Blogger Widgets

úterý 3. dubna 2012

ROZHOVOR: Zpěvák GOD FORBID o novém albu


Ke každé nově vydané desce neodmyslitelně patří aktuální rozhovory. Ani GOD FORBID se tomu nevyhnuli a zpěvák Byron Davis učinil zpověď pro Metal Forces Magazine. Řeč bude hlavně o novém albu, ale také o politice, hudebním průmyslu a vidění světa.

"Jen jsme se snažili udržet věci v pohybu," vysvětluje Byron Davis, zpěvák a spoluzakladatel GOD FORBID. "Celé myšlení kapely se neustále vyvíjí. Chtěli jsme pokračovat, kde jsme na Earthsblood skončili, v zachování melodiky, trashe, groove, se zpívanými částmi, s tvrdými částmi a potřebou něco sdělit. Je to jen vývoj mezi jednotlivci a skupinou jako celku."

"Od poslední desky máme nového kytaristu, Matta Wicklunda. Matt je plný entuziasmu, že je součástí nového projektu, že s námi hraje, píše muziku a chce pokračovat ve tvorbě hudby. Napsal polovinu materiálu nahrávky. Nemyslím, že je úplný mladík, ale přinesl s sebou pocit, který jsme cítili, když jsme s muzikou začali. Přinesl více klidné atmosféry než ta, kterou se později stala, atmosférou zábavy, užívání si každého jednoho ze skupiny a touze hrát znovu společně živě."

"Nálada při nahrávání Equilibrium byla skutečně uvolněná, člověče. Po každé, když jdeš nahrávat, je to jiná atmosféra a naštěstí pro mě, při každém takovém setkání, byla lepší a lepší. Cítil jsem se dobře na práci ve studiu s lidmi, s kterými jsem spolupracoval; tentokrát se opravdu ve studiu neobjevila žádná negativita, na rozdíl od předchozích dob, kdy se během nahrávání k některým věcem měnili přístupy. Tentokrát se to nestalo, bylo to jako probuzení do nového dne. Znovu jsme objevili důvod, proč to děláme a proč to milujeme."

"Matt píše stejně jako Doc, a oba mají stejné věci, které je ovlivňují. Matt píše hodně chytlavé riffy a dokáže je sestavit tak, aby je lidé dokázali, abych tak řekl, poslouchat a pochopit. Prostě cítím, že hudba, kterou Matt napsal, je progresivní v tom smyslu, že myslí dopředu. Napsal některé opravdu skvělé songy, stejně jako Doc. Miluje psaní a tuto vášeň položil na stůl, když se ke kapele přidal. O některých věcech si myslíte, že je napsal Doc, ale ve skutečnosti je napsal Tricky. Tak říkám Mattovi: Matt Tricky. Je to, abych tak řekl, jako aktualizovaná verze GOD FORBID, version 2.0."

"Album je úžasné; nemůžu o něm říci dost, protože je zdaleka nejlepší, co jsme kdy udělali. Říkáme to sice o každém, ale v tomhle případě je to vážně pravda. Vždy se snažíme další udělat lepší než to poslední a tady jsme měli štěstí, že jsme to mohli dokázat. Jsem na tuto nahrávku velmi hrdý, stejně jako na lidi, kteří se do procesu tvorby zapojili. A také se těším až se dostaneme ven a budeme nové skladby hrát, dostaneme je k lidem a uvidím, co si o nich myslí."


Earthsblood, z února 2009, bylo poslední album vydané u Century Media Records, předchozími byli Determination (2001), Gone Forever (2004) a IV: Constitution Of Treason (2005). Smlouva s Victory Records byla oznámena 8. srpna 2011. "Skončila nám smlouva s Century Media a byli jsme u agentů na volné noze," vysvětluje frontman. "U Century Media jsme byli více než deset let. Opravdu o tom nechci mluvit, protože Century Media je hodně dobrý label, ale prostě jsme se s nimi nevyvíjeli tak, jak jsme chtěli...Miluju Century Media a lidi, kteří u nich pracují, jsou skvělí a dělají, co mohou. Prostě to nechme."


"Myslím, že Victory mají tu představu, kterou potřebujeme, abychom se posunuli, kam chceme a pokusili se zlomit půdu pod nohama. Líbí se jim, co slyšeli, a chtějí to posunout k dalším lidem a dát jim šanci se s tím ztotožnit. Vážně nerad mluvím o labelech, chlape, protože řekneš něco, co vypadne z kontextu a pak se těma hovnama všechno posere. Existuuje několik dobrých labelů a existuje několik špatných labelů. Fakt, že Victory má obrovský sortiment hudebních skupin, kapel, které jsou dobré, a žánrů, vypovídá o labelu jako takovém. Vypovídá to o pracovní morálce a ideálu přinášet novou hudbu od nových kapel, stejně jako snaze dostat starší kapely zpět do popředí žánru."

Mark Lewis produkoval většinu z Equilibrium, Jason Suecof dohlížel na vokály. Audiohammer Studios v Sanfordu na Floridě mělo úlohu hostitele. "Audiohammer je skvělé studio - nahráli jsme tam IV: Constitution Of Treason," poznamenává Byron. "Mark Lewis je šílený technik/producent, je na vysoké úrovni a v tuto chvíli jeden z nejlepších vůbec. Viděl jsi jeho seznam; dělal THE BLACK DAHLIA MURDER a DEVILDRIVER. Ve vyjmenovávání by se dalo pokračovat dál a dál. A to byl důvod, proč chtěl Doc pracovat s Markem. To samé platí o Jasonu Suecofovi; pracoval s ALL THAT REMAINS, pracoval s námi, pracoval s TRIVIUM."

"Mark s Jasonem jsou oba plnohodnotní technici a producenti, ale osobně jsem chtěl na vokálech pracovat s Jasonem, protože jsem věděl, že bychom mohli být v situaci, kdybychom byli společně v místnosti a mohl bych mu vysvětlit, čeho se snažím dosáhnout. Věděl jsem, že mě naprosto pochopí. Je to jako mít ke správné věci správnou část; kdybys dělal na autě, potřeboval bys na jeden šroub tenhle klíč a na další šroub zase támhleten. Je to můj nejlepší nástroj k práci a díky minulým zkušenostem jsem věděl, že společně s Jasonem dobře spolupracujeme a jsme produktivní."

"Práce s ním byla naprosto v pohodě. Jak jsme řekl, spolupracovali jsme na IV: Constitution Of Treason, takže jsme se znali už z dřívější spolupráce. Je to jako pracovat s přítelem, který se z tebe snaží dostat jen to nejlepší. Je to všechno o poctivosti; hlavně v tomhle byznysu, pokud kolem sebe nemáte čestné lidi, pak netušíte, kde vlastně jste. On je, jaký je, a já jsem, jaký jsem, a tato brutální upřímnost skvěle pracuje. Jediná věc, kterou chcete na producentovi je, aby se zapojil tak, že i když to jsou vaše písně, bude hrdý na vaše písně a bude se snažit o to, aby jste je udělali nejlíp, jak jen dokážete. V tomhle případě jsem nikdy necítil, že by mu to bylo jedno. Jason je opravdu skvělý kluk; je velmi talentovaný producent/technik a muzikant, takže rozumí celému spektru celé věci."

"Tihle chlápci jsou prvotřídní a taky to dělají, hochu. Nedělají to pro peníze, ale proto, že to co dělají, milují, a to je mnohem lepší. Dostat tyhle kočky z Audiohammer, které známe už dlouhou dobu, zpátky do studia, aby s námi pracovali, by bylo kouzelné."

Výběrem Audiohammer studia se snažili GOD FORBID o určitý zvuk. "Chtěli jsme řádnou reprezentaci toho, jací jsme lidé, hudby, kterou děláme, a toho, co děláme rádi," pokračuje zpěvák. "GOD FORBID reprezentují dělnickou třídu Ameriky a hrají bez ohledu na to, jestli se dostaví úspěch nebo ne. Jdeme za našimi sny a snažíme se udržet naši morálku a víru do té míry, dokud nedosáhneme, čeho chceme, buď jako jednotlivci nebo jako celek. Jsme neslyšeni a nevysloveni, jsme ti v pozadí, na které, zdá se, lidé zapomínají a neuvědomují si, že toho celkového obrázku, který je vidět, by nebylo bez dělníků dosaženo. GOD FORBID jsou v podstatě dělníci; to je to, co jsme. To je to, co znamená GOD FORBID; energie, rozhodnutí, záměr. Tahle schopnost pohybovat se směrem vpřed, nenechat se zastavit ani věcmi, ani lidmi."

"GOD FORBID je průkopnická kapela. Vizuálně, když se na nás podíváte, si nemůžete myslet, že sdílíme stejné názory, ale my to děláme a myslím, že to je nejlepší věc na naší kapele. Každý z nás položí na stůl své různé nápady a jsme schopni a ochotni spolupracovat, dokud to společně nezformujeme do podoby, která vyhovuje každému z nás."


Členové výše uvedené americké dělnické třídy se podíleli na protestní akci Occupy Wall Street , která začala 17. září v Zucotti Park v New Yorku, aby zdůraznili stoupající příjmové nerovnosti ve Spojených státech mezi bohatým 1% a zbytek americké populace. "Myslím, že tyto aktivity jsou výtvorem naší země," přemýšlí Byron. "To je, co udělala Amerika, boj proti tyranii. Myslím, že ukazuje, jak je důležité, aby se Amerika spojila ve chvíli, kdy lidé vidí hodnoty nebo nedostatek hodnot tak citelně, až je to nesnesitelné, a že ochotni udělat víc než jen sedět a bručet."

"Jsou ochotni postavit se za to, v co věří, a bojovat za to, co cítí jako správné. Jistě v dnešních dnech a době existují lidé, kteří jsou ochotni své pravomoci využít pro lidi. Soudit zemi jako celek z pohledu jejích vůdců není správné, protože je v nich nedostatek porozumění pro to, co se skutečně děje. Mnoho lidí se dívá přes sklo v tom smyslu, že jsou imunní vůči realitě, která se odehrává kolem nich, a všímají si jen svého každodenního života."

Světová populace obecně pravděpodobně čte noviny a poslouchá televizní zprávy bez toho, aby se ptala na věci, které se neřekly, a spokojí se s tím, co se řeklo. "Myslím, že to dělá hodně lidí," souhlasí spoluzakladatel GOD FORBID. "Amerika je obrovská a je toho hodně, čeho můžete získat a díky tomu se lidé stávají necitelnými. Myslím, že pokud jde o zprávy, některé věci dostávají přednost před opravdu aktuálními otázkami. Slyšíš sice ve zprávách o dítěti, které matka opustila a odložila do kontejneru, ale hlavní zprávou je, že se Lindsay Lohan vrací na rehabilitaci. Mám dojem, že idea lidí o tom, co je důležité, se oddělila od toho, co opravdu důležité je."

Švédský producent Jens Bogren mixoval Equilibrium, předtím pracoval na věcech jako AMON AMARTH a OPETH, PARADISE LOST a KATATONIA. "Jens je skvělý," říká Byron. "V minulosti pracoval se skupinami jako KATATONIA, OPETH a PARADISE LOST, a to jsou některé z kapel, které máme rádi a posloucháme. Slyšeli jsme, co s nimi udělal a tak jsme si řekli ´pojďme to zkusit a uvidíme, co se stane´ a to bylo Earthsblood. Jeho mix byl úžasný. On je ve svém řemesle vážně velmi dobrý, takže to dávalo smysl. Stroj není rozbitý, chápeš, co říkám? Nemanipulovat s ním."

Spoluhráči budou mít prospěch z tohoto stanoviska. "Hudební byznys, musím říct, je jedním z nejvíce matoucích a zajímavých byznysů na světě," komentuje zpěvák. "Na jedné straně je tu plno kreativních lidí a na druhé straně plno křupanů. Je to jediný průmysl, v kterém jsem za svůj život viděl, že i když svou práci úplně sereš, můžeš si stále zachovat práci. Není příliš míst, kde můžeš svou práci srát a udržíš si místo, no a hudební průmysl vypadá, že je jedním takovým místem. Má to jeden háček-22. Musíš se hodně, opravdu hodně snažit, aby si ztratil svou práci. A když se ti to nakonec podaří, vždycky se najde někdo, kdo tě zvedne a postaví na jinou pozici. Tenhle způsob je hodně v rozporu s reálným životem."

Hudební průmysl je v současné době pravděpodobně v určitém úpadku oproti dobám minulým. Umělci měli v minulosti zdánlivě více času k růstu, kdežto dnes se v určitých odvětvích očekávají okamžité výsledky. "Právě dnes tak hudba vypadá...," začíná Byron. "Vážně nechci tvrdit, že je to myšlením lidí, kteří píši. Pokaždé z ničeho uděláš něco a staneš se kreativním, ale prostě si myslím, že díky videohrám jako Rock Band a Guitar Hero atd., dává lidem více možností zkoušet a hlavně jim dává možnost pořídit domácí studia. Dnes je velmi jednoduché mít domácí studio; můžeš sehnat domácí studio za 200 dolarů a pracovat na něm, dokud nebudeš s něčím spokojen na rozdíl od minula, když jsi musel být hodně dobrý na to, aby jsi něco takového měl."

"Myslím, že díky dostupnosti technologií jsou lidé schopni je využít v jakékoli podobě nebo způsobem dokud si nepřipadají, že dosáhli toho nejlepšího. Jsi dnes tady, včerejšek je pryč. Dnešní autoři jsou v podstatě na jedno použití. Je to prostě jako, když se objevili plnící pera; ty pak odešli a nahradili je pera na jedno použití. Psal jsi a používal je dokud psali, pak si je vyhodil a vzal jiné. Myslím, že se to stalo součástí tohoto průmyslu stejně jako aspekt stahování."

"Nahrávací společnosti se se stahováním příliš nazaobírají. Skutečností je, že nakonec člověk, který tím nejvíc trpí, je umělec. Jako většina věcí, která má hierarchii. Umělec je vždy poslední, kdo dostane zaplaceno, je to vlastně ´my jsme do tebe investovali X množství dolarů a pokud to na tobě vyděláme zpátky, dostaneš prachy, pokud ne, tak na tebe sereme. Máme ještě další čtyři kapely, které jsou mladé a chtějí vás nahradit a nás to nebude stát ani cent.´ A to je vlastně svět v kostce. Snažíme se na to nemyslet, ale taková je reálná situace. Musíte být velmi opatrní s vaší vírou a tím, co považujete za důležité, aby jste to chtěli změnit ve skutečnost."

Nahlas říká, co frontman cítí, že "vezmi si jen naši poslední nahrávku. Vždycky jsem po tom šel, ale tady jsem pocítil, že chce dospět. Jak jsem řekl, nikdy jsme se nesnažili udělat dvakrát jednu věc. Neděláme to, protože jsme se vždycky drželi růstu a expanze. Myslím, že tohle je nastavení kapely, že je nepředvídatelná. Nikdy nevíš, co nás čeká, když se sejdeme, protože jsme si nestanovili žádná omezení ani hranice - prostě na to jdeme. Můžeme to dělat a dává to smysl. Cítíme se dobře, protože to funguje, tak to děláme. Tak dlouho dokud pět z nás není šťastných jako ten první, to je pro nás důležité. Můžu říct, že z každého alba, je každý naprosto a 100% nadšený z toho, co na této desce udělal a těšíme na pokračování po této cestě v budoucnu."

Metody psaní GOD FORBID se nevyhnutelně vyvíjely s technologickým pokrokem. "Dříve jsme používali four-track," vzpomíná Byron. "Když se technologie vyvinuly, museli jsme si je tak nějak přivlastnit a zapojit do psaní, abychom byli tam, kde jsem. Vzít tohle nebo tamto, každý se s tím musel ztotožnit, aby to znělo jak znít mělo. Řekl bych, že časem se objevilo více nástrojů, které tě lépe posouvali vpřed."

"Pokud jde o proces psaní, ten je stále stejný; budeme mít dema a pak je dostaneme do prostoru. Budeme společně hrát a pokud to nebudou cítit správně, sedneme si, vyladíme, změníme, dokud nebude vše v pořádku. Pak to budeme nějakou chvíli cvičit a pak si dáme pauzu a pak po dvou třech týdnech koukneme, jak to cítíme po změnách, které jsme udělali. Pak se rozhodneme, jestli budeme nebo nebudeme dělat další změny. Je to 100% tvůrčí prostředí a myslím, že je velmi důležité, aby zůstalo kreativní po celou dobu procesu. Jakmile se to stane předvídatelnější, není to skutečná tvořivost."


Název Equilibrium přirozeně vychází ze stejnojmenné písně na albu. "Slyšel jsem tu písničku několikrát a můžu ji poslouchat neustále každý den tam a zpátky," vzpomíná Byron. "Tak mě zasáhla. Přišel jsem s linkou ´Ztrácíme rovnováhu/Proč se musím takhle cítit?´, která je vlastně o bloudění v sobě sama, jako o snaze udržet rovnováhu a pochopit, že jsi součástí něčeho většího. Nemusíš být nutně věcí samotnou, ale součástí mašinerie, takže se jen snažíš zjistit, jak do toho velkého obrazu zapadáš a jestli jsi týmový hráč místo jednotlivce. Je v pohodě být individuální, ale věci fungují lépe, když jde o týmovou práci než o jednu osobu, která se snaží diktovat a kontrolovat všechno na všem okolo sebe. Je to jen o tom, snažit se najít balanc a být šťastný za kůži, ve které jsi."

Texty. "V minulosti tu byly některé spolupráce. Doc a já jsme mohli psát společně, Doc mohl psát texty, já mohl psát texty a Dallas, když byl v kapele mohl psát texty; dokonce Corey (Pierce, bicí) napsal v minulosti nějaké texty, takže to je týmová práce. Jeden chlap měl nápad a poslal to dál, pak měl další chlap další nápad a zase to poslal dál. Někdy jsme přišel každý s něčím; GOD FORBID není jeden chlap, ale pět chlapů. Na některých věcech jsme se podíleli společně. Nebudu tady sedět a tvrdit, že jsem všechny texty napsal já, protože jsem všechny nenapsal. Doc pár napsal a některé já. Řekl bych, že na songy měly vliv věci jako místo, kde jsme je napsali, a jak každý cítil píseň po lyrické stránce a odkud vzešly."

"Na Equilibrium je spousta textů, ale nechci tady sedět a recitovat je. Jsou tu další texty jako například Where We Come From, jako svět, jak ho vidím já, a přežívání života. Vlastně se dá říct, že TV je určitý rám a text je o tom, že tenhle pohled je zcela odlišný od skutečného života bez rámečku, který je okolo vás a o právě tomto momentu a snaze žít právě v tuto chvíli. V tuto chvíli, na tomto místě. Připadá mi těžké vysvětlovat vlastní texty, protože se mi zdá nemožné vysvětlit svůj vlastní pohled, každý si v tom najde tu svou cestu."

"Svými texty se snažím vyjádřit sám sebe a svůj pohled. A jak si je vyložíte, záleží už na vás samotných, vašich životních zkušenostech, na tom, co jste prožili, takže abych tady seděl a snažil se svoje texty vysvětlit, by bylo naprosto bezpředmětný. Hudba je jako umění a umění je obraz. A když vidíte obraz, můžete si ho interpretovat vlastním pohledem. S hudbou je to stejné; když ji slyšíš, interpretuješ si ji skrze uši. Bylo by nespravedlivé, abych se pokoušel vysvětlit, co přesně jsem tím tvrdil, když jsem to psal, protože to vycházelo z vášně a hloubi duše a považoval jsem za důležité to vyjádřit."

Záběry pro videoklip k Where We Come From se natáčeli 24. února v Dingbatz v Cliftonu, New Jersey s režisérem Tommy Jones (ALL SHALL PERISH/KATAKLYSM). "Telefonovali jsme s Victory," odhaluje Byron. "Říkali: ´Chceme udělat video.´ A my, že ´Dobrá, to zní dobře.´ Měli jsme představu,l že ukážeme nadšení kapely a hudby. Where We Come From vypovídá v podstatě o tom, jak pět individualit žijí společně každodenní životy a na konci toho všeho koncertují. Všechno to vychází z aktuální reality - žádné pozlátko ani omáčka. Nebudu tady sedět a tvrdit, že mě živí jenom muzika, protože to tak není. Potřebuji se podržet i jinou prací, na čemž není nic špatného, ale přesto mám dojem, že by mi hudba měla stačit. Nemusí to být příliš, stačí tak středně, aby mi to vystačilo."

"Jak jsem řekl, průmysl je téměř neschopen, pokud už nemáte peníze, vás uživit tak, abyste mohli bydlet a užívat si to všechno. Dělali jsme to po 16 let a stále pracuji, když je to potřeba, protože to není o penězích pro nás. Stále milujeme psaní a milujeme hraní a zábavu, takže to děláme bez ohledu na to, co je potřeba. Není moc kapel, které to mohou říct. Je to, jak to je. Ani nás to nezneklidňuje. Vyrovnali jsme se s tím a chceme lidem ukázat realitu situace a buď nám to pomůže nebo nám to ublíží. Některé lidi může urazit, co děláme, ale pak jsou tu lidé, kteří to vidí stejně jasně jako my. Jdou za svými touhami a srdci a dělají, co dělají, protože to milují. A to je, myslím si, korunovační klenot tohoto videa."

"Viděl jsem to video několikrát a miluju ho. Stejně tak jsem viděl, jak tě někteří lidé chápou v tom, že není všechno zlato, co se třpytí. Ukazuje realitu, že TV vykresluje obraz, že je všechno okouzlující. Reálný život není okouzlující. Není možné chodit 24 hodin se zapnutou kamerou a zobrazit realitu. To není možné pro nikoho. Někteří lidé jsou v situaci, že si můžou žít luxusně, jiní to tak nemají. O tom to není; je to o dělání věcí, které pro sebe považujete za dobré, a užívat si, co děláte. To je to, proč říkám, že GOD FORBID je kapela pracujícího. Zastupujeme střední Ameriku, která chce jít za svými sny. Vše co vám slibuje deklarace nezávislosti - ústava - jsou ideály, které sdílíme s dalšími Američany, kteří jsou spojováni s mocnými."

Brazilský umělec Gustavo Sazes (ARCH ENEMY, FIREWIND, MANOWAR) navrhl coverart pro Equilibrium, což udělal i u předchozího Earthsblood. "Ještě jednou. Pokud není stroj rozbitý, neopravuj ho," připomíná zpěvák. "Je velký umělec a namaloval skvělou vizi, pokud jde o artwork. Udělal album Earthsblood, líbí se nám, co udělal, a chtěli jsme ho najmout znovu pro Equilibrium. V podstatě jsem mu řek, že chceme, aby přišel s vlastní vizí. Poslal jsem mu pár demo skladeb a taky texty písní a jeho artwork je v podstatě založen na pracovní verzi desky. Vzal, co slyšel a četl, a vložil to do umělecké podoby."

Žádné komentáře:

Okomentovat