Blogger Widgets

sobota 2. června 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Sludge metal


Sludge metal je subžánr heavy metalu, ve kterém splývají prvky doom metalu a hardcore punku, a někdo jsou do něj připojovány vlivy Southern rocku, stoner rocku a grunge. Sludge metal je typicky drsný; často obsahuje křičené vokály, silně zkreslené nástroje a ostře kontrastní tempa. Ačkoli styl je připočítáván MELVINS z Washingtonu, mnoho ranných představitelů pocházelo z New Orleans.


CHARAKTERISTIKA

Obecně sludge metal kombinuje pomalá tempa, těžké rytmy a temnou, pesimistickou atmosféru doom metalu s agresí, řvanými vokály a (příležitostně) rychlými tempy hardcore punku. Jak uvedl The New York Times: „zkrácený termín pro druh rocku scházející z ranných BLACK SABBATH a pozdních BLACK FLAG je sludge(= bláto), protože je tak pomalý a neproniknutelný.“ Mnoho sludge kapel skládají loudavé písně, které obsahují krátké tvrdé pasáže (například, Depress a My Name Is God od EYEHATEGOD). Mike Williams, zakladatel sludge stylu a člen EYEHATEGOD, naznačuje, že „přezdívka sludge má zřejmě co dělat s pomalostí, sprostotou, špínou a hlavním pocitem úpadku zprostředkovaném nápěvy.“ Tak nebo tak, některé skupiny dávají ve své hudbě důraz na rychlá tempa. Strunné nástroje (elektrická kytara a basová kytara) podladěny a silně zkresleny a jsou často hrány s velkým množstvím feedbacku, aby bylo dosaženo ještě drsnějšího zvuku. Kytarová sóla jsou naopak často nepřítomná. Bubnování je často provedeno v typické doom metalové módě, ale bubeníci mohou použít i hardcore D-beat nebo dvojkopák během rychlejších pasáží nebo silných breakdownech (které jsou pro sludge zvuk typické). Hlasový projev je obvykle v podobě křiku nebo screamingu a texty jsou obecně pesimistické v samotné podstatě. Utrpení, narkomanie, politika a hněv společnosti jsou obvyklými lyrickými tématy.
Mike Williams (EYEHATEGOD)

Mnoho sludge metalových kapel z jižní části Spojených států využívají vlivů southern rocku a blues, ačkoli to není směrodatné. Existuje určitá polemika o tom, zda termín odkazuje na jediný styl, který se vynořil v New Orleans a později široce po americkém jihu, nebo „je to celková uvědomělost v hlavách stejně-smýšlejících scén a individualit ovlivněných BLACK FLAG/BLACK SABBATH po celém světě.“ Takzvaný „atmospheric“ sludge kapely přijaly více experimentální přístup a skládají hudbu s ambientní atmosférou, redukovanou agresí a filozofickými texty. Kvůli podobě mezi sludge metalem a stoner metalem , dochází často ke crossover mezi oběma styly, ale sludge metal se obecně vyhýbá využívání psychedeliky typické pro stoner metal. Sludge taktéž nosí některé hudební a lyrické podobnosti s crust punkem díky využití politických textů a silných, „špinavých“ zvuků kytary.

KOŘENY A HISTORIE

Vedle BLACK FLAG a BLACK SABBATH jsou jako průkopnické hudební veličiny citovány LYNYRD SKYNYRD, GREG GINN, TROUBLE, CARNIVORE, SAINT VITUS, GORE, RIGHTEOUS PIGS, AMEBIX a SWANS. Ranné sludge kapely si půjčovaly z industriální hudby SPK nebo THROBBING GRISTLE. Počátky sludge metalu lze vysledovat k „slow punku“ FLIPPER a albu BLACK FLAG My War.

Možná nejvýznamnější vliv měli MELVINS, kapela ze státu Washington. Jejich nejrannější nahrávky, Six Songs (1986) a Gluey Porch Treatments (1987), jsou často považované za první sludge metalové nahrávky vůbec. V tomto období byla tato skupina taktéž významným členem washingtonské scény grunge. NEUROSIS, z Oaklandu, byli také signifikantními rannými zástupci.

Na začátku devadesátých let řada skupin z Louisiany (zvláště New Orleans se svou metalovou scénou) vzala tyto vlivy a vyvinuly z nich styl, který je známý jako sludge. EYEHATEGOD (založeni v roce 1988), CROWBAR (založeni v roce 1989 jako THE SLUGS) a ACID BATH (založeni v roce 1991) propagovaly toto hnutí. Na Východním pobřeží BUZZOV*EN (1989), 13 (1990) a GRIEF (1991) adoptovaly pomalejší přístup k objevujícímu se žánru.

MELVINS

Phil Anselmo popisuje kořeny stylu: „V tehdejší době bylo všechno v undergroundu rychlé, rychlé, rychlé. To bylo pravidlo dne. Ale když MELVINS přišli se svou první nahrávkou, Gluey Porch Treatments, skutečně to rozbilo vzor, zvláště v New Orleans. Lidi začali oceňovat pomalejší hraní. S tím se vrátili všichni ti staří BLACK SABBATH a pak začnete rýpat do země a přijdete ke svým SAINT VITUS, svým WITCHFINDER GENERAL, svým PANTEGRAM, atd.“

Sludge metal se následně začal rozšiřovat přes jižní a východní část Spojených států. Popularita DOWN, původně boční projekt skupiny PANTERA a sludge superskupina, je často uznávána za propagaci sludge metalové scény skrz celé Spojené státy.

Jose Carlos Santos si všímá posouvání ohniska následkem důsledků vydání prvního alba britské skupiny IRON MONKEYS v roce 1997: „Ať souhlasíte nebo ne, vypadalo to jako by zbytek světa otevřel protipovodňové výpusti pro sludge (sludge = bláto; v originále věta znamená něco jako vypustit vodu kohoutkem, pozn.: Kozel), a v minulé dekádě (čili 90. léta, pozn.: Kozel) jste mohli kapesní, nebo mini-scény, spatřit v jakékoli zemi, která vás napadla.“

Mezi takové kapely patří japonská CORRUPTED a současné americké jako LAIR OF THE MINOTAUR, OLD MAN GLOOM a KYLESA. Navíc, americký stát Georgie je označován jako významný zdroj nových sludge metalových skupin jako MASTODON, BARONESS, BLACK TUSK a zmíněná KYLESA.

S blížícím se novým tisíciletím, mnoho sludge metalových skupin začalo do své hudby přidávat post-rockové prvky. Tento nový zvuk, označovaný jako post-metal, byl obrovsky inspirován experimentálním stylem NEUROSIS během první poloviny 90. let. Tento žánr pak představují vynikající skupiny jako ISIS, CULT OF LUNA a PELICAN.

KYLESA - Hollow Severer:

Žádné komentáře:

Okomentovat