RECENZE: Suffer Well - Sorrows

Mick Keney – kytara
Brandan Schiepatti – zpěv
Trevor Friedrich – bicí
Bobby Schubenski – baskytara
Adam Vex – kytara

Sorrows (2012)

V množství muziky, která vychází, se může člověku velmi lehce stát, že ho některé věci minou a dostane se k nim až zpětně. Takovou „věcí“ je pro mě i projekt SUFFER WELL, jehož mozkem je Mick Keney (ANAAL NATHRAKH). Ke svému hudebnímu dítěti přilákal další zajímavá jména, v jejichž čele stojí hlavně zpěvák BLEEDING THROUGH, Brandan Schiepatti. Ale i ostatní členové patří mezi talentované muzikanty, jsou jimi Trevor Friedrich (COMBICHRIST) na bicích, Bobby Schubenski na base a Adam Vex (IMPERATIVE REACTION) u kytary.

Kromě alba Sorrows je zajímavý i příběh SUFFER WELL, i když je velice krátký. Před podepsáním smlouvy s Century Media se projekt měl jmenovat SORROWS, ale došlo k přejmenování. Jenže to nebyl jediný problém. Kapela dokončila nahrávání už ke konci minulého roku, ale z nějakého důvodu se label rozhodl vydání novinky odložit na „nejbližší měsíce“. Fanoušci tak příliš potěšeni nebyli a členové SUFFER WELL začali trpět nervozitou. Čekání na to, až se Century Media rozhodne debut vydat, rozřízl neznámý šikula, který album hodil na internet k volnému stažení. Kapele tento způsob distribuce nevadil a snad si hudebníci i oddychli, že konečně nasytili nedočkavé fanoušky.

Než se podíváme na slibnou desku Sorrow, je nutné podotknout, že kapela ukončila svou činnost. Bohužel je to tak, nicméně není všem dnům konec. Schiepatti se nechal slyšet, že projekt ve stejné sestavě pokračuje, ale pod původním názvem SORROWS. Nám tedy nezbývá než se podívat na to, jak zní jediná stopa po SUFFER WELL, která čítá 14 tracků a má trochu pochmurný název Sorrows.

Tvorba tzv. „superskupin“ může dopadnout vždy jen dvěma způsoby. Buď špatně a nebo skvěle. SUFFER WELL patří do té druhé kategorie. Otvírací song vás odrovná riffem v pozadí, který provází celou skladbu, breakdowny a hlavně Brandanův zpěv, který je dost odlišný od jeho tvorby v BLEEDING THROUGH. Hlavně díky vyšším polohám a melodičnosti. Své dosud nepoznané polohy a kvality dokazuje během celé stopáže desky. Tady by bylo také na místě, abych přiznal, že když jsem se poprvé se SUFFER WELL posluchačsky setkal, ač fanda BLEEDING THROUGH, Brandana jsem nepoznal!!! Je to ostuda, vím.

Po skončení úvodní skladby na vás v další písni vypálí Trevor double blast, který vám vytluče díru do hlavy. Adam vám napne žíly skvělými riffy a v refrénech vás opět kapela překvapí svou melodičností. Melodické refrény procházejí celým albem, stejně jako breakdowny, ale styl se nedá jednoduše označkovat termínem metalcore. A to hlavně díky střídající se brutalitě v podobě hry bicmana (The Heart Is A Sinking Betrayer), místy až death metalovými kytarami (Never Surrender, Never Give In), hodně tvrdou a výraznou basou (Empty And Defiant), melodické vokály i riffy (For Today, For Yesterday, For Everyday) kadencí některých partů a atmosférickými podpisy (Follow Me To Dissapointment) některých skladeb. A když už tohle všechno vstřebáte, přijde překvapení v podobě piána (Treachery) nebo elektronických „vsuvek“ (The Funeral; Thirty Below). Kromě toho všeho obsahuje tracklist ještě tři instrumentální intermezza nazvaná Fire, Ashes a Oblivion.

Album Sorrows je prostě alchymistickým kouskem obsahujícím ingredience, které zdánlivě spolu neladí. SUFFER WELL vás ale přesvědčí o tom, že je tomu přesně naopak. Lektvar, který namíchali vás nebude nudit. Marně jsem hledal místa, která jsou slabší. Ale nenašel jsem. Otec projektu, Mick Keney, řekl: „Chtěl jsem, abychom zůstali vzdálení od všech očekávání. Mám záměrem bylo vymyslet muziku, na kterou se nebudou vztahovat žádná pravidla, a nebude jednoduché ji zařadit do nějakého konkrétního žánru. Napsal jsem to ze srdce.“ Měl pravdu ten chlapec.

HODNOCENÍ: 8/10

Celý album stream k poslechu, mimo song fire, naleznete níže: