RECENZE: Furyon - Gravitas

Matt Mitchell – zpěv
Chris Green – kytara
Pat Heath – kytara
Alex „Nickel“ Bowen – baskytara
Lee Farmery – bicí

Gravitas (2010/2012)

Je známo, že metalová scéna začíná stagnovat a už dobrou dekádu nepřišel žádný zlomový bod v jakékoli podobě. Především příchodem nového milénia začalo přibývat nových kvalitních kapel, ale prakticky nepřinesli nic, co by tu už předtím nebylo. O nový průlom se pokouší britská parta FURYON, která však v naprosté tichosti svůj debut Gravitas vydala už v roce 2010. Naštěstí si této placky všimli ve Frontiers Records a album vyšlo na konci letošního března v reedici. Tím „pokusem o průlom“ narážím především na sebehodnocení kapely jako „new metal“, ale protože už je škatulek víc než dost, přišlo mi kontraproduktivní tento termín použít jako označení v hlavičce recenze. Nevěřím, že by to někomu něco napovědělo. A jak tedy vypadá debutová deska skupiny, jejíž členové nenosí zcela neznámá jména?

Z prvního poslechu se zdá, že se jedná o jednoduchý chytlavý hard rock, který člověk zná z dílny například SHINEDOWN. Hlavně v úvodním songu Disappear Again je podobnost vcelku nápadná. Při pozornějším a několikátém pouštění alba však dojde člověk k názoru, že Chris Green s Patem Heathem jsou skutečnými mistry svého arsenálu. Pánové jsou schopni v jediné skladbě prolínat bez problému několik stylů zároveň. Od hard rocku k progresivním vlivům či těžkým heavy metalovým riffům nebo virtuózní melodice. Ani baskytara v rukou Nickela není utlumená na minimum a lze ji častokrát zaslechnout jak rozvibruje reproduktory i vaše slechy. Tady bych vyzdvihl Don´t Follow. Lee Farmery u bicích žene ostatní sice ne rychlým tempem nebo blast beatem, ale přesto tvrdou rockovou hrou. Stand Like Stone mluví sama za sebe, přičemž se ještě přidává vokál Mitche Mitchella v rozmezí od melancholického zpěvu po tlumený jekot. Progresivní prvky pak nejvíce člověk pocítí v písních Souvenirs, Fear Alone, Wasted On You a Desert Suicide. A to nejen díky jejich délce. Především díky svým změnám struktur, kytarových partů i rytmu, melodice a opravdu skvělého vokálu. Desku pak obohacují bonusové tracky Voodoo Me a Souvenirs v akustické podobě. A i když nemají typickou elektrickou instrumentaci, o to více vyniká naléhavost Mattova zpěvu.

Celkovým výsledkem však je, že i když skoro hodinové album oplývá silnými riffy, instrumentální složitostí (včetně vokálu) a demonstrací technické vyspělosti členů kapely, je to na můj vkus možná až moc. Tím nechci shazovat kvality Gravitas nebo sebe nazývat milovníkem trapně jednoduchých melodií. Jen chci naznačit, že album není tak lehce stravitelné, jak by se mohlo zdát. Těžko tu najdete skladbu, kterou si na místě můžete jen tak pobrukovat.

Co z toho plyne? Debutové album FURYON dostává ve všech koutech světa víc než chvályhodné recenze, ovšem až poté, co mu byla udělena „druhá šance“ letošní reedicí. Gravitas se mi sice líbí, ale rozhodně ho nepovažuji za milník rockového či metalového žánru nebo desku roku. Je ale jisté, že tahle britská kapela má velkou šanci stát se novými hvězdami na hudebním nebi a určitě zaslouženě. Asi tu máme New Way Of Living, tak uvidíme.