Blogger Widgets

neděle 6. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Christian metal


Určitě jste se již setkali s termínem christian metal. Pokusíme se tento termín definovat a vysvětlit si, co vlastně toto označení znamená a jaký to má vliv na podobu metalu. Je to samostatný žánr nebo je to obecné specifikum? Doufám, že budete překvapeni, až se dozvíte kdo všechno patří do tohoto ranku.

Christian metal, křesťanský metal, známý i jako white metal, je forma heavy metalové hudby obvykle definované svým poselstvím v textech písní, stejně jako vyznáním členů kapely. Christian metal je typicky vykonáván umělci, hlásícími se ke křesťanskému vyznání; někdy je přímo cílený na křesťany milující metalovou muziku (komu se to zdá zvláštní, nejspíš nežije ve 21. století) a často je produkován i distribuován křesťanským systémem.  

Křesťanské metalové kapely zasahují do všech podžánrů heavy metalové hudby (a to i black metalu, tzv. unblack) a často jsou jejich jediným spojením texty.

CHARAKTERISTIKA

Jak již bylo řečeno, křesťanský metal není samostatný styl hudby, ale spíše ideologický zastřešující termín, který zahrnuje téměř každý subžánr heavy metalu. Hudebníci těchto kapel jsou charakterističtí založením textů na židovsko-křesťanské tradici. Lyrický přístup těchto kapel je poněkud rozmanitý; někteří zdůrazňují pozitivní aspekty záležitostí víry, zatímco jiné opakují učení Kristovo. Některé kapely nechávají své poselství skryté v metaforách. Jenom menšina vzala za své agresivní postoj k těm, kteří hovoří proti křesťanství a „káží plamenné zprávy plné síry a Starý Zákon plný Božského hněvu otáčí proti extrémistickým satanistům.“ Odkazují na eschatologická a apokalyptická témata, zvláště pokračující duchovní boj mezi dobrem a zlem, stejně jako je častý Poslední Soud a pád z milosrdenství.
Larry Norman, Upon This Rock (1969)
Lyrický styl se mění v závislosti na kultuře, vyznání a zemi. Např.: severoevropské kapely s luteránskými členy obvykle dávají přednost individuálnímu přístupu k textům, který má zřídka v úmyslu „konvertovat“ k agresivnímu způsobu; hlásání evangelií bylo zase více typické pro americké skupiny. Křesťanské kapely nikdy nezapřou své přesvědčení, ale typicky se vyhýbají kázání a někdy opustí přesvědčení a víru před přesvědčením posluchačů. Jisté kapely také jednají podle každodenních zkušeností z křesťanské perspektivy a nerozlišují mezi křesťanskými a nekřesťanskými posluchači. V takových případech může být složité rozpoznat „křesťanskou kapelu“. Na druhé straně i světské kapely příležitostně sáhnou po křesťanských tématech a v různých situacích je míchají. Definice křesťanské skupiny je hojně diskutovaná záležitost na křesťanských diskusních fórech. U takové kapely se očekává, že se její členové buď veřejně hlásí ke křesťanské víře nebo takovému poselství, nejlépe obojí.

KOŘENY A HISTORIE

U témat jako je takovéto, je na místě ve zkratce pohovořit o vztahu heavy metalové muziky a křesťanské víry. Nikoho snad ani nemůže překvapit, že začátky byli krušné, alespoň ze strany věřících…ostatně jako vždy, když se objevilo něco, co není dle jejich gusta. Čili všechno světské. Pardon za malý výlev, ale snad si rozumíme. Věřím tomu, že vás následující řádky nejen pobaví.

Když se na konci 60. let stal heavy metal populárním, začal být spojován se špatnými, rebelskými tématy. Heavy metalové texty a témata často protestovaly proti křesťanským hodnotám. Mezi prvními kapelami, s kterými se začaly spojovat negativní významy, byli BLACK SABBATH, kteří kombinovali heavy metal s „okultními symboly a vyznáváním Ďábla.“ Ranné kapely používali tritonus, „nelibozvučný zvuk středověkého ´Ďáblova akordu´“, vedoucí heavy metal k „hlouposti, hrubosti a v případě nutnosti satanismu; hudba stěží vhodná pro inteligentní diskuzi, natož teologickou reflexi.“

Skupiny jako MÖTLEY CRÜE, RATT a TWISTED SISTER dostali „témata zobecněného vzteku, sexuální nezřízenosti, zneužívání drog, násilí a beznadějnost do domovů miliónů mladých kupců nahrávek.“ V letech osmdesátých, s rostoucí chutí po metalu, National Coaliton on Television Violence „varovali před destruktivním potenciálem hudebních videoklipů, z nichž mnoho graficky zobrazuje násilí a rebelii.“ Britský klerik a heavy metalový fanoušek analyzoval, že přes zkreslený kytarový zvuk „intenzivní“ bubnování a „mohutné“ vokály, jsou heavy metalové písně „nebojácné, aby jednali se smrtí, násilím a destrukcí“ a že „mnoho z metalové fascinace Satanem nebo zlem je pouhé divadlo, hnané touhou šokovat.“ Italský kapucínský mnich a bývalý metalový zpěvák Cesare Bonizzi („Fratello Metallo“) uvádí, že „možná“ existují nějaké satanistické kapely, „ale nemyslím si, že je to čin pro dosažení většího prodeje“ a dodává, že „metal je nejvíce energická, živoucí, hluboká a pravdivá hudební řeč, jakou znám.“

Cesare Bonizzi
Kde hledat kořeny křesťanského metalu? Kupodivu již na přelomu 60. a 70. let v Ježíšově hnutí, které vzniklo spojením hnutí hippie a křesťanské ideologie, kdy hippies konvertovali ke křesťanství. Křesťanští hippie uprostřed tohoto hnutí, známí jako „Ježíšův lid“, vyvinuli hudební směr zvaný Ježíšova hudba, který začal především v jižní Kalifornii přechodem pouličních hippie hudebníků ke křesťanství. Tito muzikanti pokračovali ve hraní stylů, který provozovali předtím, mezi nimi existovala i heavy metalová hudba, ačkoli  své texty infikovali křesťanským posláním. Larry Norman byl jedním z prvních křesťanských rockových muzikantů, jež vydal své první album, Upon This Rock, v roce 1969 a které je pravděpodobně prvním vyprodukovaným křesťanským albem vůbec. Normanova píseň Why Should The Devil Heave All The Good Music? jasně shrnuje názory na tyto hudebníky.

První křesťanskou hard rockou kapelou byla nejspíš kalifornská parta AGAPE, která vznikla ke konci šedesátých let. Známý svým psychedelickým rockem a vlivy blues, kapela v roce 1971 vydala desku nazvanou Gospel Hard Rock a v roce 1972 následovalo Victims Of Traditions. Po AGAPE roku 1972 vznikla v Milwaukee uprostřed komunity Ježíšova lidu skupina RESURRECTION a vydala v roce 1974 album Music To Raise The Dead. Švédská kapela JERUSALEM (1975) je považována za další z prvních křesťanských hard rockových sestav. V roce 1978 RESSURECTION vydali album Awaiting Your Reply a JERUSALEM vypustili do světa Jerusalem (Volume 1). Obě desky měly důležitý dopad na křesťanskou hudební kulturu. Během této doby, heavy metal byl novým hudebním stylem křesťanského hudebního průmyslu a křesťanské labely neočekávaly, že půjde na odbyt. Nicméně, Awaiting You Reply se stalo velkým hitem křesťanského obchodu a dosáhlo šesté příčky žebříčku prodeje Gospel. JERUSALEM se taktéž stali okamžitým hitem mezi křesťanskými posluchači a během prvních šesti měsíců se prodalo 20 000 kopií nahrávky, neslýchaný v rámci žánru křesťanského rocku v Evropě. Mezi prvními kapelami je citována i jak kanadská kapela DANIEL, tak jako BARNABAS.

STRYPER - Honestly:

Na začátku 80. let existovaly čtyři důležité christian heavy metalové kapely: MESSIAH PROPHET, LEVITICUS, SAINT a STRYPER. Ačkoli je sporné, která z nich vznikla jako první, glam metaloví STRYPER, původem z Orange County, byli nejpopulárnější. STRYPER byla taktéž první skupina, která se identifikovala jako christian metal. Získali si pozornost házením Biblí do publika na svých koncertech. Na začátku chodili na jejich vystoupení většinou křesťané, ale brzy si získali i světské posluchače. V 80. letech křesťanští metalisté následovali trendy mainstreamových metalových kapel.

