Grindcore je extrémní
forma metalu, která se objevila v první polovině
80. let. Inspiraci bere z několika tvrdých žánru
– včetně death metalu, industriální hudby,
hlasitých a extrémnějších forem hardcore
punku. Vyznačuje se silně podladěnými kytarami, velmi
rychlým tempem, blast beatem a vokály, které se
skládají z nesrozumitelného growlu nebo
pronikavého vřískotu. Nechvalně známou
zvláštností grindcoru jsou „mikrosongy“. Britská
kapela NAPALM DEATH dokonce drží Guinessův rekord za vůbec
nejkratší nahranou píseň; vteřinu trvající
You Suffer (1987).
Jako jiné styly, i grind má
své menší odnože, kam patří např. goregrind,
pornogrind nebo electrogrind. Ačkoli je významným
jevem hardcore punku a jiných populárních žánrů,
grindcore dodnes zůstává undergroundovou formou hudby.
CHARAKTERISTIKA
Grindcore spoléhá na
tradiční instrumentální výbavu jako
hardcore punk a heavy metal: elektrická kytara, baskytara a
bicí. Nicméně grind mění obvyklou praxi
metalové nebo rockové hudby v rovině skladebních
struktur a hlasu. Hlasový přednes má rozsah od
pronikavých vřískotů po hrdelní growl a štěkot
(hovorově: představte si jekot prasete na porážce, blití
do mikrofonu a štěkot nasraného pitbula). Vokály
někdy mohou sloužit pouze jako doplňkový zvukový
efekt; obvyklý zvyk takových skupin jako
experimentálních NAKED CITY.
Jak již bylo řečeno výše,
silným poznávacím znakem grindcoru jsou
„mikrosongy“. Tím pádem má grindcore i
několik Guinessových rekordů. V roce 2001 se tak
zapsala kapela BRUTAL DEATH v kategorii nejkratšího
videa za Collateral Damage (1994) (méně než čtyři
vteřiny). V roce 2007 je však překonali již zmínění
NAPALM DEATH. Jako důkaz charakteristických mikrosongů jistě
stojí za zmínku debutové album skupiny CARCASS,
Reek Of Putrefaction (1988), které obsahovalo 22 písní
s průměrnou délkou 1 minuta 48 sekund.
Zmíněné bubnování
blast beat je sice typické pro grindcore ve všech jeho
podobách, ale užívání této
techniky předchází jeho vzniku. Bývá
popisován jako „šílená perkusní
exploze, méně o samotném rytmu, o to více o
naprosté zvukové zuřivosti.“
CARCASS |
KOŘENY A HISTORIE
Ranná grindcorová scéna
se spoléhala na mezinárodní kazetový
prodej a DIY (Do It Yourself = udělej si sám) produkci. Nejvíce
uznávanou předzvěstí grindového zvuku jsou
SIEGE, hardcore punková skupina, a REPULSION, ranná
death metalová parta. SIEGE, původem z Weymouthu
v Massachusetts, byli ovlivněni klasickým americkým
hardcorem (MINOR THREAT, BLACK FLAG, VOID) a britskými
kapelami jako DISCHARGE, VENOM a MOTÖRHEAD. Cílem SIEGE
byla maximální rychlost: „Poslouchali jsme ty
nejrychlejší punkové a hardcorové kapely, které
jsme dokázali sehnat a řekli si ´Ok, schválně
se pokusíme napsat něco rychlejšího než jsou oni´,“
vzpomínal bubeník Robert Williams.
SIEGE - Cold War:
SIEGE - Cold War:
REPULSION, kapela ze státu
Michigan, řadí mezi své inspirace street punkové
kapely jako DISCHARGE a CHARGED GBH, crossover thrash jako DIRTY
ROTTEN IMBECILES a CORROSION OF CONFORMITY, thrash metal jako SLAYER,
METALLICA a SODOM, ranný black metal (VENOM), death metal
(POSSESSED), hc punk jako BLACK FLAG a starší hard rock. Tato
skupina je často považována za vynálezce klasického
grind blast beatu (hraný v 190 bpm) stejně jako výrazné
baskytary.
Grind však vznikal hlavně v Anglii.
Britské kapely jako HERESY a UNSEEN TERROR zdůrazňovaly vliv
tvrdého amerického punku (SEPTIC DEATH) stejně jako
švédských D-beat skupin. SORE THROAT citují zase
DISCHARGE, DISORDER a evropský thrash (HELLHAMMER) a americký
hardcore punk (POISON INDEA, DRI). Japonský hardcore, zvláště
GISM, bývá taktéž považován za jednoho
z původců stylu.
Ohledně britské grindové
scény zakladatel Earache Records, Digby Pearson, souhlasí
s Embury v tvrzení, že NAPALM DEATH „protáhli
hardcore a metal skrz zrychlovač.“ Nicméně Pearson
řekl, že grindcore „nebyl jen o rychlých bicích,
blast beatu atd.“ Tvrdil, že „ve skutečnosti to byly
kytary – tvrdé, podladěné, ostré, drsné
riffy -, které popsaly tento styl, alespoň podle muzikantů,
kteří ho inovovali a podíleli se na něm.“
Britská skupina NAPALM DEATH,
díky které považoval časopis Terrorizer grindcore za
„část britské hudební zkušenosti“,
inspirovala v 80. letech několik důležitých kapel
k jejich vzniku. Mezi ně patřily EXTREME NOISE TERROR, CARCASS
a SORE THROAT. V následujícím desetiletí
se dva z průkopníků žánru stávali čím
dál více komerčně životaschopnými. Podle
Nielsen Soundscan, prodalo mezi květnem 91 a rokem 2003 celkem
367 654 nahrávek, zatímco CARCASS 220 374 za
stejné období. Zahrnutí skladby Twist The
Knife (Slowly) od NAPALM DEATH na soundtrack Mortal Kombat
přineslo kapele ještě větší viditelnost. Zakladatelé
vyjádřili jistou rozporuplnost nad stoupající
popularitou grindcoru. Pete Hurley, kytarista EXTREME NOISE TERROR,
odmítal spojování své osoby jako
průkopníka žánru: „grindcore byl legendární
stupidní termín vytvořený hyperaktivním
děckem ze středo-západního hrabství v Anglii
a nemělo to s námi nic společného. ENT byli,
jsou, a – předpokládám – vždy budou hardcore
punkovou kapelou…žádný grindcore, stenchcore
(strench = zápach), trampcore (tramp = děvka)
nebo jakýkoli jiný sub-sub-sub-core žánr
definující výraz, s kterým
přijdete.“ Lee Dorian z NAPALM DEATH prohlásil, že
„bohužel si myslím, že se grindcoru, pokud tomu tak
chcete říkat, stalo to samé, co se stalo punk-rocku –
všechny ty velké původní kapely jen kopírovali
miliardu dalších kapel, které taktéž svůj
styl odněkud okopírovali; nemůžeš být dlouho
originální a už vůbec ne extrémně dlouho.“
Lee Dorrian (NAPALM DEATH) |
THE LOCUST ze San Diega také
bere inspiraci v powerviolence (CROSSED OUT, DROPDEAD), první
vlny screamo (ANGEL HAIR), temného experimentálního
rocku (ART BEARS, RENALDO AND THE LOAF) a death metalu. Někdy
dostávali nálepku „hipster grind“ kvůli jejich
fanouškovské základně a výběrům módy.
Další prominentní grindcorové kapely americké
scény zahrnuje kapely BRUJERIA, SOILENT GREEN, CEPHALIC
CARNAGE, IMPETIGO a CIRCLE OF DEAD CHILDREN. Kanadská kapela
FUCK THE FACTS praktikuje klasický grindcore charakterizovaný
precizním bubnováním a četnými riffy,
stejně jako vokálním projevem v podobě
screamingu a growlingu.
Poslední zastávkou
v našem náhledu do grindcoru je stará dobrá
Evropa. Mezi důležité ranné zástupce tohoto
stylu patří sestavy např. AGATHOCLES (Belgie), PATARENI
(Chorvatsko) a FEAR OF GOD (Švýcarsko). FILTHY CHRISTIANS,
kteří se v roce 1989 upsali Eearache Records, zastupují
Švédsko, zatímco CRIPPLE BASTARDS založili italský
grindcore. NASUM, kteří vyšli ze švédské
death metalové scény, se staly populární
skupinou a brali politická témata z vlastní
perspektivy. Bubeník Anders Jakobson hlásá, že
„to bylo o všech těch různých lidech, které
bavilo, co jsme dělali (…) Udělali jsme grindcore o něco lépe
poslouchatelný na úkor zarytých grindcore
fanoušků, kteří si mysleli, že jsme, no, nemířili
přímo na prodeje, ale nebyli jsme tak úplně věrni
originální základům grindu.“ Další
švédské kapely (např. GENERAL SURGERY, REGURGITATE)
praktikovaly goregrind. INHUME (Nizozemí), ROTTEN SOUND
(Finsko) a LENG TCH´E (Belgie) byly následujícími
evropskými kapelami, které praktikovali grindcore, ale
se sklonem k death metalu. Po začátku nového
tisíciletí, belgičtí ABORTED „vyrostli
v klíčové hráče death-grindového
žánru.“
ABORTED - Death Reckoning:
ABORTED - Death Reckoning:
Žádné komentáře:
Okomentovat