Před nějakou dobou jste si na našem blogu mohli přečíst recenzi k debutovému albu dánské folk metalové kapely HULDRE. Nyní jsem rád, že vám mohu nabídnout odpovědi, které nám poskytla prakticky celá skupina. Nutno podotknout, že na temnější atmosféru alba Mennskebarn Intet mají v sobě členové pozitivnější energii a promluvili jsme si nejen o desce, ale i bájných tvorech a znovunalezení niněry.
Pokud se nepletu, tak "Huldra" je mýtický lesní tvor. Můžete nám říct, jaké místo zaujímá v dánské historii a proč jste si jej vybrali do názvu kapely?
Nanna: Huldre je tvor ze Skandinávského folklóru a často je popisován jako ženský duch přírody, někdy nahý s kravím nebo liščím ocasem. Žije v lesích a láká lidi (především mladé muže) hluboko do lesů, kde je svádí hudbou k milování a tanci, což v horším případě vede ke smrti.
Laura: Vybrali jsme si tento název proto, aby byl v souladu s krásnými ženami v kapele (hehehe) a víceméně všechny naše písně vyprávějí příběhy o tom, co se děje v lesích - stejně tak si myslíme, že to skvěle zní. Zapomněli jsme se zamyslet nad tím, jak to budou lidi za hranicemi vyslovovat, ale naštěstí to neobsahuje žádné æ, ø nebo å. J
Bjarne: K rase Huldre také patří skřítci (to je ve skandinávském folklóru další varianta výrazu "Huldre") známí obrovskými jedinečnými oslavami, které jinde nebyly ke spatření, na které lákali lidi, např. pomocí hudby. O všech těchto věcech jsme si mysleli, že skvěle charakterizují název kapely.
Booklet, název desky a její (poměrně) temná nálada dává pocit, že je touto postavou album hodně inspirováno. Můžete naznačit texty těm, kteří nerozumí dánsky?
Laura: Inspirovali jsme se starými dánskými a skandinávskými lidovými písněmi a pohádkami, takže se témata většinou točí okolo severského folklóru, přírody a bytostí jak skutečných, tak mýtických.
Na nahrávce může posluchač často slyšet niněru (kromě dalších lidových nástrojů), podobně jako u ELUVEITIE. Tento nástroj nejlépe vyhovoval vašim potřebám nebo hraje v dánské lidové hudbě větší roli?
Troels: No, je to trochu složitější. Niněra spolu s dudami byly kdysi široce rozšířeny ve Skandinávii, včetně Dánska, ale v průběhu 17. a 18. století používání obou nástrojů v dánské lidově hudební tradici rapidně kleslo. Nicméně některé ze starých melodií přežily a na niněru znějí stále dobře a ve skandinávské bratrské zemi, Švédsku, je tradice niněry stále silná, čímž se pomalu vrací i do Dánska. Role niněry v HULDRE vychází především z toho, jak se používala ve středověké/rané hudbě a ve velkých švédských folk-rockových kapelách 90. let jako GARMANA a HEDNINGARNA.
Za takové hudební delikatesy považuji Skaersild a Beirblakken. První díky své hluboké atmosféře a zdánlivě disharmonické pasáži v závěru. Druhá pak proto, že dává hodně prostoru zpěvačce. Můžeš k nám nim říct něco víc?
Troels: Ah. Tyto dvě písně patří mezi mé osobní favority. Beirblakken je tradiční norská píseň o magickém/necromantickém koni, vytvořeném z lidských kostí a krve, který se jedné noci objeví před branou královského hradu. Mladý a odvážný Niklas je dostatečně otrlý, aby se pokusil na tomto koni jet, ale ten jede divoce a rychle a odnáší ho cestou přímo do pekla a odtud do nebe, odkud není návratu. Je to samozřejmě skladba o předčasné smrti.
Skaersild je dánský výraz pro očistec. Píseň je v podstatě o konfliktu mezi pohanskou spiritualitou a křesťanskou doktrínou. Je to jeden z našich nejdynamičtějších a nejrozmanitějších songů, a jak jsem řekl, jeden z mých nejoblíbenějších.J
Vzhledem k tomu, že zatím nemáte žádný klip, plánujete jednu z těchto (nebo jiných) skladeb tímto způsobem obohatit?
Laura: Skutečně máme skvělý nápad pro video a v současnosti se snažíme přijít na způsob, jak ho zrealizovat. Nechci říkat všechny detaily, ale určitě tam budeme mít trolly a pravděpodobně to bude spíš humorné. J
Zajímalo by mě něco bližšího o tvém vokálním přístupu. Místy mi silně připomínáš Annu Murphy z řečené švýcarské skupiny, ale přesto je stále tvůj hlas dost specifický a rozpoznatelný. Tenhle styl zpěvu ti nejvíce vyhovoval nebo je v tom něco hlubšího?
Nanna: Mám kořeny ve zpívání středověkých a lidových písních a zpívám trochu tak, jak to dělají v melodiích z Norska a Švédska; s jasným hlasem, kudrlinkou na konci a trochou joiku (laponský styl zpěvu, pozn. Kozel), ale ráda to míchám s více netradičními výkřiky, kterými tak zdůrazním pocity v textu a hudbě.
