Blogger Widgets

neděle 13. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: NWOBHM + NWOAHM


Dnes si představíme dva styly najednou. Jsou to NWOBHM a NWOAM alias New Wave Of British Heavy Metal a New Wave Of American Heavy Metal. Oba žánry jsou spíš zastřešujícími termíny, které koncentrují určitou vlnu kapel, než samostatné styly.


NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL

Nejdříve začneme tím starším. Nová vlna britského heavy metalu bylo metalové hnutí, které začalo ve Velké Británii na konci 70. let a dosáhlo mezinárodní pozornosti na začátku let osmdesátých. Hnutí se vyvinulo jako reakce na částečný úpadek prvních heavy metalových kapel jako DEEP PURPLE, LED ZEPPELIN a BLACK SABBATH. Kapely NWOBHM posílily vlivy blues prvních umělců, začlenily prvky punku, zvýšily rychlost a přijali „tvrdší“ zvuk a přijaly tvrdší přístup k vlastní hudbě. Byla to scéna nasměrovaní výlučně na fanoušky heavy metalu. Tato éra je považována za základní kámen extrémních metalových stylů; umělci jako METALLICA uvádějí za hlavní vlivy své hudby NWBOHM skupiny jako SAXON, MOTÖRHEAD, DIAMOND HEAD a IRON MAIDEN.

NWOBHM se stal dominantou metalové scény první půli 80. let. Hudebně se vyznačuje rychlým pozitivním tempem písní, silnými akordy, rychlými kytarovými sóly a melodickým vysokým vokálem. Lyrická témata často berou inspiraci z mytologie a fantasy. Mnoho kapel této éry podepsalo smlouvu s Near Records, jež vydávalo díla NWBOHM v pozdějších letech.

Termín vznikl během londýnské zastávky festivalu Metal Crusade Music Machine 8. května 1979, kde vystupovali, kromě dalších, SAMSON, ANGEL WITCH a IRON MAIDEN. Geoff Barton zhodnotil show v časopise Sounds použitím termínu „New Wave Of British Heavy Metal“, aby vytvořil společný stylistický prvek hudby těchto kapel.

MOTÖRHEAD
KOŘENY A HISTORIE

Velšská skupina BUDGIE jsou považováni za předzvěst stylu a byli uváděni jako „klíčový vliv na Novou vlnu britského heavy metalu.“ Také JUDAS PRIEST a MOTÖRHEAD, předešli hnutí o několik let než se stali jeho součástí.

Počátky NWBOHM jsou spojovány s umělci jako IRON MAIDEN, DEF LEPPARD, SAXON, ANGEL WITCH, RAVEN, DIAMOND HEAD, SAMSON, TYGERS OF PAN TANG, BLITZKRIEG, SWEET SAVAGE, JAGUAR, AVENGER, DEMON, WITCHFYNDE, WITCHFINDER GENERAL, WHITE SPIRIT a TANK. Image skupin jako SAXON, sestávající z dlouhých vlasů, riflových bund, kůže a řetězů, se stal později obecným synonymem metalu během 80. let. Některé kapely, ačkoli zformované během této éry, zaznamenali úspěch v undergroundovém měřítku, jako je případ VENOM a QUARTZ.

New Wave Of British Heavy Metal trpěl stejným úpadkem jako většina hudebních hnutí. Většina vedoucích postav žánru nebyla schopna následovat svůj počáteční úspěch. Navíc, mnoho skupin se přesunulo mimo éru směrem k mainstreamovému hard rocku. Během poloviny osmdesátek mladí rockoví fanoušci našli většinu komerčního metalu vycházejícího z Los Angeles vedeného kapelami jako MÖTLEY CRÜE. Nahrávací společnosti se také drželi spíš umělců z Los Angeles než undergroundových skupin NWOBHM. K tomu ještě se ve stejnou dobu objevil thrash metal, další, ale méně mainstreamová scéna, a přitáhl mnoho fanoušků pro svou větší rychlost a tvrdost než byl NWBOHM, i když má thrash kořeny právě v tomto hnutí.

Některé z více známých kapel hnutí, tak nebo tak, pokračovali ve značném stálém úspěchu. IRON MAIDEN a MÖTORHEAD se drželi více tradičního heavy metalového stylu, což jim dovolilo si udržet velkou a loajální fanouškovskou základnu dokonce i poté, co kapely s podobným zvukem ztratily podporu labelů. IRON MAIDEN se od té doby má stát jednou nejvíc komerčně úspěšnou a nejvlivnější kapelou všech dob. DEF LEPPARD, navzdory vyřazení jejich rannějšího tvrdšího zvuku, se stali ještě více úspěšnými, když MTV začalo hrát jejich promo hudební videa. A tak komercionalizace jejich hard rockového zvuku pomáhala prodávat jejich alba s pomocí singlů.

Kapely jako MOTÖRHEAD, IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST, VENOM a SAXON, stejně jako mnoho méně známých skupin, se staly součástí pravidel, která ovlivnila americké sestavy, jež se zformovaly na začátku 80. let (např. zmiňovaná METALLICA). Prvotní materiál METALLICY byl ovlivněn několika kapelami NWOBHM, jako DIAMOND HEAD.

V roce 1990 bubeník METALLICY Lars Ulrich, spolu s Geoffem Bartonem, sestavil kompilační dvoj CD nazvané NWOBHM ´79 Revisited, provázející kapelami od málo známých, jako HOLLOW GROUND, až k hlavním umělcům této éry.

Rozšířená popularita internetu na přelomu tisíciletí pomohla fanouškům Nové vlny britského heavy metalu ke společné komunikaci a některým kapelám pomohl internet zažít menší obrození. Povzbuzeni úspěchem holdům kapelám a nostalgií umělců, některé původní kapely NWOBHM vyjely znovu na turné a obrození bylo završeno časopisem Classic Rock, novou publikací s mnoha původními spisovately NWOBHM 80. let, včetně Geoffa Bartona.

Nová vlna britského heavy metalu existovala většinou mimo svět mainstreamu a jeho populární a rockové kultury. Časopisy jako NME, The Face a Melody Maker obecně vůbec nepsali o umělcích hnutí NWOBHM. Bylo to necháno na Sounds, aby se věnovali těmto umělcům. Geoff Barton začal psát materiály o nově vznikajících a stoupajících kapelách a Sounds dokonce zvěřejňovali týdenní žebříček Heavy Metal na základě nahrávek The Soundhouse, heavy metalové „diskotéky“ v severozápadním Londýně a duchovního domova hnutí. Barton založil Kerrang!, první časopis věnovaný heavy metalu. Původcem vzrůstajícího vlivu žánru v Londýně byla pirátská rocková stanice Alice´s Restaurant Rock Radio.

Saxon - Ride Like The Wind


NEW WAVE OF AMERICAN HEAVY METAL

Nová vlna amerického heavy metalu je hnutí, které vzniklo ve Spojených státech během první poloviny 90. let a rozšířil se po roce 2000. Některé skupiny spadající do této kategorie vznikly během druhé poloviny osmdesátých let, ale nestaly se vlivnými nebo nedosáhly popularity do následující dekády. Termín NWOAHM je mladším odkazem na hnutí Nové vlny britského heavy metalu konce 70. let.

Ačkoli je termín využíván médií se stoupající četností, definice termínu ještě není zcela dokončena. Má určitou souvislost s rostoucím počtem kapel, které se přizpůsobují obvyklým stylům v NWOAHM (uvedeno níže), avšak sami sebe dostatečně nerozlišují pod novou přezdívkou tohoto žánru. Jeden popis dlouhodobého metalového autora, Garry Sharp-Younga, pomáhá klasifikovat NWOAHM jako „sňatek evropského stylu riffování a hrdelních vokálů.“ Některým kapelám v rámci NWOAHM je navrácení metalu zpět do mainstreamu.

Producenti dokumentu Metal: The Headbanger´s Journey z roku 2005 napsali o NWOAHM: „Ve své podstatě, NWOAHM může ztělesňovat kypějící agresi hormonu ´hardcoru´, ale hrát typ akrobatické, precizní, technické thrash/death metalové syntézy obvykle dotčené melodií tradičního metalu, ale často jen letmo. Hlasově se tyto kapely pohybují okolo od PANTERY odvozeného řevu, sklonem k death metalovému štěkotu, ale často s ´čistými´ nebo ´zpívanými´ vokály jakožto balzámem pro uši, někdy podané členem kapely, který není frontmanam.“ Producenti také odkazují na UNEARTH, SHADOWS FALL a LAMB OF GOD jakožto „vůdčí protagonisty tohoto balíčku“. V knize New Wave Of The American Heavy Metal, kde je seznam nejznámějších umělců hnutí, Garry Sharpe-Young „zahrnuje některé ze starších skupin, které ukázaly skutečné kořeny metalcoru, jako AGNOSTIC FRONT a celý NYHC, plus skupiny, které probouraly metalovou scénu, po stylu grunge, do nového teritoria – PANTERA, BIOHAZARD a MACHINE HEAD. Odtamtud začíná skutečně různorodé, křižující se spektrum od melodic death metalu k progresivnímu metalu a všeho mezi tím.“ Nová vlna amerického heavy metalu zahrnuje řadu různých stylů včetně žánrů metalcore, groove metal, melodic death metal (ten je však spíš švédskou záležitostí, pozn.: Kozel), alternative metal (nikoli ten původní, ale novodobí = 3 DOORS DOWN, RED…, pozn.: Kozel), hardcore punk a progresivní metal.

UNEARTH
KOŘENY A HISTORIE

Hnutí Nové vlny amerického heavy metalu má své kořeny v groove metalu a hardcore umělcích jako PANTERA, BIOHAZARD a MACHINE HEAD, kteří přivedli heavy metal „zpět k jeho podstatě v brutalitě a nečerpání formulí v tradičním blues, ale z newyorského hardcoru, thrash metalu a punku.“ Garry Sharpe-Young napsal ve své knize Metal: A Definitive Guide, že NWOAHM viděl zřetelný vzestup po roce 2000 následován přesycením nu-metalu v mainstreamu. Napsal: „nová generace posluchačů byla uvedena tím, že chtěla slyšet stejnou míru agrese, ale podanou s větší finesou…Breakdowny byly nahrazeny dobře navrženými riffy; kde jakmile se objevil nepříjemný scratch DJe, prostor byl vyplněn dlouho chybějícím kytarovým sólem.“ Joel McIver ve své knize The Next Generation Of Rock & Punk tvrdí, že KORN byla první kapela označená jako nu-metal, čímž byla odstartována Nová vlna amerického heavy metalu.

Chimaira - Resurrection

Žádné komentáře:

Okomentovat