RECENZE: Unchained - Oncoming Chaos

Jonathan Rabache – kytara
Thibaud Vuille – kytara
Joel Forneris – basa, zpěv
Olivier Gavelle – bicí

Russia (EP)(2011)
Incoming Chaos (2012)

Na začátek se musím přiznat, že Francie nepatří mezi mé oblíbené evropské destinace. V poslední době mě ale dost překvapují ochutnávky tamější metalové scény. Začalo to kapelami jako GOJIRA, DAGOBA nebo THE ARRS. Země vína a žabích stehýnek však nepřestává chrlit další zajímavá hudební uskupení. Mezi ně řadíme kapelu UNCHAINED, jež v září vydala své debutové album Oncoming Chaos. Na mastering této desky dohlížel Logan Mader (GOJIRA, DEVILDRIVER), což samo o sobě svědčí o kvalitě, kterou tato dva roky existující kapela nabídne. Sestavu složili v červnu 2010 kytarista Jonathan Rabache s bubeníkem Olivierem Gavellem. Pánové dříve účinkovali ve skupině KRAGENS, kde si vysloužili ostruhy třemi alby. Ale historií bych se příliš nezdržoval. Jdeme si vytřepat mozky s Blížícím se chaosem.

Pierre předvádí ve skladbách za mikrofonem hodně solidní death growl, jenž místy přechází až do skřeků, které jsou tak typické pro black metalové frontmany. Nutno ale dodat, že na několika místech se mi zdálo, jako bych v jeho hlase slyšel jistou „nezkušenost“. Což může být pouhý dojem, ale i kdyby byl správný, rozhodně to neubírá na agresi, nekompromisnosti a kvalitě zpěvákova projevu. Rozumím tomu, že UNCHAINED nehrají melodic death švédského střihu, přesto trochu postrádám party zazpívané v jiných polohách. Což může být dáno pouze mou degenerací. Ve skladbě Freedom Through Fire hostuje zpěvák kapely NIGHTMARE, Jo Amore. I když se na první pohled může zdát, že death metalový growl s power metalovým vysokým vokálem musí nutně narazit, opak je pravdou. Chlapcům to spolu funguje moc dobře a podobně nepříliš obvyklou spolupráci by mohla kapela UNCHAINED zkoušet v budoucnu častěji.

Album Oncoming Chaos ale není jen o vokálech. Velmi se mi líbí zvuk perkusí, který je hodně silný, důrazný a bubeníkem odvedená práce dokáže vytlouct díru do hlavy. Od double blastu přes pochodový rytmus k pomalému tempu. Pestrá paleta obsahující prvky hned několika metalových žánrů, jež jsou zasazeny do jedenácti skladeb, to jistě potěší každého milovníka drsnější muziky. Ovšem obrovskou devízou z mého pohledu jsou, možná nečekaně, kytaristé. V necelých pětačtyřiceti minutách této nahrávky se setkávají riffy brutálního death metalu se sóly klasického heavy metalu či NWOBHM. A vyhrávka v úvodní písni Infernal Death Machine mi nahání husí kůži. Ale i další demonstrace kytarového umění stojí za to. Např. v Replicant nebo Cosa Nostra. Za vyzdvihnutí stojí i Russia a to nejen díky úvodu v podobě útržku ruské hymny.

Shrnu-li debutové album francouzských UNCHAINED, znělo by to asi následovně. Kombinace brutálního death metalu s nekompromisním vokálem, to vše obohacené o opravdu mistrnou kytarovou hru překvapující mícháním death metalových riffů s vyhrávkami typického heavy metalu. Olivier za bicími žene hudbu plnou emoční roztrhanosti zběsilým tempem i častým zvolněním. Duševní rozpolcenost je obsažena i v textech, což naznačuje i samotný název alba. Na závěr bych chtěl dodat, že si netroufám tvrdit, zda kapela UNCHAINED dosáhne takového věhlasu jako jiní jejich krajané. Jisté ale je, že tahle parta přesvědčila o tom, že s francouzskou metalovou scénou se musí začít hodně počítat.

Na závěr k poslechu song No Scapegoat to Blame: