Blogger Widgets

pondělí 4. června 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Symphonic metal



Symfonický metal (nebo také sympho metal, symphonic metal) popisuje heavy metalovou muziku, která obsahuje symfonické elementy; tj. elementy, jež jsou buď vypůjčené z klasické hudby nebo, jako u progressive rockové hudby, vytváří styl tuto hudbu připomínající – např. ženské operní vokály; instrumentace, která zahrnuje akustické kytary a jiné druhy kláves namísto místo spolehnutí se na výhradně na elektrické kytary; asymetrické doby jako 5/4 a 7/8; a přidání klasického tématického materiálu k typicky silným heavy metalovým riffům.

CHARAKTERISTIKA

Nejdůležitější vliv na symfonický metal má ranný gothic metal (který si pohrával s doom metalem), power metal a klasická hudba.

Klávesy jsou hlavním středobodem této hudby (což může být diskutabilní, ale je to jeden z prvků podle kterého se dá žánr poznat, pozn.: Kozel). Zatímco ostatní nástroje hrají relativně jednoduché party, klávesová hra může být velice složitá a technicky vyzývavá, často hraná v široké škále klasických stylů a napodobující cokoli a to včetně celého orchestrálního uspořádání. Skutečný orchestr bývá čas od času využíván, a to jak na živo, tak ve studiu, aby bylo dosaženo obdobného výsledku. Jako další nástroje jsou používány housle, klavír, hammondovy varhany, tympány, flétna.

Mnohem těžší je zobecnit kytarovou a baskytarovou práci v tomto žánru. Jako gothic metal, může být sympho metal syntézou s dalšími rockovými a metalovými styly; např. black metal, death metal, power metal, a pogressive metal jsou ty nejběžnější; na rozdíl od gothic metalu jsou zde často využívány právě prvky klasické hudby. Mnoho těchto skupin využívá nástroje (stejně jako hlavní vokály) ke hraní jednoduchých, chytlavých melodií, které dělají symphonic metal (spolu s power metalem, který sdílí podobnou charakteristiku) jedním z nejpřístupnějších metalových sub-žánrů dnešních dnů.

Německá skupina HAGGARD
Skladby jsou často vysoce atmosférické, nicméně více pozitivní než v jiných podžánrech; dokonce písně s morbidní tématikou jsou obvykle charakterizovány jakousi fanfárou. Páteř vytvoření nálady a atmosféry je volba právě klávesových zvuků (neplést s folkem prosím, pozn.: Kozel).

Texty pokrývají širokou škálu témat. Stejně jako dva naprosto nesourodé vlivy symfonic metalu (power metal a opera), jsou obvyklá i fantastická a mytologická témata. Je ale možné narazit i na politická témata či globální problémy. U konceptních alb není neobvyklá stylistika opery nebo hrdinských zpěvů.

Kapely tohoto stylu často obsahují zpěvačku na postu hlavního vokálu, nejčastěji pak mezzosoprán. To je taktéž jeden z hlavních znaků sympho metalu a taktéž místem kontroverze, kdy je v oblibě sympho metalovým skupinám dávat nálepku gothic metalová (nehledě na to, že u gothic metalu nejdříve převládaly mužské vokály). Growling a death metalový styl zpěvu není příliš častý, ale výjimečný také ne. Většinou funguje jako doprovodný a je přednášen mužským členem skupiny, nejčastěji kytaristou. Někdy bývá využíván i sbor. Mužský hlas v roli hlavního zpěvu je běžnější v kategorii symphonic power metal. Pro skupiny je však spíše typické postavit jako hlavního zpěváka ženu s operním hlasem. Někdy se takovým kapelám říká operatic symphonic metal (typičtější je ale prostě symphonic, pozn.: Kozel), mezi takové patří NIGHTWISH za éry Tarjy Turunen, HAGGARD, THERION, OPERATIKA, DREMORA, DOL AMMAD, VISIONS OF ATLANTIS, AESMA DEVA, EPICA. Operní styl však není spjat výlučně se sympho metalem, objevuje se také v avant-garde metalu, prog metalu, gothic metalu a melodic metalu.

BELIEVER - Dies Irae:

KOŘENY A HISTORIE

Prvotní „sympho metalovou“ skupinou byli thrash metaloví BELIEVER, jejichž píseň Dies Irae na albu Sanity Obscure (1991) nastínila operní přístup užívaný skupinami THERION a NIGHTWISH (v jejich případě je to minulostí, pozn.: Kozel). Podle Jeffa Wagnera v jeho knize Mean Deviation, byla skladba tvůrčím předělem v metalu, a s výjimkou kapely MEKONG DELTA, žádná jiná extrémně metalové skupina v té době nesloučila tak bezproblémově svůj žánr s klasickou hudbou.

Kořeny symfonického metalu můžeme najít v ranných kapelách death a gothic metalu, jež ve své hudbě použily některé symfonické elementy. Zvláště důležitým bylo využití živého orchestru a klasických kompozičních technik kapelou THERION; postupně se tyto prvky stávaly více důležitými v jejich hudbě na úkor death metalových kořenů. Dalším ranným klíčovým vlivem bylo album finské progressive kapely WALTARI Yeah! Yeah! Die! Die! (Death Metal Symphony In Deep C).

Kapely NIGHTWISH a WITHIN TEMPTATION vydaly své debuty v roce 1997 a každá byla silně ovlivněna změnou směru skupiny THERION. WITHIN TEMPTATION byli více ovlivněny gothic metalem, a proto byli hudebně jednodušší než power metalem ovlivnění NIGHTWISH, ale obě sestavy sdílely dva klíčové elementy symphonic metalu – silné ženské vedoucí vokály Tarjy Turunen a Sharon den Adel a k tomu silné využití klasikou ovlivněné hry na klávesy.

RAIN FELL WITHIN
Na začátku 21. století se objevilo (nebo získalo větší pozornost) mnoho nových sympho metalových kapel. Mezi takové patří RAIN FELL WITHIN, AFTER FOREVER, EPICA, DELAIN, HAGGARD, LEAVE´S EYES a EDENBRIDGE, všechny jmenované jsou charakteristické výraznými klávesami a ženským zpěvem. Power metal, se svou relativně pozitivní fantasy tematikou a stylizovaným klávesovým zvukem, začal mít na tyto skupiny důležitý vliv.

Termín „symfonický metal“ je někdy aplikován na samostatné skladby nebo alba skupin, které jsou v první řadě death, doom, gothic, power a nebo dokonce black metalové. Vzhledem k daným (nejčastějším) kombinacím asi nikoho nepřekvapí, že většina sympho skupin pochází ze severní části Evropy. Co se týče symfonických skupin s ženskou frontmankou, stojí rozhodně za povšimnutí, že velká část takových sestav pochází z Nizozemí. Počátek tohoto, řekněme, trendu lze vysledovat bez pochyb k období skupiny THE GATHERING v čele s legendární zpěvačkou Anneke van Giersbergen.

WITHIN TEMPTATION - Frozen:

2 komentáře:

  1. velmi pekne, dodal by som zaverom, ze do zanrov, ktore boli predstavene speed, symphonic, progressive, power a heavy (ten sice nebol predstaveny, ale neviem ci aj vobec bude), sa jednotlive kapely, tak tazko skatulkuju, ze sa nazyvaju jednym pojmom H/P/S Metal

    velmi pekny clanok

    OdpovědětVymazat
  2. díky, su rád, že se líbí=o)...do konce seriálu zbývají tři žánry: thrash, tradiční heavy a viking...takže heavy bude, ale mám trochu problém sehnat informace (to se podá=o))...jinak škatulkování je v mnoha případech tuhý oříšek a snažil sem se styly podat tak, abych to nekomplikoval různýma kombinacema typu symphonic black, indus gothic atd.=o)...taky nepochybuju o tom, že mi nějaký větší metalový styly unikly, takže není problém časem dodělat=o)

    OdpovědětVymazat