RECENZIA: Timeless Miracle - Into the Enchanted Chamber

- husle

Demo albumy:
In The Year Of Our Lord (2002)
The Enchanted Chamber (2003)
The Voyage (2004)

"Môže z ničoho nič prísť kapela, vydať najlepší album v žánri existujúcom od osemdesiatych rokov a potom sa vypariť?"

Preskočím hypotetickú otázku a začnem pekne od začiatku. Pochybujem, že niekto okrem ľudí pochádzajúcich zo švédskeho mesta Malmo, vôbec počul o skupine Trapped, čo bol pôvodný názov skupiny podľa vzoru jedného z albumov Rage, založenej v roku 1995. Po pár živých vystúpeniach sa rozpadli, pretože bubeník sa rozhodol ísť študovať do Anglicka a kapela bola pre nich len zábavkou vo voľnom čase. Samozrejme im to nedalo a v roku 2001 sa rozhodli množiace sa nápady zaznamenať v štúdiu aj bez bubeníka, náhradou bol bicí automat. Prvé demo bolo na svete v roku 2001, ďruhé v roku 2002 a v roku 2003 ďalšie. Nahrávky boli podomácky pečené a pochybujem, že počet kópií presiahol stovku. Je to večná škoda. Ako sa tak chlapci bavili, zrazu sa im do cesty priplietol sponzor a zmluva s Massacre Records bola na svete. To sa písal rok 2004 a do bandy prišiel konečne bubeník. Kapela sa premenovala na Timeless Miracle, podľa jednej z ich nenahratých piesní a v roku 2005 vydáva svoj debutový album. A tu sa pozastavím...

Vybavujem si prvé vypočutie albumu, ktoré si, už ani neviem ako, našlo ku mne cestu. Bolo to prvé album, ktoré som dokázal vypočuť celé bez toho, aby som sa nudil, bez toho, aby som si vybral niektorú piieseň do playlistu v počítači a k ostatnému materiálu sa už nevracal. Tu sa začala moja cesta počúvania celých albumov. Veľmi dobre si pamätám, ktorá pieseň mi ako prvá utkvela v pamäti:

V angličtine existuje na hudbu podobnú tejto výraz "cheesy", nesprávne "sweet", ktorý by sa do nášho jazyka dal preložiť ako "s pozlátkom" alebo "sladučký" či "šťastný". Je to hudba, kde sa progresívnymi prvkami šetrí, ale zato chytľavosťou nie. Nájdu sa odporcovia aj vyznávači tejto hudby. Natrafil som už aj na odporcov, ktorí obľubu tohto albumu popísali slovami "je to také zlé, že je to vlastne až dobré".

Kameňom úrazu môže byť vokál, pretože nezapadá do kategórie spievam-akoby-som-nemal-gule/Kiske. Musím priznať, že so spevákom som mal zozačiatku problém aj ja. Po druhom posluchu som si však zvykol. Vokalista ale zďaleka nie je jedinou zvláštnosťou. Ak ste pozorne čítali od začiatku článku, mohli ste si všimnúť, že v zozname hostí figuruje huslista, repektíve huslistka. Nikdy by som neveril, že do metalu by mohol sadnúť tento nájstroj. Stalo sa. Nájsť možno množstvo inštrumentálnych pasáží s husľami, klávesami aj gitarami. Paradoxom je, že gitarové sóla, ako ich poznáme, sa na albume nenachádzajú, s jedinou výnimkou (tá je prítomná v balade, o ktorej padla zmienka tu). Napriek tomu sú však gitarové linky dostatočne zaujímavé, aby upútali, hra totiž prechádza rôznorodými tóninami. Texty piesní sú ozajstným kontrastom k hudbe. Je to ten najštastnejší metal, ktorý budete počuť pojednávať o čiernej mágii, vlkodlakoch, pekle, zle, zomieraní a podobne. Niektoré piesne pôsobia komicky až satiristicky - úprimne, počuli ste už niekedy veselú a chytľavú pieseň o umieraní na šibenici? Alebo ukážková skladba v článku - schválne si ju vypočujte ešte raz, či si v nej všimnete nasledujúce riadky:

"Into hell I will send your lost soul I will drag you into darkness
So the story goes of little red"
...
"Her heart has been torn out of her chest blood was everywhere
A little girl's been killed again oh god when would it end"
Pomaly ma prestáva baviť písať tento odstavec o zvuku. Skoro vždy to vyjde narovnako. Práca v štúdiu odvedená dobre. Skladby sú hlasné ako šľak a bez dynamiky. Výnimkami sú len inštrumentálnka a jedna intro skladba (balada je niekde medzi).

Odpoveďou na otázku, položenú hneď v úvode recenzie, je: "Ak Vám sadne vokál..."

Album je veľmi solídne napísaný a v podstate nemá slabé miesto. Úžasné muzikantské umenie v spojení s takými chytľavými melódiami sú majstrovským dielom. Ak by som chcel byť veľmi prísny povedal by som, že posledná skladba, ktorá je štrnásť minúť dlhá, je akýmsi polotovarom. Pozostáva totižto z 8 podskladieb, nápadov, ktoré sa mohli využiť pre viac ako jednu skladbu. To by bol ale veľmi objektívny pohľad, pretože osobne sa mi skladby pozostávajúce z viacerých myšlienok veľmi páčia (hlavne vďaka tomu sa album Land of the Free od Gamma Ray drží na najvyšších priečkach môjho rebríčka), tak ju hodnotím ako plus. Táto posledná pieseň albumu je vlastne dôkazom toho, koľko skvelých nápadov a melódií má kapela v rukáve, že s nimi môže takto "plýtvať".

...pozastavil som sa na celkom dlhú chvíľu a teraz by som rád pokračoval v rozprávaní príbehu tejto skupiny. Svoje druhé album začali nahrávať v máji 2007 s cieľom vydať ho ešte ten rok, ale nečakané komplikácie pri nahrávaní vydanie oddialilo na začiatok roku 2008. V januári 2008 kapela oznámila odchod nového bubeníka a príchod starého. Odhalili tiež čiastočný zoznam skladieb na nahrávanom albume a ukážky niektorých piesní zverejnili na svojom webe. Od septembra roku 2008 je ich stránka nedostupná (preto som do odkazu na domovskú stránku kapely dal len jej posledný zazálohovaný webarchív a do odkazu na Facebook len link na ich fanklub - sú to totiž jediné stránky, ktoré po skupine zostali)... Ak by ste hľadali ďalšie info o tejto bande, našli by ste maximálne zopár starých rozhovorov, ďalšie recenzie, petíciu o ich "znovuzrodenie", otvorený list pre kapelu, rôzne plačlivé komenty vzívajúce ich návrat na fórach a klebety. Pred rokom "jedna pani povedala", že chlapci stále príležitostne robia na albume a načasovanie ďalšieho albumu by sa mohlo priblížiť ku koncu roku 2012. Bohužiaľ to nemôžem potvrdiť a ani vyvrátiť, to čo však môžem povedať je, že skupina má veľmi smutné štatistiky na last.fm - ani 5000 poslucháčov, tomu hovorím byť nedocenení a prehliadaní.

HODNOTENIE: 9,8/10