Thrash metal je
tvrdší odnoží heavy metalu, jeden z podžánrů
extreme metalu. Jeho charakteristickým rysem je především
agresivnější zvuk kytary a zpěvu a dodávání
hardcore punkových vlivů do metalu.
CHARAKTERISTIKA
Thrash metal obecně obsahuje rychlá
tempa, rychlé nebo komplexní rytmicky sekané
kytarové riffy, kytarová sóla ve vysokých
tónech a bubnování pomocí dvojšlapky. Po
pěvecké stránce thrash může využívat
melodických vokálů, ale i jekotu a hlubokého
growlu. Většina kytarových sól se nese ve veliké
rychlosti, obvykle jsou charakterizovány sekáním
a užívají technik jako jsou slidy, legato frázování
nebo obouruční tapování. Lead kytaristé
jsou často ovlivněni hnutím NWOBHM. Kytarové riffy
často užívají půltónové stupnice a
zdůrazňují tritone a zmenšené intervaly namísto
konvenčního rifu založeném na jednotné škále.
Např.: intro riff Master Of Puppets od METALLICY má
chromatický sestup následovaný půltónovým
nástupem založeným na tritonu.
Steve DiGiorgio |
Aby udrželi krok s ostatními
nástroji, mnoho baskytaristů používá trsátko.
Nicméně, někteří přední thrash metaloví
basáci používají prsty, např. Frank Bello,
Greg Christian, Steve DiGiorgio, Robert Trujillo a Cliff Burton.
Několik baskytaristů využívají zkreslený
basový tón, přistup zpopularizovali Burton a Lemmy
z MOTÖRHEAD.
Lyrická témata v thrash
metalu zahrnují izolaci, odcizení, korupci, zkaženost,
bezpráví, závislost, sebevraždu, válku a
další neduhy, které postihují jedince i
společnost. Navíc jsou běžnými tématy i
politika, zvláště pesimismus nebo nespokojenost s politikou.
Humor a ironie můžeme také příležitostně
zaznamenat, ale je to spíše výjimkou než pravidlem.
KOŘENY A HISTORIE
Mezi nejrannější skladby,
které mohou být označeny jako thrash metal, patří
(pro někoho určitě s podivem) Stone Cold Crazy od
QUEEN, která byla nahrána a vydána v roce
1974 (popisována časopisem Q jako „thrash metal před
vznikem samotného termínu“) a Symptom Of The
Universe od BLACK SABBATH, která byla vydána v roce
1975 a nakonec coverována kapelou SEPULTURA na Nativity In
Black. To byl také výchozí bod pro Am I
Evil? od DIAMOND HEAD. Od té doby NWOBHM kapely přímo
ovlivnily vývoj ranného thrash metalu. Ranné
práce umělců jako DIAMOND HEAD, IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST,
VENOM, MOTÖRHEAD, TYGERS OF PAN TANG, RAVEN a ANGEL WITH, kromě
jiných, představovaly rychlou instrumentaci, jež se stala
základním aspektem thrashe. Song Rapid Fire z alba
JUDAS PRIEST British Steel bývá označován
jako „proto-thrash“ song.
V Evropě byla první
kapelou nově se objevujícího thrash metalu britská
kapela VENOM, která vznikla v roce 1979. Jejich klíčové
album Black Metal (1982) bývá uváděno
jako velice vlivné na mnoho následujících
žánrů a kapel extrémního metalu, jako BATHORY,
HELLHAMMER, SLAYER a MAYHEM. Evropská thrashová scéna
byla téměř výlučně ovlivněna především
nejagresivnější hudbou Německa a Anglie té doby.
Britské kapely jako TANK a RAVEN spolu s německým
metalovým exportem ACCEPT motivovali muzikanty ze střední
Evropy, aby založili své vlastní skupiny, což dalo
vzniknout např. SODOM, KREATOR a DESTRUCTION. Švédská
punková skupina WARHEADS bývá také
vnímána jako proto-thrash sestava.
V roce 1981 jihokalifornská
kapela jménem LEATHER CHARM napsala skladbu Hit The Lights.
LEATHER CHARM se brzo na to rozešli a hlavní songwriter,
zpěvák a rytmický kytarista James Hetfield se setkal
s bubeníkem Larsem Ulrichem díky novinovému
inzerátu. Společně, James a Lars, založili skupinu
METALLICA (první z „Velké Čtyřky“
thrashových kapel) spolu s lead kytaristou Davem
Mustainem, která později stvořil MEGADETH, další
kapelu „Velké Čtyřky“, a basákem Ronem
McGovneyem. METALLICA později přesídlila do San Francisco
Bay Area. McGovney byl nahrazen Cliffem Burtonem a Mustaine později
Kirkem Hammettem. Kapela vydala Hit The Lights na svém
prvním albu, Kill ´Em All, 25. července 1983.
Dave Mustaine |
Na začátku 80. let Kanada
produkovala vlivné speed metalové sestavy jako ANVIL
z Toronta, EXCITER z Ottawy a VOIVOD z Jonquiére.
Popularita thrashe stoupla v roce
1984, kdy METALLICA vydala Ride The Lighting, ANATHRAX Fistful
Of Metal, OVERKILL stejnojmenné EP a SLAYER EP Haunting
The Chapel. To vedlo k těžší formě zvuku thrashe,
která se odrážela v Bonded By Blood kapely
EXODUS a Hell Awaits od SLAYER. V roce 1985 německá
skupina KREATOR vydala svou debutovou desku Endless Pain a
brazilská šelma SEPULTURA své EP Bestial
Devastation. MEGADETH, které založil bývalý
kytarista METALLICY Dave Mustaine, vydali debutové album
Killing Is My Business…And Business Is Good! a ANTHRAX
vydali kritiky uznávané Spreading The Disease
(1985).
V následujícím
roce vyšla řada vysoce profilovaných thrashových alb.
METALLICA vydala Master Of Puppets. MEGADETH Peace
Sells…But Who´s Buying?, které se ukázalo
jako komerčním a kritickým průlomem kapely, a
přelomovou desku Allmusic označuje jako „jedno
z nejvlivnějších metalových alb své
dekády a bez pochyb jedno z mála skutečně
rozhodujících thrashových alb.“ SLAYER,
považovaní za jednu z nejhrozivějších thrash
metalových kapel ranných 80. let, vydali Reign In
Blood, album některými považované za největší
inspiraci celého death metalového žánru.
KREATOR publikovali Pleasure To Kill, které mělo
později také vliv na death metalový žánr. Tak
vypadal rok 1986.
V roce 1987 ANTHRAX vydali album
Among The Living, jenž nudilo značnou podobností
s předchozími: Fistful Of Metal a Spreading
The Disease, s rychlými a těžkými kytarami a
dunícími bubny. DEATH ANGEL si vzali podobný
pro-thrash metalový přístup na debutu z roku
1987, The Ultra-Violence.
V roce 1988 SUICIDAL TENDENCIES,
kteří byli předtím zřetelnou punkovou kapelou,
vydali svůj významný žánrový debut How
Will I Laugh Tomorrow When I Can´t Even Smile Today.
Beneath The Remains (1989),
třetí album brazilské SEPULTURY, získalo kapele
jistou přitažlivost mainstreamu, když se objevili u Roadrunner
Records. TESTAMENT pokračovali během konce 80. let s The
New Order (1988) a Practice What You Preach (1989); obě
alba ukázaly pokračující růst kapely po
hudební stránce a téměř získaly skupině
TESTAMENT stejnou úroveň popularity jakou měla „Velká
Čtyřka“: METALLICA, MEGADETH, ANTHRAX a SLAYER. VIO-LENCE,
relativní opožděnec thrash metalové scény
okolo Bay Area, vydali v roce 1988 debut Eternal Nightmare.
Kanadská thrashová parta ANNIHILATOR vydala svůj
vysoce technický debut Alice In Hell (1989), který
dostal mnoho chvály za své rychlé riffy a
rozsáhlá kytarová sóla. SADUS byla
pozdější thrashová kapela obsahující
zvuk, který byl veden především basou Stevea
DiGiorgia. Mezitím v Německu vydala skupina SODOM Agent
Orange a KREATOR Extreme Aggression.
V roce 1988 SLAYER vydali South
Of Heaven, MEGADETH So Far, So Good…So What!, ANTHRAX
State Of Euphoria, zatímco METALLICA vypustila desku
…And Justice For All a svůj první videoklip k první
světovou válkou inspirované skladbě One.
V roce 1990 byla vydána
řada typických, ale technicky sofistikovaných
thrashových alb. Rust In Peace od MEGADETH, ANTHRAX
přispěli Persistence Of Time, SLAYER Seasons In The
Abyss, SUICIDAL TENDENCIES Lights...Camera…Revolution!,
TESTAMENT Souls Of Black a KREATOR Coma Of Souls. Všechna
tyto alba přinesla vysoké komerční body pro výše
uvedené umělce. Mnohé tyto kapely jeli tentýž
rok společné turné nazvané „Clash Of The
Titans“.
ANTHRAX |
Když v 90. letech nabraly na
důležitosti další extrémně metalové žánry
(industrial, death, black a každý nalezl svou fanouškovskou
základnu), „rodokmen“ heavy metalu našel míchání
estetiky a stylů, čímž se silně rozrostl. Např.: kapely
s hudebními vlastnostmi trash metalu začali užívat
death growl (patřící původně death metalu), zatímco
black metalové kapely často našli zalíbení
v syntetizátorech oblíbených u industrial
metalu. Označit dnes kapelu určitým žánrem je
předmětem mnoha svárů mezi fanoušky, čemuž se nevyhnul
ani thrash metal. Zvlášť s nastávajícím
miléniem.
Po roce 2000 thrash metal zažil
určitou míru oživení popularity. Skupiny jako
MUNICIPAL WASTE a SSS byli označeny jako klíč k „oživení“
thrash metalu. Žánrové vědomí o bezohlednosti
a energii je citován jako potenciální důvod
k tomuto oživení.
Také mnoho těch kapel, které
skončili okolo devadesátých let se s novým
tisíciletím vrátilo: DARK ANGEL, DEATH ANGEL,
NUCLEAR ASSAULT, DEFIANCE, WHIPLASH, HIRAX, FORBIDDEN AND POSSESSED.
Starší thrash metalové kapely stále přinášejí
nový materiál, jako The Formation Of Damnation
(2008) od TESTAMENT, Death Magnetic (2008) METALLICY, This
Prezent Wasteland (2008) METAL CHURCH, World Painted Blood
(2009) SLAYER, Exhibit B: The Human Condition (2010)
EXODUS, In War And Pieces (2010) SODOM, Day Of Reckoning
(2011) DESTRUCTION, Worship Music (2011) ANTHRAX, Thirteen
(2011) MEGADETH, The Electric Age (2012) OVERKILL a
Phantom Antichrist (2012) KREATOR.
Stejně jako většina hudebních
žánrů i thrash měl vlastní regionální
scény, z nichž každá měla mírně odlišný
zvuk.
Thrash metal z Bay Area v okolí
San Francisca inklinoval nejvíce k progresivu a technice
pěti hlavních thrashových scén, taktéž
silně ovlivněn NWOBHM. Sem patří především
METALLICA, TESTAMENT a EXODUS.
Na východním pobřeží
byl více ovlivněn punkem a hardcorem na rozdíl od
kapel západního pobřeží. Měl větší
důraz na agresi a rychlost než techniku (ačkoli mimo případ
skupin typu TOXIK). ANTHRAX, NUCLEAR ASSAULT, OVERKILL a WHIPLASH
stejně jako crossover umělci S.O.D., METHOD OF DESTRUCTION
(M.O.D.), CARNIVORE, AGNOSTIC FRONT a CRO-MAGS byly některými
z prominentních kapel této scény.
Brazilský thrash přinesl mnoho
death metalových riffů. Největšími skupinami jsou
SEPULTURA, EXECUTER, MX, VIOLATOR, KORZUS a SARCÓFAGO.
Teutonský thrash metal během
80. let plodil v Německu a Švýcarsku tucty kapel
disponujících vývojem svého vlastního
originálního stylu. Nejúspěšnějšími
jsou KREATOR, DESTRUCTION, SODOM, TANKARD a HOLY MOSES.
bape
OdpovědětVymazatoff white shoes
air jordan
goyard outlet
bape
fear of god outlet
bape hoodies
off white
bape
cheap kyrie shoes