Pokud se řekne metalové hudební vydavatelství, správnému
posluchači této muziky by se měly vybavit minimálně dvě značky. Tou první je
samozřejmě slavná červená nálepka Roadrunner Records. Tou druhou firmou je
předmět mého článku, Nuclear Blast Records. NB navíc letos slaví 25 let od
svého založení, a možná i proto na svém webu má kompletní historii existence.
Čímž je na místě, abych přiznal, že tentokrát jsem nepátral po celém internetu,
ale měl jsem v tomto směru ušetřenou práci. Tudíž děkuji týmu NB a doufám,
že nebudu popotahován kvůli nějakým právům. Pojďme si tedy projít 25 let
historie nejen Nuclear Blast, ale prakticky celé metalové scény.
HISTORIE: 1987-1992
Ve skutečnosti začíná historie Nuclear Blast ještě před
rokem 1987. Markus Staiger, narozený a vychován v Donzdorfu, získal svůj
první kazetový přehrávač ve svých osmi letech a bylo to při nahrávání hitů
Mikea Oldfielda, Davida Dundase a BAY CITY ROLLERS z rádia, když začal být
fascinován hudbou. Jeho zájem o hudbu neustále narůstal a konečně, když mu bylo
jedenáct, využil své kapesné k nákupu svého prvního singlu, kterým byl I Was Made For Loving You od KISS.
Rychle následovaly nahrávky Garyho Numana a BEATLES.
Nedlouho
po svých třináctých narozeninách navštívil Markus svůj první koncert, SCORPIONS
v Göppingenu, čímž se jeho vkus stal více specifickým. V Markusovi se
probudil zájem o punk a hardcore a nakonec ho to posunulo k tomu, aby
založil svůj vlastní malý fanzine s názvem »Graffiti«. Měl 500 výtisků a
existoval po celých pět edicí. Nakonec Markus získal značné know-how o
americkém punku a hardcore scéně a jeho sen o tom, že jednoho dne vycestuje do
Ameriky a dostane se do bližšího kontaktu se svou oblíbenou hudbou, zesílil do
planoucí touhy.
V historicky
významném roce 1987 si mladý muž, než nastoupil na vojenskou službu, splnil
svůj sen a odletěl do Spojených států. Do Donzdorfu se vrátil rozhodnutý
založit svůj vlastní label. „Předtím jsem
měl malou obchodní společnost s názvem ´Misthaufen Distribution´ a pak
přejmenovanou na ´Core´,“ říká Markus, vzpomínající na to, jak to vše
začalo. „Jakmile jsem se vrátil ze Států,
vytvořil jsem label.“ V souladu s BLAST, jeho oblíbenou kapelou
té doby, a kterou dokonce viděl v USA na živo, Markus se rozhodl
pojmenovat svou rodící se společnost BLAST. Ale protože se mu zdál název příliš
prostý, jednoduše přidal na začátek slovo NUCLEAR. Tím vznikl název Nuclear
Blast, což je dnes název labelu známý po celém světě!
V prvním
roce fungování byly vydány první nahrávky s katalogovými čísly NB001,
NB002 a NB003. „NB001 byla americká
kompilace nazvaná Senseless Death, na
které byly představeny kapely jako ATTITUDE a DEHUMANIZERS,“ pamatuje si
Markus jasně. „NB002 bylo album Humanoid
Or Biomechanoid od CONDEMNED. A pod
číslem NB003 se skrýval skutečný hit, debutové album IMPULSE MANSLAUGHTER
z Chicaga. Potkal jsem kluky na svých cestách po Spojených státech a oni
mi řekli, že hledali label v Evropě. Dělali pěkně tvrdý hardcore doplněný
screamingem.“
Ale
ustanovující se Nuclear Blast nebylo pro Markuse jen dobrodružstvím. Od samého
počátku se zajímal o to, jak společnost posunout dál a jaké byly plány do
budoucnosti. „Mým cílem bylo budovat
celou věc během mé vojenské služby, abych pak byl schopen risknout vedení
labelu na plný úvazek,“ jak dokládá zakladatel nahrávací společnosti.
Přirozeně, že neexistovala žádná záruka úspěchu. „Veškeré peníze, které jsem během služby vydělal, šly okamžitě na nákup
nových nahrávek a obchodní služby. Ani jsem na prvních nahrávkách moc
nevydělal. Bylo prodáno asi 1000 věcí a utržený zisk šel na hledání nových
skupin a zaplacení jejich záloh. Dobře, v regionu to bylo 300 až 500
Německých marek, ale protože prodeje v té době nebyly nijak vysoké,
prakticky nic bokem nezbylo. Byla to čistá touha přinést a distribuovat hudbu,
kterou jsem tolik miloval.“
Zatímco
Markusovi přátelé využívali své první výplaty na požitky a nakupování věcí pro
sebe, zakladatel Nuclear Blast vkládal všechny peníze do své firmy. Markus se
snažil využívat každý halíř k nákupu nových nahrávek přes poštovní zásilky.
