Post-hardcore je jako hudební žánr
samostatná odnož punku vyvinutá z hardcore punku.
Termín post-punk a post-hardcore je termín pro širokou
konstelaci kapel. Žánr vykrystalizoval v polovině 80.
let se skupinami z měst, které založily hardcore
punkovou scénu, zvláště pak z Washington D.C. jako
FUGAZI; stejně jako mírně odlišně znějící
kapely jako BIG BLACK a JAWBOX, které více lpěly na
noise rockových kořenech post-hardcoru. Styl se stal komerčně
významným v první dekádě 21.
století.
CHARAKTERTISTIKA
Post-hardcore je odvozeninou hardcore
punku, který je typický velmi rychlým tempem,
velkou hlasitostí a silnou basovou úrovní,
stejně jako etikou „udělej si sám“. Allmusic uvádí,
že „tyto novější kapely označované
post-hardcore, často nalezly složité a dynamické
způsoby ´vypouštění páry´, jež obecně
vychází z hardcorové oblasti ´pravidel
hlasitosti a rychlosti´. Dodatečně, mnoho zpěváků
těchto skupin mělo blízko k tomu, aby své texty
předávali šeptavým tichým šeptem i šíleným
štěkotem.“ Hudební databáze také říká,
že kapely nalezly kreativní způsob jak vytvořit a potlačit
napětí spíš než „vypouštět svou duševní
špínu krátkými, ostrými, bláznivými
výbuchy.“ Jeff Terich z Treblezine uvádí:
„Namísto držení se přísných
omezení hardcoru, tito umělci dál rozšířili
silné akordy a gang vokály zařazením více
tvůrčích východisek punk rockové energie.“
Britský post-punk přelomu 70. a 80. let byl zaznamenán
jako velice vlivný na hudební vývoj těchto
kapel. Jak zažíval žánr progresi, některé
kapely taktéž experimentovaly s širokým polem
prvků, včetně soulu, dubu, funku, jazzy a dance-punku. Také
byl styl poznamenán tím, že některé sestavy
obsahovaly členy, kteří vzešli ze začátků hardcore
punku. Někteří z nich pak byli schopni vyvíjet
vlastní zvuk, čímž se z nich stali velmi zkušení
hudebníci.
KOŘENY A HISTORIE
Ryan Cooper z About.com tvrdí,
že žánr začínal s „se samotnými
současnými hardcore kapelami“, pozorujíc, že
skupiny jako BLACK FLAG „začali nudit s formulkovitými
omezeními hardcoru, a tak se začalo v jejich hudbě
objevovat víc experimentálních zvuků.“
Sestavy jako SACCHARINE TRUST, NAKED RAYGUN a THE EFFIGIES, jež
byly aktivní okolo počátku 80. let, jsou považovány
za předchůdce post-hardcoru. NAKED RAYGUN z Chicaga, založeni
1981, byli známy mícháním post-punkové
vlivů kapel jako WIRE a GANG OF FOUR s hardcorem, zatímco
autor Steven Blush poukazuje na použití „zvrhlých
textů a strnulých post-punkových melodií.“
Podobně, THE EFFIGIES (jež taktéž vzešli ze scény
v Chicagu), vydávali hudbu ovlivněnou hardcorem MINOR
THREAT a britského post-punku jako THE STRANGLERS, KILLING
JOKE a THE RUTS.
Do poloviny 80. let se rozšířila
touha po experimentu se základní šablonou hardcoru
mezi kapelami, které byly s žánrem spojovány
nebo v něm měly silné kořeny. Mnoho z těchto
umělců brali inspiraci také z noise rockové
scény 80. let propagované SONIC YOUTH. Některé
skupiny se upsali nezávislému labelu Homestead Records,
včetně SQUIRREL BAIT (stejně jako BASTRO Davida Grubbse a BITCH
MAGNET) a BIG BLACK Stevea Albiniho (právě tak, jako jeho
následující projekty RAPEMAN a SHELLAC) jsou
také spojovány s post-hardcorem. BIG BLACK (ježto
také uvádí zakladatele NAKED RAYGUN, kytaristu
Santiaga Duranga) se proslavili přísnou etikou DIY
související s praxí financování
vlastních nahrávek, bookování vlastních
show, zajišťování vlastního managementu a
publicity, a zůstali „zarytě nezávislí v době,
kdy mnoho nezávislých skupin navléklo snubní
prsten velkých labelů.“ Hudba kapely, přerušovaná
použitím umělého bicí, je také prý
ovlivněna industriálním rockem, i když Blush popisuje
Albiniho projekt jako „úzkostnou odpověď na přísný
anglický post-punk GANG OF FOUR.“ Po vydání
singlu Il Duce (a mezi vydáním jejich jediných
dvou alb, Atomizer a Songs About Fucking) BIG BLACK
opustili Homestead Records a Go Records, které později znovu
vydalo nejen jejich celou diskografii, ale také bylo
zodpovědné za vydání kompletní práce
SCRATCH ACID, umělci z Austinu v Texasu popisováni
jako post-hardcore, kteří (podle Stephena Thomase Erlewinea)
„položili živnou půdu pro mnoho zkreslených,
grindových alternativních punk rockerů 90. let.“
Mimo Spojené státy by se
mohl žánr zformovat v práci kanadské
skupiny NOMEANSNO, spřízněné s Jelloem Biafrou a
jeho nezávisle provozovaným labelem Alternative
Tentacles, a jež byl aktivní od roku 1979. Jeden kritik
poznamenal, že nahrávka kapely Wrong z roku 1989
byla „jedním z nejagresivnějších a
nejsilnějších opusů, který kdy v post-hardcoru
vznikl.“
Během roků 1984 a 1985 se ve
Washington, D.C. objevilo nové hnutí hardcore scény
(tzv. „harDCore“) a „valilo se celou scénou“. Toto
hnutí bylo vedeno skupinami spojenými s D.C.
nezávislým nahrávacím labelem Dischord
Records, domovem na začátku 80. let klíčových
hardcore kapel jako MINOR THREAT, STATE OF ALERT, VOID a GOVERNMENT
ISSUE. Podle webu Dischord: „Násilí a nihilismus,
který se stal synonymem punk rocku, velkou měrou díky
médiím, se začal chytat v DC a mnoho ze starších
punkerů náhle zjistilo, že jsou zapuzeni a odvrženi scénou
jejich rodného města,“ což vedlo k „okamžiku
obnovy.“ Během těchto let se začala tvořit nová vlna
kapel, včetně RITES OF SPRING, LUNCHMEAT (později SOULSIDE), GRAY
MATTER, MISSION IMPOSSIBLE, DAG NASTRY a EMBRACE, kde později
figuroval bývalý zpěvák MINOR THREAT a
spoluzakladatel Dischord Ian MacKaye. Toto hnutí je pak obecně
známé jako „Revolution Summer“. RITES OF SPRING
byli popisováni jako kapela, která „víc než
velela změně“, vyzývajíc „v mužnou pózu,
ježto se stávala převládající uprostřed
punkové scény v tom smyslu,“ a „více
důležitějším,“ vzepření se „hudebním
a stylistickým pravidlům.“ Novinář Steve Huey
píše, že přesto se kapela „odchýlila od
typických hardcorových povrchních zájmů
doby – jmenovitě, sociálních a politických
rozkolů – jejich hudební útok nebyl méně
prudký, ale ve skutečnosti více provokativní a
odlišný než průměrná trojdobá rychlost“
zvuku, jež (dle Hueye) načrtla „nový směr hardcoru
postaveného na inovacích“ přinesených ZEN
ARCADE Hüskere Düe. Další kapely na sebe upozornili
využitím inspirace z funku (jako v případě
BEEFEATER) a popu 60. let (jako například GRAY MATTER).
Podle Erica Grubbse, tato přezdívka
(post-hardcore) vznikla pro nový zvuk na základě
„post-harDCore“, ale ve vzduchu nad scénou visel i další
název, „emo-core“. Později, zmíněno ve skaterském
časopise Thrasher, mohl vstoupit do diskuze okolo oblasti D.C.
Ačkoli některé skupiny této scény byly
považovány za přispěvatele ke zrození emo, v čele
s RITES OF SPRING (někdy jsou označováni jako jedni
z prvních představitelů emo), muzikanti jako bývalý
frontman Guy Picciotto a MacKaye se distancují od spojování
svých osob s tímto termínem. V sousedním
státě Maryland se také objevily skupiny, které
jsou dnes kategorizovány jako post-hardcore, mezi něž patří
MOSS ICON a THE HATED. Dřívější hudba obsahovala,
podle Stevea Hueye, „posouvání dynamiky, zvonící
kytary a ječící, naléhavé hlasové
vyvrcholení“, která by dokázala ovlivnit
pozdější muzikanty navzdory nejisté existenci kapel.
Dvě zmíněné kapely z Marylandu bývají
taktéž označovány za první představitele emo.
Druhá polovina 80. let zažila
formování několika kapel v D.C., mezi které
patří SHUDDER TO THINK, JAWBOX, THE NATION OF ULYSSES a
FUGAZI, stejně jako LUNGFISH z Baltimore. MacKaye popsal tuto
periodu jako pracovně nejvytíženější, jakou
Dischord Records kdy zažilo. Většina těchto umělců, společně
s těmi staršími, přispěla ke kompilaci State Of
The Union z roku 1989, která zdokumentovala nový
zvuk punkové scény D.C. konce 80. let. FUGAZI získali
„extrémně věrné a světové fanoušky“
. Kritik Andy Kellman sumarizoval vliv kapely v prohlášení:
„Pro mnohé znamenají FUGAZI to, co pro jejich
rodiče Bob Dylan.“ Je také možné si všimnout,
že „stále se vyvíjecí“ zvuk kapely
signalizoval více experimentálního směru, který
dláždil cestu v pozdějších vydání
u Dischord. Skupina, která sestávala z MacKaye,
Picciotta a bývalého bubeníka RITES OF SPRING
Brendana Cantyho společně basákem Joem Jallym, vydala v roce
1989 13 Songs, kompilaci jejich dřívějších
stejnojmenných a MARGIN WALKER EP, což je dnes považováno
za mezníkové album. Podobně debutová studiová
deska kapely, Repeater z roku 90, je také „obecně“
považována za klasiku. Skupina je také uznávána
za svůj aktivismus, levné vstupenky a CD, a odolnosti vůči
mainstreamu. Jiná kapela, JAWBOX, byla ovlivněna „tradicí
bující chicagské scény ranných 80.
let“, zatímco THE NATION OF ULYSSES jsou „nejlépe
zapamatovatelní pozvednutím velkohubou revolucionářskou
rétorikou MC5“ se začleněním „prvků R&B
(filtrovaného MC5) a avant jazzu“ kombinovaných s
„vzrušujícími, veselými živými
vystoupeními“ a za to, že jsou inspirací pro
„novou úrodu skupin jako místních, tak
zahraničních.“
Začátek 90. let byl svědkem
vzniku a vzestupu několika skupin spojovaných s prvními
umělci, kteří nezahrnovali jen FUGAZI a SHELLAC, ale také
GIRLS AGAINST BOYS (původně vedlejší projekt Brendana
Cantyho a Eli Janneyho, který se později spojí s členy
SOULSIDE), THE JESUS LIZARD (založeno ex-členy SCRATCH ACID),
QUICKSAND (vedené bývalým členem YOUTH OF TODAY
A GORILLA BUSCUITS Waltrem Schreifelsem), ROLLINS BAND (vedeno
bývalým zpěvákem BLACK FLAG Henrym Rollinsem),
TAR (vstání popela hardcore party BLATANT DISSENT) a
SLINT (obsahující členy SQUIRREL BAIT). Umělci jako
SHELLAC a SLINT z Louisville byli považovány za vlivy
vývoje žánru zvaného math rock.
Během devadesátých let začal počet post-hardcorových
kapel růst jako houby po dešti. Napříč celými
Spojenými státy vznikaly sestavy jako např. KARP,
POSTER CHILDREN, TRENCHMOUTH, CIRCUS LUPUS nebo HOOVER. Některé
kapely ale vznikly i mimo USA. Za všechny lze zmínit REFUSED,
kteří se zrodili na švédské hudební
scéně ve městě Umeå. Kapela, která se brzy
stala známou díky svému „masivnímu
tvrdému zvuku“, vydala v roce 1998 The Sharp Of
Punk To Come, album, které bylo poznamenané
inspirací v THE NATION OF ULYSSES, ačkoli se zapojením
prvků jako „ambientních textur, jazzových
breakdownů“, metalu a elektroniky do jejich hardcorové
hudby.
Kolem poloviny
90. let bylo možno spatři zrod několika kapel v okolí
města San Diego a tím hudební scény, z nichž
některé kapely byly vedoucími představiteli
post-hardcorového hnutí a spojovaných
s nezávislým labelem Gravity Records. Toto hnutí
se nakonec stalo známé jako „San Diego sound.“
Gravity bylo založeno v roce 1991 Mattem Andersenem, členem
kapely HEROIN, aby mohl vydávat nahrávky kapely i
dalších skupin v okolí San Diega, včetně
ANTIOCH ARROW a CLIKATAT IKATOWI. Rannější vydání
labelu jsou známá jako definice „nový zvuk
s tradicí hardcorových kořenů, ale honosící
se chaotickým zvukem, který představuje nový
přístup“ k žánru. HEROIN byli známí
jako inovátoři hardcoru ranných 90. let a za tvorbu
dynamické krajiny „jednominutových hlasitých
výbuchů vitriolu.“ Tyto skupiny byly ovlivněny aktéry
jako FUGAZI a THE NATION OF ULYSSES, ale také pomáhali
rozšiřovat odnož hardcoru, která „táhla
křečovitou intenzitu ke svéhlavému experimentálnímu
nesouzvuku a dynamice.“ Tento proud také býval
spojován s vývojem subžánru zvaného
screamo, ale také je nutné podotknout, že je tento
termín, stejně jako emo, předmět sporů. Zmíněný
label také vydával kapely nepocházející
ze San Diega, včetně MOHINDER (Cupertino, Kalifornie), ANGEL HAIR a
jejich následně související projekt THE VSS
(Boulder, Colorado); což byly skupiny taktéž spojované
s tímto zvukem. THE VSS vešli ve známost svým
použitím syntetizátorů „soupeřících
se zběsilou atonalitou post-hardcoru.“
JAWBOX - Conzolation Prize:
JAWBOX - Conzolation Prize:
Mimo seznam
Gravity Records zde byla další kapela hrající
důležitou roli ve vývoji „zvuku San Diega“, tím
byla sestava DRIVE LIKE JEHU. Tato skupina, založena bývalými
členy PITCHFORK, byla známá, podle Stevea Hueye, svými
dlouhými a multisekčními kompozicemi založenými
na inovacích přinesenými nahrávkami Dischord
Records, včleňující elementy jako „zvláštní
time signatury, instrumentální stavby“ a
„eliptické“ melodie, čímž mimo jiné
daly vzniknout jednomu z „nejzřetelnějších a
nejdivočejších“ zvuků, které vzešly
z post-hardcorového proudu. Huey také říká,
že zatímco mnoho kritiků tenkrát „postrádalo celkový přehled o zařazování hudby do širších
souvislostí“ a termín „emo“ ještě
nevzešel do širšího usu, DRIVE LIKE JEHU hráli
zajímavou roli na jeho vývoji navzdory tomu, že se
hudba kapely nepodobala zvuku tohoto termínu, jak byl později
charakterizován.
Podle Iana
MacKaye, náhlý zájem o underground a nezávislou
hudbu (zásluhou úspěchu Nevermind od kapely
NIRVANA) přitáhl pozornost významnějších
labelů směrem k Dischord a jeho kapelám. Zatímco
label tyto nabídky odmítal, dvě kapely Dischordu,
JAWBOX a SHUDDER TO THINK, podepsaly smlouvy s významnějšími
společnostmi. Někdejším podepsání s Atlantic
Records odpudilo některé z dlouhodobých členů
fanouškovské základny skupiny, ale také pomohlo
s vývojem a vydáním For Your Own Special
Sweetheart z roku 1994, považované Andym Kellmanem
za „jednu z nejlepších nahrávek, která
vyšla z D.C. scény 80. a 90. let.“ Následující
turné alba a rotace několika videí na MTV představilo
kapelu hrstce nových zástupů, ale nakonec album
zůstalo „nepovšimnuto mimo obvyklý okruh indie
komunity.“
Producent Ross
Robinson, který získal kredity za zpopularizování
nu-metalu s kapelami jako KORN a LIMP BIZKIT v 90. letech,
pomohl uvítat post-hardcore v mainstreamu v první
dekádě 21. století. Mehan Jayasuriya z PopMatters
navrhoval, aby se Robinson náhle zaměřil na post-hardcore
jako svůj „mazlíčkový projekt“, aby
úmyslně ztrestal nu-metal konce 90. let. Robinson tedy nahrál
s AT THE DRIVE-IN Relationship Of Command (2000),
GLASSJAW Everything You Ever Wanted To Know About Silence (2000)
a Worship And Tribute (2002), a s THE BLOOD BROTHERS
…Burn, Piano Island, Burn (2003); čtyři alba, která
byla označena jako „sestava několika z nejlepších
vyprodukovaných post-hardcorových nahrávek“
během prvního desetiletí po roce 2000. V recenzi
Johna Francka na Everything You Ever Wanted About Silence pro
Allmusic, autor tvrdí: „Uvádějící
mimořádného všestranného bubeníka
Sammyho Sieglera (GORILLA BUSCUITS), GLASSJAW stvořili pár
s producentem/podnikatelem Rossem Robinsonem (klíčový
katalyzátor v znovuobjevení drsného
rockového zvuku), který vás vezme na údernou
jízdu, na kterou by byli pyšní i BAD BRAINS a
QUICKSAND.“
V tomto
období vznikly další skupiny, které
popularizovaly tento žánr a formu. Mezi ně patří
THURSDAY, THRICE a FINCH. Do roku 2003 post-hardcore upoutal
pozornost velkých společností jako Island Records,
kteří podepsali s THRICE a THURSDAY, Atlantic Records,
kteří podepsali s POISON THE WELL, a Geffen Records,
kteří absorbovali FINCH od jejich původního labelu
Drive-Thru Records. V této době začal žánr
získávat i vyšší příčky na Billboard
chart, stejně jako prodejních úspěchů (a to i ve
Spojeném Království).
Během tohoto
období se začala na scéně objevovat nová vlna
post-hardcorových kapel, které začleňovaly do své
hudby více pop punkových a alternative rockových
stylů. Mezi takové patří: SCARY KIDS SCARING KIDS,
THE USED, HAWTHORNE HEIGHTS, SENSES FAIL, FROM FIRST TO LAST a EMERY;
doplněné o kanadské kapely SILVERSTEIN a ALEXISONFIRE.
Vyjmenované kapely získali uznání
mainstreamu díky MTV a Warped Tour. THE USED vydali několik
málo rádiových hitů a později získali
zlatý certifikát od RIAA za svá první dvě
studiová alba The Used a In Love And Death. Debut
HAWTHORNE HEIGHTS The Silence In Black And White také
získalo zlato.
ELECTRONIC
POST-HARDCORE
Nebývá
zvykem, abych upozorňoval na nějaké odnože už tak složité
odnože. Jsou ale případy, kdy je dle mého názoru
vhodné na ně upozornit. Elektrická verze post-hardcoru
si určitě pozornost zaslouží. A i když vím, že
celé vyprávění o nepříliš známém
stylu bylo poněkud vyčerpávající, těch pár
řádků navíc už snad neublíží.
Někteří
moderní praktikové post-hardcore stylu kombinují
svojí hudbu s hudbou elektronickou, čímž vytváří
něco, čemu se říká electronicore nebo synthcore.
Tyto skupiny používají metalcorem ovlivněné
breakdowny, syntetizátory, elektronicky produkované
zvuky, auto-tuned vokály a screaming. Takovéto kapely
vznikaly v Anglii, Spojených státech, Kanadě,
Francii a Hong Kongu. Sumerian Records poznamenává, že
„je zde nadbytek elektroniky/hardcoru“. Na I SEE STAR se
často ukazuje jako na primární přispěvatele tomuto
stylu. Jejich debutová deska, 3-D, bylo populární
„mezi synthcore scénou.“ Kompilace Punk Goes Pop
4, jedno z mnoha alb série Punk Goes…,
„představuje některé z nejžhavějších
populárních skladeb dneška vykonávaných
různými metalcore, post-hardcore a electronicore umělci.“
Altsounds, nezávislý hudební žurnál,
poznamenal, že je zde „náhlý vzestup v množství
kapel slučujících elektronické a metalové
hudební styly.“ Článek také poznamenal,
že většina ze skupin, které stvořili cover skladby pro
Punk Goes Pop 4 zahrnují charakteristické prvky
electronicoru, zvláště odkazující na I SEE
STARS, WOE, IS ME a CHUNK! NO, CAPTAIN CHUNK! Další důležité
skupiny, které představují fúzi post-hardcoru
nebo metalcoru s elektronickou hudbou, jsou ABANDON ALL SHIPS,
ATTACK ATTACK!, ASKING ALEXANDRIA, ALL FOR A VISION, ENTER SHIKARI a
SKY EATS AIRPLANE.
ASKING ALEXANDRIA - Not The American Average:
ASKING ALEXANDRIA - Not The American Average:
Tento styl má
mnoho fanoušků spíše mezi mladší generací, ale stále však má spíše více
odpůrců u konzervativních metalových
posluchačů. Málo kdo si však střízlivě uvědomuje,
že toto je bohužel cesta kroků budoucích v době, kdy
od přelomu tisíciletí metalový svět nezažil
žádný velký zlomový bod. Tím
posledním se dá vskutku bez nadsázky říct,
byli SLIPKNOT, kteří přišli s něčím, co tu do
té doby nebylo. V dnešní době vzniká
mnoho nových kapel, ale žádná, z které
si člověk sedne na prdel. Ale to se dostávám zase
(jak mám ostatně nejspíš ve zvyku) někam jinam.
Žádné komentáře:
Okomentovat