RECENZE: Blamage - Valkýra

Milan Hořava - baskytara
Hugo Fisher - bicí

Plameny (Singl)(2006)
Vzpoura Otroků (2007)
Exit Absolut (2008)
Valkýra (2011)

Tentokrát se podíváme na nejnovější počin méně známé české kapely, která si dle mého názoru zaslouží větší pozornost, než se jí dostává. Jedná se o českobudějovické Blamage. Hned na začátku upozorňuji, že tato recenze může být trochu zaujatá, neboť Blamage je jedna z mých nejoblíbenějších tuzemských skupin. Myslím, že na začátek neuškodí kapelu alespoň krátce představit. Její začátky se datují do roku 2002, ale kapela své nynější jméno přijala až v roce 2004, kdy odehrává také svůj první koncert. Za dobu své existence skupina zaznamenala několik personálních změn. Kapelou prošli, mimo jiných, například Pavel Michálek (odešel do kapely Menhir) a bubeník Tomáš Lapice, který s Blamage nahrál vše krom právě CD Valkýra. Pavla Michálka tedy nahradil Walter Kölbl a za bicí usedl Hugo Fischer. Blamage má za sebou celou řadu koncertů a festivalů (mimo jiné letošní MoR) v ČR a v Německu.

Než přejdu k samotnému posouzení skladeb, jež jsou na albu zvěčněny, chtěl bych se zastavit u jedné, která na něm z neznámých důvodů není, a přitom měla být. Jde o song Pochod smutnejch klaunů, ke kterému kapela dokonce natočila klip. Blamage se v této "klauniádě" hned od prvních tónů ukazuje ve velice dobrém světle a postupně zvuk jejich kytar zaplní celou manéž. Velice rafinovaně zde úderný refrén střídá téměř baladický přechod. Když si pozorněji poslechneme tuto píseň a následně desku, pochopíme, proč Pochod smutnejch klaunů na CD nenašel své místo. Jednoduše si myslím, že ač jde o dobrý song, nezapadá do celkového konceptu alba. Toto je však jen má domněnka, kapela mohla k tomuto kroku mít zcela jiné důvody.

Nyní se pojďme plně soustředit na CD Valkýra. Obsahuje 11, dle mého názoru celkem vydařených, skladeb. Pojďme se na některé z nich podívat blíže. Celé album otevírá Volnej Pád. Na začátek tohoto songu kapela přidala intro, které určitě mohlo být o dost kratší, jeho celková délka dosahuje něco málo přes jednu a půl minuty, což je na můj vkus trochu moc, ale na druhou stranu, je na co se těšit. Song začíná vydařeným a skvěle provedeným riffem. Kapela si zde trochu pohrála se stereo efektem, což rozhodně není naškodu. Volný Pád disponuje velice silným refrénem, ani sloka není nijak špatná, ale asi ve třech čtvrtinách se dostáváme k jedné z mála slabých chvilek celého alba. Tempo, které skupina Blamage nastolila hned na začátku, se najednou ztrácí, když úvodní riff vystřídá jiný, méně dobrý. Do něho jsou navíc promlouvána záhadná slova, která se mi zatím nepodařilo rozluštit. Toto chvilkové zaváhání je ale ihned napraveno nástupem refrénu, který celkový dojem opět zlepšuje. Vůbec refrény na celém albu (snad s výjimkou skladby Sběratel Životů) jsou velice silné. Například skladbu Kurtizáno! jsem si notoval ještě několik dní potom, co jsem vyndal CD z přehrávače. Titulní Valkýra pro mě byla na první poslech zklamáním, ale čím více jí poslouchám, tím více se mi dostává pod kůži. Její kompozice je skutečně skvěle vymyšlena; napůl jemná, napůl tvrdá jako skála. Taktéž po textové stránce nemám většině tracků co vytknout, což je u české kapely velké plus (vzpomeňme například na texty Dymytry, které se s Blamage vůbec nemohou rovnat; texty budějovické bandy jsou prostě lepší). Za zmínku stojí ještě Epigram, skladba, která by se jako jediná na CD dala označit za téměř čistě baladickou. Myslím, že s klidným srdcem můžu Epigram označit za vrchol celého alba.

Určitě by stálo za to zmínit více než jen těchto pár songů, ale rád nechávám čtenáři možnost udělat si vlastní, ničím neovlivněný názor. Celkově hodnotím Valkýru jako velice nadprůměrný český počin, který si určitě zaslouží větší pozornost. Zvlášť, když v dnešní době je o kvalitní české kapely nouze. Možná je na desce něco navíc a možná tam něco chybí, ale v této chvíli opravdu nedokážu říct co přesně. Každopádně, pokud Blamage neznáte a chtěli byste znát, mrkněte na jejich web nebo bandzone, kde najdete velké množství ukázek z jejich tvorby (nejen z nejnovější desky). Myslím, že to určitě stojí za to.

Na závěr nabízíme k poslechu skladbu Kurtizáno!: