RECENZE: Nahum - The Gates Are Open

Tomáš – kytara
Michal – bicí
Pavel – zpěv
Roman – kytara
Hanis – baskytara

The Gates Are Open (2012)

Pravda, dnešní recenze bude dalším pohledem na loňský rok, ale kdyby k tomu nebyl pádný důvod, zpátky v čase bychom se nevraceli. Přesto, že se jedná o debutové album, tato kapela není úplným nováčkem. NAHUM totiž vznikli již v roce 2004. Tehdy se jmenovali UNHUMAN a ke změně na současný název došlo o rok později. Avšak osud bývá často spletitý, a tak tato formace svou činnost ukončila. Naštěstí loni svým debutem znovu povstali, aby „otevřeli brány“ a ve jménu Nahuma Elkóšského zvěstovali apokalypsu.

Už samotný obal desky naznačuje, že nebude obsahovat pozitivní emoce. Tajemná postava na značně zdevastovaném pozadí svým vzezřením jako by říkala: „Já vás varoval“. Slova této osoby potvrzuje hluk lidí uvádějící první skladbu Worldwide Screaming. Temný zvuk kytary s ještě pochmurnějším riffem, který vystřídá již NAHUM v plné palbě. Pavlův growl doprovázejí kytaristi místy značně depresivním tritonem. Michal za bicími žene skladbu především ve středním tempu a ani v refrénu na rychlosti příliš nepřidá, což vše jen podtrhuje pochmurnou náladu songu. Zvuk plný temných riffů a férového rozložení mezi death metalem a thrashem pokračuje celým zbytkem desky, čili by se skoro chtělo říct, že první skladba řekne posluchači vše. Není to ale tak zcela pravda, protože je několik dalších míst, která na mě udělala silný dojem. Hned druhá, Heart And Mind, je uvedena téměř jazzovým úvodem a během skladby je Hanisova baskytara velmi dobře slyšet.

Co NAHUM skutečně umí, tak jsou předehry jejich skladeb. Equal s prvotřídní kytarovou figurou a náladou, že by se člověk chtěl zabít, je moc příjemný zážitek (což zní zvráceně, ale co už). Pavel se za mikrofonem stále drží ďábelsky hlubokého growlu a song přeskakuje mezi několika změnami rychlosti, ovšem dobře fungujícími. The Vision Of Apocalypse, které se dostalo i vizuálního zpracování, je jedním z náladově nejtemnějších písní. I když je mnohokrát slyšet, kde pánové berou hudební inspiraci (klasický i moderní death, thrash z obou stran Atlantiku), nejedná se o vyložené kopírování a NAHUM se snaží sami sebe vyprofilovat. Myslím, že se jim to docela slušně daří. V této písni se také objeví Veronika z kapely UP!GREAT v roli doprovodného zpěváka. Většího prostoru se jí dostane v následující písni Room 101 a svým hlubokým vokálem dodává skladbě další úroveň, a nutno připočíst i příklon zpěváka k black metalovým skřekům.

Tím se dostáváme do druhé půle desky The Gates Are Open. V této polovině mě nejvíc dostala (vlastně i na celém albu) skladba Nahum (We´ll Crush Our Enemies). Nejenom svým úvodem jazz-bluesové kytary a zvuku bicích (naposledy jsem skoro stejný zvuk slyšel na nahrávce Made.Feed.Kill.Repeat od SLIPKNOT), ale především refrénem. Ze sborově volaného „Nahum“ v refrénu a vokalistově řádění mě vskutku mrazí. Album pak uzavírá instrumentální Feel The End, v jejímž úvodu je použit sample z filmu Network (jak jsem se dočetl). Nutno dodat, že už tak mizernou náladu vám tato kytarová dvouminutovka nezlepší. „Mizernou“ v tom nejlepším smyslu – i doom metal by mohl závidět. Ke všemu skupině hraje do karet relativní jednoduchost písní, ale především přímočarost a přístupnost jejich hudby

Aby si nikdo nemyslel, že album chválím jen proto, že mi bylo poskytnuto gratis. Nelze kapele NAHUM upřít poctivou práci, zvukovou vytříbenost i nápaditost nebo kompaktnost desky. The Gates Are Open je vskutku tvrdá deska s neuvěřitelně temnou náladou a úseky, která člověka překvapí. Vyrovnaný poměr mezi thrashem a deathem, zpěvákův growl pohrávající si se screamem nebo blackovými skřeky, vyhovující střední tempo bubeníka, který na několika místech také předvádí svou technickou zručnost, vyrovnaný zvuk dopřávající posluchači užít si každý nástroj zvlášť i dohromady, vlastní nápady a nekopírování svých předloh, náznak melodického deathu evropského střihu (ne švédského)…to vše jsou věci, které by měla obsahovat solidní deska. Jistě, našlo by se pár věcí, které nejsou člověku zcela po chuti, ale tahle deska si nezaslouží, abych do ní zbytečně šťoural. NAHUM totiž otevřeli ty správné brány. Jejich Apokalypsa patří rozhodně mezi ty povedené, což se o 21. 12. 2012 říct nedá. Pokud má album naznačit budoucí kroky ostravské kapely, pak jsem rád, že jsem recenzoval debut budoucí metalové veličiny (alespoň v rámci tuzemské scény). Pokud jste nahrávku neslyšeli, tak těmi bránami vstupte, litovat jistě nebudete.