RECENZE: SHADOWS FALL - Fire From The Sky

05. Fire From The Sky (4:55)
06. Save Your Soul (3:53)
07. Blind Faith (6:27)
08. Lost Within (3:31)
09. Walk The Edge (3:32)

10. The Wasteland (4:05)

SHADOWS FALL patří mezi špičku metalcoru, o čemž není pochyb. V roce 2009 vydali desku Retribution, která byla sice slušná, ale rozhodně to nebyla vyložená pecka. Proto jsem byl zvědav, jak bude jejich nový počin, v pořadí sedmý, Fire From The Sky znít. O producentskou a technickou podporu požádali Adam Dutkiewicze (KILLSWITCH ENGAGE), který podle mě patří na poli tohoto žánru mezi elitu. Novinka byla nahrána v Zing Records Studios ve Westfieldu ve státě Massachussets, z kteréhož státu pochází jak kapela, tak Dutkiewicz. Mixáží pak album prošlo v Modernist Movement Studio pod rukama Briana Virtuea.

Novinka se skládá z deseti nových skladeb a i když není formovaná jako klasické koncepční album, obsahuje související lyrická témata. Mezi nimi jsou apokalypsa, chaos, Soudný Den a předpokládané události s blížícím se koncem Mayského kalendáře. Není to tím, že by členové byli pověrčiví blázni. Tématika je inspirovala proto, že si všimli v poslední době mezi lidským pokolením značné paniky, ať už vznikla díky čemukoli – médii, pověrčivostí, sociální nejistotou a kdo ví čím ještě. A jak nahrávka dopadla po hudební stránce?

Shadows Fall
Oproti předchozímu počinu, je novinka mnohem víc svěží záležitost. Podpis Dutkiewicze na muzice je velmi znát, což SHADOWS FALL pomohlo aniž by mohli být podezříváni z přílišné podobnosti s Adamovými projekty. Kromě typického metalcorového soundu (jako u písní Weight Of The World, Blind Faith), kde se klasicky prolíná scream s clean vokálem a riffy společně s bicím mají příjemný drive, který nenudí, a breakdowny, nabízí nahrávka několik zvukových „bonbónů“.

První z nich je kousek Nothing Remains, který je těžce inspirován rockem 70. let, a tím pádem je velice pohodovou záležitostí do lenošení při slunečním dni. Z druhého konce spektra je pak titulová skladba Fire From The Sky, jež nabízí death metalový zvuk 90. let a to jak po instrumentální, tak hlasové stránce. Přitom si ale udržuje i metalcorový standard. Mimochodem mi kytarově velmi silně připomíná skladbu Conquer All od polských extrémních metalistů BEHEMOTH. Posledním „bonbónkem“ je Walk The Edge. Skladba je jasně inspirována glam metalem slavných 80. let, takže jsem si rád připomněl éru TWISTED SISTER, MÖTLEY CRÜE a dalších. Ještě jednu skladbu bych chtěl vynést, a tou je Save Your Soul. Je totiž dle mého názoru učebnicová ukázka metalcoru a všeho, co mám na něm rád. Je tu melodický refrén čistého zpěvu, gang scream, breakdown, chytlavá kytara a svižné bicí. Pokud máte tento styl rádi, tak vám minimálně tato skladba nesmí uniknout.

Zaujal mě hlasový projev a jeho rozmanitost na desce. Brian mě v dobách dřívějších přeci jen po jistých chvílích začal skoro nudit a jeho zpěv se mi zdál až příliš v jedné rovině bez nějakých „překvapení“. Tentokrát je tomu jinak, baví mě čistý vokál i scream, čas od času je tu i growl, a nesmím zapomenout na gang scream v některých písních, a prostor mají i kytaristi. Ať už má na svědomí produkci zpěvu kdokoli, potěšil mě.

Abych nakonec novou nahrávku Fire From The Sky tak nějak shrnul. SHADOWS FALL po třech letech vydávají desku, která s přehledem překonala věc předchozí. Deska má svižný rytmus, rovnoměrný poměr mezi tvrdšími a melodičtějšími skladbami, a k tomu i nějakou tu výjimečnost, které jsem jmenoval výše. Album na mě působí dost svěžím dechem, což je vždy vítaným atributem. Jen mě trochu mrzí, že se Dutkiewicz nepodepsal o něco víc a zůstal „schován“ za pultem. Na druhou stranu SHADOWS FALL  nejsou malí kluci, kteří potřebují vodit za ručičku, a rozhodně si svou pozici na metalcorové scéně (a vůbec metalové) bez debat zaslouží, o čemž mě novým počinem přesvědčili. 7/10.

Ochutnávka "Fire From The Sky"

Ochutnávka "Divide And Conquer"