RECENZE: In This Moment - Blood

Tom Hane - bicí (2011 - současnost)

Studiová Alba
Beautiful Tragedy (Century, 2007)
The Dream (Century, 2008)
A Star-Crossed Wasteland (Century, 2010)
Blood (Century, 2012)

V dnešní recenzi si představíme čtvrtou řadovou desku kalifornských IN THIS MOMENT, která se nese na vlně mnohých změn. Nové album bude první od doby, kdy se kapela rozešla se svým dlouholetým managerem Robem "Blasko" Nicholsonem, mimo jiné basákem Ozzyho, jenž nastartoval kariéru skupiny poté, co objevil její demosnímky na sociální síti MySpace. Ke změně také došlo v personálním složení kapely, tu opustili na podzim roku 2011 její dva zakládající členové, kytarista Blake Bunzel a bubeník Jeff Fabb. Jako náhrada byli vybráni Randy Weitzel a Tom Hane. Z původní sestavy zůstali pouze Maria Brink a Chris Howorth, jelikož i basák Travis Johnson, který doplňuje pětici členů, nepůsobí v kapele dlouhou dobu.

Na produkci nové desky dohlížel věhlasný Kevin Churko (Ozzy, Five Finger Death Punch, Hinder, Shania Twain). Kevin spolupracoval s kapelou již na předešlých albech DreamA Star-Crossed Wasteland, takže z tohoto hlediska se nemáme čeho obávat. Tvorbu materiálu nám přiblíží samotní členové kapely: "Během pro­cesu psaní, jsme se, Maria, Kevin a já, ujišťo­vali, že je každá skladba něčím jedinečná a zvláštní" prozradil Chris Howorth a pokračuje "Myslím, že posluchači mohou očekávat zvuk IN THIS MOMENT, i když v totálně jiné podobě. Bude to překvapení pro mnoho z našich fanoušků, ale v dobrém slova smyslu." Maria Brink doplňuje: "Mám ráda věci, které do sebe zapadají a mají určitý motiv. Tvorba byla na volné téma, kdy "Blood" (Krev) představuje něco jako krev Fénixe, jakožto každou smrtí začíná něco nového. Vlastně na albu hodně odkazuji na smrt, ale ta představuje znovuzrození. Není to nezbytně něco jako "chci zemřít", ale myslím, že to do sebe zapadá, takže to tak či onak dává určitý smysl."

"Neex­is­tují slova, jež by dokázala vys­ti­h­nout, jak moc jsme s tímto albem spoko­jeni. Je to beze­s­poru nejsil­nější mater­iál, jaký jsme kdy nap­sali" Maria Brink

Pohled kapely již známe, takže přejděme k samotné desce, abychom zjistili, zda se vyjádření kapely shodují s realitou. Otvírákem alba je dvouminutové intro "Rise With Me," jež svou ponurou atmosférou buduje živnou půdu pro song nadcházející, tím je "Blood." První singl, který jste jistě slyšeli (viz. klip níže). Píseň přináší trochu té elektroniky (lehce mě připomíná Marylina Mansona a "This Is A New Shit"), ale hlavně v sobě zahrnuje všechnu tu agresi, která učinila z Marie Brink ikonu svého žánru. Maria svým nezaměnitelným hlasem dodává refrénu kadenci, jež vás bojovně naladí. Melodii této písně si prostě zamilujete (i když k ní mám určité výhrady) a myslím, že se jedná o výbornou volbu pro první singl.

Název dalšího songu napovídá velmi mnoho. U "Adrenalize" si můžete být jistí tím, že je plně nabit energií. Strukturou i stylem připomíná spíše nějaký kousek od Deftones, hezky podsaditá kytara, refrén šplhající stále výš, to vše dotváří jednu z jednodušších melodií, kterou si můžete směle pobrukovat. Výborný kousek udržující správný směr. Následuje jedna z mých oblíbených s názvem "Whore." Pisní prostupuje jednoduchý riff, doplňený ohromným a hněvem naplněným hlasem zpěvačky. Vášeň obsažena  v této písni je naprosto ohromující. Druhou oficiálně uvolněnou písní je "You're Gonna' Listen." (viz. klip níže) Tento song začíná polehoučku elektronickým podkresem a vokálem, aby se následně posunul do refrénu, který z písně učiní zbraň hromadného ničení, poté zvolní a zase přitvrdí. Tento vzorec se opakuje a navíc ho obohacuje kytarové sólo. Výborná věc pro utužování sousedských vztahů.

Kousek jménem "Scarlett" je hodně o pocitech, ty navozují verše ITM. Travis Johnson přináší svou basovou linkou úžasný zážitek, jenž graduje famózním refrénem.  Maria předvádí v plné kráse svůj pěvecký rozsah, píseň má dále ohromnou dynamiku a obsahuje mé nejoblíbenější kytarové sólo na albu. "From The Ashes" zní jako jedno velké klišé dnešního synth metalu, ale kapela nějak zakouzlila a podařilo se jí vytvořit věc, jež zní velice chytlavě, a tudíž spolehlivě uspokojí posluchačův sluchový aparát.

"11:11" je velmi namáhavý kus. Navozuje děsivý pocit, jenž dokresluje jakoby klášterní sbor v pozadí. Jedinými nástroji v písni jsou kopákový tep srdce a zpěvaččin hlas. Pro svou relativní jednoduchost je tento kousek asi i tím nejodvážnějším. Nenechte se ale mýlit, jednoduché nerovná se prostoduché a já letos neslyšel působivější song, než je tento. Prostě mě něčím fascinuje.

Navzdory počátečním pochybám, si získalo album "Blood" mou přízeň. Ano, najde se pár chybiček. Jednou z nich je použití vokálních smyček na několika místech alba (např. titulní "Blood"), což mně přijde zbytečné, hlavně u kapely, jež si vydobyla slávu a obdiv na pódiích celého světa, a tudíž nemá zapotřebí používat nějaké "koktající" efekty. Jde ale o můj subjektivní názor, s kterým nemusíte souhlasit. Nesporným faktem rovněž zůstává i to, že v této chvíli má kapela i po čtyřech albech stále co nabídnout a nepotřebuje svou hudbu kamuflovat nějakým pop balastem. V diskografii skupiny řadím tuto desku nejvýše, nebudu jí srovnávat s předešlými alby, jelikož zní jinak a nejednalo by se tudíž o zcela korektní srovnání. U desky nastal mírný posun ve zvuku (více elektroniky), což lze možná připsat na vrub odchodům jejich dvou zakládajících členů, ale mnohem pravděpodobněji se bohužel jeví vliv dubstepu, který je nyní v kurzu a nějaký ten rok ještě bude. Letošní léto je na novinky značně suché, natož na ty dobré, proto si tuto desku nenechte proklouznout mezi prsty, já ji mohu s klidným svědomím doporučit.

HODNOCENÍ: 8/10
ZBYTEK BLOGU HODNOTÍ:

Když jsem slyšel průvodní singl Blood, bylo mi jasné, že kapela ITM chystá oproti očekáváním něco naprosto jiného. A díky zvuku a stavbě celé skladby jsem začal věřit slovům Marie Brink a Chrise Howortha, která jsou uvedena výše. Je fakt, jak psal kolega, že v poslední době je v oblibě cpát do hudby elektroniku hlava nehlava. V případě IN THIS MOMENT to má hlavu i patu a navozuje to pocity spíš indus metalu, než elektro sraček. Pro mě je ale největším a nejmilejším překvapením to, co udělala Maria se svým hlasem. Pokud kapelu znáte, tak moc dobře víte, že na předchozích věcech měla ve screamingu na pozadí (záhadně) vysokou sirénu, jež mě osobně několikrát dost ublížila. To se na desce Blood nekoná, screaming tu je, ale bez dotyčné sirény. Hlavně je ale řev zpěvačky v perfektní rovnováze s její největší devízou, což jsou střední a vyšší polohy. A celou tuhle hlasovou chemii doplnila neuvěřitelnými emocemi, ať už agresí (Blood, Adrenalize), hlubokými city (Scarlet, From The Ashes) nebo ponurostí (11:11). V těch tvrdších partech bych chvílemi řekl, že se Maria nechala inspirovat u Otep Shamayi. Hlavně v songu Comanche, který by se dal označit za nejtvrdší věc alba. Abych nechválil jen Marii, kloním se ke kolegovi s hodnocení kytarového zvuku a věřte mi, že riff provázející song Adrenalize je naprosto uchvacující věc. Nevím, jak moc za to může změna manažera a menší rošáda v sestavě, ale ITM vydali desku, která určitě patří mezi to nejlepší letošního roku (i jich samotných). Je úplně jedno jaký máte nebo nemáte k této kalifornské partě vztah, ale tohle album patří mezi ty, která byste měli slyšet než umřete. Songy, jenž mě chytly nejvíc jsou Blood, Adrenalize, Beast Within, Comanche a 11:11. Ale i těch zbývajících 7 stojí za to (nepočítám 2 minutový úvod a dvě půlminutová intermezza). (Kozel)

HODNOCENÍ: 8/10