Nejvíce mi pak Annu Murphy připomíná ve Vaageblus. Tento song ale také obsahuje hodně death metalového zvuku. Kde vůbec čerpáte hudební inspirace?
Bjarne: Nechceme někde hledat konkrétní hudební inspirace jako takové. Jednoduše řečeno, náš způsob skládání lze přirovnat ke konsensuální demokracii. V tomto smyslu každý z nás přinese něco ze svých osobních inspirací a v následném tavícím kotli z toho vznikne HULDRE. Nemáme nějakou kombinaci inspirací, ale je to produkt našich jednotlivých nápadů.
Song Knoglevad a instrumentální Spillemand obsahují mnohem veselejší náladu než ostatní písně. Můžete nám o nich zase říct víc? Kromě toho, Spillemand je mi velmi povědomý.
Laura: Pocházím z Roskilde - města, které každoročně pořádá oslavu tradiční dánské lidové hudby (Spillemandsmusik), která trvá týden a po celém městě potkáte lidi hrající hudbu. Vyrůstat posloucháním 150 houslistů všech věkových kategorií hrajících TÉMĚŘ STEJNOU melodii v TÉMĚŘ STEJNÝ okamžik vytvořilo můj poměrně dost traumatizující vztah k Spillemandsmusik, takže Spillemand vznikl původně jako takový vtip, ale stala se z něj skvělá součást našich koncertů - a já ho nyní TÉMĚŘ miluji ;)
Bjarne: Jo, Spillemand byl pro Lauru jakousi terapií, haha. Knoglekvad je jednou z našich prvních skladeb a napsal se téměř sám během jediného dne ve zkušebně. Někdo přišel s riffem a od něj se rychle zformoval Knoglekvad během několika setkání.
Co bylo během tvoření Menneskebarn Intet pro vás na jedné straně nejjednodušší a na druhé nejsložitější. Ať už během psaní nebo nahrávání?
Laura: Myslím, že jednou z nejjednodušších částí bylo učinit rozhodnutí o natočení desky. Co bylo nejsložitější, je těžké říci, ale pravděpodobně najít ty správné úrovně jednotlivých hudebníků ve finálním mixu - všichni chtěli sebe slyšet trochu víc, takže jsme během této části procesu vedli dlouhé diskuze...
Lasse: Souhlasím s tím o nejtěžší části. Byl velmi těžký úkol získat tu správnou rovnováhu, abyste mohli slyšet oba detaily nástrojů a zároveň cítili tíhu rytmické sekce. Mimo to je to velmi těžká práce pro zvukaře, když hrajeme živě.
Bjarne: Souhlas. Psaní a nahrávací proces byly jednoduché. Skladby byly hotové a mohli jsme je hrát i během spánku, takže tohle šlo všechno docela v klidu. Uspokojit všechny během finálního mixu, to byl zcela jiný příběh.
A jak vzpomínáte na spolupráci s Lassem Lammertem ve studiu v Německu. Za co jste mu nejvíce vděční a je něco, za co mu naopak příliš neděkujete?
Laura: Práce s Lassem byla naprosto skvělá - je to velmi přátelský, zábavný a profesionální chlápek - a vlastně ani nemohu říct nějaké špatné věci o naší spolupráci.
Troels: Souhlasím s tím, že spolupracovat s Lassem byla skutečně radost.
Lasse (Olufson, nikoli Lammert, pozn. Kozel): Naprosto souhlasím. Vzpomněl jsem si na spoustu dobré disciplinované práce a guitartuningu. J
Bjarne: Jsem mu velmi vděčný za to, že mě seznámil s místním podnikem Döner Kebab. Mají tam velmi vynikající jídlo.
Jak známo, folk metal se zaměřuje především na Vikingy nebo Kelty. Vy jste šli jinou cestou. Lze tento směr očekávat i v budoucnu?
Troels: Ano, naše zaměření cílí více na starověký folklór a předkřesťanskou spiritualitu, a tak tomu bude patrně i nadále, protože chceme jít hlouběji než jsou povrchní představy o Vikinzích s rohy na přilbách, sedících ve Valhale a po celou dobu pojídajících vepřovou pečeni, pijících medovinu, krkajících, křičících a bojujících. Místo toho se snažíme porozumět tomu, jak naši předci mysleli a věřili, poznat jejich obavy a touhy a jejich způsob života, a tuto "starou moudrost" chceme v naší hudbě vyjádřit.
Nanna: Mnoho písní také popisuje spojení mezi člověkem a přírodou viděnou jak v historickém, tak moderním smyslu; je to zajímavé existenciální téma, které je v současné době stále živé.
Máte nějakou představu o pokračování svého debutu nebo máte jiné plány?
Laura: Právě teď jsme opět v procesu skládání a doufáme, že budeme moci nahrávat v zimě 2013/2014.
Mnohokrát děkuji za váš čas a odpovědi. Přeji hodně zdaru a těším se na další vaše kroky.
Laura: Rádo se stalo - děkuji za váš zájem.
Nanna: Bylo mi potěšením, díky za zájem a skvělé otázky.
Žádné komentáře:
Okomentovat