Blogger Widgets

čtvrtek 3. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Grindcore


Grindcore je extrémní forma metalu, která se objevila v první polovině 80. let. Inspiraci bere z několika tvrdých žánru – včetně death metalu, industriální hudby, hlasitých a extrémnějších forem hardcore punku. Vyznačuje se silně podladěnými kytarami, velmi rychlým tempem, blast beatem a vokály, které se skládají z nesrozumitelného growlu nebo pronikavého vřískotu. Nechvalně známou zvláštností grindcoru jsou „mikrosongy“. Britská kapela NAPALM DEATH dokonce drží Guinessův rekord za vůbec nejkratší nahranou píseň; vteřinu trvající You Suffer (1987).

Jako jiné styly, i grind má své menší odnože, kam patří např. goregrind, pornogrind nebo electrogrind. Ačkoli je významným jevem hardcore punku a jiných populárních žánrů, grindcore dodnes zůstává undergroundovou formou hudby.

CHARAKTERISTIKA

Grindcore spoléhá na tradiční instrumentální výbavu jako hardcore punk a heavy metal: elektrická kytara, baskytara a bicí. Nicméně grind mění obvyklou praxi metalové nebo rockové hudby v rovině skladebních struktur a hlasu. Hlasový přednes má rozsah od pronikavých vřískotů po hrdelní growl a štěkot (hovorově: představte si jekot prasete na porážce, blití do mikrofonu a štěkot nasraného pitbula). Vokály někdy mohou sloužit pouze jako doplňkový zvukový efekt; obvyklý zvyk takových skupin jako experimentálních NAKED CITY.

Jak již bylo řečeno výše, silným poznávacím znakem grindcoru jsou „mikrosongy“. Tím pádem má grindcore i několik Guinessových rekordů. V roce 2001 se tak zapsala kapela BRUTAL DEATH v kategorii nejkratšího videa za Collateral Damage (1994) (méně než čtyři vteřiny). V roce 2007 je však překonali již zmínění NAPALM DEATH. Jako důkaz charakteristických mikrosongů jistě stojí za zmínku debutové album skupiny CARCASS, Reek Of Putrefaction (1988), které obsahovalo 22 písní s průměrnou délkou 1 minuta 48 sekund.

Zmíněné bubnování blast beat je sice typické pro grindcore ve všech jeho podobách, ale užívání této techniky předchází jeho vzniku. Bývá popisován jako „šílená perkusní exploze, méně o samotném rytmu, o to více o naprosté zvukové zuřivosti.“

CARCASS
Grindcorové texty jsou typicky provokativní. Řada grindcorových muzikantů je oddána politickým a etickým kauzám. Například NAPALM DEATH oslovují svými písněmi záležitosti anarchistické, v tradici anarcho-punku; mezi tyto témata patří: anti-rasismus, feminismus, anti-militarismus a anti-kapitalismus. Jiné grindcorové kapely, jako CATTLE DECAPITATION a CARCASS, vyjadřují odpor nad lidským chováním, zneužívání zvířat a jsou v některých případech vegetariány. Zvlášť CARCASS někdy bývají označováni jako počátek goregrindu, který se zabývá „tělesnými“ záležitostmi. Skupiny, které se zaměřují na sexuální tematiku, bývají někdy popisovány jako pornogrind. Další bandy zase berou texty s vtipem v podobě černého humoru, satiry apod.

KOŘENY A HISTORIE

Ranná grindcorová scéna se spoléhala na mezinárodní kazetový prodej a DIY (Do It Yourself = udělej si sám) produkci. Nejvíce uznávanou předzvěstí grindového zvuku jsou SIEGE, hardcore punková skupina, a REPULSION, ranná death metalová parta. SIEGE, původem z Weymouthu v Massachusetts, byli ovlivněni klasickým americkým hardcorem (MINOR THREAT, BLACK FLAG, VOID) a britskými kapelami jako DISCHARGE, VENOM a MOTÖRHEAD. Cílem SIEGE byla maximální rychlost: „Poslouchali jsme ty nejrychlejší punkové a hardcorové kapely, které jsme dokázali sehnat a řekli si ´Ok, schválně se pokusíme napsat něco rychlejšího než jsou oni´,“ vzpomínal bubeník Robert Williams.

SIEGE - Cold War:

REPULSION, kapela ze státu Michigan, řadí mezi své inspirace street punkové kapely jako DISCHARGE a CHARGED GBH, crossover thrash jako DIRTY ROTTEN IMBECILES a CORROSION OF CONFORMITY, thrash metal jako SLAYER, METALLICA a SODOM, ranný black metal (VENOM), death metal (POSSESSED), hc punk jako BLACK FLAG a starší hard rock. Tato skupina je často považována za vynálezce klasického grind blast beatu (hraný v 190 bpm) stejně jako výrazné baskytary.

Grind však vznikal hlavně v Anglii. Britské kapely jako HERESY a UNSEEN TERROR zdůrazňovaly vliv tvrdého amerického punku (SEPTIC DEATH) stejně jako švédských D-beat skupin. SORE THROAT citují zase DISCHARGE, DISORDER a evropský thrash (HELLHAMMER) a americký hardcore punk (POISON INDEA, DRI). Japonský hardcore, zvláště GISM, bývá taktéž považován za jednoho z původců stylu.

Ohledně britské grindové scény zakladatel Earache Records, Digby Pearson, souhlasí s Embury v tvrzení, že NAPALM DEATH „protáhli hardcore a metal skrz zrychlovač.“ Nicméně Pearson řekl, že grindcore „nebyl jen o rychlých bicích, blast beatu atd.“ Tvrdil, že „ve skutečnosti to byly kytary – tvrdé, podladěné, ostré, drsné riffy -, které popsaly tento styl, alespoň podle muzikantů, kteří ho inovovali a podíleli se na něm.“

Britská skupina NAPALM DEATH, díky které považoval časopis Terrorizer grindcore za „část britské hudební zkušenosti“, inspirovala v 80. letech několik důležitých kapel k jejich vzniku. Mezi ně patřily EXTREME NOISE TERROR, CARCASS a SORE THROAT. V následujícím desetiletí se dva z průkopníků žánru stávali čím dál více komerčně životaschopnými. Podle Nielsen Soundscan, prodalo mezi květnem 91 a rokem 2003 celkem 367 654 nahrávek, zatímco CARCASS 220 374 za stejné období. Zahrnutí skladby Twist The Knife (Slowly) od NAPALM DEATH na soundtrack Mortal Kombat přineslo kapele ještě větší viditelnost. Zakladatelé vyjádřili jistou rozporuplnost nad stoupající popularitou grindcoru. Pete Hurley, kytarista EXTREME NOISE TERROR, odmítal spojování své osoby jako průkopníka žánru: „grindcore byl legendární stupidní termín vytvořený hyperaktivním děckem ze středo-západního hrabství v Anglii a nemělo to s námi nic společného. ENT byli, jsou, a – předpokládám – vždy budou hardcore punkovou kapelou…žádný grindcore, stenchcore (strench = zápach), trampcore (tramp = děvka) nebo jakýkoli jiný sub-sub-sub-core žánr definující výraz, s kterým přijdete.“ Lee Dorian z NAPALM DEATH prohlásil, že „bohužel si myslím, že se grindcoru, pokud tomu tak chcete říkat, stalo to samé, co se stalo punk-rocku – všechny ty velké původní kapely jen kopírovali miliardu dalších kapel, které taktéž svůj styl odněkud okopírovali; nemůžeš být dlouho originální a už vůbec ne extrémně dlouho.“

Lee Dorrian (NAPALM DEATH)
Žurnalista Kevin Stewart-Panko tvrdí, že americký grindcore 90. let čerpal ze tří zdrojů: britského grindu, amerického hardcore punku a death metalu. Protože první alba NAPALM DEATH nebyli příliš se státech distribuovány, americké kapely braly inspiraci z pozdějších prací jako bylo Hormony Corruption. Tyto skupiny také často využívaly riffů z crossover thrashe a trash metalu. Mezi prvotní zástupce amerického grindu patří TERRORIZER a ASSÜCK. ANAL CUNT, zvláště nelibozvučná kapela, která postrádala baskytaristu, měla taktéž veliký vliv. Jejich styl byl někdy nazýván jako „noisecore“ nebo „noisegrind“; Guilio z CRIPPLE BASTARDS je popisuje jako „nejméně muzikální a nejvíce nihilistickou tvář extrémní hudby své doby.“ Průkopnickou skupinou amerického grindcoru ze začátku 90. let byli BRUTAL TRUTH. Nicméně Sharp naznačuje, že se nechali inspirovat více thrash metalovými DARK ANGEL než britskými skupinami. DISCORDANCE AXIS pak oplývali více technickým způsobem hry než mnoho předchůdců a měli více květnatou vizuální a produkční stránku. Scott Hull je v současné době prominentem grindcorové scény díky jeho účasti v PIG DESTROYER a AGORAPHOBIC NOSEBLEED. PIG DESTROYER jsou inspirováni trash metalem (DARK ANGEL, SLAYER), sludge metalem THE MELVINS a grindcorem praktikovaným BRUTAL TRUTH, zatímco AGORAPHOBIC NOSEBLEED berou podněty z trashcoru a powerviolence, např. D.R.I. a CROSSED OUT. Styl PIG DESTROYER je někdy popisován jako „deathgrind“ kvůli převládajícím vlivům death metalu jako jsou CATTLE DECAPITATION.

THE LOCUST ze San Diega také bere inspiraci v powerviolence (CROSSED OUT, DROPDEAD), první vlny screamo (ANGEL HAIR), temného experimentálního rocku (ART BEARS, RENALDO AND THE LOAF) a death metalu. Někdy dostávali nálepku „hipster grind“ kvůli jejich fanouškovské základně a výběrům módy. Další prominentní grindcorové kapely americké scény zahrnuje kapely BRUJERIA, SOILENT GREEN, CEPHALIC CARNAGE, IMPETIGO a CIRCLE OF DEAD CHILDREN. Kanadská kapela FUCK THE FACTS praktikuje klasický grindcore charakterizovaný precizním bubnováním a četnými riffy, stejně jako vokálním projevem v podobě screamingu a growlingu.

Poslední zastávkou v našem náhledu do grindcoru je stará dobrá Evropa. Mezi důležité ranné zástupce tohoto stylu patří sestavy např. AGATHOCLES (Belgie), PATARENI (Chorvatsko) a FEAR OF GOD (Švýcarsko). FILTHY CHRISTIANS, kteří se v roce 1989 upsali Eearache Records, zastupují Švédsko, zatímco CRIPPLE BASTARDS založili italský grindcore. NASUM, kteří vyšli ze švédské death metalové scény, se staly populární skupinou a brali politická témata z vlastní perspektivy. Bubeník Anders Jakobson hlásá, že „to bylo o všech těch různých lidech, které bavilo, co jsme dělali (…) Udělali jsme grindcore o něco lépe poslouchatelný na úkor zarytých grindcore fanoušků, kteří si mysleli, že jsme, no, nemířili přímo na prodeje, ale nebyli jsme tak úplně věrni originální základům grindu.“ Další švédské kapely (např. GENERAL SURGERY, REGURGITATE) praktikovaly goregrind. INHUME (Nizozemí), ROTTEN SOUND (Finsko) a LENG TCH´E (Belgie) byly následujícími evropskými kapelami, které praktikovali grindcore, ale se sklonem k death metalu. Po začátku nového tisíciletí, belgičtí ABORTED „vyrostli v klíčové hráče death-grindového žánru.“

ABORTED - Death Reckoning:

Žádné komentáře:

Okomentovat