Dnes si představíme dva styly
najednou. Jsou to NWOBHM a NWOAM alias New Wave Of British Heavy
Metal a New Wave Of American Heavy Metal. Oba žánry jsou spíš
zastřešujícími termíny, které
koncentrují určitou vlnu kapel, než samostatné styly.
NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL
Nejdříve začneme tím
starším. Nová vlna britského heavy metalu bylo
metalové hnutí, které začalo ve Velké
Británii na konci 70. let a dosáhlo mezinárodní
pozornosti na začátku let osmdesátých. Hnutí
se vyvinulo jako reakce na částečný úpadek
prvních heavy metalových kapel jako DEEP PURPLE, LED
ZEPPELIN a BLACK SABBATH. Kapely NWOBHM posílily vlivy blues
prvních umělců, začlenily prvky punku, zvýšily
rychlost a přijali „tvrdší“ zvuk a přijaly tvrdší
přístup k vlastní hudbě. Byla to scéna
nasměrovaní výlučně na fanoušky heavy metalu. Tato
éra je považována za základní kámen
extrémních metalových stylů; umělci jako
METALLICA uvádějí za hlavní vlivy své
hudby NWBOHM skupiny jako SAXON, MOTÖRHEAD, DIAMOND HEAD a IRON
MAIDEN.
NWOBHM se stal dominantou metalové
scény první půli 80. let. Hudebně se vyznačuje
rychlým pozitivním tempem písní, silnými
akordy, rychlými kytarovými sóly a melodickým
vysokým vokálem. Lyrická témata často
berou inspiraci z mytologie a fantasy. Mnoho kapel této
éry podepsalo smlouvu s Near Records, jež vydávalo
díla NWBOHM v pozdějších letech.
Termín vznikl během londýnské
zastávky festivalu Metal Crusade Music Machine 8. května 1979, kde
vystupovali, kromě dalších, SAMSON, ANGEL WITCH a IRON
MAIDEN. Geoff Barton zhodnotil show v časopise Sounds použitím
termínu „New Wave Of British Heavy Metal“, aby vytvořil
společný stylistický prvek hudby těchto kapel.
KOŘENY A HISTORIE
Velšská skupina BUDGIE jsou
považováni za předzvěst stylu a byli uváděni jako
„klíčový vliv na Novou vlnu britského
heavy metalu.“ Také JUDAS PRIEST a MOTÖRHEAD,
předešli hnutí o několik let než se stali jeho součástí.
Počátky NWBOHM jsou spojovány
s umělci jako IRON MAIDEN, DEF LEPPARD, SAXON, ANGEL WITCH,
RAVEN, DIAMOND HEAD, SAMSON, TYGERS OF PAN TANG, BLITZKRIEG, SWEET
SAVAGE, JAGUAR, AVENGER, DEMON, WITCHFYNDE, WITCHFINDER GENERAL,
WHITE SPIRIT a TANK. Image skupin jako SAXON, sestávající
z dlouhých vlasů, riflových bund, kůže a
řetězů, se stal později obecným synonymem metalu během
80. let. Některé kapely, ačkoli zformované během
této éry, zaznamenali úspěch v undergroundovém
měřítku, jako je případ VENOM a QUARTZ.
New Wave Of British Heavy Metal trpěl
stejným úpadkem jako většina hudebních hnutí.
Většina vedoucích postav žánru nebyla schopna
následovat svůj počáteční úspěch.
Navíc, mnoho skupin se přesunulo mimo éru směrem
k mainstreamovému hard rocku. Během poloviny osmdesátek
mladí rockoví fanoušci našli většinu komerčního
metalu vycházejícího z Los Angeles vedeného
kapelami jako MÖTLEY CRÜE. Nahrávací
společnosti se také drželi spíš umělců z Los
Angeles než undergroundových skupin NWOBHM. K tomu ještě
se ve stejnou dobu objevil thrash metal, další, ale méně
mainstreamová scéna, a přitáhl mnoho fanoušků
pro svou větší rychlost a tvrdost než byl NWBOHM, i když
má thrash kořeny právě v tomto hnutí.
Některé z více
známých kapel hnutí, tak nebo tak, pokračovali
ve značném stálém úspěchu. IRON MAIDEN a
MÖTORHEAD se drželi více tradičního heavy
metalového stylu, což jim dovolilo si udržet velkou a
loajální fanouškovskou základnu dokonce i poté,
co kapely s podobným zvukem ztratily podporu labelů.
IRON MAIDEN se od té doby má stát jednou nejvíc
komerčně úspěšnou a nejvlivnější kapelou všech
dob. DEF LEPPARD, navzdory vyřazení jejich rannějšího
tvrdšího zvuku, se stali ještě více úspěšnými,
když MTV začalo hrát jejich promo hudební videa. A
tak komercionalizace jejich hard rockového zvuku pomáhala
prodávat jejich alba s pomocí singlů.
Kapely jako MOTÖRHEAD, IRON
MAIDEN, JUDAS PRIEST, VENOM a SAXON, stejně jako mnoho méně
známých skupin, se staly součástí
pravidel, která ovlivnila americké sestavy, jež se
zformovaly na začátku 80. let (např. zmiňovaná
METALLICA). Prvotní materiál METALLICY byl ovlivněn
několika kapelami NWOBHM, jako DIAMOND HEAD.
V roce 1990 bubeník
METALLICY Lars Ulrich, spolu s Geoffem Bartonem, sestavil
kompilační dvoj CD nazvané NWOBHM ´79
Revisited, provázející kapelami od málo
známých, jako HOLLOW GROUND, až k hlavním
umělcům této éry.
Rozšířená popularita
internetu na přelomu tisíciletí pomohla fanouškům
Nové vlny britského heavy metalu ke společné
komunikaci a některým kapelám pomohl internet zažít
menší obrození. Povzbuzeni úspěchem holdům
kapelám a nostalgií umělců, některé původní
kapely NWOBHM vyjely znovu na turné a obrození bylo
završeno časopisem Classic Rock, novou publikací s mnoha
původními spisovately NWOBHM 80. let, včetně Geoffa
Bartona.
Nová vlna britského heavy
metalu existovala většinou mimo svět mainstreamu a jeho populární
a rockové kultury. Časopisy jako NME, The Face a Melody Maker
obecně vůbec nepsali o umělcích hnutí NWOBHM. Bylo
to necháno na Sounds, aby se věnovali těmto umělcům. Geoff
Barton začal psát materiály o nově vznikajících
a stoupajících kapelách a Sounds dokonce
zvěřejňovali týdenní žebříček Heavy Metal
na základě nahrávek The Soundhouse, heavy metalové
„diskotéky“ v severozápadním Londýně
a duchovního domova hnutí. Barton založil Kerrang!,
první časopis věnovaný heavy metalu. Původcem
vzrůstajícího vlivu žánru v Londýně
byla pirátská rocková stanice Alice´s
Restaurant Rock Radio.
Saxon - Ride Like The Wind
NEW WAVE OF AMERICAN HEAVY METAL
Nová vlna amerického
heavy metalu je hnutí, které vzniklo ve Spojených
státech během první poloviny 90. let a rozšířil
se po roce 2000. Některé skupiny spadající do
této kategorie vznikly během druhé poloviny
osmdesátých let, ale nestaly se vlivnými nebo
nedosáhly popularity do následující
dekády. Termín NWOAHM je mladším odkazem na
hnutí Nové vlny britského heavy metalu konce 70.
let.
Ačkoli je termín využíván
médií se stoupající četností,
definice termínu ještě není zcela dokončena. Má
určitou souvislost s rostoucím počtem kapel, které
se přizpůsobují obvyklým stylům v NWOAHM
(uvedeno níže), avšak sami sebe dostatečně nerozlišují
pod novou přezdívkou tohoto žánru. Jeden popis
dlouhodobého metalového autora, Garry Sharp-Younga,
pomáhá klasifikovat NWOAHM jako „sňatek
evropského stylu riffování a hrdelních
vokálů.“ Některým kapelám v rámci
NWOAHM je navrácení metalu zpět do mainstreamu.
Producenti dokumentu Metal: The
Headbanger´s Journey z roku 2005 napsali o NWOAHM: „Ve
své podstatě, NWOAHM může ztělesňovat kypějící
agresi hormonu ´hardcoru´, ale hrát typ
akrobatické, precizní, technické thrash/death
metalové syntézy obvykle dotčené melodií
tradičního metalu, ale často jen letmo. Hlasově se tyto
kapely pohybují okolo od PANTERY odvozeného řevu,
sklonem k death metalovému štěkotu, ale často s
´čistými´ nebo ´zpívanými´
vokály jakožto balzámem pro uši, někdy podané
členem kapely, který není frontmanam.“ Producenti
také odkazují na UNEARTH, SHADOWS FALL a LAMB OF GOD
jakožto „vůdčí protagonisty tohoto balíčku“.
V knize New Wave Of The American Heavy Metal, kde je
seznam nejznámějších umělců hnutí, Garry
Sharpe-Young „zahrnuje některé ze starších
skupin, které ukázaly skutečné kořeny
metalcoru, jako AGNOSTIC FRONT a celý NYHC, plus skupiny,
které probouraly metalovou scénu, po stylu grunge, do
nového teritoria – PANTERA, BIOHAZARD a MACHINE HEAD.
Odtamtud začíná skutečně různorodé,
křižující se spektrum od melodic death metalu
k progresivnímu metalu a všeho mezi tím.“ Nová
vlna amerického heavy metalu zahrnuje řadu různých
stylů včetně žánrů metalcore, groove metal, melodic death
metal (ten je však spíš švédskou záležitostí,
pozn.: Kozel), alternative metal (nikoli ten původní, ale
novodobí = 3 DOORS DOWN, RED…, pozn.: Kozel), hardcore punk
a progresivní metal.
KOŘENY A HISTORIE
Hnutí Nové vlny
amerického heavy metalu má své kořeny v groove
metalu a hardcore umělcích jako PANTERA, BIOHAZARD a MACHINE
HEAD, kteří přivedli heavy metal „zpět k jeho
podstatě v brutalitě a nečerpání formulí
v tradičním blues, ale z newyorského
hardcoru, thrash metalu a punku.“ Garry Sharpe-Young napsal ve
své knize Metal: A Definitive Guide, že NWOAHM viděl
zřetelný vzestup po roce 2000 následován
přesycením nu-metalu v mainstreamu. Napsal: „nová
generace posluchačů byla uvedena tím, že chtěla slyšet
stejnou míru agrese, ale podanou s větší
finesou…Breakdowny byly nahrazeny dobře navrženými riffy;
kde jakmile se objevil nepříjemný scratch DJe, prostor
byl vyplněn dlouho chybějícím kytarovým
sólem.“ Joel McIver ve své knize The Next
Generation Of Rock & Punk tvrdí, že KORN byla první
kapela označená jako nu-metal, čímž byla
odstartována Nová vlna amerického heavy metalu.
Chimaira - Resurrection
Žádné komentáře:
Okomentovat