RECENZE: Atomwinter - Atomic Death Metal

Patrick W. – bicí
Benni G. – kytara
Christopher L. – zpěv
Norbert S. – kytara
Martin S. – baskytara

Atomic Death Metal (2013)

Parta pocházející z dolnosaského Göttingenu vznikla teprve v roce 2010. Ještě tentýž rok pánové vydali své EP a začali na sebe poutat pozornost. Pro naše potřeby je však důležitější, že prakticky před pár dny ATOMWINTER vydali debutové album, které podle názvu nabízí nukleární death metal v podobě devíti skladeb a 38 minut stopáže. Pokud patříte mezi ty, kterým je smrtící odrůda metalu blízká, pak vás zvu k recenzi na tuto nahrávku. Osobní pohledy na prvotní počiny kapel nejsou na našem blogu v poslední době výjimkou. Ačkoli nejsem profesionál, doufám, že alespoň některé články přispěly k tomu, že vás představené skupiny začaly zajímat více. Snad tomu tak bude i v případě této německé smečky. Jdeme na to.

Otevírací skladba Sentinels Of Doom And Horror nastupuje úvodní melodií na kontrabas. Následně však přichází kolos ATOMWINTER v plné parádě. Growlující Christopher má s Ježíšem společné pouze jméno, takže nečekejte ani náznak milosrdenství. Temný kytarový riff se zařezává do kůže a Patrick s paličkami rozpoutává peklo typické pro oldschoolový death metal. Není potřeba dávat nekonečnou dávku kopáky, abyste posluchači nabídli tvrdou muziku. Blast beat je však více slyšet ve skladbě číslo dvě. Na sestupujícím riffu postavená Ghouls Of The Pit obsahuje taktéž rychlejší tempo, ale především v této písni je slyšet to, co se mi tolik líbí na zpěvákovi kapely. I když Christopher používá typickou techniku growlu, přesto je mu velmi dobře rozumět prakticky každé slovo, což nebývá vždy a u každého pravidlem. Třetí položka tracklistu patří songu, který mě na albu zaujal patrně nejvíce. Punkový rytmus Entering The Gates je podtržen kytaristy, kteří střídají hned několik riffů i technik.

Nemá cenu zastavovat se u každé písně zvlášť, což ještě vysvětlím v závěru. Chtěl bych se však dostat k druhé půli desky, kde se objevuje hned několik míst, na které vás chci nalákat. The Crypt Is Calling je první (a nejspíš i jediným) songem, který obsahuje sólo. Ať už je zahraná Bennim nebo Norbertem, je vyhrávka pořád v téže temné poloze a skvěle pasuje ke zbytku skladby aniž by nějak narušovala celý koncept. Houwling Winds Of Sorrow pak lze považovat za nejdémoničtější věc, ve níž jsou slyšet nejen všichni členové kapely (včetně basáka), ale taktéž naznačuje hráčské možnosti kapely. Riff skoro připomínající BLACK SABBATH, Christopher s různorodým přůstupem ke zpěvu; tady se ATOMWINTER předvedli v opravdu nejlepším světle (temnotě?). Tracklist Atomic Death Metal uzavírá Necrotic Way Of Life. Ta má ve svém vínku nejrozdílnější stavbu jelikož se v ní objevují prvky blacku, kdežto ostatní písně jsou načichlé spíše thrashem ve všech významech. Ke všemu vícehlasně řvaný refrén je už tradičně pojem, který se u mě setkává s úspěchem.

ATOMWINTER je mladá kapela, která světu naservírovala svůj pohled na metalovou tvorbu. Desku nazvala „atomovým death metalem“, ale je to pravda? Ne tak zcela. V písních je bez pochyby slyšet tvůrčí talent a nápaditost členů této smečky, nicméně se na můj vkus až příliš drží mantinelů nastavených old school death metalem. Jistě, není třeba vždy a za každou cenu využívat nejrůznějších fúzí, být inovativní a míchat všechno se vším. Chci jen říct, že Atomic Death Metal je tvrdá nahrávka, která má několik silných míst. Bohužel ale po čase člověk zjistí, že mnoho věcí zní velmi podobně a jediné co odlišuje jednu píseň od druhé je občasná změna tempa, riffu, growlu v jakémkoli pořadí. Nechci vás tímto závěrem nějak odrazovat od pořízení desky. ATOMWINTER bez pochyby vydali solidní, upřímnou nahrávku a nějaké dětské nemoci se objeví na každé prvotině. Pokud budou kráčet po cestě, kterou si zvolili a ve čtyřiceti minutách ukázali, snad tedy můžeme v budoucnu očekávat vskutku nukleární death metal. Zatím ale pouze takto.