RECENZE: All That Remains - A War You Cannot Win

Behind Silence And Solitude (2002)
This Darkened Heart (2004)
The Fall Of Ideals (2006)
Overcome (2008)
For We Are Many (2010)
A War You Cannot Win (2012)

ALL THAT REMAINS si sám pro sebe řadím mezi „Královskou Trojku“, kde se o metalcorový trůn dělí s KILLSWITH ENGAGE a SHADOWS FALL. Navíc s touto kapelou ze Springfieldu velmi úzce spolupracuje Adam Dutkiewicz, kterého většina zná právě z KILLSWITCH ENGAGE, kde hraje na kytaru podle dnešních měřítek vskutku neortodoxně (ale stále na vysoké úrovní;)). Důležité ale je, že Adam kapele ALL THAT REMAINS produkoval skoro všechna vydaná alba a u desky A War You Cannot Win tomu není jinak. Album obsahuje 12 skladeb, jež zabírají necelých 40 minut a na jeho přední straně naleznete cover, který osvětlí i naprostému neznalci angličtiny, jakými okruhy témat se skupina tentokrát zaobírá.

Rovnou se musím přiznat, že předchozí počiny For We Are Many a Overcome se mi líbili o něco víc. Přesto má novinka nebývalou kvalitu, kterou spolupráce ALL THAT REMAINS a kytaristy KILLSWITCH ENGAGE vždy nabízí. Kapela, řekl bych, na desce poněkud zvolnila a dala víc na melodiku a pohodu než tvrdost. Podle první skladby nazvané Down Through The Ages to tak nevypadá, protože ta je naprosto typická pro ALL THAT REMAINS od začátku do konce. Ale třeba taková Asking Too Much je vyloženě pohodová nenásilná záležitost a silně připomíná EP Just Another Drug od BLACK TIDE. A ještě se mi nestalo, abych zkušenější kapelu přirovnával k podstatně mladší sestavě. Nicméně obsažené sólo a totální break s náběhem na refrén vás přesvědčí, kdo je tu pánem=o) Další takovou pomalou skladbou, kterou zároveň považuji za jednu z nejlepších z nahrávky, je What If I Was Nothing?. Ve zkratce: silná rocková balada jak lyricky, tak hudebně.

Phil ale nezpívá jen ve vyšších polohách. Společně s kapelou to rozjíždí v písních jako je Sing For Liberty, kde bubeník Jason Costa dává najevo, že během nahrávání skutečně nespal, a Labonte za mikrofonem předvádí scream/growl, který by mohl sloužit jako demonstrační ukázka na přednáškách. Závěrečná A War You Cannot Win je dalším kytarovým koncertem s punkovým rytmem přecházejícím do kulometných dávek Jasonových kopáků a vzápětí do téměř šnečího tempa v refrénu. Poslední skladbu, o které se chci zmínit, jsem si nechal na konec. A je to hlavně proto, že mě chytla okamžitě a považuji ji za takové „eso“ na desce. Jedná se o Stand Up a je důkazem toho, jak neagresivně lze vyjádřit bojovnost. Skladba se nese ve střední rychlosti a zpomalí před nástupem refrénu. Ten je postaven na obrovském kontrastu silných ostrých kytar a zdánlivě nevhodně vysoko položeného hlasu Phila. Ale klidně se vsadím, že tohle se stane hymnou a koncertní peckou na turné ALL THAT REMAINS v příštím roce! Tedy pokud už tomu tak není teď.

Když to tak nějak shrnu. Jedna z ikon metalcorové scény přišla s novou deskou, na které zvolila trochu odlišný přístup. Prakticky vynechala breakdowny a vůbec klasickou strukturu skladeb daného žánru. Phil Labonte, jehož vokál patří mezi mé nejoblíbenější, se chopil své práce s větším citem a garde mu dělá kontrastně silnější a ostřejší zvuk kytar. Vlastně, Oli s Mikem jako by odehráli samostatný koncert, protože poslouchat jejich hru je skutečný požitek ať už se jedná o jednotlivé riffy nebo demonstrace zručnosti při vyhrávkách. ALL THAT REMAINS vydali vyváženou nahrávku s pohodovou atmosférou, na kterou jsem si musel chvíli zvykat, ale postupem času mi odkrývá své silné stránky a hádám, že to pořád není vše. Těžko hádat, jak velký podíl na tom má Adam Dutkiewicz, ale ono to není tak podstatné. Hlavní je, že tahle spolupráce vysoce talentovaných muzikantů vždy přináší velmi chutné ovoce. Takže se zakousněte!

HODNOCENÍ: 8/10

Na závěr níže ke zhlédnutí lyric video k songu  You Can't Fill My Shadow: