RECENZE: Downcast Art - Forbidden Memories

Jelena Mužar – zpěv
Kristijan Radeka – kytara, zpěv
Zdravko Smenderovac – klávesy
Davor Grdić – baskytara
Lukas Šomek – bicí

Forbidden Memories (2012)

Po delší době se k mým uším dostala opět nahrávka symphonic metalové kapely. Lásku k žánru s typickými orchestrálními prvky a v poslední době i ženskými vokály v hlavní roli u mě vzbudila již před x lety skupina NIGHTWISH a album Oceanborn. Za tu dobu jsem slyšel mnoho alb (dobrých i horších), a tak jsem byl zvědav, s čím přijdou Chorvaté DOWNCAST ART, jejichž debut vyšel sice v lednu 2012, ale přesto stojí za zmínku. 50 minut trvající desku si pětice vydala a nahrála svépomocí, takže se jedná o další nezávislou smečku, která se snaží dostat do širšího povědomí. Doufám tedy, že má recenze jim k tomu pomůže v rámci našich hranic.

Čtyři minuty trvající instrumentální intro Everlasting mě ničím zvlášť nezaujalo, což ve mne vzbudilo menší pochybnosti o nabídce zbytku desky. Naštěstí jsem se zmýlil. Další skladba s názvem Bloodred Ink je z úplně jiného soudku. Chytlavý drsný kytarový riff Kristijana s klávesovým pozadím v podání kapelníka Zdravka je dobře našlapaný stroj hnaný bubeníkem Lukasem. Následně samotná zpěvačka Jelena a její styl vokálního projevu je věc, kterou jsem neslyšel snad od působení Tarji ve zmíněné finské bandě. Ano, Jelena jejích kvalit sice nedosahuje, ale přesto je skvělou zpěvačkou. I když DOWNCAST ART většinu písní prezentují v angličtině, Miris Prošlosti podali ve své mateřštině. Na chorvatštinu expert nejsem, ale za pomocí textů otištěných v bookletů dosahuje tato píseň skvělé atmosféry. Zvlášť pokud k tomu přidáte vždy fungující postup klavírové melodie a obsažené kytarové sólo, které není nijak agresivní ani rušivé a skvěle funguje se zbytkem skladby. Čtvrtou a pátou položku tracklistu pak řadím mezi vrcholné party alba. Především Home Of Silence, kterému se dostalo i klavírovému podání v závěru desky, je kompozičním majstrštykem. Jemný zpěv Jeleny, klávesové pozadí, sekavá elektrická kytara, zastřené bubny Lukase. Skladba nikam nepospíchá, a když pak Kristijan vytáhne z rukávu atmosférické sólo s orchestrálním podkresem, připadám si jako v hudebním ráji. Možná popis nezní tak zajímavě, ale pokud jsem už jednou zmínil NIGHTWISH, pak to nebylo náhodou. Tato skladba mi totiž velmi připomíná první poslechy finské legendy. Pátá položka nesoucí jméno nahrávky, Forbidden Memories, je další lahůdkou. Velkolepý metalový úvod, sborové popěvky a hlavně doprovodný zpěv kytaristy, který sice asi nebude velkým zpěvákem, ale jeho hluboký hlas v kombinaci s typicky ženským operním hlasem Jeleny prostě funguje. Pokud máte rádi symphonic metal, pak vás tato skladba jistě chytí, jak se patří.

Ne, že by zbývající písně nestály za okomentování. Tak tomu určitě není, ale opakují se zde již popsané přístupy. Syntezátorové orchestrální pozadí, hluboký zvuk kytar a skvělá hra sekerníka kapely, našlapané rytmy a operní zpěv Jeleny. Svým způsobem se jedná o klasický symphonic metal, jak ho známé od holandských kapel. Zvláštnost chorvatské bandy tvoří hlavně zpěvačka svým poměrně originálním vokálním stylem. Na druhou stranu musím vyslovit menší obavu. Jelena je bezpochyby vynikající zpěvačkou, která dokáže předat emoce, pohladit duši a předat zajímavá lyrická témata (fantastická místa a témata, kam se vždy rádi vydáte na útěku před realitou). Nejsem si však jist, zda se v budoucnu její technicky náročný, ale striktní hlasový styl nestane příliš omezovaný vytyčenými mantinely. Byla by to obrovská škoda, ale to je pouhá spekulace a doufám, že se můj skepticismus v jejich následující kariéře nepotvrdí. DONWCAST ART jsou totiž výbornou kapelou, jejichž hudba je opositem proti holandským kapelám. Na první poslech v ní člověk možná nenajde příliš originality a výjimečnosti, ale člověk prostě nemůže srovnávat prakticky začínající skupinu se zajetými pardály žánru. Za sebe mohu říct jediné. Tato chorvatská pětice rozhodně stojí za to, aby její fanouškovská základna rostla a aby se její jméno neslo i za hranice jejich mateřské země. Je-li vám tento žánr blízký, pak zapomeňte na čas a nechte se na vlnách Forbidden Memories odnést do fantastických míst, kde je vždy lépe.