Blogger Widgets

čtvrtek 26. dubna 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Crossover


Crossover je velmi zvláštní styl. Často se totiž stává, že pod jeho hlavičku jsou stavěny kapely, které do něj nepatří ani omylem. Je opět několik způsobů, jak crossover chápat. Na prvních řádcích vám představíme crossover v komerčním smyslu a pak se pustíme do toho, který nás zajímá víc. A tím je crossover thrash (neboli crossover), jehož obsah taky nepatří mezi nejjednodušší. Taktéž v naší zemi je velmi oblíbené kapely strkat do této škatulky nehledě na obsah jejich tvorby.

CHARAKTERISTIKA

Crossover (= překřížení) znamená, že nějaký umělec v jedné písni kombinuje dva a více různých žánrů zároveň. Což může znamenat, že jeden umělec má v žebříčcích několik písní v různých stylech. Nemusí se ale jednat pouze o jednotlivé písně, ale lze tak chápat celý charakter té kapely. Mezi takovéto kapely bychom mohli zařadit FAITH NO MORE, RAGE AGAINST THE MACHINE, RED HOT CHILLI PEPPERS. V jejich vlastním pojetí hudebního stylu můžeme najít prvky funku, rapu, metalu, punku, rocku.

Mezi první komerční „cross-overové“ písně patří Smoke Smoke Smoke od Texe Williamse z roku 1947, který v ní namíchal blues, swing a country. Další komerčně úspěšné crossovery probíhali rock´n´rollové éře. Traditional pop/popoví umělci jako Pat Boone coverovali písně neúspěšným černošským rhythm and blues umělcům. Tyto písně v rukou bílých umělců se staly hitem a v tomhle smyslu se slovo "cross-over" dá chápat negativně.

RAGE AGAINST THE MACHINE a píseň Testify:

Tímto způsobem by se tedy pod kolonku crossover dal zařadit jakýkoli interpret, který kombinuje více různorodých stylů zároveň. Může se pak tedy stát, že rap metalové kapely či symphonic metalové kapely dostanou tuto nálepku. Autor tohoto příspěvku tedy považuje crossover jako velmi nešťastný styl vzhledem k jeho obecnému chápání.

Nyní je na řadě crossover thrash, častěji nazývaný crossover, někdy dokonce nazývaný punk metal. Je to forma thrash metalu, která však obsahuje více hardcore punkových elementů než standardní thrash. Žánr obecně leží na hraně mezi heavy metalem a punk rockem. Jiné žánry ve stejném kontinuu se významně kryjí s crossover thrashem a kromě tradičního hardcore punku a thrash metalu, zahrnuje také styly jako thrashcore, grindcore a skate punk.

Žánr se často plete s trashcorem, což je v podstatě tvrdší a rychlejší hardcore punk spíš než punkově orientovaná forma metalu. Během první poloviny 80. let minulého století se pojem „thrash“ často užíval jako synonymum pro hardcore punk (jako v kompilaci New York Thrash v roce 1982). Termín „thrashcore“ jako rozlišování žánrových umělců od ostatních nebyl takto chápán nejméně do roku 1993. Mnoho crossoverových kapel, jako třeba D.R.I., začalo jako vlivné thrashcorové skupiny. Přípona –core v termínu „thrashcore“ se někdy používá jako rozlišení mezi crossover thrashem a thrash metalem, kterému se později začalo říkat zjednodušeně „thrash“, a tak tento termín přestal určovat rozdíl mezi crossover thrashem a thrashcorem. Thrashcore je příležitostně užíván hudebním tiskem ke skloňování thrashem ovlivněného metalcoru.

Crossover (crossover thrash) začleňuje tvrdé rychlé thrashové riffy s breakdownovými riffy, obvykle užívanými v hardcoru, a pomohl stvořit styl známý jako groove metal (někdy označovaný jako post-thrash). Bubnování je v typicky vysoké rychlosti, někdy za použití D-beatu.

KOŘENY A HISTORIE

Crossover thrash vznikl, když si metaloví umělci začali půjčovat prvky z hardcore punku. Punkově založené metalové kapely se v žánr vyvinuly spíš vyvíjením hudební techniky než hardcorovým outfitem, a znuděností z hudebních limitů „čistého“ hardcoru (který se zaměřil na velmi rychlé kadence a velmi krátké písně). Neobyčejně brzy měl crossover thrash blízký vztah se skate punkem, ale postupně více a více působil na metalové publikum. Scéna se zrodila v roce 1984 v Berkeleyském klubu Rutchie. Termín „metalcore“ se původně vztahoval na tyto crossoverové kapely. Hardcore punkové kapely CORROSION OF CONFORMITY, DIRTY ROTTEN IMBECILES a SUICIDAL TENDENCIES hráli po boku thrashových skupin jako MEGADEATH, ANTHRAX, METALLICA a SLAYER. Tato scéna ovlivnila skinheadské křídlo newyorského hardcoru, které vzniklo v roce 1984 a zahrnovalo bandy jako CRO-MAGS, BEASTIE BOYS, MURPHY´S LAW, AGNOSTIC FRONT a WARZONE. Mezi další prominentní crossover thrash kapely patří NUCLEAR ASSAULT, RATOS DE PORÄO, SHORT SHARP SHOCK (SSS), STORMTROOPERS OF DEATH, CRYPTIC SLAUGHTER, SSD, DYS, GWAR a SEPTIC DEATH, ELECTRO HIPPIES, THE EXPLOITED nebo DISCHARGE.

Švédská crossover metalová kapela CLAWFINGER a videoklip Out To Get Me:

Žádné komentáře:

Okomentovat