Zatímco většina
metalových stylů preferuje rychlejší tempa a
technickou dokonalost, doom metal se vyznačuje pomalými,
hutnými tóny a ponurostí. Zpěv se v doom metalu
podobá black a deathmetalovému vokálnímu
projevu, ale vzácný není ani čistý,
často ženský zpěv. Klavírní a houslová
hra také není nijakou zvláštností. Občas
překvapí třeba i flétny.
Původně doom metal vznikl
zřejmě zpomalením deathu, později se odlišil také
použitím méně obvyklých nástrojů pro
dokreslení atmosféry. Texty jsou smutné a pokud
možno co nejdepresivnější. V dnešní době tento
styl tvoří tvrdá hudba a dva zpěváci. Silný
mužský chrapot (až growling) a ženský vysoký
vokál. Doom je taktéž silně ovlivněn prvotní
prací BLACK SABBATH, kteří položili jeho základy
písněmi jako Black Sabbath, Electric Funeral a Into
The Void. Během první poloviny devadesátých
let definovali doom metal jako jasný žánr kapely
z Anglie (PAGAN ALTAR, WITCHFINDER GENERAL), USA (PENTAGRAM,
SAINT VITUS, TROUBLE) a Švédska (CANDLEMASS, COUNT RAVEN).
CHARAKTERISTIKA
K základním
čtyřem elementům metalových kapel (kytara, bicí,
basa, zpěv) se v doom metalu někdy přidávají
klávesy. Kytaristé a baskytaristé často
podlaďují své nástroje do velmi nízkých
poloh a používají značné zkreslení.
Takto vyprodukují velice silný a těžký tón,
který je jedním z definujících znaků
žánru. Spolu s obvyklou kompoziční technikou
heavy metalové kytary a baskytary hrají riff zároveň
v jedné rovině, což vytváří působivě
hlasitou a basově těžkou zvukovou stěnu. Dalším
definujícím znakem je konzistentní zaměření
na pomalá tempa a menšího tónování
s vysokým použitím nesouladu (zvlášť
v podobě tritonu).
Tony Iommi |
Tradiční doom
metaloví zpěváci preferují čistý vokál,
který často provádí se smyslem pro zoufalství,
beznadějí nebo bolestí; napodobením nářků
Ozzyho Osbourna, Bobbyho Lieblinga a Zeeba Parkese. Tzv.
„epic-doomoví“ vokálisté jdou často o krok
dál a zpívají operním způsobem. Doom
metalové kapely bývají také často
ovlivněny dalšími extrémními metalovými
styly a používají growling nebo screaming.
V doom metalu mají
klíčovou roli texty. Mnohdy jsou pesimistické a
obsahují témata jako: utrpení, deprese, žal,
hrůza, smrt a hněv. Zatímco některé kapely píší
texty na základě vlastních prožitků a zážitků,
jiní využívají symbolismu – který může
být inspirován i literaturou. Některé skupiny
vkládají do svých textů i témata
týkající se náboženství. TROUBLE,
jako jedni z průkopníků žánrů, patřili mezi
první, kteří do svých textů začlenili
křesťanské obrazy. Jiní autoři se nebojí ani
okultismu nebo pohanství. V mnoha případech je
náboženství užito pouze pro estetické a
symbolické účely. Příklad: zobrazení
Posledního Soudu znamená hrůzu, symbol křížů
nebo kamenů ve tvaru kříže může znamenat smrt.
Nadto některé doom
metalové skupiny píší o drogách nebo
narkomanii. To je běžné především u stoner doom
metalových interpretů, kteří často popisují
halucinogenní nebo psychedelické zkušenosti.
KOŘENY A HISTORIE
Doom metal patří
mezi nejstarší formy heavy metalu, své kořeny má
v počáteční tvorbě BLACK SABBATH. Samotní
BLACK SABBATH mají stylistický původ své hudby
v blues, ale s účelně deprimující a
hlasitou kytarovou hrou Tonyho Iommiho (které často ve své
hře a kompozici využíval tritonu) a také netradičně
temnými a pesimistickými texty a atmosférou. Tím
nastavili standardy pro první vlnu heavy metalu a inspirovali
mnoho doomových kapel. Na začátku sedmdesátých
let jak BLACK SABBATH a PENTAGRAM skládali a tvořili tuto
těžkou a temnou hudbu, která začala být v 80.
letech známou a následujícími muzikanty,
kritiky a fanoušky označovanou jako doom metal. BLUE CHEER byl
taktéž považován za průkopníka doom metalu.
Přestože postrádali pesimistický obsah textů svých
kolegů, velšská heavy metalová kapela BUDGIE taktéž
produkovala tvrdé písně, které ve své
době patřili mezi nejhlasitější a stylisticky ovlivnily
mnoho doomových umělců.
Během první poloviny
osmdesátých let silně přispěly anglické a
americké kapely k zformování a vymezení
doom metalu jako žánru. V roce 1982 vydali angličtí
pionýři WITHFINDER GENERAL své debutové album Death Penalty.
Během let 84 a 85 vydali další tři, tentokrát
američtí, průkopníci své prvotiny; SAINT VITUS
své titulní album, TROUBLE Psalm 9 a PENTAGRAM
nahráli Relentless. Švédští CANDLEMASS
ukázali svůj vliv s první nahrávkou Epicus
Doomicus Metallicus v roce 1986 (předtím jako
NEMESIS v roce 84 album Day Of Retribution), díky
čemuž dostal tento styl svoje jméno.
Některé doom
metalové skupiny byly ovlivněny goth rockovou a post-punkovou
scénou 80. let. Vystupovali ve shodě s oběma hudebními
styly a podobnost vykazovali temnými tématy a skrze
texty a hudební atmosféru. Doom metalová kapela
jako MINDROT byla často popisována jako cross-over mezi death
metalem a goth rockem.
Americká kapela TYPE O NEGATIVE a skladba September Sun:
Žádné komentáře:
Okomentovat