Industrial metal je hudební
žánr, který kombinuje industriální
taneční hudbu, thrash metal a hardcore punk, využívá
opakovaných metalových a punkových kytarových
riffů, samplingu, sytenzátorů nebo posloupných linek,
a zkreslených vokálů. Mezi zakladatele žánru
patří MINISTRY, GODFLESH a KMFDM. Popularita indus metalu
vedla k několikeré kritice od jiných umělců
spojených s indus scénou. Následně se stal
nejznámějším v různých evropských
permutacích. Industrial metalové kapely také
natočily mnoho oceňovaných hudebních videoklipů.
Zatímco čistý industrial
bere své primární podněty z experimentální
hudby a elektroniky, industriální metal má
hlavním znakem zkreslený hluk elektrických
kytar. Některé indus metalové kapely zakládají
své písně na metalových riffech kytar, zatímco
jiné používají nástroje více
krutých, drsných struktur, které vytvoří.
Tak nebo tak, industrial metal má obecně větší
agresivní sílu než samotný industrial, který
pomohl styl přejít metalovým a alternativním
posluchačům zvyklým na kytary vedenou hudbu. Indus metalové
texty také odrážejí temnotu a agresi
standardního heavy metalu, ačkoli citlivost je filtrována
přes osobní šílenství punku a alternative
rocku. Zda je jeho vztek obrácen do sebe sama nebo na vnější
společnost, industrial metal stále deprimující
a jedoucí na pocitu úzkosti. Používá
svůj hluk bušící odrážející se
od zdí stejně jako expresi blížící se
beznadějnosti od zbytku světa.
KOŘENY A HISTORIE
Ačkoli elektrické kytary byly
indusovými umělci používány již od prvního
dne žánru, prototypové skupiny jako TROBBING GRISTLE
zastávaly silný anti-rockový postoj. Britská
post-punková kapela KILLING JOKE propagovala křížení
mezi styly a měla veliký vliv na významné
industrial metalové kapely jako MINISTRY, GODFLESH a NINE INCH
NAILS. Další průkopnická industrial rocková
skupina, BIG BLACK, také ovlivnila některé poslední
sestavy.
Do konce 80. let se industrial a heavy
metal spojily ve společný styl, v jehož popředí
stálo EP kapely GODFLESH stejného jména a The
Land Of Rape And Honey od MINISTRY. GODFLESH založil bývalý
kytarista NAPALM DEATH, Justin Broadrick. Čerpající
z širokého pole vlivů – předků power elektroniky
WHITEHOUSE, noise rockových SWANS, tvůrce ambientní
hudby Briana Enoa, a BLACK SABBATH – zvuk GODFLESH byl kdysi
popisován jako „pornografická éra CURE na
Quaaludes.“ I když netrhali prodejní rekordy, GODFLESH
se stejně stali vlivným umělcem, jejichž jméno
zmiňovali KORN, METALLICA, DANZIG, FATIH NO MORE a FEAR FACTORY.
Al Jourgensen (MINISTRY) |
Jourgensen vypadá, že je
zamilovaný zvláště do thrash metalu. Po vydání
zmíněného EP, přibral do sestavy Mikea Scaccia
z texaských thrasherů RIGOR MORTIS. Při jedné
příležitosti, Jourgensen tisku řekl, že SEPULTURA byla
jeho oblíbenou skupinou. Také vyjádřil touhu,
aby mohl produkovat METTALICE album. Jourgensenův zájem o
tanečně orientovanou elektronickou hudbu úplně nevyblednul,
takže založil vedlejší projekt REVOLTING COCKS, více
elektronikou ovlivněnou hudební spolupráci s Richardem
23 z FRONT 242.
Německá indus kapela DIE KRUPPS
začala na začátku 90. let využívat kytary a více
zvuků vycházejících z heavy metalové
hudby. Byl to průkopnický krok, který vedl několik
dalších skupin k používání
elektronického/metalového comba jako šablony v udržení
hlubšího industriálního zvuku. Skupina
pokračovala v tomto směru naskrz 90. léty a jejich
snaha vyvrcholila v heavy metalem okořeněném albu Paradise
Now v roce 1997.
Němečtí kolegové KMFDM
byli další klíčovou indus metalovou partou. I když
nebyl metalovým fanouškem, vedoucí postava KMFDM,
Sascha Konietzko byl „zblázněný do rippů mimo
metal“, což pocházelo z jeho experimentů s Emax
samoletem E-mu na konci roku 1986. Guitar Worldu řekl, že „bylo
jedině zajímavé použít to jako jakýsi
druh white noise posílení naší hudby. Najednou
byl heavy metal zbaven všech těch změn v rychlosti a vždycky
to mělo nudný výsledek. Co sem na heavy metalu
nesnášel bylo, že všechny ty nejlepší riffy se
objevily jen jednou a nikdy se nezopakovaly. Takže mě zaujala
skutečnost nasamplovat skvělý riff, hodit to do smyčky a
pak to hrát znovu a znovu dokola.“
Švýcarské trio, THE
YOUNG GODS, se setkali se stylem na druhém albu L´Eau
Rouge (1989). Před jeho vydáním zpěvák
Franz Treichler deklaroval: „Chtěli jsme slyšet jen kytary. To
je to, co chceme v tuto chvíli cítit, čistou
sílu. Metalový zvuk, který není
buditelský, není to biker styl, speed metal styl,
jakýkoli styl, jen WHAP!“
PIGFACE, založený Martinem
Atkinsonem a zahrnující bubeníka MINISTRY Billa
Rieflina, se objevil jako indus metalová sestava postav noise
rockového a industrial světa. NINE INCH NAILS, „jednočlenná
kapela“ vytvořená Trentem Reznorem, přinesla žánr
mainstreamovým posluchačům alby jako Broken (získalo
cenu Grammy) a nejlépe prodávaným The
Downward Spiral, doprovázené jejich průlomovým
vystoupením na Woodstock ´94. Subkultura „rivethead“
se v této době objevila společně se subžánrem
„coldwave“, který zahrnoval CHEMLAB, 16 VOLT a ACUMEN
NATION. Některé elektro-indusové skupiny v tomto
období přijali techniku indus metalu, včetně SKINNY PUPPY a
FRONT LINE ASSEMBLY.
Britská skupina PITCHSHIFTER,
založená v roce 1989 bratry Jonem a Markem Claydenovými,
odstartovala svou kariéru jako industrial metalová
kapela. Později přijala prvky drum and bass. Frontman JS zmiňuje:
„V prvních dnech jsme se inspirovali kapelami jako HEAD
OF DAVID a THE SWANS apod…vycházející z punku
do podivného, rozhněvaného, totálního
rámusu, jakési pre-industriální hudby.
Začalo se tomu říkat industrial, ale nejsem si jistý,
jestli tím ve skutečnosti byli.“ Také nemá
rád označení industrial a tvrdí, že „nevím…je
to jen digitální rock. Pro mě je to jen digitální
punk. Texty a etika jsou punkové, všechny basové linky
jsou naprosto punkové. Přesto se to bude stále míchat
do industriálních a metalových kategorií,
ačkoli si nemyslím, že to tam patří, protože podle
mého vnímání není indus střetem
drum´n´bass a punkových riffů. Nemyslím
si, že o tom je industrialová hudba. EINSTÜRZENDE
NEUBAUTEN, věci jako NINE INCH NAILS jsou víc industrial než
to, co děláme my. Ale myslím, že lidi nechtějí
vymýšlet nový žánr, ale chtějí vás
do něčeho zařadit.“
Popularita industrial metalu vedla řadu
úspěšných thrash metalových skupin (jako
MEGADETH, SEPULTURA a ANTHRAX) k tomu, aby žádala
„industrial“ umělce o remixy. Někteří muzikanti, kteří
vzešli z death metalové scény, jako FEAR FACTORY,
NAILBOMB a MEATHOOK SEED, taktéž začali experimentovat
s indusem. Kapela z Los Angeles, FEAR FACTORY, byly
zpočátku ovlivněni seznamem Earache Records (jmenovitě
GODFLESH, NAPALM DEATH a BOLT THROWER). NAILBOMB Maxe Cavalery ve
spolupráci s Alexem Newportem také praktikovali
kombinaci extrémního metalu a produkčních
technik industrialu. Méně známým příkladem
indus death metalu jsou MEATHOOK SEED, stvořeni členy NAPALM DEATH
a floridskou death metalovou kapelou OBITUARY. Fanoušek industriální
hudby, kytarista OBITUARY Trevor Peres, navrhl bicí mašinku
pro The End Complete, nejúspěšnější album
OBITUARY. Ostatní členové kapely ho odmítli
následovat do MEATHOOK SEED.
V prvních
letech 21. století začali black metalové skupiny
využívat prvků industrial hudby. MYSTICUM, založeni 1991,
byly prvními z těchto kapel. DHG (Dødheimsgard),
THORNS z Norska a BLUT AUS NORD, francouzská black
metalová parta, byly uznáváni za jejich včlenění
indus elementů do tvorby. Mezi další indus black metalové
hudebníky patří SAMAEL, THE AXIS OF PERDITION, ABORYM,
a…AND OCEANS. K tomu pak THE KOVENANT, MORTIIS a ULVER vzešli
z norské black metalové scény, ale později
si zvolili experiment s industriální hudbou.
DIE KRUPPS |
V druhé
polovině 90. let nahrávky předních indus metalových
umělců běžně debutovaly horních příčkách
žebříčku Billboard 200: Obsolete FEAR FACTORY (1.
místo), Hellbilly Deluxe Roba Zombieho (5. místo),
Antichrist Superstar Marilyna Mansona (3. místo). Řada
umělců se objevila na žebříčku Billboard Heatseekers:
Short Bus FILTER (3. místo), Wither Blister Burn +
Peel STABBING WESTWARD (1. místo), Sehnsucht RAMMSTEIN
(2. místo), Candyass ORGY (1. místo) a Wisconsin
Death Trip STATIC-X (1. místo). Okolo této doby byl
časopisem Time nejznámější představitel hnutí,
Trent Reznor, vyhlášen jedním z nejvlivnějších
Američanů roku 1997. Popularita žánru byla natolik silná,
že zakládající kapely glam metalu, hlavně
GUNS´N´ROSES a MÖTLEY CRÜE začali
fušovat do tohoto stylu. Představitelé hip hopové
scény také začali vyhledávat spolupráci
a remixy s indus metalovými hudebníky.
Když industrial
metal šplhal po žebříčcích konce 90. let, jeho
náhlá popularita se setkávala s negativními
reakcemi ranných představitelů industriální
hudby. Peter Christopherson řekl The Wire nepříliš dlouho
cítil spřízněnost s industriální
scénou: „tohle nejsem já, tohle není to, co
chci.“ Lustmord, prominentní industriální
hudebník, deklaroval, že ho „MINISTRY prostě
nezajímají“ a že nemá „čas na
všechny ty rock and rollové sračky, které v tuhle
doby dělají.“ Frontman SKINNY PUPPY, Nivek Ogre,
odsoudil NINE INCH NAILS jako „rock čůráků“,
ačkoli připouští znání desce Psalm 69 od
MINISTRY.
Na přelomu
tisíciletí indus metal utrpěl kritický výbuch.
V recenzi pro Chicago Sun Times v dubnu 2000, Jim DeRogatis
odsoudil novou hudbu NINE INCH NAILS jako „obecný cejch
industrial thrashe“ a obvinil MINISTRY z opakování
umění, které bylo staré „od roku 1992“.
Ačkoli The Fragile dosáhlo vedoucí příčky
Billboard 200 a získalo status platinového alba,
DeRogatis jej nicméně považoval za „brak“. Okolo
této doby, veteráni indus metalu (MINISTRY, GODFLESH a
WHITE ZOMBIE) začali zavrhovat nálepku industrialu. Během
let 2000-2005 zůstali prodeje vysoké; prodalo se nejméně
10 000 000 desek. Mnoho skupin začalo k industrial
hudbě přibírat vlivy hip hopu a elektroniky. Následkem
toho jsou kapely jako POWERMAN 5000 často popisováni jako
industrial metal, ale také jako nu-metal.
Několik indus
metalových skupin stvořilo poutavá videa. Sem patří
spolupráce GODFLESH s Andresem Sedraném, grafiku
Aidana Hughese pro KMFDM, práci NINE INCH NAILS s Markem
Romanekem, vizuální tvorbu Roba Zombieho pro WHITE
ZOMBIE (kteří získali cenu MTV za nejlepší
hard rockové video) a výstup Marilyna Mansona
s Richardem Kernem a Florií Sigismondi. NIN později
začali spolupracovat s Billem Viola na živých
vystoupeních. Trent Reznor také produkoval soundtrack
k filmům Natural Born Killers a Lost Highway a sloužil jako
„hudební konzultant“ pro Man on Fire. Rob Zombie má
na kontě víc jak tři filmy. Další filmy, na kterých
měli důležitý vliv indus metaloví umělci, jsou
třeba Vrána, Johnny Mnemonic, Spawn, The Matrix a A.I.
Artificial Intelligence.
WHITE ZOMBIE |
Jeho důraz na
hříšná témata udělal několik kapel terčem
útoků amerických sociálních
konzervativců (Amerika v tomhle směru prostě nezklame).
Například: senátor Bob Dole (a poté hlava
Republikánské Strany) ostře kritizoval Time Warner po
setkání mezi Michaelem J. Fuchsem (hlava Warner
Music Group – ano, to jsou ti, kteří tak nějak nedávno
zničili Roadrunner Records), Williamem Bennettem a C. Delores
Tuckerem, kdy Tucker a Bennett požadovali, aby Fuchs přečetl text
písně Big Man With A Gun od NIN. O rok později
Bennett, Tucker a Joseph Lieberman odstartovali podobnou kampaň
proti MCA Records kvůli jejich distribuci hudby Marilyna Mansona.
Mnoho jeho koncertů bylo po tomto humbuku autoritami zrušeno.
Navíc, Denis Cooper citoval video Just One Fix od
MINISTRY, které uvádělo stopáž Williama S.
Burroughse, jako první příklad heroinové módy.
Několik prvotních reportáží tvrdilo, že
střelci Columbine High School (Eric Harris a Dylan Klebold) byli
fanoušci Marilyna Mansona. Ve skutečnosti preferovali KMFDM a
RAMMSTEIN. Asa Coon, jiný školní střelec, byl
Mansonovým fanouškem. Manson publikoval a detailně odpovídal
na polemiku sledující střelbu v Columbine
v článku, který vydal časopis Rolling Stone.
Tímto uzavíral: „Myslím, že Národní
střelecká asociace je příliš mocná na to, aby
byla viněna, takže většina lidí volí Doom, The
Basketball Diaries nebo vás samotné. Takovýto
druh kontroverze mi nepomůže prodat desky nebo vstupenky, a ani
takovou reklamu nechci. Jsem kontroverzní umělec, takový,
který si dovolí mít názor a potíže
k tvorbě hudby a videí, které vyzývají
lidské myšlenky ve světě, který je řídký
a prázdný. V mé práci zkoumám
Ameriku, v které žijeme, a vždy jsem se snažil ukázat
lidem ďábla, kterému dáváme za vinu naše
zvěrstva, jež leží na každém z nás(…)“
WHITE ZOMBIE - The One:
WHITE ZOMBIE - The One:
Sascha Konietzko
oznámil, že KMFDM jsou „zhnuseni a zděšeni“
střelbou, k čemuž den po střelbě řekl: „Na prvním
místě by KMFDM rádi vyjádřili svůj hluboký
a upřímný soucit s rodiči, příbuznými
a známými zavražděných a zraněných
dětí v Littletonu. Jsme zhnuseni a zděšeni, stejně
jako zbytek národa, tím, co se včera stalo Coloradu.
KMFDM jsou forma umění – ne politickou stranou. Od začátku
se naše hudba staví proti válce, útisku,
fašismu a násilí. I když někteří ze členů
jsou Němci, jak informovala média, nikdo z nás
nevyznává jakoukoli formu nacismu.“
RAMMSTEIN
uvedli, že nemají „žádný lyrický
obsah nebo politickou víru, která by mohla jakkoli
podporovat podobné chování.“ RAMMSTEIN
byli také obsahem mnoha diskuzí díky používání
nacistických zobrazení, jako třeba střelbu Leni
Riefenstahlové ve videu Stripped. Alec Empire, německý
digitální hardcore muzikant, deklaroval, že
„(RAMMSTEIN) jsou úspěšný ze všech
špatných důvodů. Myslím, že nejsou vůbec žádnou
nacistickou kapelou, ale řekl bych, že v Německu je spousta
nedorozumění a proto prodávají desky a to si
myslím, je nebezpečné.“ V odpovědi na tuto
kontroverzi, RAMMSTEIN uvedli, že „nejsme nacisti, neonacisti,
nebo jakýkoli jiný druh nacisty. Jsme proti rasismu,
slepému fanatismu a jakémukoli jinému druhu
diskriminace.“
CYBER METAL
Cyber metal je
prakticky jedinou odnoží industrial metalu. Jednoduše se dá
říct, že je to industrial metal braný do důsledku.
Nepodařilo se nám najít bližší rozebrání
tohoto stylu ať po stránce charakteristiky nebo případné
historie. Proto ani nemělo cenu tvořit samostatný článek.
Snad vám těchto pár řádků pomůže rozeznat
indus od cyber metalu.
Všeobecně řečeno, užívá
zvuk úderné kytary thrashové muziky, ale
doplňuje ji pronikavou industriálně stylizovanou
elektronikou. Riffy jsou od thrashových po groove riffy a
často proniká sféra progressive metalu s technickými
staccato riffy označovanými jako „jackhammer“.
Cyber metal může být často
rozeznatelný od indus metalu, protože poslední dobou
má tendenci inklinovat k velice umělé, digitálně
znějící kytaře. Zatímco někdy cyber metal
včleňuje více industriálních taktů v rozsahu
od hip-hopu po taneční hudbu, celkové rytmy jsou
tradičně metalové.
Lyrická témata se
pohybují od silně politicky laděných až po
science-fiction. Můžete si všimnout, že science fiction je tady
temnější a více realistická než komiksové
nesmysly power metalu.
Klíčovými příklady
cyber metalu mohou být FEAR FACTORY, OBLIVEON, MESHUGGAH,
STRAPPING YOUNG LAD, VOIVOD a CIRCLE OF DUST než se přiklonili
k industrialu.
Skladba Neurodrive švýcarské cyber metalové sestavy SYBREED:
Skladba Neurodrive švýcarské cyber metalové sestavy SYBREED:
golden goose outlet
OdpovědětVymazatgolden goose sale
off white t shirt
bape
ggdb outlet
kyrie 5 spongebob
jordan retro
kobe
golden goose outlet
kyrie shoes