Snažil se dosáhnout toho, aby nabízel co nejvíc možný výběr a aby znal všechny
desky dostupné na trhu. „Třebaže
vycházelo mnohem méně věcí než je tomu dnes, bylo neuvěřitelně obtížné dostat
se k nim a nepropásnout dobré kapely,“ tvrdí Markus. Nikdy ho nenapadlo,
že by jeho dobře mířené a entuziasmu plné reakce mohli krůček po krůčku
vybudovat malé impérium. A dokonce ani v nejdivočejších snech mu nepřišlo
na mysl, že by se jednoho dne mohla z jeho nahrávacího labelu stát
největší nezávislá společnost v Evropě. „Vždy jsem prostě pracoval tak, abych do toho dával vše, co ve mně je,“ říká jako by to
byla ta nejjednodušší a nejpřirozenější věc na světě. „Nikdy jsem se nestaral o to, jak se na to dívají lidé zvenčí.“
Markus
Staiger tvrdě dřel pro svůj sen. Vždy dělal všechno naprosto sám, často
proseděl u svého stolu dlouhé noci, přicházel pozdě na srazy s přáteli
nebo je dokonce prošvihl. „Pracovní
procedury byly tehdy komplikovanější než dnes,“ usmívá se. „Musel jsem psát faktury ručně, balit
nahrávky, seznamy psát na stroji a chyby opravovat Tipp-Exem. Byl jsem nucen
psát dopisy, protože jsem na začátku neměl ani fax!“
Markus
Staiger byl vždy pedantský a staral se o detaily, pokud se mu něco zdálo
důležité. Od slavných Vánoc, kdy dostal od rodičů svůj první přehrávač na
kazety, stala se hudba víc než jen příjemným zvukem v pozadí. Dokonce si
pak do svého deníku pravidelně psal Top 10 aniž by si byl vědom toho,
s nadsázkou řečeno, že se připravuje na svou budoucí profesi. „Zrovna nedávno jsem listoval starým diářem
a zjistil jsem, že jsem vždy poslouchal ´Pop nach 8´,“ směje se dnes
Markus.
Následovalo
vydání několika nahrávek z hardcorové a punkové oblasti, když konečně narazil
na konci 80. let grindcore kapelu z Las Pegas se slibným názvem RIGHTEOUS
PIGS. Současný distributor pokrčí rameny, když přijde na předprodeje, myslí si,
že je to příliš exotické.
Ale
Markus udělal správné rozhodnutí: s nahrávkami ATROCITY, MASTER a INCUBUS,
každé z nich se prodalo více jak 30 000 kopií, Nuclear Blast řídí
průlom v roce 1990. S těmito tituly se jméno společnosti poprvé nese
mílovými kroky ve světovém tisku a postupně se zvyšuje ze strany zákazníků
zájem o death metalovou oblast. Další nahrávky jako jsou PUNGENT STENCH,
DISHARMONIC ORCHESTRA a BENEDICTION reprezentují ducha tehdejší doby.
Také
se začnou lépe rozbíhat poštovní objednávky. Markus Staiger nemůže dlouho
zvládnout celou věc řídit sám, ale má dva trvalé zaměstnance a několik
krátkodobých pracovníků. „Problém byl, že
se to celé dělo v domě mých rodičů a moje máma z toho nebyla dvakrát
nadšená,“ popisuje majitel labelu tehdejší situaci. „Děsivě vypadající kapely vždy přicházely a chodily po domě a všude
bylo plno kartonů. V patře jste dokonce nemohli jít ani na toaletu, aniž
byste lezli přes balíky.“
Ač
to dnes může znít zábavně, v té době to pro Markuse tolik vtipné nebylo.
Banka mu tehdy jako mladému podnikateli nechtěla půjčit peníze. Určitě ne
proto, že se zaměřoval na heavy metal, ale proto, že Nuclear Blast na začátku
stěží dosahovalo zisku. Markus musel fungovat s velice omezeným rozpočtem.
„Často byl účet tak prázdný, že jsem
musel často pracovat i přes víkend ve dne v noci. Nuclear Blast bylo
prostě mou součástí a vše, dokonce i když jsem na začátku nic nevydělával.
Samozřejmě ale byly okamžiky, kdy jsem se cítil naprosto zoufalý.“
V Donzdorfu
samotném byl Markus považován za skutečného excentrika. V malé vesnici na
úpatí Švábské roviny nebyla jediná osoba, která by si představovala, že Markus
se svými podivnými plány může něčeho dosáhnout. Dokonce i dnes (pozn.: 2011) je
tu podle Staigera jeden nebo dva, kteří se podivují nad tím, jak se může firmě,
která má v současnosti přes 70 zaměstnanců, tak dařit.
