RECENZE: Panikk - Unbearable Conditions

Gasper Flere – zpěv, kytara
Nejc Nardin – kytara
Toni Smode – bicí
Rok Vrckovnik – baskytara

Demo 2009 (Demo)(2009)
Unbearable Conditions (2013)

Slovinská kapela PANIKK vznikla v roce 2007 v hlavním městě Ljubljana. Za šest let své existence proběhlo v sestavě hned několik rošád než se složení ustálilo na současné čtveřici. Ta také podepsala smlouvu s mladým slovinským labelem Metal Tank, pod jehož hlavičkou vyjde 12. března debutové CD nazvané Unbearable Conditions. S nahráváním alba z producentské židle pomáhal kvartetu Domen Justin z Dyz Studio. Podle informací, které nám nabízí různé promo články (včetně těch na stránkách Metal Tanku), se má jednat o nálož nefalšovaného thrashe, který by měl člověku urvat hlavu. Poněvadž jsou kluci z PANIKK netrpěliví, plním tak jejich přání, a už nyní jim i vám předkládám svůj pohled na jejich uvedení do metalové společnosti.

Žádná předehra ve formě nějakého intra, ale PANIKK songem Panikk Attack rovnou vletí na věc. Bubeník Toni Smode, který svou hrou přechází z pomalých temp do středních až rychlých s občasnými náznaky blast beatu. Hudební linka potržená silným zvukem podladěné baskytary v rukou Roka Vrckovnika. Jednou z velmi silných stránek této party jsou bezpochyby kytary Nejce Gardina a zpěváka Gaspera. Pánové často mění rychlost svých riffů, což ve spojení s řezavám zvukem, hlubokým podladěním a nestálostí bubeníka dává dohromady učebnicově předvedený thrash z Bay Area. Sem tam se objevují i rychlá sóla jako například ve skladbě Messiah Of Decay.

K vokálnímu projevu by se dalo jednoduše říct, že je to klasický (v nejlepším smyslu) thrashový štěkot i melodický zpěv, který je čas od času obohacen o gang vokál v pozadí. Víc k tomu ani není třeba dodávat. Pokud máte rádi klasický thrash z doby před dvaceti lety a kapely typu VIO-LENCE, CARNIVORE či NUCLEAR ASSAULT, pak vás kapela bude zajímat. A důvodů proč si Unbearable Conditions pustit je mnohem víc.

Pro mě osobně jsou nejsilnějšími položkami tracklistu The Wave Of DeathPlayground Of Visions a Cruel World (Society Of Adapt). Ne, že by snad ostatní songy nějak více pokulhávaly nebo nebyly dostatečně zajímavé. Nahrávka má dostatečný drive na to, aby vás nenechala sedět v klidu. Abych to shrnul, tak riffy chvílemi jako by pocházely ze samého peka, zpěvák štěká v afektu nasranosti, výčitek a nespokojenosti, že byste mu věřili touhu zabít vlastní matku. Změny rytmů dávají sice prostor k nadechnutí, na druhou stranu podtrhují už tak agresivní potenciál kapely. Důvod proč mi zmíněné dvě písně utkvěly v hlavě víc než ostatní, je asi patrně ten, že jednoduše pasují perfektně do mého hudebního vkusu. Tudíž nechci tvrdit, že jsou jednoznačně nejlepší, to je myslím na posouzení každého jednotlivého posluchače. Před konečným resumé chci pouze zmínit, že jistou slabotu vidím v instrumentální Away From Reality a snad taky akustické Revelation Of Truth. První z nich totiž dle mého bolestně postrádá vokál, protože jinak nijak nevystupuje z koncepce ostatních skladeb, kromě druhé zmíněné. Revelation hraje snad roli jakési mezihry, ale upřímně bych byl radši, kdyby obě bývaly byly regulérními songy. Berte to spíš jako nutné „rýpnutí“ než, že by to kazilo konečný výsledek.

PANIKK totiž vydali desku, která JE vynikající thrashovou záležitostí. Slovinská partička pocházející z bývalé Jugoslávie jednoduše naposlouchala největší velikány žánru a napsala album par excellence. Někdo by mohl namítat, že v jejich hudbě chybí nějaká progrese a je to pouhá rekapitulace toho, co již známe. Má odpověď by zněla: a co má být? Jsou věci, kde není nutné cokoli přikrášlovat. PANIKK jsou bezpochyby skvělými „žáky svých mentorů“ a levou zadní vystřihli prvotřídní oldschoolový thrash plný neodmyslitelné agrese a nasranosti. A pokud někdo patří mezi milovníky kapel jako jsou ANTHRAX, VIO-LENCE či ACID REIGN, pochybuji, že by tuhle slovinskou smečku nezařadil do své sbírky. Tohle musíte slyšet! Get Thrashed!

HODNOCENÍ: 8,5/10