Blogger Widgets

pátek 27. dubna 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Death metal



Death metal patří mezi extrémní subžánry heavy metalové muziky. Vyznačuje se silně podladěnými kytarami, hlubokým growlingem, tvrdými bicími v návalech, malou sladěností mezi nástroji nebo přímo atonalitou, a celkově se písně skládají s vícenásobných změn rychlosti.

Postaven z hudebních struktur thrash metalu a prvotního black metalu se death metal objevil během poloviny 80. let. Metaloví interpreti jako SLAYER, KREATOR, CELTIC FROST a VENOM měli velmi důležitý vliv při formování tohoto žánru. POSSESSED a DEATH, spolu se skupinami jako OBITUARY, CARCASS, DEICIDE a MORBID ANGEL jsou často považováni za průkopníku death metalu. Na konci 80. a začátku 90. let si death metal získal místo a větší pozornost médií jako oblíbený žánr. Nahrávací společnosti jako Combat, Earache a Roadrunner s kapelami začali hojně podepisovat smlouvy. Od té doby se death metal rozrostl o různé druhy podžánrů.

CHARAKTERISTIKA

Nejčastější sestava v rámci death metalu se skládá z dvou kytaristů, baskytaristy, zpěváka a bubeníka, který bubnuje tzv. „hyper double-bass blast beats“ (což znamená rychlými údernými dvoukopáky). I když toto je standardní sestava, skupiny bývaly známé příležitostným začleněním jiných nástrojů jako třeba elektronických kláves.

Tento styl bývá nejčastěji definován zkreslenými a podladěnými kytarami a hraním techniky „palm muting“ a „zvednutým tremolo“. Perkuse bývají většinou agresivní a silné; extrémně rychlý způsob bubnování přidává na složitosti žánru.

Death metal je známý pro své rychlé tempo, ladění a změny v rytmu. Také může zahrnovat pestrou akordovou progresi a různě strukturované písně, často se vyhýbá standardnímu uspořádání versí a refrénů. V rámci různých okolností styl vkládá melodický riff nebo harmonii, aby dosáhl vytyčeného efektu. Toto vkládání bylo pak dovedeno až do důsledků v podobě melodic death metalu. Tyto kompozice pokračují ve vývoji námětů a motivů.

Švédská death metalová parta ENTOMBED
Death metalové vokály jsou nejčastěji hrdelní řev, chrochtání, vrčení a nízký growl; obyčejně nazývaný death growl. Tento způsob zpěvu bývá mylně považován za formu screamingu s použitím nejnižšího hlasového rozsahu známého jako „fry vokál“; tak nebo tak je fry vokál ve skutečnosti formou screamingu. A přesto, že zkušení zpěváci, kteří zpívají screamingem, mohou použít tento growling, „pravý“ death growling je tvořen úplně jinou technikou. Tři nejvýznamnější metody užívané v tomto žánru bývají častokrát mezi sebou zaměňovány,. Máme na mysli fry screaming, false chord screaming a „pravý“ death growl. Ačkoli často kritizován, death growl slouží k estetickému účelu, který odpovídá agresivnímu lyrickému obsahu. Pronikavý screaming bývá také příležitostně využíván a můžete ho slyšet v písních od DEATH, EXHUMED, CANNIBAL CORPSE, DYING FETUS, JOB FOR A COWBOY a DEICIDE.

Témata v death metalových textech mají evokovat filmově stylizované násilí, ale také se může dotýkat témat jako je satanismus, anti-náboženství, okultismus, příroda, mysticismus, filozofie, science-fiction a politika. Přesto, že násilí může být tématem i v jiných heavy metalových žánrech, death metal jej může rozvádět do podrobností extrémů včetně zmrzačení, pitev, mučení, únosů a nekrofilie. Sociolog Keith Kahn-Harris komentoval toto zjevně idealizované násilí tak, že by mohlo být přisuzováno „fascinaci“ lidským tělem, které do určité míry všichni lidé sdílí; fascinace, která mísí touhu a odpor. Heavy metalový autor Gavin Baddeley taktéž tvrdí, že skrze media tvoří jisté propojení mezi tím „jak moc je jedinec obeznámen se svou vlastní úmrtností“ a tím „jak moc dychtí po vyobrazení smrti a násilí“. Nakonec, žánrový umělci často hájí death metal o něco více než extrémní formu umění a zábavy, podobně jako u hororových snímků v rámci filmového průmyslu. Toto vysvětlení však dostalo většinu muzikantů pod palbu mezinárodních aktivistů, kteří tvrdí, že mnoho adolescentů se tímto zatratí, protože jsou ponecháni napospas idealizované smrti, aniž by chápali sociální souvislosti nebo vědomí, proč je fantazie tak stimulující.

"Floridský death metal" v podání MORBID ANGEL a písně Evil Spells (live 1989):

Jak řekl Alex Webster, baskytarista CANNIBAL CORPSE: „Texty potřísněné krví pravděpodobně nepatří, jak lidé říkají, (čehož se držíme) do mainstreamu. Něco jako: ´death metal by se nemohlo nikdy stát mainstreamem, protože jeho texty jsou příliš brutální?´Myslím, že je to skutečně samotnou hudbou, protože násilný způsob zábavy je totálně mainstreamový.“

KOŘENY A HISTORIE

V prvé řadě se zaměříme na vznik vlastního označení death metal. Nejpopulárnější teorií křtu stylu je demo kapely POSSESSED z roku 1984 nazvané Death Metal; titulní píseň dema byla také přidána na debutové album z roku 1985 Seven Churches. Zpěvák/baskytarista POSSESSED Jeff Becerra řekl, že termín vytvořil v roce 1983 v domácím úkolu z angličtiny na střední škole. Další možný původ je fanouškovský časopis Death Metal, který založili Thomas Fischer a Martin Ain z HELLHAMMER a CELTIC FROST. Název byl později zvolen pro kompilaci Death Metal v roce 1984, kterou vydalo Noise Records. Termín ale také mohl vzniknout z dalších nahrávek. Demo vydané kapelou DEATH ve stejném roce se taktéž jmenovalo Death Metal.

Demo Death Metal kapely POSSESSED z roku 1984

Anglická heavy metalová kapela VENOM pocházející z Newcastlu na jejich albu Welcome To Hell z roku 1981 vytříbila prvky, které se stali později známé jako thrash metal, death metal a black metal. Jejich temný, drsný zvuk, pronikavé vokály a děsivé, pyšně satanské obrazy se staly významnou inspirací pro extrémní metalové kapely. Další vysoce vlivná parta, SLAYER, byla založena v roce 1981. Ačkoli SLAYER byla thrash metalovou skupinou, jejich hudba byla více násilná než u jejich thrashových kolegů z band METALLICA, MEGADEATH a EXODUS. Jejich krk lámající rychlost a instrumentální obratnost se pojila s texty o smrti, násilí, válce a satanismu získala kapele fanatický kult následovatelů. Podle Allmusic, třetí album SLAYER, Reign In Blood, „inspirovalo celý death metalový žánr.“ To mělo veliký dopad na žánrové vůdce.

Jak bylo řečeno výše, Jeff Becerra z POSSESSED dal tomuto žánr jméno. POSSESSED, kapela stvořená během roku 1983 v San Francisco Bay Area, byli nazváni Allmusic jako „poslední tečkou“ mezi thrash a death metalem svou deskou Seven Churches z roku 1985. Přestože se předpokládá vliv SLAYER, současní i bývalí členové jako svou inspiraci citují VENOM a MOTÖRHEAD, stejně jako původní tvorbu EXODUS. I když kapela vydala jen dvě studiová alba během aktivních let, byli popisováni jak novináři, tak muzikanty buď jako „monument“ ve vývoji death metalu nebo jako první death metalová kapela. Earache Records poznamenali, že „to, co kapely jako TREY AZAGTHOTH a MORBID ANGEL vytvořily celou svou tvorbou během aktivních let, zvládli POSSESSED nahrávkou Seven Churches. POSSESSED pravděpodobně udělali pro posun death metalu víc než kdokoli z prvních umělců na scéně během druhé poloviny 80. let.“

Chuck Schuldiner na obalu Live DVD
Dalším důležitým mezníkem je osoba Chucka Schuldinera (1967-2001) z DEATH během turné roku 1992 ve Skotsku na podporu alba Human. Ve stejné době, kdy začínali POSSESSED, druhá vlivná metalová parta vznikla na Floridě: DEATH. DEATH, původně s názvem MANTAS, založil v roce 1983 Chuck Schuldiner, Kam Lee a Rick Rozz. V dalším roce vydali své první demo nazvané Death By Metal a následně několik dalších. Kazety obíhaly světem prodejců a rychle šířily jméno kapely. S kytaristou Schuldinerem, který měl na starost vokálové povinnosti, kapela měla velký dopad na scénu. Rychlé méně rytmické riffy a sóla byly doplněny rychlými bubny a to byla věc, která vytvářela styl, jež mohl začít atakovat síť kazetových prodejů. Eduardo Rivadavia (Allmusic) Schuldinerovi připisoval, že by mohl být „v širokém kruhu uznáván jako Otec death metalu.“ Debut kapely DEATH z roku 1987 Scream Bloudy Gore byl popisován Chadem Bowarem z About.com jako „evoluce z thrash metalu na death metal“ a „první skutečně death metalová nahrávka“. Vedle POSSESSED a DEATH mezi další průkopníky death metalu ve Spojených státech patří AUTOPSY, NECROPHAGIA, MASTER, MORBID ANGEL, MASSACRE, ATHEIST, POST MORTEM, OBITUARY a DEICIDE.

Kolem roku 1989, mnoho kapel podepisovalo smlouvy s dychtivými nahrávacími společnostmi, které očekávali výdělky z tohoto subžánru, a to včetně floridských OBITUARY, MORBID ANGEL a DEICIDE. Tento kolektiv floridských death metalových kapel byl často označován jako „floridský death metal“. Ke konci 80. let se death metal šířil po Švédsku, kde vzkvétali jména jako CARNAGE, GOD MACABRE, ENTOMBED, DISMEMBER a UNLEASHED. Na začátku let devadesátých byl zaznamenáván vzestup typického melodického „gothenburgského metalu“ díky kapelám jako DARK TRANQUILLITY, AT THE GATES a IN FLAMES.

Následující novátoři originálního death metalu a nové podžánry začaly vznikat na konci této dekády. Britská kapela NAPALM DEATH začala být stále více spojována s death metalem, zvlášť s Hormony Corruption z roku 1990. Toto album obsahuje agresivní a slušnou technickou hru na kytaru, komplexní rytmiku, sofistikovaný growling dodávaný Markem „Barney“ Greenwayem a společensky uvědomělá témata v textech vedoucí ke slučování s grindcorem. Jiné kapely také významně přispěli tomuto původnímu hnutí, patří mezi ně britští BOLT THROWER a CARCASS a newyorští SUFFOCATION.

V roce 1991 DEATH vydali čtvrtou desku nazvanou Human, což byl příklad moderního death metalu. Zakladatel kapely Schuldiner posunul hranice nekompromisní rychlosti a technické dovednosti, smísil technickou a složitou kytaru se složitým uspořádáním a emotivními sóly. Dalšími příklady jsou Necroticism – Descanting The Insalubrious od CARCASS, Effigy Of The Forgotten od SUFFOCATE a Clandestime od ENTOMBED taktéž z roku 91. Všechny výše uvedené znaky jsou i zde přítomny: prudké tempo a jeho četné změny, nezbytně rychlé bicí, morbidní texty a hluboký growling.

Earache Records, Relativity Records a Roadrunner Records byly (a jsou) nejdůležitějšími labely žánru; u Earache vycházejí alba skupin CARCASS, NAPALM DEATH, MORBID ANGEL a ENTOMBED, u Roadrunner OBITUARY a PESTILENCE. Ačkoli tyto labely nebyly vyloženě death metalové, na začátku devadesátých let se staly vlajkovou lodí tohoto stylu. Navíc vedle těchto společností vznikly další jako Nuclear Blast, Century Media a Peaceville. Mnoho těchto labelů získalo úspěchu i v jiných žánrech 90. let.

Popularita death metalu poprvé vyvrcholila mezi lety 1992 a 1993, kdy několik kapel jako MORBID ANGEL, CANNIBAL CORPSE a OBITUARY dosáhly menších komerčních úspěchů. Každopádně se žánr nikdy úplně neprobil do mainstreamu. Zvyšující se popularita mohla být částečně způsobena rivalitou mezi norským black metalem a švédskou death metalovou scénou. Fenriz z DARKTHRONE na adresu norských black metalistů poznamenal, že tehdy „byli otráveni celou death metalovou scénou.“ Death metal se rozvinul v devadesátých letech, kdy se vyrojily různé subžánry, které se do dnešní doby drží „undergroundu“.

Britská kapela NAPALM DEATH a píseň Suffer The Children z alba Hormony Corruption (1990):

Žádné komentáře:

Okomentovat