RECENZE: AtomA - Skylight

Ehsan Kalantarpour – zpěv, synth
Markus Hill – kytara
Christian Älvestam – kytara, zpěv
Siavosh Bigonah – baskytara
Oscar Borgenstam – bicí

Skylight (2012)

V recenzi si představíme debutovou desku švédského uskupení jménem AtomA. Jedná se o poměrně nový projekt, který vznikl v lednu roku 2011 z popela doom metalové skupiny SLUMBER. Kapela působí žánrově na poli post rocku/metalu/ambientu/elektroniky a jak jsem se dočetl, skupina je zajímavá tím, že jako jeden z hlavních nástrojů používá syntetizátor, který navozuje vesmírné nálady. Druhého dubna letošního roku propustili do světa debutové album, které nese jméno Skylight a jeho oficiální popis zní takto: "Dechberoucí cesta na konec vesmíru. AtomA představuje atmosférický apokalyptický epos, který pojednává o tom, že se planeta země stává nehostinnou. Skupina astronautů se snaží najít na cestě neprobádaným vesmírem nový domov pro lidstvo. Písně a texty zvedají astronautům náladu, zatímco oni driftují prostorem a v něm narazí na monolitický symbol AtomA (CoverArt Alba). Příběh astronautů odráží vlastní odcizení kapely vůči zbytku světa a také touhu po novém, neznámém domově."

Deska byla nahrána v průběhu osmi týdnů roku 2010 pod dohledem producenta jménem Thomas "Plec" Johansson (WATAIN, TORCHBEARER a SCAR SYMMETRY). Skylight představuje rock/metalové album v majestátní symfonické úpravě, jež konverguje hladce přes gotické, ambient a elektro vlivy, což vše dělá ze Skylight velmi dynamickou desku s hlubokou atmosférou.

Album startuje čtyřminutovým instrumentálním intrem s příznačným názvem AtomA. Nečeká vás žádný průměrný otvírák, nýbrž píseň, která postupně buduje atmosféru a vyznívá velice vzdušně. Více vrstev syntetizátorů zvukových efektů se navzájem mísí, zatímco pulzující syntetický zvuk přebírá až prvky techna. Hudba graduje po celé čtyři minuty a to do doby, než započne hrát druhý song jménem Skylight. Tato nádherná píseň začíná nejasným rádiovým zvukem, který se rychle přesune ke zkresleným kytarám a burácivým bicím. Budete zasaženi nečekaným vrčením plným hlubokých basů a strašidelných zvuků, brzy však následuje nádherně čistý mužský vokál, který se ozývá napříč kytarovým podkresem a hutnými kopáky. Orchestrální nástroje a klávesy jsou v písni velice podmanivé, obklopí vás a vokály doženou song k dokonalosti. Této písně budete mít doslova "plné uši" a to jsme v pořadí teprve u druhého kousku alba.

Třetím songem alba je Hole In the Sky, jeho začátkem se zlehka nese techno melodie, kterou následně doplňují  zkreslené a těžce supavé kytary podpořené o destruktivní bicí. Zpěv je plný čistých vokálů podaných trochu křiklavě, ale přesto konejšivě. Kytary mohutně buší skladbou skrz každý verš a vy sotva popadáte dech. Vše je zakončeno podmanivými klávesami, zatímco vokály vstupují naposled na scénu. Highway zpomaluje náladu alba opět úchvatnými klávesami a pomalými kopáky, to vše podpořené hrou malého bubnu. Zpěv je pronášen téměř šepotem a pohybuje se písní velice klidně, aby pak v refrénu získal na síle a vytrvalosti.

Bermuda Riviera na začátku svým tichým vstupem drasticky zvolňuje tok alba, následují však futuristické syntetizátory doplněné o pomalý bubnový podkres. V průběhu písně přichází sólová kytara s uklidňující melodií a vy si připadáte jako v nebi. Resonance opět přináší zvuk silně zkreslených kytar, který je podpořen chytlavou melodií a komplexním bubnovým podkresem. Tajemné syntetizátory opět kralují na pozadí a jemné vokály vše dokreslují.

Solaris je tři a půl minuty dlouhá píseň, která zní, jako by jí měl na svědomí Armin Van Buuren. Ve skladbě se instrumentálně využívají nápadité zvuky a melodie, to vše proto, aby byl docílen jedinečný zvuk. Rainmen se drží ve stejných kolejích jako Solaris, tzn. měkké syntetizátory a chytlavé vokály a klávesy. Vokální výkon je jedním slovem fenomenální a nutí vás hledat po dohrání skladby tlačítko replay. To vše ukazuje na silnou post metalovou stránku kapely. Píseň Saturn & I pokračuje v metalovém zvuku, který je charakteristický konejšivou kytarovou melodií a atmosferickými klávesami. Instrumentální zvuky by klidně mohli být použity jako skóre k nějakému sci-fi filmu.

Album zakončuje kousek jménem Cloud Nine. Čtyřminutová píseň podbarvena krásnými syntetizátory, které připravují podklad pro lehké kytarové riffy, a to vše se prolíná s lahodnou melodií. Vokály vás překvapí, jelikož jsou ženské a přesně zapadají do souhry kytary a kláves. Andělský hlas zpěvačky přináší spousty emocí, zatímco vy jste zasažení celkovým zvukovým aranžmá skladby. Píseň vás opustí v momentě, kdy bude chtít mnohem více a vám nezbyde nic jiného, než si jí přehrát několikrát za sebou.

Skylight není jen tak nějakým albem, je úplně odlišné od toho, co jsem kdy slyšel. AtomA přináší příjemné osvěžení, které propojuje spousty žánrů, cizích zvuků a melodií. Deska nabízí vybalancované vokály, jenž jsou namíchány skoro v každé písni, ale nějaká ta instrumentálka se také najde. Atmosferický zvuk vás opravdu vtáhne do úplně jiného světa, ve kterém narazíte na spousty odlišných prvků, počínaje bručením, nádhernými vokály a futuristickými zvukovými efekty konče. AtomA stvořila v dnešním hudebním klimatu něco nového a vzrušujícího, deska není určena pro každého, ale pokud jí dáte šanci, myslím, že vás zaměstná na řádnou dobu.

HODNOCENÍ: 8,5/10