Symfonický metal (nebo také
sympho metal, symphonic metal) popisuje heavy metalovou muziku, která
obsahuje symfonické elementy; tj. elementy, jež jsou buď
vypůjčené z klasické hudby nebo, jako u
progressive rockové hudby, vytváří styl tuto
hudbu připomínající – např. ženské
operní vokály; instrumentace, která zahrnuje
akustické kytary a jiné druhy kláves namísto
místo spolehnutí se na výhradně na elektrické
kytary; asymetrické doby jako 5/4 a 7/8; a přidání
klasického tématického materiálu
k typicky silným heavy metalovým riffům.
Nejdůležitější vliv na
symfonický metal má ranný gothic metal (který
si pohrával s doom metalem), power metal a klasická
hudba.
Klávesy
jsou hlavním středobodem této hudby (což může být
diskutabilní, ale je to jeden z prvků podle kterého
se dá žánr poznat, pozn.: Kozel). Zatímco
ostatní nástroje hrají relativně jednoduché
party, klávesová hra může být velice složitá
a technicky vyzývavá, často hraná v široké
škále klasických stylů a napodobující
cokoli a to včetně celého orchestrálního
uspořádání. Skutečný orchestr bývá
čas od času využíván, a to jak na živo, tak ve
studiu, aby bylo dosaženo obdobného výsledku. Jako
další nástroje jsou používány housle,
klavír, hammondovy varhany, tympány, flétna.
Mnohem těžší je zobecnit
kytarovou a baskytarovou práci v tomto žánru.
Jako gothic metal, může být sympho metal syntézou
s dalšími rockovými a metalovými styly;
např. black metal, death metal, power metal, a pogressive metal jsou
ty nejběžnější; na rozdíl od gothic metalu jsou zde
často využívány právě prvky klasické
hudby. Mnoho těchto skupin využívá nástroje
(stejně jako hlavní vokály) ke hraní
jednoduchých, chytlavých melodií, které
dělají symphonic metal (spolu s power metalem, který
sdílí podobnou charakteristiku) jedním
z nejpřístupnějších metalových sub-žánrů
dnešních dnů.
Německá skupina HAGGARD |
Texty pokrývají širokou
škálu témat. Stejně jako dva naprosto nesourodé
vlivy symfonic metalu (power metal a opera), jsou obvyklá i
fantastická a mytologická témata. Je ale možné
narazit i na politická témata či globální
problémy. U konceptních alb není neobvyklá
stylistika opery nebo hrdinských zpěvů.
Kapely tohoto stylu často obsahují
zpěvačku na postu hlavního vokálu, nejčastěji pak
mezzosoprán. To je taktéž jeden z hlavních
znaků sympho metalu a taktéž místem kontroverze, kdy
je v oblibě sympho metalovým skupinám dávat
nálepku gothic metalová (nehledě na to, že u gothic
metalu nejdříve převládaly mužské vokály).
Growling a death metalový styl zpěvu není příliš
častý, ale výjimečný také ne. Většinou
funguje jako doprovodný a je přednášen mužským
členem skupiny, nejčastěji kytaristou. Někdy bývá
využíván i sbor. Mužský hlas v roli
hlavního zpěvu je běžnější v kategorii
symphonic power metal. Pro skupiny je však spíše typické
postavit jako hlavního zpěváka ženu s operním
hlasem. Někdy se takovým kapelám říká
operatic symphonic metal (typičtější je ale prostě
symphonic, pozn.: Kozel), mezi takové patří NIGHTWISH
za éry Tarjy Turunen, HAGGARD, THERION, OPERATIKA, DREMORA,
DOL AMMAD, VISIONS OF ATLANTIS, AESMA DEVA, EPICA. Operní styl
však není spjat výlučně se sympho metalem, objevuje
se také v avant-garde metalu, prog metalu, gothic metalu
a melodic metalu.
BELIEVER - Dies Irae:
BELIEVER - Dies Irae:
KOŘENY A HISTORIE
Prvotní „sympho metalovou“
skupinou byli thrash metaloví BELIEVER, jejichž píseň
Dies Irae na albu Sanity Obscure (1991) nastínila
operní přístup užívaný skupinami
THERION a NIGHTWISH (v jejich případě je to minulostí,
pozn.: Kozel). Podle Jeffa Wagnera v jeho knize Mean Deviation,
byla skladba tvůrčím předělem v metalu, a s výjimkou
kapely MEKONG DELTA, žádná jiná extrémně
metalové skupina v té době nesloučila tak
bezproblémově svůj žánr s klasickou hudbou.
Kořeny symfonického metalu
můžeme najít v ranných kapelách death a
gothic metalu, jež ve své hudbě použily některé
symfonické elementy. Zvláště důležitým bylo
využití živého orchestru a klasických
kompozičních technik kapelou THERION; postupně se tyto prvky
stávaly více důležitými v jejich hudbě
na úkor death metalových kořenů. Dalším
ranným klíčovým vlivem bylo album finské
progressive kapely WALTARI Yeah! Yeah! Die! Die! (Death Metal
Symphony In Deep C).
Kapely NIGHTWISH a WITHIN TEMPTATION
vydaly své debuty v roce 1997 a každá byla silně
ovlivněna změnou směru skupiny THERION. WITHIN TEMPTATION byli
více ovlivněny gothic metalem, a proto byli hudebně
jednodušší než power metalem ovlivnění NIGHTWISH,
ale obě sestavy sdílely dva klíčové elementy
symphonic metalu – silné ženské vedoucí
vokály Tarjy Turunen a Sharon den Adel a k tomu silné
využití klasikou ovlivněné hry na klávesy.
RAIN FELL WITHIN |
Termín „symfonický
metal“ je někdy aplikován na samostatné skladby nebo
alba skupin, které jsou v první řadě death,
doom, gothic, power a nebo dokonce black metalové. Vzhledem
k daným (nejčastějším) kombinacím asi
nikoho nepřekvapí, že většina sympho skupin pochází
ze severní části Evropy. Co se týče
symfonických skupin s ženskou frontmankou, stojí
rozhodně za povšimnutí, že velká část
takových sestav pochází z Nizozemí.
Počátek tohoto, řekněme, trendu lze vysledovat bez pochyb
k období skupiny THE GATHERING v čele s legendární
zpěvačkou Anneke van Giersbergen.
WITHIN TEMPTATION - Frozen:
WITHIN TEMPTATION - Frozen:
velmi pekne, dodal by som zaverom, ze do zanrov, ktore boli predstavene speed, symphonic, progressive, power a heavy (ten sice nebol predstaveny, ale neviem ci aj vobec bude), sa jednotlive kapely, tak tazko skatulkuju, ze sa nazyvaju jednym pojmom H/P/S Metal
OdpovědětVymazatvelmi pekny clanok
díky, su rád, že se líbí=o)...do konce seriálu zbývají tři žánry: thrash, tradiční heavy a viking...takže heavy bude, ale mám trochu problém sehnat informace (to se podá=o))...jinak škatulkování je v mnoha případech tuhý oříšek a snažil sem se styly podat tak, abych to nekomplikoval různýma kombinacema typu symphonic black, indus gothic atd.=o)...taky nepochybuju o tom, že mi nějaký větší metalový styly unikly, takže není problém časem dodělat=o)
OdpovědětVymazat