1998-2002
Zkraťme
dlouhý příběh: Negativní vývoj hudebního průmyslu se začíná odrážet na několika
nahrávacích společnostech. V době, kdy se neukazuje zlepšení v rámci
obchodu s hudbou (údaje o prodeji CD začínají celosvětově klesat, zatímco
ilegální stahování souborů a kopírování CD je na vzestupu), začíná mezi
spotřebiteli vznikat „trend“, který se mění v jehlu pronikající do bubliny
zobrazující hudební průmysl. Velké podniky začínají svádět marný boj proti
skutečně velkým ztrátám.
Nicméně,
v metalové komunitě se začíná projevovat skutečná loajalita heavy
metalových fanoušků a ukazuje se jako skutečný fenomén. Fanoušci dokazují, že
oni nejsou tak otřeseni. Předjímající zákazníci, kteří stále ještě oceňují
hudbu ve vysoké kvalitě, označili CD sběratelskou hodnotou (a kteří ve srovnání
s jinou klientelou nevěnují tolik pozornosti deziluzi stahování). Tak
pomáhají Nuclear Blast k tomu, aby udělalo obrovský krok vpřed navzdory
veškerým obecným špatným tržním prognózám.
Druhé
album HAMMERFALL, Legacy Of Kings, z roku
1998 vstupuje do žebříčků na nejvyšší příčce v historii společnosti.
Album, do kterého nejen metalová scéna vložila své naděje (díky enormnímu
úspěchu jejich debutu) zasáhlo 15. pozici German Media Control Charts a opět
jednou překvapilo hudební svět. Ze všech kapel to mělo být nejvíce hraným heavy
metalem tradičního typu, tím, které mnoho kritiků označí za „staromódní“ a „ne dost inovačním.“ Veškerá „senzace
dne“ tak byla smetena jedním tvrdým úderem.
„Měl jsem pocit, že kapela měla mnoho
potenciálu a že čerstvost, kterou měli, by mohli přenést dál,“ popisuje
Markus Staiger své dojmy tehdejších dnů. „Že
by se tradičně metalové album mohlo dostat tak vysoko, tomu nikdo nechtěl věřit
a zdálo se jim to podezřelé. Bylo to jednoduše nepopsatelné.“
Ve
stejné době se vzestupu těší metalové festivaly. Fanoušci z celého světa
se sjížděli na několik dní do míst konání festivalů, přinášející organizátorům
překvapivé rekordy návštěvnosti. Nuclear Blast těsně spolupracuje
s takovými událostmi, které dosáhnou primární důležitosti v globalizaci
metalu. Koncem 1998 má label z Donzdorfu celosvětovou distribuční
strukturu. Od tohoto momentu jsou alba k dostání po celém světě a Nuclear
Blast dosahuje globálního uznání.
K podpoře
toho všeho přispívá i kultivace webových stránek Nuclear Blast. V obou
oblastech, „Label“ a „Obchod“, mohou metaloví fanoušci z celého světa
najít informace týkající se kapel pod labelem a místo, kde si mohou objednat
produkty přímo v online obchodě. Původní touha Markuse Staigera udělat
hudbu dostupnou pro co největší množství lidí tak byla naplněna. „Když jsem v osmdesátých letech začal
s mou první poštovní objednávkou, chtěl jsem hudbu přinést úplně každému,“
vzpomíná. „Chtěl jsem, aby každý mohl
poslouchat nahrávky, které jsem považoval za poslouchatelné.“
V roce
1999 pokračuje vzestupná tendence. Co se týká přítomnosti v hitparádě, 14
položek v jednom roce je dosud rekord společnosti. Live album MANOWAR Hell On Stage, jedné
z nejznámějších kapel scény, je jedním z premiér Nuclear Blast.
Kvůli
všem těmto událostem se drasticky zvyšuje pracovní kvóta společnosti, což
vyžaduje další zvyšování personálu, a přesun do nových, větších prostor se
stává nezbytným. Na konci roku 1999 se firma přesunuje do současné budovy
v donzdorfském průmyslovém areálu. V budově je integrována místnost
pro obchod, poskytující bohaté místo pro prodej CD, merch a veškerých typů
metalových doplňků. A to nebylo vše: byla zde také organizována agentura se
vstupenkami na události v celém okrese Stuttgart-Ulm (koncerty, fotbalové
zápasy, muzikály atd.), kde jste si mohli zamluvit lístek zatímco jste si
prohlíželi nabízená CD.
V roce
nového milénia udělala firma další krok správným směrem: s albem Infinite od STRATOVARIUS label slavil
svou první zlatou cenu za rekordní prodej ve Finsku.
Ve
stejnou dobu je dokončen pouliční tým Nuclear Blast. Wacken Open Air festival
v srpnu 2000 vypadá jako první velká akce distribuující kadety a Nuclear
Blast se ujišťuje o tom, že se stává známým pojmem na půdách festivalů. Na
konci roku 2001 je pouliční tým tvořen z víc jak 50ti stálých členů, kteří
okupují celé Německo, šíří reklamní materiál a vyvěšují plakáty na festivalech,
koncertech a v diskotékách či klubech.
V prvních
letech nového století se na druhé straně zeměkoule Nuclear Blast America, Inc.
opět stěhuje. Z floridské Tampy zapouští kořeny ve Philadelphii.
Na
konci roku 2000 si pak Nuclear Blast America, Inc. plácl na strategickou dohodu
se Century Media Records, a tak přesidluje ještě jednou, tentokrát ve směru na
západ Kalifornie.
Obě
nahrávací společnosti získaly budovu/skladiště, které dosud stojí
v kalifornském městě Hawthorne. Přesná adresa je 2323 El Sekundo Blvd. Od
té doby společnost pokračovala v expanzi (na poli úspěchů i profesionalitě
personálu), každý dychtivě balil a radostně skákal z domácí kanceláře do
nové „oficiální“ kanceláře.
Nuclear
Blast America, Inc. bylo víc než připraveno dostat své marketingové a
distribuční potřeby na novou úroveň. Nezávislý metalový label se právě chtěl
stát jedním z největších v zemi.
V USA
byl rok 2002 poznamenán dalším velkým úspěchem v žebříčcích jako Natural Born Chaos od SOILWORK a Nothing od MESHUGGAH. S velkým
nadšením jsou tato alba stále považována mezi metalovou komunitou za „klasiku“.
V Evropě
se rok 2002 také nese v duchu dalšího důležitého milníku v historii
společnosti: singl Warriors Of The World kapely
MANOWAR dosáhne nejvyššího bodu v německých singl žebříčcích od založení
labelu. Jedná se o 15. příčku.
Krátce
poté, album Warriors Of The World United
natahuje nit úspěchů s druhou pozicí v žebříčku, zatímco
v německé hitparádě zůstává celých 25 týdnů. Později tato nahrávka získala
zlatou cenu.
Konec
úspěšného roku 2002 byl ve znamení založení jihoamerické pobočky
v brazilském městě Sao Paolo. Nuclear Blast už se příliš nepodobá původní
„one-man show“ v Donzdorfu.
2003-2007
Jak
postupně rostla popularita labelu, rostl i počet studentů z celého světa,
kteří navštěvovali společnost, aby se informovali o možné praxi. Nespočet
studentů, který se rozhodl jít touto cestou, byl po vystudování přijat do Nuclear
Blast jako asistenti managementu v audio-vizuálních mediích.
Koníček,
který začínal mnoha nočními směnami v soukromém domě plném krabic a zboží,
se k dnešku stal komplexní společností, která spojila rezorty labelu,
nakladatelství, produkce a zásilkového obchodu v profesionální přístup
k věci a posunula jej ještě dál navzdory pochmurným předpovědím pro
hudební průmysl.
Kolem
roku 2003, zatímco hrstka nahrávacích společností oznamovalo ztráty a stále
více trpělo pod „trendem“ ilegálního stahování hudby, Nuclear Blast překvapivě
ztrojnásobilo svůj obrat oproti prvním letům existence.
Úspěchy
v žebříčku, jako jsou z roku 2003 Elements
Pt. 1 od STRATOVARIUS s 27. pozicí v Německu a 2. místem ve
Finsku či zlatými deskami jako Crimson
Thunder od HAMMERFALL a Warriors Of
The World United od MANOWAR, jsou ve své době neobvyklými, přestože
zůstanou něčím velice zvláštním. „Stále
se chvěji pokaždé, když se album dostane do žebříčku nebo získá zlatou desku.
Nikdy s tím nepočítáte,“ říká Markus Staiger a pokyvuje hlavou. „A pak, když se to stane znovu, dodá vám to
neuvěřitelný pocit a ukáže vám to, jak široký a pevný základ má extrémní
hudba.“
V roce
2004 se americké kanceláři také daří otevřít novou velkou bránu pro extrémní
muziku. DIMMU BORGIR dostávají šanci hrát na legendárním Ozzfest turné jakožto
první black metalová kapela, která kdy na festivalu vystupovala. A
s podporováním legendárního alba Death
Cult Armageddon přitahuje mnoho tisíc lidí z celé země. „Byl to obrovský, důležitý krok,“ popisuje
Gerardo Martinez, firemní manažer NB USA. „Nepřivedlo
to v Americe do popředí jen DIMMU BORGIR, ale nakonec to přivedlo i celou
společnost.“
I
zásilkový obchod Nuclear Blast se těšil vzestupu. Jen během několika let se
počet zákazníků zdvojnásobil a katalog přibral na tloušťce. Počet stránek se
zvětšil ve stejném poměru jako nabízené produkty spolu s rozhovory a
recenzemi.
Také
díky Nuclear Blast už heavy metal v jeho nejagresivnější podobě není
„exotickou“ komoditou prodávanou pod pultem, ale stal se silně prodávaným
žánrem, což pocítil i svět komerční televize. Následovali vystoupení MANOWAR v show
se Stefane Raabem a Oliverek Pocherem, nově zverbovaným EDGUY se podařilo
v roce 2004 vstoupit celosvětově na půdu TV díky Pro 7 Chartshow. Singl King
Of Fools šplhal po hitparádách v mnoha různých zemích a koupal se
v úspěchu téměř současně s další významnou nově příchozí kapelou do
NB rodiny: NIGHTWISH.
V roce
2004 vstoupila nahrávací společnost s Donzdorfu díky nahrávce Once těchto Finů znovu do nové dimenze.
RTL pořad Top Of The Pops uvádějící
několik týdnů singl Nemo (v německém
singl žebříčku okupoval Top 10 tři týdny!) a album vyletělo z nuly na
první příčku v Media Control Charts. Poprvé v historii společnosti
jedno z jeho alb dosáhlo vrcholu německé hitparády. „Bylo to fantastické,“ vzpomíná Markus. „Abych řekl pravdu, stále je těžké tomu uvěřit. Samozřejmě jsme o tom
snili a přirozeně jsme do toho dali šílené množství práce, protože jsme všichni
cítili, že by se věci s NIGHTWISH mohli podařit. Ale že jsme se dostali na
první místo, předčilo vše. Mluvíme o „požehnání“. Jen o několik týdnů
později album Once získalo platinovou desku za víc jak 250 000 prodaných
kusů v Německu. Další země seřazené podle úspěchu:
01 Germany (platinová deska)
01 Finland (platinová deska)
01 Norway
01 Greece
03 Sweden
03 Slowenia
04 Austria
04 Switzerland
07 Hungary
09 France
11 Netherlands
16 Poland
20 Spain
40 Belgium
50 Italy
58 Denmark
V roce
2005 americká kancelář dosahuje dalšího historického momentu zahrnutím SOILWORK
a IN FLAMES na bandlist Ozzfestu. SOILWORK jeli turné s albem Stabbing The Drama, IN FLAMES se Sountrack To Your Escape.
Úspěšná
alba z roku 2005 v USA zahrnují věci AGNOSTIC FRONT (Another Voice), SONATA ARCTICA (Reckoning Night), APOCALYPTICA (Reflections), MESHUGGAH (Cath Thirty Three), HYPOCRISY (Virus) a EXODUS (Shovel Headed Kill Machine).
Největší
úspěchy v USA z následujícího roku zahrnují: DIMMU BORGIR Stormblåst (re-recorded), KATAKLYSM (In The Arms Of Devastation), AMORPHIS (Eclipse), ALL SHALL PERISH (The Price Of Existence), BLIND GUARDIAN
(A Twist In The Myth) a HAMMERFALL (Threshold).
Výroční
rok 2007 také slibuje další záblesk pozitivní budoucnosti: DIMMU BORGIR
dosahují senzačního vstupu na americký žebříček BILLBOARD na 43. místě
s albem In Sorte Diaboli. EXODUS
přistává s The Afrodity Exhibition:
Exhibit A na 112. pozici Billboardu.
Červenec
a srpen je poznamenán možností pro NILE vystoupit na druhé stage Ozzfestu
s albem Ithyphallic.
SONATA
ARCTICA získává ve Finsku zlato za album Reckoning
Night. Vítěz soutěže kapel pořádané Nuclear Blast, SONIC SYNDICATE,
vyřezává rychlý úspěch pro sebe samé (objevují se, mimo jiné, na With Full
Force a Wackenu, vstupují na německý žebříček na 63. pozici, v tisku se
objevuje euforická reakce). S vítězstvím v Jägermeister Rock Liga,
CLAWFINGER slaví „comeback“ na pole úspěchu. GOTTHARD se stává jedinou kapelou,
která se dostala do komerčního rádia během programu SWR1 Kopfhörer. Naděje se množí pro nově podepsané kapely jako
EPICA, RIDE THE SKY a CHIMAIRA.
V neposlední
řadě dělají finské superhvězdy NIGHTWISH debut s novou zpěvačkou, Anette
Olzon, v podobě charitativní skladby Eva.
Výtěžek jde do Arche, charitativní
instituce pro chudé děti a znovu se kapele podaří dosáhnout první příčky
v několika evropských žebříčcích.
V listopadu
2007 je singl Lost In Space představen
jako první věc z dlouho očekávaného třetího alba skupina AVANTASIA (mega
úspěšného „metal opera“ projektu Tobiase Sammeta, frontmana EDGUY), a má veliký
úspěch. Je to jeden z mála metalových singlů, kterému se povede dosáhnout
senzační 9. pozice v (jak jinak) německém žebříčku.
Fantastický,
úspěšný, extrémně pozitivní to konec roku pro Nuclear Blast.
Další pokračování již zítra...
Žádné komentáře:
Okomentovat