Cesta
k tomu ale byla dlouhá a hrbolatá. „Nedokážu
vám říct kolikrát během těch prvních pěti let jsem řekl své mámě, že nová
nahrávka XY přišla brzy a pak se věci nadobro odložily. Ale trvalo to poměrně
dlouho než jsme se dostali tak daleko…“
V roce
1991 bylo stvořeno Nuclear Blast America prezidentem Nuclear Blast Markusem
Staigerem, zakladatelem Relapse Records Matthewem Jacobsonem a spolupracovníkem
Relapse Billem Yurkiewiczem. Během následujících měsíců Relapse sepsali
distribuční smlouvu pro Relapse Records a Nuclear Blast America
s Relativity Entertainment Distribution.
Nuclear
Blast stále vlastnil sub-label Nuclear Blast America, ale tehdy bylo
v Americe prodáváno přes Relapse Records, což bylo výsledkem úsilí Relapse
vydávat a podporovat domácí interprety Nuclearu jakými byli PUNGENT STENCH,
DISHARMONIC ORCHESTRA, BENEDICTION a DISMEMBER.
V květnu
1991 se Relapse/Nuclear Blast America přestěhovalo z Denveru
v Coloradu do Millersvillu v Pennsylvanii.
1993-1997
Vedle
namáhavých nočních směn a investování veškerých peněz do společnosti, byla
všudypřítomná skepse ohledně labelu – toť „cena“, kterou musel během prvních
let Markus platit.
Sám
ale nedovolil, aby ho skepse dostala. A ani pochybnosti ostatních nezasáhly
jeho mysl. Markusova dychtivost a nadšení pro Nuclear Blast je mnohem větších
rozměrů. Začátkem roku 1993 si Staiger uvědomil, že mnohé by mohlo být
jednodušší, a mnoho věcí potřebovalo změnit, aby bylo možno udržet stávající
situaci. „Protože jsem během dne ani noci
nedokázal myslet na nic jiného než na posun Nuclear Blast, nevnímal jsem tak
docela ostatní věci, které se děly,“ vzpomíná dnes zakladatel. Byl totálně
zaměřený na to, aby vše vložil do své věci. „Společně
s mým týmem jsem se vždy snažil dělat pro kapely tu nejlepší možnou práci.
V zápalu toho se občas stalo, že jsem si až později uvědomil, že některé
věci měli být lepší.“
A
tak žil tvůrce Nuclear Blast během let 1993 až 1994. Někde mezi zaneprázdněnými
víkendy a nespočty nočních směn přišli průlomoví umělci: HYPOCRISY, DISMEMBER a
KATAKLYSM. Jméno Nuclear Blast si pomalu ale jistě dláždilo cestu mezinárodním
tiskem, což mělo brzy za následek smlouvy s THERION a AMORPHIS. Instinkty
Markuse Staigera začaly přinášet ovoce. Pod jeho labelem se obě kapely začaly
stávat dobře známými pojmy na scéně.
Sólová
záležitost pak vyrostla ve firmu s 15 zaměstnanci a větví v USA –
Nuclear Blast America. „Skutečně jsem
nikdy neočekával takový úspěch THERION,“ vybavuje si s nadšením
Donzdorfský domorodec. „Předchozí album Lepaca
Kliffoth se tak moc nepodařilo, ale Theli bylo přijato velmi dobře stejnou měrou od
fanoušků i tisku – všichni to album milovali!“
Zhruba
ve stejnou dobu Markus dostane smlouvou další skupinu, jedinou, která dosáhla
významnějšího úspěchu: IN FLAMES. Instinktivně cítí, že tato skupina by se
mohla stát něčím speciálním. O rok později se stejná věc opakuje, když narazí
na nováčka jménem DIMMU BORGIR. „Stále
jsem na obě kapely velmi hrdý,“ říká objevitel dvou naprostých metalových
hvězd, a ne bez důvodu. „Jsou prostě
fantastičtí. Když jsem ze studia dostal jejich NB debuty The Jester Race a Enthrone Darkness Triumphant, bylo cítit jak se pohnula země. Bylo zřejmé,
že obě skupiny vytvořily něco zvláštního, ale přesto jsem si nikdy
nepředstavoval, že se budou tak dobře prodávat. Desky se pořád hodně dobře
prodávají a staly se absolutním metalovým milníkem.“
S prvotním
úspěchem v Donzdorfu, začal Markus Staiger sklízet výhody, které mu
metalová muzika přinášela. A už se netrápil tím, co si město myslí o jeho
výstřednosti, když se objevila skutečnost, že Nuclear Blast pomalu, ale jistě
postupuje směrem k vrcholu. Zatímco se občané malého města na úpatí
Švábské roviny podivovali nad mladým mužem a jeho neobvyklými plány, Markus se
stále soustředil na své cíle. „Když jste
metalovým fanouškem a nasáváte všechno, co má něco společného s hudbou,
pak nemáte příliš prostoru pro ostatní věci,“ tak Markus soudí zpětně celou
věc. „Jistě, občas si uvědomíte, že lidé jsou
překvapení a zajímají se o to, jak někdo může dosáhnout úspěchu s metalem.
Ale hej! To jsou lidé, kteří si myslí, že svět je tvořen jedině komerční hudbou
a nedokáží si představit nic jiného.“
V roce
1995 je Erase od GOREFEST první věc,
která se dostane do žebříčků, a je to senzace. Album v německé hitparádě
došplhalo na 82. příčku, což je pro Markuse a jeho tým odměnou za jejich nikdy
nekončící a mimořádnou oddanost. Nikdy na to nezapomene. „Bylo to tak úžasné! Nikdy jsme si v našich nejdivočejších snech
nemysleli, že by se tak tvrdá kapela mohla dostat do German Top 100 žebříčku
prodeje. Ten graf byl plný mainstreamu. Bylo skvělé vidět, že čím dál víc lidí
přichází k tvrdému metalu.“
Co
se týče „tvrdosti“: třebaže se počet skupin pod Nuclear Blast neustále zvětšuje
díky práci a ve stejném poměru se zvětšuje i oblast činnosti, Markus Staiger
svou situaci s přesčasy příliš nemění. Jako vždy, pracuje jak jen může a
čelí faktu, že nikdy nebude schopen dělat všechno tak, aby byl se sebou
naprosto spokojen. „Bylo často tvrdé
uvědomit si, že bez ohledu na to, jak dlouho a jak moc jste pracovali, nikdy
nezvládnete dokončit vše,“ komentuje Markus. „Vždy jsem měl mnoho nápadů, ale nikdy jsem nebyl schopen je všechny
realizovat. To bolí. Zvláště, když k tomu přistupujete tak, jako jsem to
dělal já, jako fanoušek.“
Na
vzdory tomu všemu a aniž by si to uvědomil, Markusovi se daří hýbat horami. Rok
1997 je pro NB dalším velkým krokem vpřed (pro Nuclear Blast je to dokonce
historickým bodem). Jeden po druhém, pět nahrávek dosáhne na německý žebříček:
THERION s A´arab Zaraq (no. 98),
DIMMU BORGIR s albem Enthrone
Darkness Triumphant (no. 75, jako první album z black metalového žánru
vůbec), CREMATORY s Awake (no.
54) a IN FLAMES s Whoracle (no.
78), stejně jako HAMMERFALL, absolutní překvapení mezi nově příchozími. Švédi
z ničeho nic vystřelili na 38. místo německého žebříčku a zanechali celý
hudební průmysl v naprostém údivu.
„HAMMERFALL byli vzrušující: Pamatuji si jak
jsem dostal kazetu,“ šklebí se Markus. „Byla
to normální kazeta a já si přitom pomyslel: Hey, něco podobného jsem už předtím
slyšel! Balada Glory To The Brave mi
připomněla staré SCORPIONS a další tracky mi připomněly HELLOWEEN, protože
HAMMERFALL v tom měli jejich typickou vedoucí kytaru. Ale nečekal jsem, že
to vylétne tak, jak se to stalo. Stále je to nejlépe prodávaný debut ze všech
našich kapel.“
Kolem
roku 1996 spolupráce mezi Relapse Records a Nuclear Blast America nakonec
skončila a následkem toho se Nuclear Blast America stalo svou vlastní entitou a
Nuclear Blast GmbH stvořilo svou vlastní americkou větev: Nuclear Blast
America, Inc.
Následujícího
roku se Nuclear Blast America, Inc. přestěhovalo z Millersvillu v Pennsylvanii
do Tampy na Floridě.
Ke
konci roku 1997 mělo Nuclear Blast okolo 20ti zaměstnanců a každé tři měsíce
mohlo posílat poštou svůj 100 stránkový katalog do 50ti zemí. Label se začal
chystat na další velký krok.
kyrie shoes
OdpovědětVymazatoff white outlet
kd shoes
paul george shoes
palm angels outlet
off white
jordan outlet
golden goose outlet
goyard
yeezy
kyrie 7 shoes
OdpovědětVymazatbape shoes
jordan shoes
kd shoes
golden goose outlet
goyard online store
off white jordan
air jordan
goyard
off white outlet