Máme tu další metalový
žánr, který je možno využít jako téma
k mnohahodinovým diskuzím a přitom nedojdete
k žádnému závěru. Gothic metal se stal
obětí mnoha mýtů, omylů, tezí, nesmyslů a
především zmatku. Pokusíme se v našem článku
osvětlit co, kdo, kde, jak, kudy, proč a kam (ne)znamená
gothic metal.
Gothic metal, nebo goth-metal, je
subžánr metalové hudby, který kombinuje tíseň
doom metalu s temnou melancholií gothic rocku. Gothic
metalová hudba je různá podle toho, jak si každá
skupina osvojuje gothic s určitým metalovým
stylem. Mezi průkopníky tohoto žánru patří
např. PARADISE LOST, MY DYING BRIDE a THEATRE OF TRAGEDY.
CHARAKTERISTIKA
Termín gothic vstoupil do světa
heavy metalové hudby s vydáním desky Gothic
Angličanů PARADISE LOST v roce 1991. Od té doby se
fanoušci často navzájem přou o to, „které skupiny
jsou nebo úplně nejsou Gothic.“ Někteří hudebníci
se přeli o spojováni termínu „gothic“ se svými
kapelami, např. Rozz Williams z CHRISTIAN DEATH a Andrew
Eldritch z THE SISTERS OF MERCY.
cover EP Gothic |
Hlasový
projev má tudíž velmi rozmanitou nabídku.
Mužský vokál může být od hrdelního
growlu a black metalového vřískotu Daniho Filtha a
Mortena Velanda až po čistý baryton Østen Bergøy
nebo bas Petera Steela. V gothic metalu se však můžeme setkat
s ženským vokálem víc než v kterémkoli
jiném metalovém stylu, což na druhou stranu neznamená,
že je nezbytné nebo dokonce synonymní se žánrem.
Nutno si uvědomit, že původními zpěváky byli muži
a jednou z prvních hlavních zpěvaček byla až
Anneke van Giersbergen s kapelou THE GATHERING. Ne každá
kapela s ženskou zpěvačkou je gothic metalová kapela.
Tento styl také přitahuje více ženských
fanoušků než jakýkoli jiný heavy metalový
žánr.
MY DYING BRIDE The Cry Of Mankind:
MY DYING BRIDE The Cry Of Mankind:
Gothic metalové texty jsou známé
jako „impozantní a melodramatické“. Pro tři
anglické kapely, které pomohly stvořit tento žánr,
byly jejich zarmoucené a depresivní texty reflexí
jejich doom metalového pozadí. Hudba MY DYING BRIDE
byla považována za „crčící zradou a
bolestí“ z „lyrické fascinace lstí a
hříchem na každý způsob.“ Texty, které
se zaměřují na sebevraždu a bezvýznamnost života
můžeme nalézt u kapel ANATHEMA, zatímco PARADISE LOST
„nikdy neztratili svou intenzivní depresi.“ Gotická
fikce, literární žánr, který míchá
hrůzu a romanci, je zdrojem inspirace pro texty gothic metalových
kapel jako CADAVERIA, CRADLE OF FILTH, MOONSPELL, THEATRES DES
VAMPIRES a XANDRIA. Kritik Eduardo Rivadavia z Allmusic
identifikuje drama a truchlivou krásu jako nezbytné
prvky žánru. Běžné gothické téma
ztracené lásky je předmět, kterého využívají
skupiny THEATRE OF TRAGEDY a LEAVE´S EYES. Osobní
zkušenosti jsou typické pro umělce jako GRAVEWORM či
TIAMAT.
KOŘENY A HISTORIE
Jako hudební styl gothic metal
„skutečně začal na začátku 90. let v severní
Anglii“, kde tři kapely, PARADISE LOST, MY DYING BRIDE a
ANATHEMA, reprezentují „jádro tohoto hnutí.“
Tyto tři skupiny taktéž založily death-doom subžánr,
čímž se vysvětluje, proč z tohoto stylu gothic metal
pochází. V prvních letech začátku
poslední dekády 20. století podepsaliÿ
všechny tři sestavy smlouvu s Peaceville Records a od té
doby jsou známy jako „Peacevillská trojka“. Své
kořeny měly v „šíleném a drsném death
metalu, ale také byly ovlivněny hlasem zpěvákem
PARADISE LOST, Nickem Holmesem, popisovaného jako ´opravdu
smutný, temný zvuk´tancujícího
nebožtíka.“
PARADISE LOST vznikli roku 1988
v anglickém Halifaxu. Jejich debutová deska Lost
Paradise vyšla roku 1990 a „pomohla definovat pravidla
doom/death metalu: drsné, neladěné žalostné
popěvky navýšené o death metalový hrdelní
vokál“ . I když tato skupina vydala i v pozdějších
letech několik desek a stále patří mezi gothic
metalové živoucí legendy, nejdůležitějším
počinem v jejich kariéře byla druhá deska, která
vyšla v roce 1991 a nesla název Gothic. Toto
album slavilo úspěchy v žebříčcích
napříč Evropou a stalo se „jedním
z nejdůležitějších alb“ v heavy metalové
muzice, které pomohlo stvořit gothic metalový žánr.
ANATHEMA |
Zesnulý zpěvák Peter Steele (TYPE O NEGATIVE) |
Přesto, že
Peacevilleská trojka měla bezpochyby největší vliv
na nově vznikající metalový žánr,
nebyli jedinými průkopníky. Ani Spojené státy
nezůstaly pozadu a ke gothic metalu měli co říci. Peter
Steele založil roku 1990 kapelu TYPE O NEGATIVE (bez černého
svědomí je můžeme zařadit i do doom metalu). S premiérovým
albem Slow, Deep And Hard (1991) sledovala newyorská
parta „melodrama v gothic rockovém stylu, který
zahrnuje dlouhé písně založené na jednoduchých
riffech, teatrálních řvavých vokálech,
kostelních varhanech a harmonických hlasových
pasážích, a zvláštním mechanickém
hluku.“ Roku 1992 následovalo The Origin Of The
Feces, ale bylo to až třetí album, Bloody Kisses
(1993), jež se stalo jejich průlomovým albem se „se
zvráceně láskyplnou parodií na goth rockové
konvence“ a texty, které „se radostně válejí
v gothic klišé – sex, smrt, křesťanství,
upíři, další sex a smrt.“ Alba se prodalo po
Spojených státech téměř milión kusů a
překvapivý úspěch si vynutil pozornost gothů.
Poznávací značkou TYPE O NEGATIVE byly podladěné
zastřené kytary a hluboký tichý baryton Petera
Steela. Od tohoto alba je tato kapela brána jako jeden
z průkopníků žánru.
Je ale na místě
vrátit se zpět na starý kontinent, tentokrát do
Švédska. Zde se totiž v roce 1988 zrodila jedna
z důležitých veličin gothic metalu, TIAMAT. Nechceme
se zdržovat rozebíráním diskografie, ale je
myslím dobré zmínit desku Clouds z roku
1993, která byla třetí v pořadí, ale
především udělala dojem na evropskou metalovou komunitu
díky doom metalové atmosféře ovlivněné
„použitými klávesami, které nebyli nikdy
dříve nebo málo kdy využívány.“
Kapela TIAMAT byla a je uznávána za svou produkci
jednoho z „nejvíce gothických materiálů“
Skandinávského poloostrova.
V rychlosti
jsme si představili nejdůležitější průkopníky
gothického metalu. V následujících
řádcích bychom se chtěli věnovat termínu,
který se s gothic metalem pojí snad více
než hudební stránka jako taková a která
často zavádí na zcestí. Tím termínem
je „kráska a zvíře“. Termín odkazuje na
estetický kontrast „andělského“ ženského
vokálu s mužským growlem nebo agresivním
zpěvem. PARADISE LOST a THE GATHERING již tuto techniku použilo
v některých písních na svých
dřívějších albech, ale byla to norská skupina
THEATRE OF TRAGEDY, která poprvé vydala celé
album nazpívané tímto způsobem, a to
stejnojmenný debut z roku 1995. Na třetím albu,
Aégis (1998), pak nahradili piáno elektronickými
klávesami a zpěvák Raymond Rohonyi opustil svůj death
growl ve prospěch „lehkého, mluveného, někdy
šeptajícího hlasu.“ Hudba byla více čistá
a lehčí, očištěná o drsné kytary, ale blíž
dokonalému provedení, které vedlo mnoho
evropských kritiků ocenění Aégis skvělým
hodnocením.
Morten Veland (SIRENIA) |
Po dalších
více než deset let se styl „krásky a zvíře“ velice rozšířil stejně jako počet jeho představitelů po celém evropském
kontinentě. Několik hudebních kritiků však začalo bědovat
(a běduje), že tento způsob byl „k smrti opakován
nespočtem kapel“ až do okamžiku, kdy se stal něčím
jako klišé tohoto žánru. Pokud někdo z vás
četl příspěvek až do této chvíle, možná
si uvědomil, kde je zakopaný pes a proč spousta lidí
mylně považuje každou kapelu, která má v čele
zpěvačku, za gothic metalovou. To si ale vysvětlíme
v budoucnu, kdy se budeme věnovat „sesterskému“
žánru, symphonic metalu.
THEATRE OF TRAGEDY, skladba Siren z alba Aegis (1998):
THEATRE OF TRAGEDY, skladba Siren z alba Aegis (1998):
supreme clothing
OdpovědětVymazatgolden goose sale
kyrie 8 shoes
bape outlet
a bathing ape
kyrie 7 shoes
fear of god
off white hoodie outlet
bape
yeezy shoes