Blogger Widgets

neděle 29. dubna 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Doom metal



Zatímco většina metalových stylů preferuje rychlejší tempa a technickou dokonalost, doom metal se vyznačuje pomalými, hutnými tóny a ponurostí. Zpěv se v doom metalu podobá black a deathmetalovému vokálnímu projevu, ale vzácný není ani čistý, často ženský zpěv. Klavírní a houslová hra také není nijakou zvláštností. Občas překvapí třeba i flétny.

Původně doom metal vznikl zřejmě zpomalením deathu, později se odlišil také použitím méně obvyklých nástrojů pro dokreslení atmosféry. Texty jsou smutné a pokud možno co nejdepresivnější. V dnešní době tento styl tvoří tvrdá hudba a dva zpěváci. Silný mužský chrapot (až growling) a ženský vysoký vokál. Doom je taktéž silně ovlivněn prvotní prací BLACK SABBATH, kteří položili jeho základy písněmi jako Black Sabbath, Electric Funeral a Into The Void. Během první poloviny devadesátých let definovali doom metal jako jasný žánr kapely z Anglie (PAGAN ALTAR, WITCHFINDER GENERAL), USA (PENTAGRAM, SAINT VITUS, TROUBLE) a Švédska (CANDLEMASS, COUNT RAVEN).


CHARAKTERISTIKA

K základním čtyřem elementům metalových kapel (kytara, bicí, basa, zpěv) se v doom metalu někdy přidávají klávesy. Kytaristé a baskytaristé často podlaďují své nástroje do velmi nízkých poloh a používají značné zkreslení. Takto vyprodukují velice silný a těžký tón, který je jedním z definujících znaků žánru. Spolu s obvyklou kompoziční technikou heavy metalové kytary a baskytary hrají riff zároveň v jedné rovině, což vytváří působivě hlasitou a basově těžkou zvukovou stěnu. Dalším definujícím znakem je konzistentní zaměření na pomalá tempa a menšího tónování s vysokým použitím nesouladu (zvlášť v podobě tritonu).

Tony Iommi
Tradiční doom metaloví zpěváci preferují čistý vokál, který často provádí se smyslem pro zoufalství, beznadějí nebo bolestí; napodobením nářků Ozzyho Osbourna, Bobbyho Lieblinga a Zeeba Parkese. Tzv. „epic-doomoví“ vokálisté jdou často o krok dál a zpívají operním způsobem. Doom metalové kapely bývají také často ovlivněny dalšími extrémními metalovými styly a používají growling nebo screaming.

V doom metalu mají klíčovou roli texty. Mnohdy jsou pesimistické a obsahují témata jako: utrpení, deprese, žal, hrůza, smrt a hněv. Zatímco některé kapely píší texty na základě vlastních prožitků a zážitků, jiní využívají symbolismu – který může být inspirován i literaturou. Některé skupiny vkládají do svých textů i témata týkající se náboženství. TROUBLE, jako jedni z průkopníků žánrů, patřili mezi první, kteří do svých textů začlenili křesťanské obrazy. Jiní autoři se nebojí ani okultismu nebo pohanství. V mnoha případech je náboženství užito pouze pro estetické a symbolické účely. Příklad: zobrazení Posledního Soudu znamená hrůzu, symbol křížů nebo kamenů ve tvaru kříže může znamenat smrt.

Nadto některé doom metalové skupiny píší o drogách nebo narkomanii. To je běžné především u stoner doom metalových interpretů, kteří často popisují halucinogenní nebo psychedelické zkušenosti.

KOŘENY A HISTORIE

Doom metal patří mezi nejstarší formy heavy metalu, své kořeny má v počáteční tvorbě BLACK SABBATH. Samotní BLACK SABBATH mají stylistický původ své hudby v blues, ale s účelně deprimující a hlasitou kytarovou hrou Tonyho Iommiho (které často ve své hře a kompozici využíval tritonu) a také netradičně temnými a pesimistickými texty a atmosférou. Tím nastavili standardy pro první vlnu heavy metalu a inspirovali mnoho doomových kapel. Na začátku sedmdesátých let jak BLACK SABBATH a PENTAGRAM skládali a tvořili tuto těžkou a temnou hudbu, která začala být v 80. letech známou a následujícími muzikanty, kritiky a fanoušky označovanou jako doom metal. BLUE CHEER byl taktéž považován za průkopníka doom metalu. Přestože postrádali pesimistický obsah textů svých kolegů, velšská heavy metalová kapela BUDGIE taktéž produkovala tvrdé písně, které ve své době patřili mezi nejhlasitější a stylisticky ovlivnily mnoho doomových umělců.
cover Death Penalty (1982) 

Během první poloviny osmdesátých let silně přispěly anglické a americké kapely k zformování a vymezení doom metalu jako žánru. V roce 1982 vydali angličtí pionýři WITHFINDER GENERAL své debutové album Death Penalty. Během let 84 a 85 vydali další tři, tentokrát američtí, průkopníci své prvotiny; SAINT VITUS své titulní album, TROUBLE Psalm 9 a PENTAGRAM nahráli Relentless. Švédští CANDLEMASS ukázali svůj vliv s první nahrávkou Epicus Doomicus Metallicus v roce 1986 (předtím jako NEMESIS v roce 84 album Day Of Retribution), díky čemuž dostal tento styl svoje jméno.

Některé doom metalové skupiny byly ovlivněny goth rockovou a post-punkovou scénou 80. let. Vystupovali ve shodě s oběma hudebními styly a podobnost vykazovali temnými tématy a skrze texty a hudební atmosféru. Doom metalová kapela jako MINDROT byla často popisována jako cross-over mezi death metalem a goth rockem.

Americká kapela TYPE O NEGATIVE a skladba September Sun:

Žádné komentáře:

Okomentovat