Crossover je velmi zvláštní styl. Často se totiž stává, že pod jeho hlavičku jsou stavěny kapely, které do něj nepatří ani omylem. Je opět několik způsobů, jak crossover chápat. Na prvních řádcích vám představíme crossover v komerčním smyslu a pak se pustíme do toho, který nás zajímá víc. A tím je crossover thrash (neboli crossover), jehož obsah taky nepatří mezi nejjednodušší. Taktéž v naší zemi je velmi oblíbené kapely strkat do této škatulky nehledě na obsah jejich tvorby.
Crossover (= překřížení)
znamená, že nějaký umělec v jedné písni
kombinuje dva a více různých žánrů zároveň.
Což může znamenat, že jeden umělec má v žebříčcích
několik písní v různých stylech. Nemusí
se ale jednat pouze o jednotlivé písně, ale lze tak
chápat celý charakter té kapely. Mezi takovéto
kapely bychom mohli zařadit FAITH NO MORE, RAGE AGAINST THE MACHINE,
RED HOT CHILLI PEPPERS. V jejich vlastním
pojetí hudebního stylu můžeme najít prvky
funku, rapu, metalu, punku, rocku.
Mezi první komerční
„cross-overové“ písně patří Smoke Smoke
Smoke od Texe Williamse z roku 1947, který v ní
namíchal blues, swing a country. Další komerčně
úspěšné crossovery probíhali rock´n´rollové
éře. Traditional pop/popoví umělci jako Pat Boone
coverovali písně neúspěšným černošským
rhythm and blues umělcům. Tyto písně v rukou bílých
umělců se staly hitem a v tomhle smyslu se slovo "cross-over"
dá chápat negativně.
RAGE AGAINST THE MACHINE a píseň Testify:
RAGE AGAINST THE MACHINE a píseň Testify:
Tímto způsobem by se tedy pod
kolonku crossover dal zařadit jakýkoli interpret, který
kombinuje více různorodých stylů zároveň.
Může se pak tedy stát, že rap metalové kapely či
symphonic metalové kapely dostanou tuto nálepku. Autor
tohoto příspěvku tedy považuje crossover jako velmi
nešťastný styl vzhledem k jeho obecnému chápání.
Nyní je na řadě crossover
thrash, častěji nazývaný crossover, někdy dokonce
nazývaný punk metal. Je to forma thrash metalu, která
však obsahuje více hardcore punkových elementů než
standardní thrash. Žánr obecně leží na hraně
mezi heavy metalem a punk rockem. Jiné žánry ve
stejném kontinuu se významně kryjí s crossover
thrashem a kromě tradičního hardcore punku a thrash metalu,
zahrnuje také styly jako thrashcore, grindcore a skate punk.
Žánr se často plete
s trashcorem, což je v podstatě tvrdší a
rychlejší hardcore punk spíš než punkově
orientovaná forma metalu. Během první poloviny 80. let
minulého století se pojem „thrash“ často užíval
jako synonymum pro hardcore punk (jako v kompilaci New York
Thrash v roce 1982). Termín „thrashcore“ jako
rozlišování žánrových umělců od
ostatních nebyl takto chápán nejméně do
roku 1993. Mnoho crossoverových kapel, jako třeba D.R.I.,
začalo jako vlivné thrashcorové skupiny. Přípona
–core v termínu „thrashcore“ se někdy používá
jako rozlišení mezi crossover thrashem a thrash metalem,
kterému se později začalo říkat zjednodušeně
„thrash“, a tak tento termín přestal určovat rozdíl
mezi crossover thrashem a thrashcorem. Thrashcore je příležitostně
užíván hudebním tiskem ke skloňování
thrashem ovlivněného metalcoru.
Crossover (crossover thrash) začleňuje
tvrdé rychlé thrashové riffy s breakdownovými
riffy, obvykle užívanými v hardcoru, a pomohl
stvořit styl známý jako groove metal (někdy
označovaný jako post-thrash). Bubnování je
v typicky vysoké rychlosti, někdy za použití
D-beatu.
KOŘENY A HISTORIE
Crossover thrash vznikl, když si
metaloví umělci začali půjčovat prvky z hardcore
punku. Punkově založené metalové kapely se v žánr
vyvinuly spíš vyvíjením hudební techniky
než hardcorovým outfitem, a znuděností z hudebních
limitů „čistého“ hardcoru (který se zaměřil na
velmi rychlé kadence a velmi krátké písně).
Neobyčejně brzy měl crossover thrash blízký vztah se
skate punkem, ale postupně více a více působil na
metalové publikum. Scéna se zrodila v roce 1984
v Berkeleyském klubu Rutchie. Termín „metalcore“
se původně vztahoval na tyto crossoverové kapely. Hardcore
punkové kapely CORROSION OF CONFORMITY, DIRTY ROTTEN IMBECILES
a SUICIDAL TENDENCIES hráli po boku thrashových skupin
jako MEGADEATH, ANTHRAX, METALLICA a SLAYER. Tato scéna
ovlivnila skinheadské křídlo newyorského
hardcoru, které vzniklo v roce 1984 a zahrnovalo bandy
jako CRO-MAGS, BEASTIE BOYS, MURPHY´S LAW, AGNOSTIC FRONT a
WARZONE. Mezi další prominentní crossover thrash
kapely patří NUCLEAR ASSAULT, RATOS DE PORÄO, SHORT
SHARP SHOCK (SSS), STORMTROOPERS OF DEATH, CRYPTIC SLAUGHTER, SSD,
DYS, GWAR a SEPTIC DEATH, ELECTRO HIPPIES, THE EXPLOITED nebo
DISCHARGE.
Švédská crossover metalová kapela CLAWFINGER a videoklip Out To Get Me:
Švédská crossover metalová kapela CLAWFINGER a videoklip Out To Get Me:
Žádné komentáře:
Okomentovat