RECENZE: Serj Tankian - Harakiri

8. Forget Me Knot  (4:26)
9. Reality TV  (4:09)
10. Uneducated Democracy   (3:59)
11. Weave On   (4:07)
12. Revolver (Bonus Track) - (2:31) [Limitované vydání alba]
13. Tyrant's Gratitude (Bonus Track) - (2:38) [Limitované vydání alba]
Samotné CD se objeví ve dvojím provedení, a to v klasickém a limitovaném. Limitovaná edice bude navíc obsahovat plakát a právo na stažení dvou bonusových písní, které Serj zveřejní 10. 7. 2012. Výtěžek ve formě $2 z každého prodaného alba poputuje neziskové organizaci.

Serj Tankian. Stačí uvést toto jméno a většina lidí si vybaví System Of A Down a neustále srovnávání jeho sólové tvorby s tím, co produkoval za časů minulých. Za prvé a především, Serj Tankian byl vždy umělec a teprve potom člen hudební komunity. Měl vždy svou vlastní vizi světa, svůj vlastní soubor vír a hudebních ideálů. Jeho hudební směr a možnosti, se ne vždy shodovali s těmi, kteří touží po jeho návratu k SOAD, takže po minulé desce Imperfect Harmonies většina jistě očekávala, že přetrvá jeho objevování nových zvukových směrů. Serj nás (opět) překvapil tím, že se na své nové desce vrací blíže k tvorbě SOAD. Třetí album Harakiri je dost možná nejlepší věc, kterou vydal od dob ToxicityNechápejte mě špatně, ale ti, kteří nemají rádi to, co Serj nyní produkuje, nenajdou ani na Harakiri zřejmě nic pozitivního. Naopak posluchači, kteří dají nahrávce šanci, dostanou více, než očekávali.

Serj celé album Harakiri nazpíval, navrhl, napsal i produkoval. Finálního masteringu se ujal Vlado Meller (Metallica, Red Hot Chili Peppers, Kanye West, Beastie Boys). Deska bude podpořena turné, které pojede Serj ve společnosti své kapely F.C.C. (kytara Dan Monti, basa Mario Pagliarulo, bicí Troy Zeigler). Konkrétně na září je naplánováno pár promo vystoupení v USA. V listopadu se dostane na řadu Evropa. Celosvětové turné se pojede přístí rok.

Mnoho materiálu, který se objevil na nové desce, bylo napsáno v loňském roce. Rok 2011 představoval pro mnoho talentovaných umělců zlom a Serj ho popisuje jako "Doposud nejrušnější a nejvíce produktivní rok svého života." Rok 2011 začal pro Serje v plamenech. "Nějaká děcka v Piha (Nový Zéland) odpálila ohňostroj, který přistával na můj a sousedův pozemek, celý kopec skončil v plamenech. Už tehdy jsem věděl, že to bude zapeklitý rok a zajisté také byl" říká Tankian. "Během pěti dnů od této události přišly zprávy o masivních celo-globálních úhynech ptáků a ryb. Těmito událostmi, ale pro mě nebylo nic ztraceno. Po celém světě se různorodá stvoření dopustila masivního harakiri (japonský termín označující rituální sebevraždu). Vědí něco, co my ne o nadcházejících časech, či udržitelnosti životního prostředí? V tento den jsem začal psát materiál pro novou desku."

Ta symbolika vymýcení celých druhů ve velkém měřítku, zasáhla Serje citově a toto je základní téma pro novou desku. Posbíral všechny své myšlenky a šel je sepsat, zahrnul veškeré své zkušenosti nashromážděné během chaotického roku k tomu, aby dosáhl různorodého materiálu. "Materiál je jiný oproti tomu, co jsem stvořil jako sólový umělec," říká. "Je mnohem říznější a orientovaný do punku, s vlivy od gothu k osmdesátkové elektro atmosféře, dynamickému heavy rocku až epické melodické písni. Lyricky v sobě proplétá témata z osobního, politického, duchovního nebo filozofického směru, ale také humor či lásku." Serj se tentokrát snažil použít zcela jiný přístup ke psaní. "Použil jsem Apple iPad jako nástroj ke skládání hudby. Z něj se objeví na nové desce hned tři písně" říká. "Musíme přimět sami sebe k použití vícero způsobů pro psaní hudby, jen tak můžeme docílit nečekaných výsledků."

