Blogger Widgets

pondělí 7. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Industrial metal + cyber metal


Industrial metal je hudební žánr, který kombinuje industriální taneční hudbu, thrash metal a hardcore punk, využívá opakovaných metalových a punkových kytarových riffů, samplingu, sytenzátorů nebo posloupných linek, a zkreslených vokálů. Mezi zakladatele žánru patří MINISTRY, GODFLESH a KMFDM. Popularita indus metalu vedla k několikeré kritice od jiných umělců spojených s indus scénou. Následně se stal nejznámějším v různých evropských permutacích. Industrial metalové kapely také natočily mnoho oceňovaných hudebních videoklipů.

CHARAKTERISTIKA

Zatímco čistý industrial bere své primární podněty z experimentální hudby a elektroniky, industriální metal má hlavním znakem zkreslený hluk elektrických kytar. Některé indus metalové kapely zakládají své písně na metalových riffech kytar, zatímco jiné používají nástroje více krutých, drsných struktur, které vytvoří. Tak nebo tak, industrial metal má obecně větší agresivní sílu než samotný industrial, který pomohl styl přejít metalovým a alternativním posluchačům zvyklým na kytary vedenou hudbu. Indus metalové texty také odrážejí temnotu a agresi standardního heavy metalu, ačkoli citlivost je filtrována přes osobní šílenství punku a alternative rocku. Zda je jeho vztek obrácen do sebe sama nebo na vnější společnost, industrial metal stále deprimující a jedoucí na pocitu úzkosti. Používá svůj hluk bušící odrážející se od zdí stejně jako expresi blížící se beznadějnosti od zbytku světa.

KOŘENY A HISTORIE

Ačkoli elektrické kytary byly indusovými umělci používány již od prvního dne žánru, prototypové skupiny jako TROBBING GRISTLE zastávaly silný anti-rockový postoj. Britská post-punková kapela KILLING JOKE propagovala křížení mezi styly a měla veliký vliv na významné industrial metalové kapely jako MINISTRY, GODFLESH a NINE INCH NAILS. Další průkopnická industrial rocková skupina, BIG BLACK, také ovlivnila některé poslední sestavy.
KILLING JOKE

Do konce 80. let se industrial a heavy metal spojily ve společný styl, v jehož popředí stálo EP kapely GODFLESH stejného jména a The Land Of Rape And Honey od MINISTRY. GODFLESH založil bývalý kytarista NAPALM DEATH, Justin Broadrick. Čerpající z širokého pole vlivů – předků power elektroniky WHITEHOUSE, noise rockových SWANS, tvůrce ambientní hudby Briana Enoa, a BLACK SABBATH – zvuk GODFLESH byl kdysi popisován jako „pornografická éra CURE na Quaaludes.“ I když netrhali prodejní rekordy, GODFLESH se stejně stali vlivným umělcem, jejichž jméno zmiňovali KORN, METALLICA, DANZIG, FATIH NO MORE a FEAR FACTORY.

Al Jourgensen (MINISTRY)
MINISTRY vzešli ze scény obklopující Wax Trax! Records, chicagský label věnující se industriální muzice. MINISTRY na počátku provedli výpad do kytarového rocku během nahrávání The Land Of Rape And Honey v londýnských Southern Studios. Z Kuby pocházející frontman kapely, Al Jourgensen, vysvětlil tento přechod: „Znovuobjevená kytara na této nahrávce byla téměř stejná jako v první den, kdy jsem dostal svůj Fairlight. Možnosti se zdály nekonečné u věcí, které se předtím tvářily omezené limity. Je to vážně zábavné. Začal jsem jako kytarista, ale kytary jsem se nedotkl pět let. Pak jsem slyšel první odezvy z Marshallovek a náhle bylo všechno jako by to samotné hraní na kytaru dostalo nové rozměry – zvláště v kombinaci se zvuky, které dostanete z kláves.“¨

Jourgensen vypadá, že je zamilovaný zvláště do thrash metalu. Po vydání zmíněného EP, přibral do sestavy Mikea Scaccia z texaských thrasherů RIGOR MORTIS. Při jedné příležitosti, Jourgensen tisku řekl, že SEPULTURA byla jeho oblíbenou skupinou. Také vyjádřil touhu, aby mohl produkovat METTALICE album. Jourgensenův zájem o tanečně orientovanou elektronickou hudbu úplně nevyblednul, takže založil vedlejší projekt REVOLTING COCKS, více elektronikou ovlivněnou hudební spolupráci s Richardem 23 z FRONT 242.

Německá indus kapela DIE KRUPPS začala na začátku 90. let využívat kytary a více zvuků vycházejících z heavy metalové hudby. Byl to průkopnický krok, který vedl několik dalších skupin k používání elektronického/metalového comba jako šablony v udržení hlubšího industriálního zvuku. Skupina pokračovala v tomto směru naskrz 90. léty a jejich snaha vyvrcholila v heavy metalem okořeněném albu Paradise Now v roce 1997.

Němečtí kolegové KMFDM byli další klíčovou indus metalovou partou. I když nebyl metalovým fanouškem, vedoucí postava KMFDM, Sascha Konietzko byl „zblázněný do rippů mimo metal“, což pocházelo z jeho experimentů s Emax samoletem E-mu na konci roku 1986. Guitar Worldu řekl, že „bylo jedině zajímavé použít to jako jakýsi druh white noise posílení naší hudby. Najednou byl heavy metal zbaven všech těch změn v rychlosti a vždycky to mělo nudný výsledek. Co sem na heavy metalu nesnášel bylo, že všechny ty nejlepší riffy se objevily jen jednou a nikdy se nezopakovaly. Takže mě zaujala skutečnost nasamplovat skvělý riff, hodit to do smyčky a pak to hrát znovu a znovu dokola.“
Sascha Konietzko (KMFDM)

Švýcarské trio, THE YOUNG GODS, se setkali se stylem na druhém albu L´Eau Rouge (1989). Před jeho vydáním zpěvák Franz Treichler deklaroval: „Chtěli jsme slyšet jen kytary. To je to, co chceme v tuto chvíli cítit, čistou sílu. Metalový zvuk, který není buditelský, není to biker styl, speed metal styl, jakýkoli styl, jen WHAP!“

PIGFACE, založený Martinem Atkinsonem a zahrnující bubeníka MINISTRY Billa Rieflina, se objevil jako indus metalová sestava postav noise rockového a industrial světa. NINE INCH NAILS, „jednočlenná kapela“ vytvořená Trentem Reznorem, přinesla žánr mainstreamovým posluchačům alby jako Broken (získalo cenu Grammy) a nejlépe prodávaným The Downward Spiral, doprovázené jejich průlomovým vystoupením na Woodstock ´94. Subkultura „rivethead“ se v této době objevila společně se subžánrem „coldwave“, který zahrnoval CHEMLAB, 16 VOLT a ACUMEN NATION. Některé elektro-indusové skupiny v tomto období přijali techniku indus metalu, včetně SKINNY PUPPY a FRONT LINE ASSEMBLY.

Britská skupina PITCHSHIFTER, založená v roce 1989 bratry Jonem a Markem Claydenovými, odstartovala svou kariéru jako industrial metalová kapela. Později přijala prvky drum and bass. Frontman JS zmiňuje: „V prvních dnech jsme se inspirovali kapelami jako HEAD OF DAVID a THE SWANS apod…vycházející z punku do podivného, rozhněvaného, totálního rámusu, jakési pre-industriální hudby. Začalo se tomu říkat industrial, ale nejsem si jistý, jestli tím ve skutečnosti byli.“ Také nemá rád označení industrial a tvrdí, že „nevím…je to jen digitální rock. Pro mě je to jen digitální punk. Texty a etika jsou punkové, všechny basové linky jsou naprosto punkové. Přesto se to bude stále míchat do industriálních a metalových kategorií, ačkoli si nemyslím, že to tam patří, protože podle mého vnímání není indus střetem drum´n´bass a punkových riffů. Nemyslím si, že o tom je industrialová hudba. EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN, věci jako NINE INCH NAILS jsou víc industrial než to, co děláme my. Ale myslím, že lidi nechtějí vymýšlet nový žánr, ale chtějí vás do něčeho zařadit.“

Popularita industrial metalu vedla řadu úspěšných thrash metalových skupin (jako MEGADETH, SEPULTURA a ANTHRAX) k tomu, aby žádala „industrial“ umělce o remixy. Někteří muzikanti, kteří vzešli z death metalové scény, jako FEAR FACTORY, NAILBOMB a MEATHOOK SEED, taktéž začali experimentovat s indusem. Kapela z Los Angeles, FEAR FACTORY, byly zpočátku ovlivněni seznamem Earache Records (jmenovitě GODFLESH, NAPALM DEATH a BOLT THROWER). NAILBOMB Maxe Cavalery ve spolupráci s Alexem Newportem také praktikovali kombinaci extrémního metalu a produkčních technik industrialu. Méně známým příkladem indus death metalu jsou MEATHOOK SEED, stvořeni členy NAPALM DEATH a floridskou death metalovou kapelou OBITUARY. Fanoušek industriální hudby, kytarista OBITUARY Trevor Peres, navrhl bicí mašinku pro The End Complete, nejúspěšnější album OBITUARY. Ostatní členové kapely ho odmítli následovat do MEATHOOK SEED.

V prvních letech 21. století začali black metalové skupiny využívat prvků industrial hudby. MYSTICUM, založeni 1991, byly prvními z těchto kapel. DHG (Dødheimsgard), THORNS z Norska a BLUT AUS NORD, francouzská black metalová parta, byly uznáváni za jejich včlenění indus elementů do tvorby. Mezi další indus black metalové hudebníky patří SAMAEL, THE AXIS OF PERDITION, ABORYM, a…AND OCEANS. K tomu pak THE KOVENANT, MORTIIS a ULVER vzešli z norské black metalové scény, ale později si zvolili experiment s industriální hudbou.

DIE KRUPPS
Industrial metal kvetl na začátku 90. let, zvláště v Severní Americe, kde jeho prodej dosahoval téměř 35 milionů kusů. Poprvé se komerční silou stal v roce 1992, když se Broken (NINE INCH NAILS) a Psalm 69 (MINISTRY) staly v Americe platinovými deskami. Obě skupiny byli ve stejném roce nominovány na cenu Grammy v kategorii Nejlepší Metalové Dílo, kterou NINE INCH NAILS proměnili ve vítězství. O dva roky později vydali NIN The Downward Spiral, které debutovalo jako číslo 2 a nakonec se stalo čtyrnásobnou platinovkou. Tato nahrávka je považována Allmusic za „jednu nejpochmurnějších platinových desek všech dob.“

V druhé polovině 90. let nahrávky předních indus metalových umělců běžně debutovaly horních příčkách žebříčku Billboard 200: Obsolete FEAR FACTORY (1. místo), Hellbilly Deluxe Roba Zombieho (5. místo), Antichrist Superstar Marilyna Mansona (3. místo). Řada umělců se objevila na žebříčku Billboard Heatseekers: Short Bus FILTER (3. místo), Wither Blister Burn + Peel STABBING WESTWARD (1. místo), Sehnsucht RAMMSTEIN (2. místo), Candyass ORGY (1. místo) a Wisconsin Death Trip STATIC-X (1. místo). Okolo této doby byl časopisem Time nejznámější představitel hnutí, Trent Reznor, vyhlášen jedním z nejvlivnějších Američanů roku 1997. Popularita žánru byla natolik silná, že zakládající kapely glam metalu, hlavně GUNS´N´ROSES a MÖTLEY CRÜE začali fušovat do tohoto stylu. Představitelé hip hopové scény také začali vyhledávat spolupráci a remixy s indus metalovými hudebníky.

Když industrial metal šplhal po žebříčcích konce 90. let, jeho náhlá popularita se setkávala s negativními reakcemi ranných představitelů industriální hudby. Peter Christopherson řekl The Wire nepříliš dlouho cítil spřízněnost s industriální scénou: „tohle nejsem já, tohle není to, co chci.“ Lustmord, prominentní industriální hudebník, deklaroval, že ho „MINISTRY prostě nezajímají“ a že nemá „čas na všechny ty rock and rollové sračky, které v tuhle doby dělají.“ Frontman SKINNY PUPPY, Nivek Ogre, odsoudil NINE INCH NAILS jako „rock čůráků“, ačkoli připouští znání desce Psalm 69 od MINISTRY.

Na přelomu tisíciletí indus metal utrpěl kritický výbuch. V recenzi pro Chicago Sun Times v dubnu 2000, Jim DeRogatis odsoudil novou hudbu NINE INCH NAILS jako „obecný cejch industrial thrashe“ a obvinil MINISTRY z opakování umění, které bylo staré „od roku 1992“. Ačkoli The Fragile dosáhlo vedoucí příčky Billboard 200 a získalo status platinového alba, DeRogatis jej nicméně považoval za „brak“. Okolo této doby, veteráni indus metalu (MINISTRY, GODFLESH a WHITE ZOMBIE) začali zavrhovat nálepku industrialu. Během let 2000-2005 zůstali prodeje vysoké; prodalo se nejméně 10 000 000 desek. Mnoho skupin začalo k industrial hudbě přibírat vlivy hip hopu a elektroniky. Následkem toho jsou kapely jako POWERMAN 5000 často popisováni jako industrial metal, ale také jako nu-metal.

Několik indus metalových skupin stvořilo poutavá videa. Sem patří spolupráce GODFLESH s Andresem Sedraném, grafiku Aidana Hughese pro KMFDM, práci NINE INCH NAILS s Markem Romanekem, vizuální tvorbu Roba Zombieho pro WHITE ZOMBIE (kteří získali cenu MTV za nejlepší hard rockové video) a výstup Marilyna Mansona s Richardem Kernem a Florií Sigismondi. NIN později začali spolupracovat s Billem Viola na živých vystoupeních. Trent Reznor také produkoval soundtrack k filmům Natural Born Killers a Lost Highway a sloužil jako „hudební konzultant“ pro Man on Fire. Rob Zombie má na kontě víc jak tři filmy. Další filmy, na kterých měli důležitý vliv indus metaloví umělci, jsou třeba Vrána, Johnny Mnemonic, Spawn, The Matrix a A.I. Artificial Intelligence.

WHITE ZOMBIE
Abych vás nenudil jen čísly a názvy a možná nezáživnou historií, dáme si to, co má tenhle stát rád. Tím je samozřejmě bulvár, ale spíše tomu řekněme kontroverze industrial metalu.  

Jeho důraz na hříšná témata udělal několik kapel terčem útoků amerických sociálních konzervativců (Amerika v tomhle směru prostě nezklame). Například: senátor Bob Dole (a poté hlava Republikánské Strany) ostře kritizoval Time Warner po setkání mezi Michaelem J. Fuchsem (hlava Warner Music Group – ano, to jsou ti, kteří tak nějak nedávno zničili Roadrunner Records), Williamem Bennettem a C. Delores Tuckerem, kdy Tucker a Bennett požadovali, aby Fuchs přečetl text písně Big Man With A Gun od NIN. O rok později Bennett, Tucker a Joseph Lieberman odstartovali podobnou kampaň proti MCA Records kvůli jejich distribuci hudby Marilyna Mansona. Mnoho jeho koncertů bylo po tomto humbuku autoritami zrušeno. Navíc, Denis Cooper citoval video Just One Fix od MINISTRY, které uvádělo stopáž Williama S. Burroughse, jako první příklad heroinové módy. Několik prvotních reportáží tvrdilo, že střelci Columbine High School (Eric Harris a Dylan Klebold) byli fanoušci Marilyna Mansona. Ve skutečnosti preferovali KMFDM a RAMMSTEIN. Asa Coon, jiný školní střelec, byl Mansonovým fanouškem. Manson publikoval a detailně odpovídal na polemiku sledující střelbu v Columbine v článku, který vydal časopis Rolling Stone. Tímto uzavíral: „Myslím, že Národní střelecká asociace je příliš mocná na to, aby byla viněna, takže většina lidí volí Doom, The Basketball Diaries nebo vás samotné. Takovýto druh kontroverze mi nepomůže prodat desky nebo vstupenky, a ani takovou reklamu nechci. Jsem kontroverzní umělec, takový, který si dovolí mít názor a potíže k tvorbě hudby a videí, které vyzývají lidské myšlenky ve světě, který je řídký a prázdný. V mé práci zkoumám Ameriku, v které žijeme, a vždy jsem se snažil ukázat lidem ďábla, kterému dáváme za vinu naše zvěrstva, jež leží na každém z nás(…)“

WHITE ZOMBIE - The One:

Sascha Konietzko oznámil, že KMFDM jsou „zhnuseni a zděšeni“ střelbou, k čemuž den po střelbě řekl: „Na prvním místě by KMFDM rádi vyjádřili svůj hluboký a upřímný soucit s rodiči, příbuznými a známými zavražděných a zraněných dětí v Littletonu. Jsme zhnuseni a zděšeni, stejně jako zbytek národa, tím, co se včera stalo Coloradu. KMFDM jsou forma umění – ne politickou stranou. Od začátku se naše hudba staví proti válce, útisku, fašismu a násilí. I když někteří ze členů jsou Němci, jak informovala média, nikdo z nás nevyznává jakoukoli formu nacismu.“

RAMMSTEIN uvedli, že nemají „žádný lyrický obsah nebo politickou víru, která by mohla jakkoli podporovat podobné chování.“ RAMMSTEIN byli také obsahem mnoha diskuzí díky používání nacistických zobrazení, jako třeba střelbu Leni Riefenstahlové ve videu Stripped. Alec Empire, německý digitální hardcore muzikant, deklaroval, že (RAMMSTEIN) jsou úspěšný ze všech špatných důvodů. Myslím, že nejsou vůbec žádnou nacistickou kapelou, ale řekl bych, že v Německu je spousta nedorozumění a proto prodávají desky a to si myslím, je nebezpečné.“ V odpovědi na tuto kontroverzi, RAMMSTEIN uvedli, že „nejsme nacisti, neonacisti, nebo jakýkoli jiný druh nacisty. Jsme proti rasismu, slepému fanatismu a jakémukoli jinému druhu diskriminace.“


CYBER METAL

Cyber metal je prakticky jedinou odnoží industrial metalu. Jednoduše se dá říct, že je to industrial metal braný do důsledku. Nepodařilo se nám najít bližší rozebrání tohoto stylu ať po stránce charakteristiky nebo případné historie. Proto ani nemělo cenu tvořit samostatný článek. Snad vám těchto pár řádků pomůže rozeznat indus od cyber metalu.

Všeobecně řečeno, užívá zvuk úderné kytary thrashové muziky, ale doplňuje ji pronikavou industriálně stylizovanou elektronikou. Riffy jsou od thrashových po groove riffy a často proniká sféra progressive metalu s technickými staccato riffy označovanými jako „jackhammer“.

Cyber metal může být často rozeznatelný od indus metalu, protože poslední dobou má tendenci inklinovat k velice umělé, digitálně znějící kytaře. Zatímco někdy cyber metal včleňuje více industriálních taktů v rozsahu od hip-hopu po taneční hudbu, celkové rytmy jsou tradičně metalové.

Lyrická témata se pohybují od silně politicky laděných až po science-fiction. Můžete si všimnout, že science fiction je tady temnější a více realistická než komiksové nesmysly power metalu.

Klíčovými příklady cyber metalu mohou být FEAR FACTORY, OBLIVEON, MESHUGGAH, STRAPPING YOUNG LAD, VOIVOD a CIRCLE OF DUST než se přiklonili k industrialu.

Skladba Neurodrive švýcarské cyber metalové sestavy SYBREED:

Žádné komentáře:

Okomentovat