Během poloviny osmdesátých let se heavy metal roztřídil do autonomních subžánrů. Weinstein (2000) popsal tématickou rozmanitost hudebních stylů: „V 80. letech se objevil white a black metal. Jejich lyrická témata stojí proti sobě v protikladech. Jeden z nich přináší ´dobré zprávy´, ten druhý ´špatné zprávy´. Oba zahrnují kapely, jejichž zvuky procházejí celým spektrem metalu. White metal je obyčejně nazýván christian metalem. Z části odpovídá na popularitu heavy metalu a jeho pravidla transformuje tak, aby sloužil k evangelickým účelům křesťanských sekt a jiným církvím. Částečně, taktéž, je christian metal dobrým úskokem s úsilím nabrat členy a chránit duše. (…) Black metal je v tematické opozici křesťanství, nehledí do nebes, ale staví své zraky do podsvětí. Satanské symboly a vyobrazení byly základem heavy metalu už v jeho počátku s BLACK SABBATH a LED ZEPPELIN. Na Západě neexistuje lepší symbol pro vzpouru.“ Doom metalová kapela z Chicaga, TROUBLE, byla známá jako první skupina, která byla veřejně známá jako „white metal“ od jejich prvních alb Psalm 9 a The Skull uvádějící biblické odkazy. Počátky termínu „white metal“ zůstávají nejasné; je akorát jisté, že label Metal Blade Records používal „white metal“ jako kontrast k black metalu.

Brzy se christian metalové kapely staly dosti kontroverzními díky své víře a častým evangelickým cílům na poli metalové scény, který si udržuje individualitu ve zvlášť hluboké úctě. STRYPER, například, ačkoli slavili ve své době komerční úspěchy, byli přijati velmi nepřátelsky, když vystupovali na holandském festivalu v roce 1985. Bez ohledu na to, pomohli STRYPER zpopularizovat tento žánr. Byli první křesťanskou kapelou, která získala platinovou desku. V roce 1986 se prodalo 2 miliony kusů alba To Hell With The Devil a získali nominaci na cenu Grammy. Hudební videa Free, Calling On You a power balada Honestly strávili mnoho týdnů v MTV Top 10. Skladba Free byla číslem jedna po 12 týdnů (60 dnů) od 4. května do 24. července 1987.

Christian metal byl kritizován nejen světskými metalovými fanoušky, ale brzy bylo hnutí kritizováno také fundamentalisty; Allmusic napsalo, že „když církevní představitelé obviňovali heavy metalovou muziku z povzbuzování satanismu, STRYPER chtěli dokázat, že metal a hard rock lze využít pro podporu křesťanství. Jihokalifornská kapela byla podezřívána oběma duchovními (kteří nevěřili, že by křesťanství a metal mohlo být kompatibilní) a členy headbangerů – a přesto, STRYPER dokázali prodat miliony alb jak světským, tak křesťanským posluchačům.“ Například, evangelista Jimmy Swaggart napsal knihu s názvem Religious Rock ´n´ Roll – A Wolf In Sheep´s Clothing v roce 1987 a kritizoval scénu, zvláště pak STRYPER, pro využití heavy metalové hudby ke kázání křesťanského evangelia. Začalo vyvstávat mnoho nových kapel, případně rýsujících se labelů specializujících se na křesťanskou hudbu.

Christian metal se brzy vyvinul do nezávislých nahrávacích společností a zájmových skupin. Prvním takovým labelem byl Pure Metal Records, patřící pod Refuge Records. Brzy se objevily další labely jako R.E.X. Records a Intense Records.

Běžné hudební časopisy nepokrývaly příliš často a dostatečně hudební průmysl křesťanského metalu. Fanziny vycházely v několika zemích, s americkým Heaven´s Metal jako prvním od roku 1985. Během oné doby se téměř každá křesťanská nahrávací společnost zajímala o christian metal, a tak inzerovali kapely, s kterými nově podepsali smlouvy, na seznamu v Heaven´s Metal, protože to byla prakticky jediná publikace, která pokrývala celé hnutí. Brzy časopis získal větší popularitu a stal se oficiální a procesuální publikací. Heaven´s Metal získal 15 000 oddaných čtenářů. Prodejnost kapel stoupala, když se objevily na obálkách časopisu. Během konce 80. a začátkem 90. let, více undergroundové křesťanské kapely byly distribuovány v křesťanských knihkupectvích.

Heaven´s Metal (2009)
Mnoho rockových a metalových fanoušků, kteří přešli na křesťanskou víru díky white metalovým kapelám, byli během 80. let vykazováni z kostelů. V roce 1984 si pastor Bob Beeman v Kalifornii všimnul tohoto problému a brzy začal svůj duchovní úřad nazývat Sanctuary – The Rock ´n´ Roll Refuge (Svatostánek – útočiště rock ´n´ rollu). Toto kamarádství dalo dohromady mnoho muzikantů a stvořilo kapely jako TOURNIQUET, DELIVERANCE, VENGEANCE a MORTAL, kteří se brzy stali průlomovými umělci v křesťanské hudební kultuře. První vůdci tohoto svatostánku byli zpěvák skupiny STRYPER, Michael Sweet, a později baskytarista BARREN CROSS, Jim LaVerde. Sanctuary sponzorovalo první white metalový festival, The Metal Mardi Gras, konaný roku 1987 v Los Angeles. Tento dokázal svůj vliv a brzy se začaly konat křesťanské metalové festivaly i na jiných místech. Aktivity spolku Sanctuary se začaly šířit a s vrcholícími devadesátými lety mělo již 36 farností po celých Spojených státech. Tyto farnosti měly silný dopad na hnutí křesťanského metalu: kapela, které se stala později známými jako P.O.D., odvedly své první koncerty právě zde.

Ke konci století, pracovníci farností pociťovali, že obvyklé postoje církve vůči metalismům, rockerům a punkerům se staly více tolerantními, a proto již necítili potřebu udržovat Svatostánek v chodu a od té doby bylo několik farností Svatostánku uzavřeno. Ze spolku Sanctuary se stal Sanctuary International a v současné době poskytuje mezinárodní studium a kurzy křesťanství. Sanctuary taktéž běží na internetu.

Doug Van Pelt z HM časopisu uvedl, že křesťanský metal zažil svůj „rozkvět“ na přelomu 80. a 90. let. Do roku 1987 vzniklo více než sto white metalových kapel a jejich nahrávky se prodávaly jak v křesťanských knihkupectvích, tak ve světských prodejnách. V roce 1988 byly největšími křesťanskými metalovými kapelami (vyjma mainstreamově úspěšných STRYPER) BLOODGOOD, BARREN CROSS, WHITECROSS a LEVITICUS. Kapela BRIDE, založená v Kentucky, původně hrála speed metal, zvláště na Live To Die, a dosáhla většího publika, když vydali Snakes In The Playground (1992). Navzdory kritice za jejich neustavičné změny podle toho, co je „hot“, jsou stále považováni za „pravěkou sílu ve středu křesťanského heavy metalu.“

V roce 1989 vydali X-SINNE své debutové album Get It a stalo se jednou z nejskloňovanějších white metalových skupin své doby. Známí klasickým zvukem podobným AC/DC, X-SINNER se podařilo zůstat v čele scény křesťanského klasického metalu.

Glam metalová kapela HOLY SOLDIER, další kapela pocházející ze slunné Kalifornie, vydala stejnojmenný debut u Word and A&M Records v roce 1990 a slavila úspěch kritiků i komerční. O dva roky později, kapela následovala svůj debut deskou Last Train, dalším úspěchem u kritiků, a jela světové turné po 60 městech. Skupina GUARDIAN získala určitou pozornost mainstreamu albem Fire And Love a jedno hudební video se točilo na MTV v pořadu Headbangers Ball. Heavy metalová kapela ANGELICA uvedla zpěváka Roba Rocka, který také dosáhl počáteční slávy jako vokálista skupiny kytarového virtuosa Chrise Impellitteriho, IMPELLITERRI, v 80. a 90. letech a poté se vydal na sólovou dráhu s albem Rage Of Creation.

V prvních letech poslední dekády století, rostoucí hudební styly (zvláště grunge) začaly zaujímat svá místa jakožto dominantní styly hlavního proudu, což mělo za následek ztrátu popularity heavy metalu a toto desetiletí propadl do undergroundu. Metaloví muzikanti začali hledat hudební hranice, a proto také křesťanští metalisté začali hrát extrémní metal. Brzy death metal vystřídal v popularitě thrash metal. Posluchači v mnoha podzemních metalových scénách začali favorizovat více extrémní zvuk a přehlíželi populární styly. Jako u jiných glam metalových umělců té doby, STRYPER ztratili popularitu a v roce 1993 se rozpadli.

Bruce Moore píše v e-booku Metal Missionaries, že během poloviny devadesátek christian metal „přestal hrát chytlavě (podle vzoru světských kapel) a začal se asimilovat na své správné místo v rámci extrémní hudební scény. A umělci, kteří hráli, se stali vlivnými ve vývoji definice tohoto nového, ale dospívajícího žánru.“ S rostoucí muzikantskou kvalitou a větší důvěrou ulice, christian metalové a hardcorové kapely začaly podepisovat kontrakty s labely jako Tooth and Nail, Solid State, Facedown Records, stejně jako se světskými labely Metal Blade a Victory Records. Křesťanský metal byl dostupný skrze světský trh; „Poprvé se extrémní křesťanská hudba dostala ze zaprášeného zadního koše křesťanských knihkupectví do předních regálů výborných maloobchodníků jako Best Buy, Circuit City, FYE a dokonce velkoobchodů jako Wal-Mart, Target a Hot Topic.“ Německý světský label Nuclear Blast Records také vydával christian metal. Torodd Fuglested z norského Arctic Serenades Records tvrdil: „Vlastník Nuclear Blast byl oddaný křesťan a tlačil všechno z církevní agendy skrz Nuclear Blast. MORTIFICATION a HORDE byli vydávány úplně šíleně přes Nuclear Blast, když ostatní labely vydávaly čistý satanistický materiál.“

MORTIFICATION
V prvním desetiletí 21. století některé kapely dosáhly popularity na poli mainstreamu. Byly tu křesťanské metalové kapely, které produkovaly prakticky každý metalový sub-žánr. Hnutí christian metalu se od svého objevení na začátku 80. let celosvětově rozšířilo a nyní aktivních white metalových skupin existují stovky. Inspirováni obrodou metalu, mnoho kapel 80. let udělalo comeback včetně SAINT, BLOODGOOD a STRYPER. V říjnu 2004 obnovil Doug Van Pelt fanzine Heaven´s Metal. I internet měl významnou roli v obrodě křesťanského metalu. Mnoho webových stránek a online komunit je věnováno diskusím o hudbě, událostech a kapelách christian metalu. Poprvé od úspěchu kapely STRYPER v 80. letech, určití christian metaloví umělci dosáhli přijetí mainstreamem, když prodali miliony kusů alb křesťanským i světským posluchačům. Mezi takové patří například UNDEROATH nebo P.O.D. Druzí jmenovaní se později stali nejúspěšnější white metalovou kapelou, když v roce 2001 vydali desku Satellite a stala se multiplatinovou. Oblíbenost metalcoru je obzvlášť založena na křesťanských kapelách, zahrnujíce v to kapely jako UNDEROATH, AS I LAY DYING, AUGUST BURNS RED, NORMA JEAN, HASTE THE DAY, THE DEVIL WEARS PRADA, DISCIPLE a DEMON HUNTER.

AS I LAY DYING - Parallels:

Ve svém čísle 2006 In Review (únor 2007) magazín Revolver označil křesťanský metal za fenomén roku. Šéfredaktor Tom Beaujour zpovídal hlavní zpěváky sestav AS I LAY DYING, DEMON HUNTER, NORMA JEAN a UNDEROATH (Tim Lambesis, Ryan Clark, Cory Brandan Putman, and Spencer Chamberlain) v titulním článek. Tooth and Nail Records, P.O.D., ZAO, WAR OF AGES, STILL REMAINS a HE IS LEGEND jsme již zmiňovali.

Uznávám, že tento příspěvek mohl být i poněkud vyčerpávající, ale snad vám přinesl zajímavé informace. Nakonec mi to ale nedá se nezeptat. Víra Bible má i své světlé (temné?) stránky, nemyslíte?

9 komentářů:

  1. Pre milovnikov power metalu:
    neprehliadnite skupinu Theocracy (obvzlášť ich druhé album)

    velmi pekny clanok

    OdpovědětVymazat
  2. Osobně jsem slyšel od Theocracy to poslední jménem "As the World Bleeds" a velká spokojenost, kdo by řekl, že z Řecka vzejde krom bankrotu i dobrá hudba :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen pro upřesnění Theocracy jsou skupina z USA...

      Vymazat
    2. Pravda, tak to dopadá když člověk zběžně koukne na profil kapely a vidí Athens a ony jsou Atény i v USA :-) Dík za opravu.

      Vymazat
  3. Pro mě je nejlepší křesťanská kapela určitě Skillet. Moc lidí ji sice tak nevnímá, ale vliv Křesťanství je zde více než zřejmý.

    OdpovědětVymazat
  4. Co jiného taky poslouchat, že? P.O.D., Disciple, Skillet, TFK... TO je klasikaaa ;)

    OdpovědětVymazat