Po vyčerpávajícím úvodu nyní přejděme k samotnému albu. Otvírák alba představuje song Cornucopia. Překrásný hardrockový kus, jenž by se jistě neztratil ani na playlistu SOAD. Začíná polehoučku kytarou, aby se následně rozvinul do energetické pecky plné riffů, kterou dotváří k dokonalosti Serj, svým úžasně podmanivým vokálem. Slovo Cornucopia pochází z latiny a v překladu znamená roh hojnosti, ten je symbolem bohatství a obživy a označuje nádobu ve tvaru lesního rohu, která přetéká různými věcmi, např. květinami, ořechy a jinými pochutinami. Serj přichází se svou vizí a varováním před tím, kterak náš druh nadměrně zneužívá planetu zemi, což povede k jejímu brzkému zániku. Cornucopia je takovou světovou slezinou, pozváním nás všech k tanci a uctívání planety země. Vlastně se jedná o takový protiklad, ten je namířen vůči lidem, kteří znásilňují zemi kvůli osobnímu prospěchu.

Figure It Out nás přenese do alternativního metalového světa, jež obsahuje riffy, které pocházejí přímo z trezoru SOAD. Dokonce i hudební přechody a náhlé změny připomínají hudební triky z minulosti. Lyricky Serj přednese neobvyklý řetězec slov, který má vypadat tak, že je slepen nahodile, přičemž zároveň i chce, abyste si mysleli, že jde o jeho texty.

Ching Chime navozuje pocit world music, dost mně to připomíná Avalon, což je předloňský projekt Sullyho Erny, frontmana kapely Godsmack. Melodramatický podtext písně tlačí Tankien zpěvem, až do výšky kytar. Velmi příjemný experimentální song. Titulní skladba Harakiri je vyzrálá věc, která se lyricky zaobírá fenoménem zvířecích sebevražd. Svým pomalým tempem posouvá myšlenku nahrávky na úroveň sebereflexe. Serj si touto písní vyšlapává cestičku pro další pomalejší věci obsažené na desce. Jednou z nich je Forget Me Knot, nádherný kus a jedna z mých nejoblíbenějších na albu. V písní cítíte skrz celý hudební postup všudypřítomnou upřimnost.

Reality TV a Uneducated Democracy jsou dva songy, které asi nejvíce kritizují současné poměry ve světě. Reality TV je přemýšlivý, téměř více hudbou doprovázené vyprávění, než píseň. Kritizuje voyeurství viděné v nespočtu televizních reality show. Uneducated Democracy je punkově inspirované rockové číslo, jehož plynový pedál je sešlápnut až na podlahu. Poukazuje na obecnou hojnost debilů ve vládách různých zemí. Zbytek alba se nese ve vyšším tempu, které je podtrženo temnější atmosférou. Serj nás provede skrz celé album a my doslova pocítíme poselství, která jsou obsažená v každé skladbě.

Harakiri není metalová nahrávka nebo zástupce worl music, není ani rockovým jamem nebo avantgardním experimentem. Serj našel model rovnováhy mezi uměním, aktivismem a rockem. Je tedy Harakiri perfektním albem? Ne, není. Můj pocit je ten, že nahrávka má sklon k přílišné uniformitě a některé ráznější prvky alba jdou na úkor dynamiky. Velice se mně líbí, jak dokáže Serj svým vlastním způsobem frázovat, ale někdy už to zachází do krajnosti. Harakiri je vynikajícím záznamem, jejž vytvořil muž, který se nikdy neodchýlí od své vlastní vize. Ve světě nenaleznete tolika opravdových umělců, jak byste si zprvu mohli myslet, ale Serj Tankian je rozhodně jedním z nich.

Níže si můžete poslechnout stream celého alba, zvukově lepší alternativu naleznete ZDE

Edit (11.7.2012) - Přidán videoklip k titulní písni Harakiri

Edit (13.7.2012) - Přidán videoklip k písni Occupied Tears