
zahrnující Born To Be Wild, který se
odkazuje na „heavy metal thunder“ při popisování
motocyklu (ne, to není vtip, je to vážně pravda,
pozn.: Kozel). V červnu vyšly dvě další epochální
nahrávky: THE YARDBIRS vydávají Think About
It – B-side posledního singlu kapely – s hrou
kytaristy Jimmyho Page; a In-A-Gadda-Da-Vida od IRON BUTTERFLY
se 17timinutovou titulní skladbou, hlavní kandidát
na vůbec první heavy metalové album.
THE JEFF BECK GROUP, jejichž předák
hrával u THE YARDBIRDS na kytaru, vydali ten samý měsíc
svůj debut: Truth obsahovalo něco z „nejžhavějších,
nejostřejších, vyloženě zábavného hluku
všech dob“, což byl průlomový počin pro generaci
metalových praotců. V říjnu si nová
kapela Jimmyho Page, LED ZEPPELIN, odbyli svůj live debut. Tak zvané
White Album THE BEATLES, které vyšlo ten měsíc,
zahrnovalo Birthday a Helter Skelter, tehdy jednu
z nejtvrději znějících skladeb, která
byla kdy vydána významnější kapelou. Rocková
opera od THE PRETTY THINGS, S.F.Sorrow, vyšla v prosinci
a obsahovala „proto heavy metalové“ songy jako Old
Man Going a I See You. V této periodě MC5,
jež začali jakou součást detroitské scény
garážového rocku, vyvinuly syrový zkreslený
styl, který byl vnímán jako významný
vliv na budoucí zvuk jak heavy metalu, tak pozdější
punkové hudby. THE STOOGES také začali zakládat
a ovlivňovat heavy metalový a pozdější punkový
zvuk se skladbami jako I Wanna Be Your Dog, obsahující
dunící a zkreslenou těžkou kytaru s riffy o
silných akordech. PINK FLOYD vydali dvě ze svých
nejtvrdších a nejhlasitějších písní:
Ibiza Bar a The Nile Song, které jsou považovány
za „jedny z nejtvrdších písní, které
kapela kdy nahrála.“
V lednu 1969 vyšlo stejnojmenné
debutové album LED ZEPPELIN a obsadilo desátou příčku
v žebříčku Billboard. V červnu ZEPPELIN a
skupina power triem CREAM inspirovaní, ale s hrubějším
zvukem, GRAND FUNK RAILROAD, zahráli na Atlanta Pop Festivalu.
Ve stejném měsíci další trio ovlivněné
skupinou CREAM vedené Lesliem Westem vydali Mountain,
album naplněné těžkou kytarou blues rocku a bouřlivými
vokály. V srpnu tato skupina, nyní sama přezdívaná
MOUNTAIN, hrála hodinu dlouhý set na festivalu ve
Woodstocku. Debut GRAND FUNK, On Time, také vyšel
v srpnu. Na podzim Led Zeppelin II dosáhlo první
příčky a single Whole Lotta Love místa
čtvrtého v Billboard chart. Metalové revoluce
byla v chodu.
Jimmy Page |
Na druhé straně Atlantiku byla
trendy určující skupinou GRAND FUNK RAILROAD, „nejvíce
komerčně úspěšnou americkou heavy metalovou kapelou od
1970 do svého rozpadu v roce 1976, zavedli vzorec úspěchu
sedmdesátých let: nepřetržité koncertování.“
V USA vznikaly další kapely identifikované
s metalem, např. BLUE ÖYSTER CULT (1972), AEROSMITH (1973)
a KISS (1974). V Německu roku 1972 debutovali SCORPIONS
s Lonesome Crow. Blackmore, který se objevil jako
virtuózní sólista s Machine Head (1972)
od DEEP PURPLE, opustil skupinu v roce 1975, aby založil
RAINBOW. Tyto skupiny své řady posluchačů stavěly na
stálém koncertování a stále
rostoucí úrovně představení. Jak bylo řečeno
výše, u těchto (a dalších) kapel vznikají
diskuze zda je skutečně kvalifikovat jako „heavy metalové“
nebo jednoduše „hard rockové“. Ty, které jsou blíž
k bluesovým kořenům nebo kladou větší důraz
na melodii, jsou dnes obyčejně řazeny do druhé kategorie.
AC/DC, kteří debutovali roku 1975 s High Voltage,
jsou nejlepším příkladem. Zápis encyklopedie
Rolling Stone z roku 1983 začíná: „australská
heavy metalová kapela AC/DC… Rockový historik
Clinton Walker píše: „považování AC/DC
v sedmdesátých letech za heavy metalovou kapelu
bylo tak nepřesné jako je tomu dnes…(oni) byli jen
rock´n´rollovou kapelou, která byla náhodou
dost tvrdá, aby dostala označení metal.“ Tato
otázka není jen jedním z možných
výkladů, ale také je trvalým rozdílem
mezi hudebním stylem a identifikací posluchačů: Ian
Christe popsal jak se kapela „stává cestou, která
vedla obrovské číslo hard rockových fanoušků
do heavy metalové záhuby.“
LED ZEPPELIN |
Ačkoli se JUDAS PRIEST nedostanou
v USA do Top 40 do roku 1980, pro mnohé to byla
rozhodující „post-Sabbath“ kapela; jejich dvojitý
kytarový útok obsahující rychlá
tempa a nonblues, více čistého metalového
zvuku, to vše mělo důležitý vliv na pozdější
umělce. Zatímco heavy metal získával na
popularitě, mnoho kritiků láskou k této hudbě
neoplývalo. Námitky byly zvedány proto metalové
adopci komerčního spektáklu a dalším komerčním
dovednostem, ale hlavní útok byl veden proti hudební
a lyrické prázdnotě: konfrontace s albem BLACK
SABBATH ze začátku 70. let, především kritikem
Robertem Christgauem, který napsal: „tupé a
zpustlé…nejasně užvaněné, nemorální
zneužívání.“ (kdyby ten chlapec věděl,
jaké texty přinese budoucnost…,pozn.: Kozel)
V polovině 70. let se objevil
punk rock coby reakce na současné sociální
podmínky a tomu, co bylo vnímáno jako
nestřídmost, nadměrná produkce rockové muziky,
včetně heavy metalu („bojovat“ hudbou proti nadměrné
produkci hudby je docela zajímavé, pozn.: Kozel). Tváří
v tvář punku, disku a více mainstreamovému
rocku koncem sedmdesátých let ostře klesla prodejnost
heavy metalových nahrávek. S fixací
významných společností na punk se mnoho nových
metalových kapel inspirovalo v agresivnějším
hnutí, vysoko energickým zvukem „lo-fi“, a étosem
DIY (udělej si sám). Undergroundové kapely začali
produkovat levně nahrané a nezávislé věci
malému, ale oddanému obecenstvu. MOTÖRHEAD,
založeni 1975, byla první důležitá skupina
obcházející rozdělení punku a metalu.
S punkovou explozí v roce 1977 je následovaly
další. Britské hudební noviny jako NME a Sounds
společně se spisovatelem (Sounds) Geoffem Burtonem pokřtily hnutí
„New Wave Of British Heavy Metal“. Sem patří IRON MAIDEN,
MOTÖRHEAD, SAXON a DEF LEPPARD, kteří se znovu zapojili
do heavy metalového žánru.
NWOBHM jsme věnovali zvláštní
článek a proto snad ani není nutné se jím
zde blíže zabývat. Vznikem tohoto hnutí i
příspěvek o tradičním metalu ukončím a to
z několika důvodů a dodám spíš jen několik
úvah. Během 80. let tradiční heavy dosáhl
svého vrcholu počiny jako je album British Steel od
JUDAS PRIEST. Osmdesátými lety také éra
klasického metalu dle mého názoru také
končí. Vysvětlím proč. Během 8. dekády
minulého století začaly vznikat některé odnože
původního stylu a classic heavy metal ustupoval do pozadí
až vlastně téměř „zanikl“. Proto se často říká,
že „metal je mrtvej“. Mrtvý samozřejmě není, ale
o původní styl přestal být zájem, zvlášť
s nástupem devadesátých let, kdy se
metalový strom rozrostl o nespočet (a důležitých)
odnoží jako je death, black, thrash atd. Je to něco na
způsob, kdy majitel továrny odejde do důchodu a vedení
firmy přenechá svému potomku.
Je jisté, že můj příspěvek
má značné mezery, ale nesnažil jsem se napsat knihu,
ale pouze představit tradiční heavy metal a přiblížit
jeho počátky. Pokud ovšem máte návrhy, co
k článku dodat, rozhodně se nebojte je říci.
Při hledání informací k tomuto článku
jsem také náhodou narazil na termín NWOTHM, což
samozřejmě znamená Nová vlna tradičního heavy
metalu. Je tedy možné, že tradiční metalový
styl zažije obrodu a opět se vrátí na výslunní
to, co je zdánlivě zapomenuto. Pokud to bude možné,
napíši o tomto novém hnutí.
Nicméně jako poslední
slova bych chtěl říct, že možná „heavy metal je
mrtvej“, ale „metal nikdy kurva nezemře!“
dalsi velmi pekny clanok (a urcite pre autora vycerpavajuci)
OdpovědětVymazatja osobne sa snazim udrzovat si svoju digitalnu hudobnu kniznicu v dobrom stave a triedit ju, co je velmi narocne, pretoze skupiny sa vyvijaju od albumu k albumu a niekedy ani cely album nie je jeden zaner - ponuka sa moznost dat vsetkym skupinam nalepku Metal, lenze ako som davnejsie zistil (a v clanku je to tiez) hranica medzi hard rockom a metalom je velmi tenka...
riesim to podla vlastneho uvazenia, vacsinou podla agresivnosti/hlasitosti gitar, ich liniek a vokalistu
najlepsie je dat vsetkemu nalepku Rock'N'Roll, pouzijem slova jedneho chlapika z dokumentu o metale (nepamatam si to presne): aj tak je to vsetko len Rock'N'Roll, ale kurevsky naspidovany Rock'N'Roll
z albumov, co tu padli, by som rozhodne doporucoval vypocut si Deep Purple - Machine Head, je tam nadherne vidiet zaciatky heavy metalu a z coho cerpa
co sa tyka toho, ze heavy metal je mrtvy, nikdy som tomu nevenoval pozornost, pretoze styl nazyvany true metal, ktory je pritomny, je pre mna nova era heavy metalu (zdravim posluchacov Manowar)
díky za uznání=o)...musím přiznat, že ze všech žánru mi dal tenhle článek skutečně nejvíc zabrat a stejně cítím hrubé nedostatky=oP
OdpovědětVymazatvlastní úsudek u řazení kapel je hodně důležitej, sám se o to snažim a jak řikáš, někdy je to vážně složitý. Na druhou stranu mám radost, když se kapela vyvíjí a ikdyž je to někdy k horšímu je to pořád posun kterej značí, že kapela nezakrněla.
ono se říká, že metal je mrtvej, punk je mrtvej a tak dále...ale je to pochopitelný, každej styl má svoje období slávy a pak úpadku, ale nikdy nevymizí úplně=o)
golden goose outlet
OdpovědětVymazatgolden goose sale
off white t shirt
bape
ggdb outlet
kyrie 5 spongebob
jordan retro
kobe
golden goose outlet
kyrie shoes