Země: Finsko, Nastola
Žánr: Dark/Melodic death metal
Žánr: Dark/Melodic death metal
Datum vydání: 27. dubna, 2012
Tracklist:
01. Exordium (1:27)
02. Pitch-Black Universe (4:43)
03. Phoenix Rising (4:42)
04. Cross The Bear (3:29)
05. Throne Of Ice (6:31)
06. Perfect Storm (4:42)
07. Fallen World (4:22)
08. Eclipse (5:39)
09. Closure (3:44)
10. Unbreakable (2012 Version Bonus) (3:17)
11. Deliverance (Bonus) (3:26)
12. Reflection (1999 Demo Bonus) (5:22)
BEFORE THE DAWN je projekt finského muzikanta Tuomase Saukkonena, kterého považuji za jednoho z nejlepších Finů na metalovém poli vůbec. Také se mi ale zdá, že jeho kvality nemají takovou pozornost, jakou by si zasloužili, ale to už je jiná věc. Možná je tak i lepší.
Počet skladeb: 9(12)
Celkový čas: 39:31(51:05)Tracklist:
01. Exordium (1:27)
02. Pitch-Black Universe (4:43)
03. Phoenix Rising (4:42)
04. Cross The Bear (3:29)
05. Throne Of Ice (6:31)
06. Perfect Storm (4:42)
07. Fallen World (4:22)
08. Eclipse (5:39)
09. Closure (3:44)
10. Unbreakable (2012 Version Bonus) (3:17)
11. Deliverance (Bonus) (3:26)
12. Reflection (1999 Demo Bonus) (5:22)
BEFORE THE DAWN je projekt finského muzikanta Tuomase Saukkonena, kterého považuji za jednoho z nejlepších Finů na metalovém poli vůbec. Také se mi ale zdá, že jeho kvality nemají takovou pozornost, jakou by si zasloužili, ale to už je jiná věc. Možná je tak i lepší.
Každopádně, je to něco lehce
přes rok, co vyšla deska Deathstar Rising. Bylo to v únoru
2011 a téhož roku v červnu zaznamenala kapela
personální zemětřesení. Odešel bubeník
Atte Palokangas, z hudebnických důvodů, a
kytarista/clean vokál Lars Eikind z důvodů osobních.
Ze sestavy tak zůstal pouze Tuomas a Juho Räihä. Saukkonen
tuto situaci okomentoval slovy: „Masivními změnami
v sestavě během roku 2011 skončila éra velké
frustrace a vrátila se 110% obětavost a profesionalita zpět
do kapely. Nově objevená energie a motivace nás
nasměrovala do vítězného evropského turné
a bylo možné udělat dosud nejsilnější,
nejrychlejší, nejtvrdší a rozhodně nejepičtější
desku BEFORE THE DAWN do této chvíle.“
Na jeho slova došlo a na konci dubna
2012 je na světě již sedmá studiová deska. Jmenuje
se Rise Of The Phoenix a vychází opět pod
hlavičkou Nuclear Blast. Obsahuje 9 nových skladeb a k tomu
4 bonusové kousky. Než album vyšlo, na youtube se objevily
dva průvodní videoklipy, a to k singlům Phoenix
Rising a Pitch-Black Universe, které naznačili, že
nová placka bude postrádat čistý zpěv. Jak to
všechno dopadlo uvidíte níže.
Myslím, že už jsem se kdysi
zmínil o tom, že nejsem příznivcem jakéhosi
intra. Na tom se vážně nic nezměnilo (a asi nikdy nezmění),
ale v případě Rise Of The Phoenix není
nijak otravné. I když musím uznat, že podle toho jak
zní, bych ho zařadil do úplně jiného stylu.
Hra na akustickou kytaru s jasně slyšitelnými slidy po
strunách mi připomíná podobné interlude,
ale ze soudku SHADOWS FALL či KILLSWITCH ENGAGE. Tohle oznámení
sice není nijak důležité, ale v prvé
chvíli jsem se lekl, zda nám BEFORE THE DAWN tak nějak
nezměnili styl. Kde je intro, bývá většinou outro.
Takže skladba Closure je volným pokračováním
a nepochybným instrumentálním vyvrcholením
novinky.
Nezměnili, a to ani v nejmenším.
První dvě sklady jsou ty, ke kterým byly natočené
pohyblivé obrázky. A k tomu není co dodat,
obě oplývají neskutečnými kytarovými
riffy. Především Phoenix Rising má opravdu epický
kytarový podklad. Kdo neslyšel, nepochopí=o)
Kytara byla vždycky silná
stránka Saukkonena. A doufám, že se to nezmění.
Pokud jeho práci neznáte a máte rádi
melodic death s temnější atmosférou, pak byste
svůj deficit měli co nejdříve napravit. A můžete rovnou
začít touto čerstvou novinkou. Podladěné kytary ve
vyšších akordech, chytlavá sóla, přirozeně
plynoucí riffy a výsledná atmosféra
jednoduše udělají svoje. Tahle kombinace musí
uspokojit sebenáročnější ušní bubínky.
Jednoduše řečeno: eargasm jako kráva. Člověk by
v některých momentech řekl, že ty melodie „vypráví“
písně bez potřebného hlasového doprovodu. Po
této stránce rozhodně stojí za vypíchnutí
song Throne Of Ice a po instrumentální stránce
„výpravný epos“ Closure.
Jak již bylo řečeno, ze sestavy
odešel i bubeník. Nepodařilo se mi zjistit, kdo
spolupracoval na desce, takže odhaduji, že si na stoličku sedl
Saukkonen stejně jako u DAWN OF SOLACE. Každopádně,
odvedená bubenická práce (ať za ní stojí
kdokoli) nepatří mezi slabé stránky. Bicí
táhnou každou píseň zvlášť po celou dobu
desky. Nikde není cítit nějaká nesourodost nebo
nesoulad. Okamžiky, kdy bicí jedou jinou melodii a rytmus než
ostatní instrumenty, tvoří perfektní atmosféru.
Navíc je nahrávka natolik čistá, že si
posluchač může vybrat, který z nástrojů se
rozhodne poslouchat. Fakt, který je v dnešní době
samozřejmostí, ale myslím to tak, že zvuky nejsou
nijak nahuštěné a nevyvolávají vzájemný
zmatek.
Co se týká hlasového
projevu, tak veškerou odpovědnost si vzal na starost Tuomas
Saukkonen. Čili je tu absence jakéhokoli „čistého“
hlasu a je tu jen jeho growling. To není výtka, growl
je parádní. Jen přece jen trochu postrádám
„andělské“ party, které přinášel Lars, a
možná trochu považuji za škodu, že na desce není
ani žádný host. Ale kdo jsem, abych někomu kecal do
jeho práce. Nakonec, při poslechu Perfect Storm nebo
Fallen World jsem zjistil, že tento „nedostatek“
uspokojivě nahrazuje kytara, aneb není nad šikovnou
improvizaci.
Nakonec snad jen krátká
zmínka o bonusových kouscích. Jedním
z nich instrumentální píseň Deliverance
a víc snad není co dodávat. Pak je tu demo
song Reflection z roku 1999, který ve mně vyvolal
jistou nostalgii svým zvukem. Ten hrubý a syrový
zvuk nahrávky je prostě příjemnou vzpomínkou
na doby, kdy tak znělo skoro vše, co se vám dostalo do ruky.
No a nakonec se zmíním o znovu nahraném songu
Unbreakable. Je poznat, že je to znovu nahrané a to i
bez upozornění na chybějící Larsův hlas.
Nicméně jsem rád, že jsem si mohl připomenout
naprosto epický a ještě epičtější riff, který
je této písni vlastní.
No a to je pro dnešek vše. Pokusil
jsem se vás nalákat na novou desku mého
oblíbeného finského muzikanta. Na jeho slova,
která jsem citoval na začátku, skutečně došlo.
Nahrávka je dost tvrdá, ale obohacená o sóla
a vysoké riffy. Taktéž je to věc silná, ale
trochu jí ubližuje chybějící čistý
vokál, na který jsem si u této kapely zvykl a
který je typický pro tento žánr.
Existují kapely, které si
i po prožitých problémech udržují vysokou
úroveň. Mezi takové patří i BEFORE THE DAWN a
pro uši je to nefalšovaný zážitek (alespoň pro
mne). A to i přesto, že od poslední desky Deathstar
Rising, dělí tyto alba rok a nějaké drobné.
Navíc letos, pokud vím, Tuomas chystá i další
desku s dark doom kapelou BLACK SUN AEON, taktéž po roce
od poslední nahrávky. Nikoho asi nepřekvapí, že
známku, kterou budu hodnotit je 8/10.
Žádné komentáře:
Okomentovat