Blogger Widgets

čtvrtek 31. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Screamo


Screamo je sub-žánr hardcore punku, který se odvodil převážně z emo (mezi dalšími žánry) na začátku 90. let. Termín „screamo“ byl zpočátku aplikován na více agresivní odnože emo, které se vyvinulo v San Diegu roku 1991, jež užívalo krátké písně šroubovaných „křečovitě k svéhlavému experimentálnímu nesouzvuku a dynamikám.“ Žánr zažil boom popularity na přelomu 20. a 21. století a okolo roku 2005 přesycení scény vedlo skupiny k tomu, aby využívaly více experimentálních prvků. Kvůli popularitě a vývoji stylu do bodu nerozpoznatelnosti je někdy využíván termín „skramz“ pro označení kapel první vlny screamo.


CHARAKTERISTIKA

Screamo je v podstatě popisováno zvláště nelibozvučným zvukem ema ovlivněného hardcore punkem. Screamo užívá typickou rockovou instrumentaci, ale je pozoruhodné svými krátkými kompozicemi, chaotickým provedením a vokálovým screamingem. Žánr je „obecně založený na agresivním křídle překlenující punk revivalovou scénu.“ Primární charakteristiku žánru necháme na Allmusic:

Začalo to jemnou/hlasitou dynamikou jednoho či dvou zpěváků, kde se střídá vášnivý zpěv a rozrušené ječení, které nejvíc charakterizuje screamo. Tyto vokály jsou často vrstvené nebo se objevují vedle sebe uprostřed agresivních, energických kytarových úderů použitých ke spuštění vyčerpávající emocionální katarze. Ačkoli je hudba navenek tuhá a silná, texty jsou obvykle introspektivní druhu, jaký můžeme nalézt u měkčích emo skupin.“

Navíc k melodickým přechodům z těžkých do lehčích stylů, je žánr také charakterizován „častým posunem v kadenci a dynamice a katarze napětí-úlevy.“ Ječící vokály jsou užívány „ne konzistentně, ale jako druh crescendo prvku, zvuková zbraň, jež má být použita, když hudba a texty dosáhnou specifického emocionálního stupně.“ Někteří lidé považují tento žánr za most mezi hardcore punkem a emo.

skupina FAR
Screamo texty často obsahují témata jako emocionální bolest, romantický zájem, feminismus, politiku a lidská práva. Noviny The New York Times poznamenaly, že „součástí hudebního apelu je jeho nerozpačité přijetí rozdílů a úcty k odlišnosti.“ Některé screamo skupiny otevřeně demonstrují vlastní přijetí náboženského, bezbožného, okrajového a homosexuálního životního stylu.

Mnoho screamo kapel 90. let vidělo sebe samotné jako implicitně politické a jako reakci proti politickou změnu vpravo zakotvenou v kalifornských politicích jako Roger Hedgecock. Některé skupiny byly také neobvyklé svou teoretickou inspirací: ANGEL HAIR citovali surrealistické spisovatele Antonina Artauda a Georgese Batailleho, a ORCHID například tvůrce Frankfurtské školy.

KOŘENY A HISTORIE

Termín screamo byl aplikován na hudební žánr, který začal v roce 1991 v klubu Ché Café v San Diegu s kapelami jako HEROIN, ANTIOCH ARROW, ANGEL HAIR, MOHINDER, SWING KINDS a PORTRAIT OF PAST. Tyto skupiny byly ovlivněny post-hardcore kapelami z Washingtonu D.C., zvláště pak FUGAZI a NATION OF ULYSSES, kapelou ARTICLES OF FAITH ze Chicaga, hardcore punk sestavou DIE KREUZEN a post-punkem jako JOY DIVISION a BAUHAUS. Některé ranné screamo kapely, jako FAR, začlenily do hudby prvky alternativního rocku.

Gravity Records a Ebullition Records vydávali tento více chaotický a expresivní styl hardcoru. Scéna je známá svým zřetelným citem pro módu inspirované mod kulturou. Termín screamo byl (a je) uprostřed metalové scény vždy kontroverzní (asi víc než emo). Inovace scény San Diega se nakonec rozšířily i jinde, jako u kapely THE BLOOD BROTHERS ze Seattlu. Mnoho skupin z Východního pobřeží bylo ovlivněno kontinuálním vývojem a znovuobjevení stylu; sem patří ORCHID, CIRCLE TAKES THE SQUARE, PG. 99, HOT CROSS, SAETIA, AMPERE a CITY OF CATERPILLAR. Kanadská kapela GRADE je také známá svou pomocí rannému vývoji žánru.

jedna ze stěn klubu Ché Café v San Diegu
Do roku 1995 se žánrový název „screamo“ začal objevovat v hudebním tisku, zvláště u novinářů Jima DeRogatise a Andyho Greenwalda, a (jak bylo řečeno výše) okolo roku 2005 přesycení screamo scény vedlo mnoho skupin k záměrné expanzi mimo žánrovou značku a včleňovaly více experimentálních prvků. Některé kapely, které vznikly v Severní Americe během let devadesátých a aktivně přežili dekádu následující (jako THURSDAY, THRICE, ALEXISONFIRE, POISON THE WELL a THE USED) udělaly screamo více oblíbenou záležitostí. THURSDAY považují za své největší vlivy post-punkové JOY DIVISION a post-hardcorovou skupinu FUGAZI, ale také brali podněty z alt rocku RADIOHEAD, U2 a THE CURE. Mnohé tyto skupiny se inspirovali u věcí jako REFUSED, AT THE DRIVE-IN a KEEPSAKE. V kontrastu k DIY první vlny screamo sestav, THURSDAY a THE USED podepsali multi-albové smlouvy s labely jako Island Def Jam a Reprise Records.

HAWTHORNE HEIGHTS a STORY OF THE YEAR, dvě skupiny často uváděné na MTV, byly známé svou popularizací současného screamo stylu, ačkoli obě udělali stylistické změny. Mezi další aktivní americké screamo umělce patří FUNERAL FOR A FRIEND, COMADRE, OFF MINOR, MEN AS TREE, SENSES FAIL, SLEEPING WITH SIRENS a VENDETTA RED. Současná screamo scéna je taktéž aktivní obzvlášť v Evropě; s kapelami např. AMANDA WOODWARD, LOUISE CYPHRE, LE PRÉ OÚ JE SUIS MORT, LA QUIETE a RAEIN, což jsou všechno primární příklady této scény.

Na závěr snad stačí jen dodat, že screamo je sice samostatným stylem moderního metalu, ale u tradičních metalových fanoušků bude vždy vyvolávat zděšení a otázku: Kam ten metal spěje? Jejich zděšení plně chápu. V metalové muzice se začíná orientovat čím dál menší počet lidí. Je nutné si ale uvědomit, že metal jako takový je pravděpodobně nejohebnější hudební styl, který do dnešních dnů vznikl. A přesto, že má pouhopouhé půl století má mnoho větví a další budou přibývat. U screama (a stylů podobných) můžu skeptikům a odpůrcům říct dobrou zprávu. Umělci hrající tyto styly nebudou na scéně dlouho, členové jsou mladý kluci a vážně nevěřím tomu, že budou fungovat 15, 20, 30 let. Tyto styly jsou prakticky směrovány na náctileté posluchače a nedokážu si představit, že ve 40 budou tyto mladíci s barevnými tetovanými rukávy ječet na podiu nějaké nesmysly, tak jak to dělají dnes. Avšak neberme jim iluze. Metalu zdar.

FUNERAL FOR A FRIEND - Serpents In Solitude:

Žádné komentáře:

Okomentovat