Blogger Widgets

úterý 5. června 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Thrash metal


Thrash metal je tvrdší odnoží heavy metalu, jeden z podžánrů extreme metalu. Jeho charakteristickým rysem je především agresivnější zvuk kytary a zpěvu a dodávání hardcore punkových vlivů do metalu.

Thrash metal je založený na rychlém tempu, rychlých či komplikovaných rytmicky sekaných kytarových riffech, občas na pozadí kytarových sól. Právě rychlost a členitá rytmická struktura skladeb je to, co běžně definuje thrash metal. Také se vyznačuje rychlým, šíleným, intenzívním bubnovaním (thrashoví bubeníci často používají dvojpedálové bicí).

CHARAKTERISTIKA

Thrash metal obecně obsahuje rychlá tempa, rychlé nebo komplexní rytmicky sekané kytarové riffy, kytarová sóla ve vysokých tónech a bubnování pomocí dvojšlapky. Po pěvecké stránce thrash může využívat melodických vokálů, ale i jekotu a hlubokého growlu. Většina kytarových sól se nese ve veliké rychlosti, obvykle jsou charakterizovány sekáním a užívají technik jako jsou slidy, legato frázování nebo obouruční tapování. Lead kytaristé jsou často ovlivněni hnutím NWOBHM. Kytarové riffy často užívají půltónové stupnice a zdůrazňují tritone a zmenšené intervaly namísto konvenčního rifu založeném na jednotné škále. Např.: intro riff Master Of Puppets od METALLICY má chromatický sestup následovaný půltónovým nástupem založeným na tritonu.

Steve DiGiorgio
Rychlost, tempo a taktové změny také definují thrash metal. Thrash má tendence mí akcelerující feel, který může do velké míry souviset s jeho agresivním stylem bubnování. Např.: thrashoví bubeníci často používají dva basové bubny, nebo dvou basových pedálů, aby vytvořili neúprosné dynamické tempo. Zastavení pomocí činelů je často přechodem z jednoho riffu do druhého nebo předchází zrychlení tempa.

Aby udrželi krok s ostatními nástroji, mnoho baskytaristů používá trsátko. Nicméně, někteří přední thrash metaloví basáci používají prsty, např. Frank Bello, Greg Christian, Steve DiGiorgio, Robert Trujillo a Cliff Burton. Několik baskytaristů využívají zkreslený basový tón, přistup zpopularizovali Burton a Lemmy z MOTÖRHEAD.

Lyrická témata v thrash metalu zahrnují izolaci, odcizení, korupci, zkaženost, bezpráví, závislost, sebevraždu, válku a další neduhy, které postihují jedince i společnost. Navíc jsou běžnými tématy i politika, zvláště pesimismus nebo nespokojenost s politikou. Humor a ironie můžeme také příležitostně zaznamenat, ale je to spíše výjimkou než pravidlem.

KOŘENY A HISTORIE

Mezi nejrannější skladby, které mohou být označeny jako thrash metal, patří (pro někoho určitě s podivem) Stone Cold Crazy od QUEEN, která byla nahrána a vydána v roce 1974 (popisována časopisem Q jako „thrash metal před vznikem samotného termínu“) a Symptom Of The Universe od BLACK SABBATH, která byla vydána v roce 1975 a nakonec coverována kapelou SEPULTURA na Nativity In Black. To byl také výchozí bod pro Am I Evil? od DIAMOND HEAD. Od té doby NWOBHM kapely přímo ovlivnily vývoj ranného thrash metalu. Ranné práce umělců jako DIAMOND HEAD, IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST, VENOM, MOTÖRHEAD, TYGERS OF PAN TANG, RAVEN a ANGEL WITH, kromě jiných, představovaly rychlou instrumentaci, jež se stala základním aspektem thrashe. Song Rapid Fire z alba JUDAS PRIEST British Steel bývá označován jako „proto-thrash“ song.

V Evropě byla první kapelou nově se objevujícího thrash metalu britská kapela VENOM, která vznikla v roce 1979. Jejich klíčové album Black Metal (1982) bývá uváděno jako velice vlivné na mnoho následujících žánrů a kapel extrémního metalu, jako BATHORY, HELLHAMMER, SLAYER a MAYHEM. Evropská thrashová scéna byla téměř výlučně ovlivněna především nejagresivnější hudbou Německa a Anglie té doby. Britské kapely jako TANK a RAVEN spolu s německým metalovým exportem ACCEPT motivovali muzikanty ze střední Evropy, aby založili své vlastní skupiny, což dalo vzniknout např. SODOM, KREATOR a DESTRUCTION. Švédská punková skupina WARHEADS bývá také vnímána jako proto-thrash sestava.

V roce 1981 jihokalifornská kapela jménem LEATHER CHARM napsala skladbu Hit The Lights. LEATHER CHARM se brzo na to rozešli a hlavní songwriter, zpěvák a rytmický kytarista James Hetfield se setkal s bubeníkem Larsem Ulrichem díky novinovému inzerátu. Společně, James a Lars, založili skupinu METALLICA (první z „Velké Čtyřky“ thrashových kapel) spolu s lead kytaristou Davem Mustainem, která později stvořil MEGADETH, další kapelu „Velké Čtyřky“, a basákem Ronem McGovneyem. METALLICA později přesídlila do San Francisco Bay Area. McGovney byl nahrazen Cliffem Burtonem a Mustaine později Kirkem Hammettem. Kapela vydala Hit The Lights na svém prvním albu, Kill ´Em All, 25. července 1983.

Dave Mustaine
Další kapela „Velké Čtyřky“ vznikla v jižní Kalifornii roku 1981, když se kytaristé Jeff Hanneman a Kerry King seznámili při zkoušení pro stejnou kapelu a následně se rozhodli založit si vlastní skupinu. Hanneman a King přibrali zpěváka/baskytaristu Toma Araya, bývalého dechového terapeuta, a bubeníka Dave Lombarda, rozvážeče pizzy, čímž vznikli SLAYER. SLAYER byli objeveni manažerem Metal Blade Records, Briana Slagelem, když vystupovali na show Phantom Of The Opera IRON MAIDEN a okamžitě s nimi byla podepsána smlouva. V prosinci 1983, méně než šest měsíců od vydání Kill ´Em All, vydali SLAYER své debutové album Show No Mercy.

Na začátku 80. let Kanada produkovala vlivné speed metalové sestavy jako ANVIL z Toronta, EXCITER z Ottawy a VOIVOD z Jonquiére.

Popularita thrashe stoupla v roce 1984, kdy METALLICA vydala Ride The Lighting, ANATHRAX Fistful Of Metal, OVERKILL stejnojmenné EP a SLAYER EP Haunting The Chapel. To vedlo k těžší formě zvuku thrashe, která se odrážela v Bonded By Blood kapely EXODUS a Hell Awaits od SLAYER. V roce 1985 německá skupina KREATOR vydala svou debutovou desku Endless Pain a brazilská šelma SEPULTURA své EP Bestial Devastation. MEGADETH, které založil bývalý kytarista METALLICY Dave Mustaine, vydali debutové album Killing Is My Business…And Business Is Good! a ANTHRAX vydali kritiky uznávané Spreading The Disease (1985).

V následujícím roce vyšla řada vysoce profilovaných thrashových alb. METALLICA vydala Master Of Puppets. MEGADETH Peace Sells…But Who´s Buying?, které se ukázalo jako komerčním a kritickým průlomem kapely, a přelomovou desku Allmusic označuje jako „jedno z nejvlivnějších metalových alb své dekády a bez pochyb jedno z mála skutečně rozhodujících thrashových alb.“ SLAYER, považovaní za jednu z nejhrozivějších thrash metalových kapel ranných 80. let, vydali Reign In Blood, album některými považované za největší inspiraci celého death metalového žánru. KREATOR publikovali Pleasure To Kill, které mělo později také vliv na death metalový žánr. Tak vypadal rok 1986.

V roce 1987 ANTHRAX vydali album Among The Living, jenž nudilo značnou podobností s předchozími: Fistful Of Metal a Spreading The Disease, s rychlými a těžkými kytarami a dunícími bubny. DEATH ANGEL si vzali podobný pro-thrash metalový přístup na debutu z roku 1987, The Ultra-Violence.

V roce 1988 SUICIDAL TENDENCIES, kteří byli předtím zřetelnou punkovou kapelou, vydali svůj významný žánrový debut How Will I Laugh Tomorrow When I Can´t Even Smile Today.

Beneath The Remains (1989), třetí album brazilské SEPULTURY, získalo kapele jistou přitažlivost mainstreamu, když se objevili u Roadrunner Records. TESTAMENT pokračovali během konce 80. let s The New Order (1988) a Practice What You Preach (1989); obě alba ukázaly pokračující růst kapely po hudební stránce a téměř získaly skupině TESTAMENT stejnou úroveň popularity jakou měla „Velká Čtyřka“: METALLICA, MEGADETH, ANTHRAX a SLAYER. VIO-LENCE, relativní opožděnec thrash metalové scény okolo Bay Area, vydali v roce 1988 debut Eternal Nightmare. Kanadská thrashová parta ANNIHILATOR vydala svůj vysoce technický debut Alice In Hell (1989), který dostal mnoho chvály za své rychlé riffy a rozsáhlá kytarová sóla. SADUS byla pozdější thrashová kapela obsahující zvuk, který byl veden především basou Stevea DiGiorgia. Mezitím v Německu vydala skupina SODOM Agent Orange a KREATOR Extreme Aggression.

V roce 1988 SLAYER vydali South Of Heaven, MEGADETH So Far, So Good…So What!, ANTHRAX State Of Euphoria, zatímco METALLICA vypustila desku …And Justice For All a svůj první videoklip k první světovou válkou inspirované skladbě One.

V roce 1990 byla vydána řada typických, ale technicky sofistikovaných thrashových alb. Rust In Peace od MEGADETH, ANTHRAX přispěli Persistence Of Time, SLAYER Seasons In The Abyss, SUICIDAL TENDENCIES Lights...Camera…Revolution!, TESTAMENT Souls Of Black a KREATOR Coma Of Souls. Všechna tyto alba přinesla vysoké komerční body pro výše uvedené umělce. Mnohé tyto kapely jeli tentýž rok společné turné nazvané „Clash Of The Titans“.

ANTHRAX
Po tomto vrcholu, který žánr zažil, byla energie thrash metalu vyčerpána a byl předstižen rostoucím vlivem grunge (ostatně jako mnoho jiných metalových žánrů). V devadesátých letech se mnoho veteránských thrash metalových kapel začalo klonit k přístupnějším, rádiem přijatelným stylům. METALLICA byla důležitým příkladem tohoto posunu, zvláště se svými alby z poloviny dekády Load (1996) a ReLoad (1997); obě desky ukazují menší vliv bluesu a southern rocku a byly vnímány jako významný odklon od původního zvuku. Snad ani není nutno připomínat, že mnoho fanoušku kapele toto nikdy neodpustilo…a nejspíš ani neodpustí. MEGADETH šli více hardrockovou cestou počínaje albem Countdown To Extinction z roku 1992 a TESTAMENT vydali melodický The Rituál stejného roku.

Když v 90. letech nabraly na důležitosti další extrémně metalové žánry (industrial, death, black a každý nalezl svou fanouškovskou základnu), „rodokmen“ heavy metalu našel míchání estetiky a stylů, čímž se silně rozrostl. Např.: kapely s hudebními vlastnostmi trash metalu začali užívat death growl (patřící původně death metalu), zatímco black metalové kapely často našli zalíbení v syntetizátorech oblíbených u industrial metalu. Označit dnes kapelu určitým žánrem je předmětem mnoha svárů mezi fanoušky, čemuž se nevyhnul ani thrash metal. Zvlášť s nastávajícím miléniem.

Po roce 2000 thrash metal zažil určitou míru oživení popularity. Skupiny jako MUNICIPAL WASTE a SSS byli označeny jako klíč k „oživení“ thrash metalu. Žánrové vědomí o bezohlednosti a energii je citován jako potenciální důvod k tomuto oživení.

Také mnoho těch kapel, které skončili okolo devadesátých let se s novým tisíciletím vrátilo: DARK ANGEL, DEATH ANGEL, NUCLEAR ASSAULT, DEFIANCE, WHIPLASH, HIRAX, FORBIDDEN AND POSSESSED. Starší thrash metalové kapely stále přinášejí nový materiál, jako The Formation Of Damnation (2008) od TESTAMENT, Death Magnetic (2008) METALLICY, This Prezent Wasteland (2008) METAL CHURCH, World Painted Blood (2009) SLAYER, Exhibit B: The Human Condition (2010) EXODUS, In War And Pieces (2010) SODOM, Day Of Reckoning (2011) DESTRUCTION, Worship Music (2011) ANTHRAX, Thirteen (2011) MEGADETH, The Electric Age (2012) OVERKILL a Phantom Antichrist (2012) KREATOR.

Stejně jako většina hudebních žánrů i thrash měl vlastní regionální scény, z nichž každá měla mírně odlišný zvuk.

Thrash metal z Bay Area v okolí San Francisca inklinoval nejvíce k progresivu a technice pěti hlavních thrashových scén, taktéž silně ovlivněn NWOBHM. Sem patří především METALLICA, TESTAMENT a EXODUS.

Na východním pobřeží byl více ovlivněn punkem a hardcorem na rozdíl od kapel západního pobřeží. Měl větší důraz na agresi a rychlost než techniku (ačkoli mimo případ skupin typu TOXIK). ANTHRAX, NUCLEAR ASSAULT, OVERKILL a WHIPLASH stejně jako crossover umělci S.O.D., METHOD OF DESTRUCTION (M.O.D.), CARNIVORE, AGNOSTIC FRONT a CRO-MAGS byly některými z prominentních kapel této scény.

Brazilský thrash přinesl mnoho death metalových riffů. Největšími skupinami jsou SEPULTURA, EXECUTER, MX, VIOLATOR, KORZUS a SARCÓFAGO.

Teutonský thrash metal během 80. let plodil v Německu a Švýcarsku tucty kapel disponujících vývojem svého vlastního originálního stylu. Nejúspěšnějšími jsou KREATOR, DESTRUCTION, SODOM, TANKARD a HOLY MOSES.


Žádné komentáře:

Okomentovat