Blogger Widgets

pondělí 28. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Post-metal


Není to poprvé, co si budeme představovat mladší termín objevující se v metalovém světě. Jde opět spíš o něco, co spíš bojuje o svou pozici než, že by charakterizovalo nějaké konkrétní hnutí.

Post-metal je metalový sub-žánr míchající post-rock a heavy metal.

Majitel Hydra Head Records a frontman ISIS Aaron Turner původně označil žánr jako „metal lidského myšlení“, čímž demonstroval, že jeho kapela se snaží opustit zažité konvence metalu. Post-metal protěžovaný název pro rostoucí žánr, ale je také označovaný jako metalgaze, shoegaze metal, atmospheric metal a experimental metal, ačkoli poslední jmenovaný je jak známo jiný termín pro avant-garde metal.


Aaron Turner
CHARAKTERISTIKA

Typické nastavení post-metalu zahrnuje dvě nebo tři kytary, basovou kytaru, syntetizátory, bicí soupravu a zpěváka. Celkový zvuk je obecně velice basový s kytarami podladěnými na B nebo nižší, rovnocenný se sedmistrannými kytarami (ty jsou typické pro nu-metal). Post-metalové písně inklinují k „vývoji“ crescendo nebo klimaxu (nebo vícenásobným kouskům ve skladbě), stavěné na opakování motivu nebo akordové změně. Jak uvádí Aaron Turner, „standardní formát písně verš-refrén-verš-refrén je něco hotového a překonaného, a je tupé se držet této struktury, když je existuje mnoho dalších přístupů, které je možné prozkoumat.“

KOŘENY A HISTORIE

Novinář Simon Reynolds napsal, že „termín post-metal se zdá být stále více užitečným pro obrovský a pestrý záběr žánrů (tisíce forem doom/black/death/grind/drone/sludge/atd. do nekonečna), které se objevují od začátku 90. let dodnes. Někdy beat-free a ambient, stále rostoucí počet tvorby v domácím studiu než kapel jako takových, post-metal vydávaný labely jako Hydra Head často vypadá, že má stěží jakoukoli spojitost s metalem. Kontinuita je méně zvuková, ale subjektivní: sklon k morbiditě a temnotě je často vzatá až do falešné intervalu; tmavé oblečení a dlouhé vlasy; zmučené, nerozluštitelné growl vokály; nabubřelé mnohoslovné texty/názvy písní/názvy kapel. Je to spíše pouze estetika než způsob riffů a palety kytarového zvuku, který váže post-metal zpět k JUDAS PRIEST a BLACK SABBATH.“

Podle Aarona Turnera z ISIS, experimentální kapely jako MELVINS, GODFLESH a NEUROSIS „nám položily základy(…), čímž jsme součástí rozpoznatelného rodokmenu.“ Ačkoli NEUROSIS a GODFLESH se objevili dříve a předvedli prvky vhodné pro post-metal, ISIS je připočítáváno stanovení konvencí a definice žánru v méně jasných podmínkách vydáním Oceanic v roce 2002.

Alba HELMET Meantime (1992) a Betty (1994) jsou citovány jako „vyvarující se tradičnímu pojetí tvrdé hudby“ a mající „poznávací znamení v drop-D power-groove v 5/4.“ Mohou být považováni za „definitivní složení post-metalu.“

Předtím, TOOL byli označeni jako post-metal v letech 1993 a 1996, stejně jako v roce 2006, poté, co termín získal popularitu.

ISIS - In Fiction:

V roce 2009 Jim Martin z Terrorizeru komentoval album Through Silver In Blood (1996) kapely NEUROSIS slovy: „efektivně vynalezli žánr post-metalu.“

KRITIKA TERMÍNU

Protože je žánr relativně nový a je reprezentovaný pouze malým počtem umělců, potřeba nezávislého třídění hudby občas dávala vzniknout otázkám z řad hudebních recenzentů i posluchačů. Jako označení vidí někteří tento termín jako zbytečný, protože některé kapely označovány jako post-metal obsahují mnoho elementů podobné doom metalu, progressive metalu, sludge metalu a stoner metalu. Nicméně jiní argumentují, že tyto prvky jsou kombinovány a pozměňovány způsobem, který přesahují hranice těchto příslušných stylů, což vytváří potřebu samostatného odlišného označení.

Trevor de Brauw z PELICAN řekl: „Mám k metalu blízký vztah, ale nemyslím si, že by PELICAN byla metalová kapela. Takže, když nás lidé označují jako instrumental nebo post-metal nebo metalcore nebo cokoli, chápu jejich důvody, ale není to nic, s čím bych sám cítil blízké spojení…Cítím, že naše hudba má více společného s punkem a hardcorem.“

PELICAN
Estetické nebo visuální podobnosti artworků na albech a celého projevu jsou citovány jako derivace názoru, že post-metal je krvesmilné hnutí pro jeho relativně malý počet skupin a muzikantů. ISIS je často uváděna jako zdroj těchto sdílených obrazů, ačkoli skupiny s podobnou vizuální tematikou hranou v post-metalovém stylu existovaly předtím než ISIS velice zpopularizovala tento žánr.

2 komentáře: