Death metal patří mezi extrémní
subžánry heavy metalové muziky. Vyznačuje se silně
podladěnými kytarami, hlubokým growlingem, tvrdými
bicími v návalech, malou sladěností mezi
nástroji nebo přímo atonalitou, a celkově se písně
skládají s vícenásobných změn
rychlosti.
Postaven z hudebních
struktur thrash metalu a prvotního black metalu se death metal
objevil během poloviny 80. let. Metaloví interpreti jako
SLAYER, KREATOR, CELTIC FROST a VENOM měli velmi důležitý
vliv při formování tohoto žánru. POSSESSED a
DEATH, spolu se skupinami jako OBITUARY, CARCASS, DEICIDE a MORBID
ANGEL jsou často považováni za průkopníku death
metalu. Na konci 80. a začátku 90. let si death metal získal
místo a větší pozornost médií jako
oblíbený žánr. Nahrávací
společnosti jako Combat, Earache a Roadrunner s kapelami začali
hojně podepisovat smlouvy. Od té doby se death metal rozrostl
o různé druhy podžánrů.
CHARAKTERISTIKA
Nejčastější sestava v rámci
death metalu se skládá z dvou kytaristů,
baskytaristy, zpěváka a bubeníka, který bubnuje
tzv. „hyper double-bass blast beats“ (což znamená
rychlými údernými dvoukopáky). I když
toto je standardní sestava, skupiny bývaly známé
příležitostným začleněním jiných
nástrojů jako třeba elektronických kláves.
Tento styl bývá
nejčastěji definován zkreslenými a podladěnými
kytarami a hraním techniky „palm muting“ a „zvednutým
tremolo“. Perkuse bývají většinou agresivní
a silné; extrémně rychlý způsob bubnování
přidává na složitosti žánru.
Death metal je známý pro
své rychlé tempo, ladění a změny v rytmu.
Také může zahrnovat pestrou akordovou progresi a různě
strukturované písně, často se vyhýbá
standardnímu uspořádání versí a
refrénů. V rámci různých okolností
styl vkládá melodický riff nebo harmonii, aby
dosáhl vytyčeného efektu. Toto vkládání
bylo pak dovedeno až do důsledků v podobě melodic death
metalu. Tyto kompozice pokračují ve vývoji námětů
a motivů.
Death metalové vokály
jsou nejčastěji hrdelní řev, chrochtání,
vrčení a nízký growl; obyčejně nazývaný
death growl. Tento způsob zpěvu bývá mylně považován
za formu screamingu s použitím nejnižšího
hlasového rozsahu známého jako „fry vokál“;
tak nebo tak je fry vokál ve skutečnosti formou screamingu. A
přesto, že zkušení zpěváci, kteří zpívají
screamingem, mohou použít tento growling, „pravý“
death growling je tvořen úplně jinou technikou. Tři
nejvýznamnější metody užívané v tomto
žánru bývají častokrát mezi sebou
zaměňovány,. Máme na mysli fry screaming, false chord
screaming a „pravý“ death growl. Ačkoli často
kritizován, death growl slouží k estetickému
účelu, který odpovídá agresivnímu
lyrickému obsahu. Pronikavý screaming bývá
také příležitostně využíván a můžete
ho slyšet v písních od DEATH, EXHUMED, CANNIBAL
CORPSE, DYING FETUS, JOB FOR A COWBOY a DEICIDE.
Témata v death metalových
textech mají evokovat filmově stylizované násilí,
ale také se může dotýkat témat jako je
satanismus, anti-náboženství, okultismus, příroda,
mysticismus, filozofie, science-fiction a politika. Přesto, že
násilí může být tématem i v jiných
heavy metalových žánrech, death metal jej může
rozvádět do podrobností extrémů včetně
zmrzačení, pitev, mučení, únosů a nekrofilie.
Sociolog Keith Kahn-Harris komentoval toto zjevně idealizované
násilí tak, že by mohlo být přisuzováno
„fascinaci“ lidským tělem, které do určité
míry všichni lidé sdílí; fascinace,
která mísí touhu a odpor. Heavy metalový
autor Gavin Baddeley taktéž tvrdí, že skrze media
tvoří jisté propojení mezi tím „jak
moc je jedinec obeznámen se svou vlastní úmrtností“
a tím „jak moc dychtí po vyobrazení smrti a
násilí“. Nakonec, žánrový umělci
často hájí death metal o něco více než
extrémní formu umění a zábavy, podobně
jako u hororových snímků v rámci filmového
průmyslu. Toto vysvětlení však dostalo většinu muzikantů
pod palbu mezinárodních aktivistů, kteří
tvrdí, že mnoho adolescentů se tímto zatratí,
protože jsou ponecháni napospas idealizované smrti,
aniž by chápali sociální souvislosti nebo
vědomí, proč je fantazie tak stimulující.
"Floridský death metal" v podání MORBID ANGEL a písně Evil Spells (live 1989):
"Floridský death metal" v podání MORBID ANGEL a písně Evil Spells (live 1989):
Jak řekl Alex Webster, baskytarista
CANNIBAL CORPSE: „Texty potřísněné krví
pravděpodobně nepatří, jak lidé říkají,
(čehož se držíme) do mainstreamu. Něco jako: ´death
metal by se nemohlo nikdy stát mainstreamem, protože jeho
texty jsou příliš brutální?´Myslím,
že je to skutečně samotnou hudbou, protože násilný
způsob zábavy je totálně mainstreamový.“
KOŘENY A HISTORIE
V prvé řadě se zaměříme
na vznik vlastního označení death metal.
Nejpopulárnější teorií křtu stylu je demo
kapely POSSESSED z roku 1984 nazvané Death Metal;
titulní píseň dema byla také přidána na
debutové album z roku 1985 Seven Churches.
Zpěvák/baskytarista POSSESSED Jeff Becerra řekl, že
termín vytvořil v roce 1983 v domácím
úkolu z angličtiny na střední škole. Další
možný původ je fanouškovský časopis Death Metal,
který založili Thomas Fischer a Martin Ain z HELLHAMMER
a CELTIC FROST. Název byl později zvolen pro kompilaci Death
Metal v roce 1984, kterou vydalo Noise Records. Termín
ale také mohl vzniknout z dalších nahrávek.
Demo vydané kapelou DEATH ve stejném roce se taktéž
jmenovalo Death Metal.
Anglická heavy metalová
kapela VENOM pocházející z Newcastlu na
jejich albu Welcome To Hell z roku 1981 vytříbila
prvky, které se stali později známé jako thrash
metal, death metal a black metal. Jejich temný, drsný
zvuk, pronikavé vokály a děsivé, pyšně
satanské obrazy se staly významnou inspirací pro
extrémní metalové kapely. Další vysoce
vlivná parta, SLAYER, byla založena v roce 1981. Ačkoli
SLAYER byla thrash metalovou skupinou, jejich hudba byla více
násilná než u jejich thrashových kolegů z band
METALLICA, MEGADEATH a EXODUS. Jejich krk lámající
rychlost a instrumentální obratnost se pojila s texty
o smrti, násilí, válce a satanismu získala
kapele fanatický kult následovatelů. Podle Allmusic,
třetí album SLAYER, Reign In Blood, „inspirovalo celý
death metalový žánr.“ To mělo veliký
dopad na žánrové vůdce.
Jak bylo řečeno výše, Jeff
Becerra z POSSESSED dal tomuto žánr jméno.
POSSESSED, kapela stvořená během roku 1983 v San
Francisco Bay Area, byli nazváni Allmusic jako „poslední
tečkou“ mezi thrash a death metalem svou deskou Seven Churches
z roku 1985. Přestože se předpokládá vliv
SLAYER, současní i bývalí členové jako
svou inspiraci citují VENOM a MOTÖRHEAD, stejně jako
původní tvorbu EXODUS. I když kapela vydala jen dvě
studiová alba během aktivních let, byli popisováni
jak novináři, tak muzikanty buď jako „monument“ ve
vývoji death metalu nebo jako první death metalová
kapela. Earache Records poznamenali, že „to, co kapely jako
TREY AZAGTHOTH a MORBID ANGEL vytvořily celou svou tvorbou během
aktivních let, zvládli POSSESSED nahrávkou Seven
Churches. POSSESSED pravděpodobně udělali pro posun death
metalu víc než kdokoli z prvních umělců na
scéně během druhé poloviny 80. let.“
Chuck Schuldiner na obalu Live DVD |
Kolem roku 1989, mnoho kapel
podepisovalo smlouvy s dychtivými nahrávacími
společnostmi, které očekávali výdělky
z tohoto subžánru, a to včetně floridských
OBITUARY, MORBID ANGEL a DEICIDE. Tento kolektiv floridských
death metalových kapel byl často označován jako
„floridský death metal“. Ke konci 80. let se death metal
šířil po Švédsku, kde vzkvétali jména
jako CARNAGE, GOD MACABRE, ENTOMBED, DISMEMBER a UNLEASHED. Na
začátku let devadesátých byl zaznamenáván
vzestup typického melodického „gothenburgského
metalu“ díky kapelám jako DARK TRANQUILLITY, AT THE
GATES a IN FLAMES.
Následující
novátoři originálního death metalu a nové
podžánry začaly vznikat na konci této dekády.
Britská kapela NAPALM DEATH začala být stále
více spojována s death metalem, zvlášť
s Hormony Corruption z roku 1990. Toto album
obsahuje agresivní a slušnou technickou hru na kytaru,
komplexní rytmiku, sofistikovaný growling dodávaný
Markem „Barney“ Greenwayem a společensky uvědomělá
témata v textech vedoucí ke slučování
s grindcorem. Jiné kapely také významně
přispěli tomuto původnímu hnutí, patří mezi
ně britští BOLT THROWER a CARCASS a newyorští
SUFFOCATION.
V roce 1991 DEATH vydali čtvrtou
desku nazvanou Human, což byl příklad moderního
death metalu. Zakladatel kapely Schuldiner posunul hranice
nekompromisní rychlosti a technické dovednosti, smísil
technickou a složitou kytaru se složitým uspořádáním
a emotivními sóly. Dalšími příklady
jsou Necroticism – Descanting The Insalubrious od CARCASS,
Effigy Of The Forgotten od SUFFOCATE a Clandestime od
ENTOMBED taktéž z roku 91. Všechny výše uvedené
znaky jsou i zde přítomny: prudké tempo a jeho četné
změny, nezbytně rychlé bicí, morbidní texty a
hluboký growling.
Earache Records, Relativity Records a
Roadrunner Records byly (a jsou) nejdůležitějšími labely
žánru; u Earache vycházejí alba skupin CARCASS,
NAPALM DEATH, MORBID ANGEL a ENTOMBED, u Roadrunner OBITUARY a
PESTILENCE. Ačkoli tyto labely nebyly vyloženě death metalové,
na začátku devadesátých let se staly vlajkovou
lodí tohoto stylu. Navíc vedle těchto společností
vznikly další jako Nuclear Blast, Century Media a Peaceville.
Mnoho těchto labelů získalo úspěchu i v jiných
žánrech 90. let.
Popularita death metalu poprvé
vyvrcholila mezi lety 1992 a 1993, kdy několik kapel jako MORBID
ANGEL, CANNIBAL CORPSE a OBITUARY dosáhly menších
komerčních úspěchů. Každopádně se žánr
nikdy úplně neprobil do mainstreamu. Zvyšující
se popularita mohla být částečně způsobena
rivalitou mezi norským black metalem a švédskou death
metalovou scénou. Fenriz z DARKTHRONE na adresu norských
black metalistů poznamenal, že tehdy „byli otráveni
celou death metalovou scénou.“ Death metal se rozvinul
v devadesátých letech, kdy se vyrojily různé
subžánry, které se do dnešní doby drží
„undergroundu“.
Britská kapela NAPALM DEATH a píseň Suffer The Children z alba Hormony Corruption (1990):
Britská kapela NAPALM DEATH a píseň Suffer The Children z alba Hormony Corruption (1990):
golden goose sneaker
OdpovědětVymazatoff white jordan 1
off white shoes
off white t shirt
fear of god
yeezy
golden goose
paul george
goyard bags
kyrie 9
hermes outlet
OdpovědětVymazatair jordan travis scott
hermes outlet
kd13
kyrie 8
fear of god essentials
golden goose outlet store
kyrie shoes
kyrie 8 shoes
kd 15