Blogger Widgets

čtvrtek 10. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Metalcore


Metalcore je subžánrem heavy metalu kombinující prvky extrémního metalu a hardcoru. Název je samozřejmě složeninou těchto stylů. Termín se v obecném významu objevil v polovině 90. let, popisující kapely jako EARTH CRISIS, DEADGUY a INTEGRITY. Nejstarší z těchto kapel, INTEGRITY, byla založena v roce 1988. Mezi současné metalcore kapely patří např. KILLSWITCH ENGAGE, UNDEROATH, ALL THAT REMAINS, TRIVIUM, AS I LAY DYING, BULLET FOR MY VALENTINE a THE DEVIL WEARS PRADA.


Metalcore je rozeznatelný od ostatních fúzí punku a metalu svým důrazem na hlavní heavy metalové znaky stejně jako breakdowny, které jsou pomalejší, a silnými pasážemi, které podporují moshing. SEPULTURA, které je přičítáno „položení základů“ žánru, a PANTERA, která ovlivnila TRIVIUM, ATREYU, BLEEDING THROUGH a UNEARTH, ovlivnili vývoj stylu metalcore.

CHARAKTERISTIKA

Dwid Hellion (INTEGRITY)
Mezi hlasový projev patří obecně screaming, který byl běžný zvláště u kapel 90. let. V dnešní době většina skupin kombinuje screaming s použitím čistého vokálu během přechodu písně nebo refrénu.

Typickou strukturou jsou tvrdé sloky a melodické refrény. V metalcoru jsou běžné harmonické kytarové riffy, double bass bubnování a breakdowny. Nižší naladění kytar je použito téměř všeobecně, ranné kapely používali často buď snížené D nebo snížené C tuning. Mladší skupiny byly známé tím, že měli naladěno nízko jako G1 a dokonce F1. Velká část kapel v nedávné době dodala sóla a větší důraz na techničtější kytarovou hru. Bubeníci typicky používají techniku double bass a hlavní způsoby napříč spektrem. Blast beats je také občas slyšet.

Metalcore vzešel z prostředí obklopující mladé osazenstvo hardcore punkové subkultury, s mnoha skupinami dodržujícími pravidla vyznání (abstinence drog a alkoholu), ačkoli INTEGRITY byla významnou výjimkou. CONVERGE byli proslulí svým zaměřením se na osobní muka a zkušenosti z neúspěšné romantické lásky. Dwid Hellion, frontman INTEGRITY, obhajuje „Svatý Teror Církve Posledního Soudu“, apokalyptický systém víry spojující gnosticismus a katarství. Několik členů současných metalcorových kapel jsou praktikující křesťané, např. členové ZAO, THE DEVILS WEARS PRADA, AS I LAY DYING, AUGUST BURNS RED, TEXAS IN JULY, DEMON HUNTER, OH, SLEEPER a UNDEROATH. Texty se zabývají osobními tématy, ale i politikou.

KOŘENY A HISTORIE

BLACK FLAG a BAD BRAINS, patřící mezi tvůrce hardcore punku, obdivovali a napodobovali BLACK SABBATH. Britské street punkové kapely jako DISCHARGE a THE EXPLOITED taktéž brali inspiraci z heavy metalu. THE MISFITS vydali album Earth A.D., které se stalo rozhodujícím vlivem pro thrash metal. Nicméně, punková a metalová kultura a hudba jako taková zůstala během první poloviny 80. let izolovanou.

Zkřížení metalu a hardcoru nakonec zplodilo crossover thrash metalovou scénu, která se narodila v klubu Ruthie ve městě Berkeley během roku 1984. Termín „metalcore“ původně sloužil jako ukazatel na tyto kapely. Hardcore kapely CORROSION OF CONFORMITY, DIRTY ROTTEN IMBECILES a SUICIDAL TENDENCIES hráli po boku thrashových kapel jako METALLICA a SLAYER. Tato scéna ovlivnila skinheadské křídlo newyorského hardcoru, které vzniklo v roce 84, a ovlivnilo skupiny jako CRO-MAGS, MURPHY´S LAW, AGNOSTIC FRONT a WARZONE. Parta CRO-MAGS patřila mezi nejvýznamnější z těchto kapel. Také se drželi víry, dost překvapivě, vědomí Krishna. Rok 1985 pak viděl vývoj hardcore breakdownu, splynutí reggae a metalového pozadí kapely BAD BRAINS, což povzbudilo tanec moshing. Album Cause For Alarm (1986) AGNOSTIC FRONT, ve spolupráci s Peterem Steelem, předělem v propletení hardcoru a metalu.

V této době si začaly thrash metalové kapely půjčovat mnoho věcí z hardcore punku. METALLICA vzdala hold DISCHARGE a MISFITS, a SLAYER dokonce nahráli celé album cover verzí hardcore skladeb. ANTHRAX předělali skladbu Protest And Survive od DISCHARGE na své desce Attack Of The Killer B a píseň New Noise švédské hardcore kapely REFUSED se objevila na desce Worship Music.

Mezi lety 1989 a 1995 se objevila nová vlna hardcore kapel. Mezi ně patří MERAUDER, ALL OUT WAR, INTEGRITY, BIOHAZARD, EARTH CRISIS, CONVERGE, SHAI HULUD, STARKWEATHER, JUDGE, STRIFE, RORSCHARCH, VISION OF DISORDER a HATEBREED. INTEGRITY brali inspiraci primárně z japonské hardcore kapely GISM a metal skupiny SLAYER s více subtilními prvky SEPTIC FLESH, SAMHAIN, MOTÖRHEAD a JOY DIVISION, zatímco EARTH CRISIS, CONVERGE a HATEBREED si vypůjčovali z death metalu. Album EARTH CRISIS z roku 1995 Destroy The Machines obzvlášť významným počinem. Slovy kytaristy Scotta Crouse: „Byli to velice smíšené pocity. Jsem často citován tvrzením, že EARTH CRISIS byla první hardcore kapela s metalovým zvukem. Samozřejmě jsme první nebyli, ale myslím, že jsme to definitivně posunuli o další úroveň. Mnohokrát jsme slyšeli ´tihle kluci se snaží být jako PANTERA´, což jsme brali jako obrovský kompliment!“
EARTH CRISIS, jedna z tří nejdůležitějších "matek" metalcoru

BIOHAZARD, COALESCE a OVERCAST byly taktéž důležitými ranně metalcorovými kapelami. Tyto skupiny bývají někdy označovány i jako tzv. „metallic hardcore“. Jak píše žurnalista Lars Gotrich: „Společně s klíčovými nahrávkami DILLINGER ESCAPE PLAN a BOTCH, GIVE THEM ROPE je milník undergroundu, který pomohl prorazit tomu, co nazýváme ´metalcore´. S riskem redukce zvuku – tak pozdě! – byl metalcore přirozenou progresí, kde se setkal extrémní metal s hardcorem, ale s rostoucími time signaturami, které se tak nějak cítili více agresivní.“ Nahrávka SHAI HULUD Hearts Once Nourished With Hope And Compassion se stala v pozdější části dekády obzvláště důležitým pojmem.

Co se úspěchů týče, můžeme se zmínit, že v průběhu první dekády nového tisíciletí se metalcore předvedl jako komerční síla a kapely začaly podepisovat smlouvy s několika nezávislými labely jako Century Media či Metal Blade. Do roku 2004 zlidověl tento styl natolik, aby alba KILLSWITCH ENGAGE The End Of Heartache a The War Within od SHADOWS FALL debutovaly na 21. a 20. pozici, v tomto pořadí, v Billboard chart. Single ALL THAT REMAINS Two Weeks dosáhl 9. příčky v americkém žebříčku Mainstream Rock Tracks. V žebříčku Modern Rock Tracks pak bodoval na čísle 38. V roce 2007 skladba Nothing Left od AS I LAY DYING byla nominována na cenu Grammy v kategorii „Nejlepší Metalový Počin“. Ocean Between Us (album, kde je píseň Nothing Left) byl sám o sobě obchodním úspěchem; na Billboard 200 zaujal 8. příčku.


The Calling, skladba ALL THAT REMAINS, která se stala součástí soundtracku jednoho dílu filmu SAW:

2 komentáře: