Sludge metal je subžánr heavy
metalu, ve kterém splývají prvky doom metalu a
hardcore punku, a někdo jsou do něj připojovány vlivy
Southern rocku, stoner rocku a grunge. Sludge metal je typicky drsný;
často obsahuje křičené vokály, silně zkreslené
nástroje a ostře kontrastní tempa. Ačkoli styl je
připočítáván MELVINS z Washingtonu, mnoho
ranných představitelů pocházelo z New Orleans.
CHARAKTERISTIKA
Obecně sludge metal kombinuje pomalá
tempa, těžké rytmy a temnou, pesimistickou atmosféru
doom metalu s agresí, řvanými vokály a
(příležitostně) rychlými tempy hardcore punku. Jak
uvedl The New York Times: „zkrácený termín
pro druh rocku scházející z ranných
BLACK SABBATH a pozdních BLACK FLAG je sludge(= bláto),
protože je tak pomalý a neproniknutelný.“
Mnoho sludge kapel skládají loudavé písně,
které obsahují krátké tvrdé pasáže
(například, Depress a My Name Is God od
EYEHATEGOD). Mike Williams, zakladatel sludge stylu a člen
EYEHATEGOD, naznačuje, že „přezdívka sludge má
zřejmě co dělat s pomalostí, sprostotou, špínou
a hlavním pocitem úpadku zprostředkovaném
nápěvy.“ Tak nebo tak, některé skupiny dávají
ve své hudbě důraz na rychlá tempa. Strunné
nástroje (elektrická kytara a basová kytara)
podladěny a silně zkresleny a jsou často hrány s velkým
množstvím feedbacku, aby bylo dosaženo ještě drsnějšího
zvuku. Kytarová sóla jsou naopak často nepřítomná.
Bubnování je často provedeno v typické
doom metalové módě, ale bubeníci mohou použít
i hardcore D-beat nebo dvojkopák během rychlejších
pasáží nebo silných breakdownech (které
jsou pro sludge zvuk typické). Hlasový projev je
obvykle v podobě křiku nebo screamingu a texty jsou obecně
pesimistické v samotné podstatě. Utrpení,
narkomanie, politika a hněv společnosti jsou obvyklými
lyrickými tématy.
Mnoho sludge metalových kapel
z jižní části Spojených států
využívají vlivů southern rocku a blues, ačkoli to
není směrodatné. Existuje určitá polemika o
tom, zda termín odkazuje na jediný styl, který
se vynořil v New Orleans a později široce po americkém
jihu, nebo „je to celková uvědomělost v hlavách
stejně-smýšlejících scén a individualit
ovlivněných BLACK FLAG/BLACK SABBATH po celém světě.“
Takzvaný „atmospheric“ sludge kapely přijaly více
experimentální přístup a skládají
hudbu s ambientní atmosférou, redukovanou agresí
a filozofickými texty. Kvůli podobě mezi sludge metalem a
stoner metalem , dochází často ke crossover mezi oběma
styly, ale sludge metal se obecně vyhýbá využívání
psychedeliky typické pro stoner metal. Sludge taktéž
nosí některé hudební a lyrické
podobnosti s crust punkem díky využití
politických textů a silných, „špinavých“
zvuků kytary.
KOŘENY A HISTORIE
Vedle BLACK FLAG a BLACK SABBATH jsou
jako průkopnické hudební veličiny citovány
LYNYRD SKYNYRD, GREG GINN, TROUBLE, CARNIVORE, SAINT VITUS, GORE,
RIGHTEOUS PIGS, AMEBIX a SWANS. Ranné sludge kapely si
půjčovaly z industriální hudby SPK nebo
THROBBING GRISTLE. Počátky sludge metalu lze vysledovat k
„slow punku“ FLIPPER a albu BLACK FLAG My War.
Možná nejvýznamnější
vliv měli MELVINS, kapela ze státu Washington. Jejich
nejrannější nahrávky, Six Songs (1986) a Gluey
Porch Treatments (1987), jsou často považované za první
sludge metalové nahrávky vůbec. V tomto období
byla tato skupina taktéž významným členem
washingtonské scény grunge. NEUROSIS, z Oaklandu,
byli také signifikantními rannými zástupci.
Na začátku devadesátých
let řada skupin z Louisiany (zvláště New Orleans se
svou metalovou scénou) vzala tyto vlivy a vyvinuly z nich
styl, který je známý jako sludge. EYEHATEGOD
(založeni v roce 1988), CROWBAR (založeni v roce 1989
jako THE SLUGS) a ACID BATH (založeni v roce 1991) propagovaly
toto hnutí. Na Východním pobřeží
BUZZOV*EN (1989), 13 (1990) a GRIEF (1991) adoptovaly pomalejší
přístup k objevujícímu se žánru.
Phil Anselmo popisuje kořeny stylu: „V
tehdejší době bylo všechno v undergroundu rychlé,
rychlé, rychlé. To bylo pravidlo dne. Ale když MELVINS
přišli se svou první nahrávkou, Gluey Porch
Treatments, skutečně to rozbilo vzor, zvláště v New
Orleans. Lidi začali oceňovat pomalejší hraní. S tím
se vrátili všichni ti staří BLACK SABBATH a pak
začnete rýpat do země a přijdete ke svým SAINT
VITUS, svým WITCHFINDER GENERAL, svým PANTEGRAM, atd.“
Sludge metal se následně začal
rozšiřovat přes jižní a východní část
Spojených států. Popularita DOWN, původně boční
projekt skupiny PANTERA a sludge superskupina, je často uznávána
za propagaci sludge metalové scény skrz celé
Spojené státy.
Jose Carlos Santos si všímá
posouvání ohniska následkem důsledků vydání
prvního alba britské skupiny IRON MONKEYS v roce
1997: „Ať souhlasíte nebo ne, vypadalo to jako by zbytek
světa otevřel protipovodňové výpusti pro sludge
(sludge = bláto; v originále věta znamená
něco jako vypustit vodu kohoutkem, pozn.: Kozel), a v minulé
dekádě (čili 90. léta, pozn.: Kozel) jste
mohli kapesní, nebo mini-scény, spatřit v jakékoli
zemi, která vás napadla.“
Mezi takové kapely patří
japonská CORRUPTED a současné americké jako
LAIR OF THE MINOTAUR, OLD MAN GLOOM a KYLESA. Navíc, americký
stát Georgie je označován jako významný
zdroj nových sludge metalových skupin jako MASTODON,
BARONESS, BLACK TUSK a zmíněná KYLESA.
S blížícím
se novým tisíciletím, mnoho sludge metalových
skupin začalo do své hudby přidávat post-rockové
prvky. Tento nový zvuk, označovaný jako post-metal,
byl obrovsky inspirován experimentálním stylem
NEUROSIS během první poloviny 90. let. Tento žánr pak
představují vynikající skupiny jako ISIS, CULT
OF LUNA a PELICAN.
KYLESA - Hollow Severer:
KYLESA - Hollow Severer:
Žádné komentáře:
Okomentovat