RECENZE: FEAR FACTORY - The Industrialist

05. Depraved Mind Murder (4:43)
06. Virus Of Faith (4:34)
07. Difference Engine (3:37)
08. DIsassemble (4:12)
09. Religion Is Flawed Because... (1:52)
10. Human Augmentation (9:04)

Od poslední desky, Mechanize, uběhly dva roky. Nyní nám průkopnická kapela, která prakticky založila industrial metal/cyber metal, přináší své sedmé album. Rovnou s konceptem, jehož obsah ve svém důsledku nemusí být až tak scifi scénářem. Necháme o tématu promluvit zpěváka Burtona C. Bella: „Protagonista (The Industrialist = průmyslník) je ztělesněním všech odvětví průmyslu v podobě automatu. Mechanické, technologické a vědecké pokroky prostřednictvím průmyslového věku vedlo k vytvoření továrníka. V příběhu se sbíráním každodenních vzpomínek stává vnímavým. Pomocí pozorování a učení se, se stává „živým“. To, co mělo člověku pomáhat, člověka nakonec dovede k zániku.“ Podle Dina Cazarese (kytara, baskytara, programování) pochází název z dokumentu, který kapela viděla a pojednával o lidech, kteří vynalezli „motory pro válečné stroje“ a God Eater (jeden ze songů) je název, který Bell viděl na hracím automatu při svém cestování.

Kapela v nedávné době také prošla jistými změnami v sestavě. Baskytary se ujal Matt DeVries, který přišel z kapely CHIMAIRA, a bicí si vzal na starost Mike Heller (SYSTEM DIVIDE). Ale ani jeden z nich do nahrávacího procesu nezasáhl. Heller je dokonce členem pouze na turné (alespoň v tuto chvíli). Bicí vzniklo programováním, které spáchal Cazares (jenž nahrál i kytaru a baskytaru) s pomocí Johna Sankeyho z DEVOLVED.

Tím pádem se dá bez nadsázky říci, že máme v ruce nahrávku dvou a půl člověka. FEAR FACTORY si od prvopočátku své kariéry drží vysokou úroveň své tvorby. A ani The Industrialist není výjimkou. Ale. Nahrávka nepřináší prakticky nic nového, kromě toho, že se jedná o koncepční album. Za nejslabší považuji právě programované bicí, které zní dost jednotvárně nejen svým elektronickým zvukem (což je pro kapelu i žánr typické), ale i technickou hrou. Vzhledem k tomu, že program nahrazuje člověka, je to dost pochopitelné. Po jisté době začnou perkuse nudit. Tak na mne působí jejich zvuk na albu, na live vystoupení to bude samozřejmě jiná káva.

Ani kytara či basa mě na zadek neposadila. Je to škoda, tuto kapelu mám vážně rád a atmosférické pozadí připomínající fabriku s nádechem budoucnosti a jedoucí na plný plyn celou věc nezachrání. I když zní moc dobře. Nechci v žádném případě vypadat, že novou desku shazuji na prachbídnou úroveň, ale oproti jiným nahrávkám letošního roku na tuhle nejspíš rychle zapomenete.

I Burtonův zpěv poněkud zachází do pozadí, protože: Čisté vokály v refrénech s jistou dávkou prostornosti jsou, jak už to bývá, kvalitní. Kvalitní jsou i verše. Celkově znějí, tak jak jsem zvyklý a jak bych očekával. Neslyším posun ani nahoru, ani dolů nebo dopředu.

Abych přece jen nějaký ten song vytáhl do popředí. Sáhnul bych po Recharger, Virus Of Faith nebo po Disassemble. Nová deska FEAR FACTORY bude dle mého názoru patřit mezi takové, které samy o sobě nejsou žádnou peckou, ale na živo dostanou úplně jiný rozměr (a lepší). Je podle mne škoda, že album, které předpovídalo zajímavý počin už jen pro svou koncepční stavbu, je nakonec spíš průměrem a nenabízí nic z čeho by se ježily vlasy, posadilo vás na zadek nebo jakkoli jinak dostalo. FEAF FACTORY rozhodně patří mezi elitu metalového nebe a naprosto zaslouženě. To ale neznamená, že každá nová nahrávka musí být stoprocentní pecka. The Industrialist je dle mého skromného názoru tím slabším počinem. Rozhodně ale album není věcí, která by kvality FEAR FACTORY shazovala, a určitě není důvod se od kapely odvracet či nad novinkou ohrnovat nos.

HODNOCENÍ: 6/10

Celé album si je možno poslechnout na tomto ODKAZU

Trailer k The Industrialist: