Blogger Widgets

čtvrtek 12. dubna 2012

ROZHOVOR: Anders Fridén o poslední desce, švédském metalu...


Dříve jsme vám přinesly první část rozhovoru s frontmanem švédských IN FLAMES ZDE 
Server Loudwire uveřejnil další části, tak se do nich můžeme pustit. V tomto partu se bude Anders bavit o poslední desce Sound Of A Playground Fading, švédské metalové scéně, dlouhověkosti kapely a dalších věcech.

Popiš, prosím, nové album Sound Of A Playground Fading a celkově témata této nahrávky

Oh, to je velká otázka. Dobře, Bjorn přinesl do studia dávku nových riffů a na tom jsme začali, jenom psaní ve studiu, protože takto to v těchto dnech děláme. Nezkoušíme. Pět kluků ve zkušebně je prostě příliš moc nasračkovaných lidí a nikdy tak nic neudělá, takže je lepší, když se my dva zaměříme na tvorbu písní. Měl jsem s sebou spoustu textů, ale nehodili se. Vcítil jsem se do to ho co píšeme právě teď.

To je taky něco, co jsem v minulosti dělal, že jsem udělal texty a pak se je snažil křečovitě dostat do písní a nakonec jsem to chtěl udělat jinak. Za prvé, vlastně jsem psal stupidní texty, které nic neznamenaly a jen tvořili melodii a když jsem je pak dodělal, napsal jsem úplně nové texty. Začal jsem - kdybychom věděli, že tato planeta zmizí do dvou nebo pěti let nebo podobně - jak by se změnil způsob, jakým se chováme k vám a ke mě, mezi národy a lidmi obecně - co by to skutečně udělalo s člověkem? Použil jsem to jako konečný zdroj inspirace pro skutečné texty, takže tam jsou malé epizody, kdy si v různých scénářích s touto myšlenkou pohrávám - zosobnilo to mě a věci, kterými jsem viděl lidi procházet.

Není to tak introvertní jako to mu bylo u několika posledních alb. Celkový zážitek byl skvělý. Měli jsme dobrý čas. Byli jsme mimořádně soustředění a já vcházel do studia s dobrou náladou a ještě s lepším pocitem jsem z něj odcházel. Je to legrační - slyšel jsem, jak ostatní lidé říkají "Oh, to opravdu zní tak temně." Necítil jsem to, ale možná je to pravda, protože to má svým způsobem téma soudného dne, ale spíš je to volání po probuzení.

Sounds Of Playground, chováme se jako by to bylo naše hřiště a jako bychom si mohli na této planetě dělat, co chceme. Nemůžeme dál znásilňovat tuto Zemi a myslet si, že to nebude mít žádný vliv - ale myslet na budoucí generace.

Řekni nám něco o novém singlu Where The Dead Ships Dwell po hudební i lyrické stránce.

Je to vlastně o tom, že mluvím o svém rodném městě Göteborgu. Odešel jsem z Göteborgu před šesti lety a je to o věcech, co jsem za sebou zanechal. Co je důvodem názvu Where The Dead Ships Dwell - je to jako perfektní obraz, protože tu máme ty staré, staré lodě, ke kterým v podstatě staří kluci přicházejí a opravují je, ale nikdy nikdy nikdy neopustí přístav, protože jsou v tak špatném stavu. Prostě je jdou opravit, aby zabili čas nebo aby se dostali z domu nebo co já vím - nebo jen chtějí něco opravit, ale nikdy neopustí přístav - takže je to symbolické.

Vyšly remixy písně Where The Dead Ships Dwell. Jak se tato spolupráce přihodila?

Právě jsem mluvil s nahrávací společností. Myslím, že jsme udělali skladbu tak, jak má být - uvidíme jestli další lidé s tím dokáží udělat něco dalšího a já v tom byl zapojen akorát tak, že jsem si měl poslechnout výsledek a říct, jestli se mi to líbí nebo ne. Chtěl jsem udělat remix každé písně na albu a případně to v budoucnu vydat.


S jakými umělci by jsi chtěl spolupracovat?

No, myslím, že Trent Reznor by mohl být zkurveně fenomenální, kdyby to mohl udělat. Někdo z Depeche Mode nebo nějaký úplně jiný umělec - takže uvidíme, co se stane.

Právě teď dosahují IN FLAMES spolu s několika dalšími švédskými kapelami jako OPETH nebo ARCH ENEMY velkého mezinárodního úspěchu. Co si myslíš, že švédská hudba vyzařuje, že má tak širokou odezvu?

Dobré melodie, myslím, zkušení hudebníci. Zřejmě lidem dokazujeme, že nejsme trendy. Děláme, co děláme a děláme to bez ohledu na to, co se děje okolo. Myslím, že jsme všichni tak nebo jinak ovlivněni, je těžké nebýt. Vážně ale zůstáváme věrni sami sobě a dále tvrdě pracujeme. Všichni jsme výborní lidé, všechny kluky v těch kapelách, které jsi zmínila, znám a mnoho dalších, jsou to dobří lidé.

Frederik Akesson z OPETH řekl, že je to proto, že vy kluci máte "během dne mnoho temných hodin" a "že máte spoustu volného času sedět ve tmě a poslouchat metal."

Jasně, zní to skvěle, ale není to pravda (smích). Ve stejné době, kdy jsme dospěli - alespoň pro mě, chtěl jsem být součástí scény. Kupoval jsem tuny muziky, chodil na nespočet vystoupení, četl časopisy, fanziny, všechny tyhle věci. Já a moji přátelé jsme toho prostě chtěli být součástí.

Sounds Of Playground je desátým albem kapely. Jak udržujete muziku tak důsledně čerstvou a novou?

Nemyslím si, že se o to snažíme. V den, kdy budu stát na pódiu a budu přemýšlet nad tím, co má jíst nebo kdy mám natočit desku a pociťovat že je to na 75 procent dobré jako předchozí album, tak je čas se na to vysrat, uvolnit se a pak je to čas skončit. 

Vždycky máme pocit, že novým albem máme co říct a že je to nejlepší věc, kterou můžu udělat. Být na stagi, vidět reakce a to, co problikne mezi námi a publikem - o to tady jde. Nemáme žádný velký plán, prostě se chceme bavit. Řekl bych, že jsme mimořádně vážní pokud jde o psaní a bytí ve studiu, takže nenecháme projít věci, které nejsou dost dobré nebo uděláme něco jiného, pokud něčeho nemůžeme dosáhnout. Musíme se cítit spokojeni - sto procentně spokojeni - ale nakonec je to stejně o zábavě.

Žádné komentáře:

Okomentovat