RECENZE: OOMPH! - Des Wahnsinns Fette Beute

09. Regen (4:12)

10. Kosmonaut (4:00)
11. Komm Zurück (3:10)
12. Aus Mainer Haut (3:07)
13. Seemannsrose (3:09)
14. Unendlich (5:17)

I když jsem po hudební stránce vcelku promiskuitní osoba, Německo stojí tak nějak mimo můj zájem. Velmi silnou výjimku tvoří indus gothický (nebo spíš elektro gothický) trojlístek OOMPH!. Když jsem zjistil, že budou letos po čtyřech letech vydávat novou desku, začal jsem se klepat, jako bych dva dny neměl cigáro.

Přece jen se mě zhostila jistá nejistota. V roce 2010 vyšla bolestivá záležitost, čímž byla kompilace Truth Or Dare, která obsahovala největší hity přezpívané do angličtiny, čímž většina z nich ztratila své kouzlo. Druhou nemilou zprávou bylo zjištění, že novinka Des Wahnsinns Fette Beute vydáva Sony Music. Zda tyto dvě věci ovlivnily či neovlivnily mou oblíbenou trojici prozradím na následujících řádcích. Útoku na žebříčky prodeje předcházel videoklip ke skladbě Zwei Schritte Vor, což naznačovalo, že nahrávka bude o něčem jiném (po hudební stránce) než věci předcházející. Jedenáctá řadovka obsahuje v základu 14 skladeb, v deluxe edici pak přibyly další dva songy, ale ty se mi bohužel do ruky nedostaly.

Otvírací píseň má přesně to, co je pro OOMPH! typické. Klasický drive vedený kytarou a melodické refrény v podání Dero Goie. Dero je zpěvák „študovaný“, tudíž v jeho pěveckém projevu je profesionalita znát. Na starších věcech bylo občas cítit jistou „umělost“ bez dávky bezprostřednosti. Na kvalitách mu to samozřejmě neubíralo, jen to na některých místech trochu vadilo. Na novince mají vokálové party jinou stavbu a rozhodně vás to neunudí ani to nemá nikde rušivé momenty. Navíc Dero oplývá neuvěřitelnou vlastností, kdy tvrdý jazyk německý dokáže podat velice zpěvnou formou, což u západních sousedů bývá často problém. Je to jedna z devíz, díky které mě trio chytlo za duši. Pokud nemáte němčinu rádi, tihle kluci by to mohli změnit.

Když jsem říkal, že klip ke Zwei Schritte Vor naznačil odlišnost nové placky od všeho ostatního, nelhal jsem. Už tato skladba má znatelný zvuk kytar 70., 80. let. A pokud vám klip unikl, tak pod tímto odstavcem ho můžete shlédnout a přesvědčit se o tom sami. Nemá cenu rozebírat každou skladbu samostatně. Nahrávka obsahuje od každého něco. Jsou tu songy, které svým zvukem připomínají zlatou éru rockové muziky hluboko před rokem 1990. Dále jsou tu věci „typische OOMPH!“, jako třeba Bis Der Spiegel Zerbricht nebo Unzerstörbar. Pokud nesnášíte disco, poslechněte si Such Mich Find Mich a Kleinstadtboy. To vás vrátí zpátky do devadesátých let rychlostí blesku. Vždycky jsem říkal, že od metalové hudby je potřeba si „odskočit“ na nějakou úchylárnu. A tyhle dvě písně to zastanou se ctí.

Při poslechu skladby Bonobo jsem si toto slovo zamiloval, ať už znamená cokoli. S „ódou na námořníky“ Seemansrose jsem na přístavním molu mezi obchodním nákladem hříšně konzumoval alkohol. Pánové z Wolfsburgu nezapomněli ani na své velké umění tvořit silné balady. Ty jsou tu zastoupeny věcmi Regen a Unendlich. Druhá jmenovaná je ale kapitolou sama o sobě. Lepší uzavírací song snad ani nejde napsat. Kromě toho má naprosto neuvěřitelnou kytaru. Není sice nijak technicky složitá, ale její atmosféra velkého prostoru, to se musí líbit každému.

Rok 2012 se nese v duchu velice kvalitního hudebního zážitku. A nové album OOMPH! není žádnou výjimkou, ba naopak. Dle mého laického názoru patří mezi to nejlepší, co za první půlrok vyšlo. Málo kdy se stává, aby se mi během poslechu jediné desky několikrát změnila nálada. Mixáž této záležitosti je velmi povedená a deska se „vlní“, takže se nemůže stát, že by vám skladby splývaly. Celý obsah Des Wahnsinns Fette Beute je velice bohatý a rozhodně je velkým adeptem na to, že vám zachutná. Na celou devítku to sice není, ale 8,5/10 s čistým svědomím.

Zde ukázky jednotlivých písní + navíc 2 skladby z předchozího alba: