Blogger Widgets

pondělí 23. dubna 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Alternative metal

Asi nejvýznamnější představitelé alternative, kapela TOOL
Alternativní metal lze chápat ve dvou rovinách. Lze jej brát jako obecnou kategorii zahrnující umělce, kteří hrají metalový styl s jedinečným přístupem k metalové muzice (TOOL, RAGE AGAINST THE MACHINE). Druhým kritériem je, že je obtížné kapelu definovat jako striktně metalovou nebo alternativní (STAIND, 3 DOORS DOWN).

CHARAKTERISTIKA

Alternativní metal je eklektická forma rockové hudby, která získala oblibu na začátku 90. let po boku stylu grunge. V mnoha případech lze alt-metal popsat jako fúzi heavy metalu a alternativního rocku, zvláště indie rocku 80. let. Je charakterizován některými heavy metalovými znaky (nejvíce těžkými riffy), ale často s výraznými experimentálními prvky, které zahrnují nekonvenční texty, neobvyklou techniku, odolnost proti zažitým přístupům k tvrdé muzice a zařazením širokého okruhu vlivů mimo rámec heavy metalové scény.

Alternative metal je tedy hard rockový styl, který pracuje s tvrdou agresí metalový kytar, ale zároveň jejich divokost krotí melodickým přístupem a experimentálními vložkami. Zahrnuje mnoho navzájem neslučitelných kapel a zvuků; alternative metal lze možná nejlépe charakterizovat jako současnou aktualizaci klasického metalu, která počítá s širokými zvukovými přístupy. Alternative lze někdy nazývat i jako nu-metal, ale jak uvidíme, nu-metal je jednak jedním z možných odnoží alternativu (vedle např. industrialu, rap-rocku apod.), ale také samostatný styl v užším smyslu.

KOŘENY A HISTORIE

Alternative metal byl velkou měrou odpovědí na popularitu hair-metalových (čili glam metal) kapel konce 80. let. Tyto skupiny zvrátili old-schoolový metal na plytké populární hnutí. Následně tedy alt-metalové sestavy usilovaly o znovuzrození pravého metalového žáru.

První alternativní kapely vznikly obvykle na základě hardcore punku (CORROSION OF CONFORMITY), post-punku/gothic rocku (JANE´S ADDICTION), grunge (THE MELVINS, SOUNDGARDEN), industriální hudby (MINISTRY, NINE INCH NAILS) a dalších hnutí undergroundové indie scény. Nebránilo to ale tomu, aby kapely spojovaly širokou škálu různých vlivů (jako SOUNDGARDEN, kteří mezi své nejvýznamnější vlivy řadí BAD BRAINS, BAUHAUS a BUTTHOLE SURFERS).

Tyto kapely však nikdy nevytvořily zvláštní hnutí nebo scénu; spíše byly vázáni pouze slučováním tradičních metalových vlivů a otevřeností k experimentování s jeho podobou, obvykle různými vnějšími vlivy a neobvyklými přístupy. Například: CORROSION OF CONFORMITY, THE MELVINS a SOUNDGARDEN měli zálibu v rozvráceném metalu 70. let a FAITH NO MORE zakomponovali prvky funku a rapu, kdežto LIVING COLOUR byla společensky uvědomělá africko-americká parta s virtuózem Vernonem Reidem na hlavní kytaře.

Vidoklip kapely TOOL k singlu z debutového alba:

V počátečním období byly alternativní skupiny spíše záležitost myšlení než čistě definovatelné zvukem, ale brzy se objevily vlivné alt-metalové bandy, které mohly pomoci kodifikovat zvukovou stránku tohoto žánru a dali základ dalším stylům.

Pokud má alternative metal kapelu, která tento styl definuje, pak jsou to TOOL, kteří vletěli na scénu v roce 1993 se svým mimořádně temným a komplexním debutovým albem Undertow. S jejich hřmotnými, hlavu drtícími riffy a úzkostnému naříkání frontmana Maynarda Jamese Keenana, TOOL nejen vyvolali žhavé kořeny metalu, ale také přinesli novou energii a hrozbu do základního modelu. V době, kdy se z průkopnických metalových postav jako OZZY OSBOURNE a kdysi undergroundových kapel typu METALLICA staly superhvězdy žebříčků, TOOL signalizovali, že by alternativní kapely mohly opět metalovému žánru dodat ztracenou vitalitu a divokost.

Popularita skupiny TOOL v polovině 90. let nakopla umělce s alt-metalovými tendencemi, mezi které patřily i kapely lépe definované v jiných žánrech jako indrustrial (NINE INCH NAILS, FEAR FACTORY) a rap-rock (RAGE AGAINST THE MACHINE). Ale dva největší stoupenci party TOOL změnili alt-metal na jeden z nejúspěšnějších stylů pozdějších devadesátých let.

Vedeni frontmanam Jonathanem Davisem, KORN hledali lyrická témata ve vlastních zkušenostech, zvláště v bolesti z dětství, a připojovali k tomu hororovou show a agresivní kytarové riffy. Později STAIND rozšířili zvuk alternativního metalu, když do svého repertoáru zařadili akustické balady jako It´s Been Awhile. Následkem těchto písní byla rychle rostoucí základna fanoušků.

Novináři zabývající se rockovou muzikou pak tvrdí, že kapely KORN a STAIND, společně s jejich rap-rockovými kolegy z LIMP BIZKIT, přenesly alternative metal do mainstreamu.

mainstream rap-rock kapela LIMP BIZKIT
V prvních letech 21. století zažil alt-metal nevyhnutelný mrtvý bod, kdy začal růst počet nových kapel a snažili se napodobit zvuk KORN a STAIND. Což znamenalo, že nové skupiny mohly mít nejasné, nic neříkající kytarové skladby, ale také mohly mít baladu nebo dvě na albu pro popovější posluchače. Brzy se alt-metalové sestavy staly generickými, honící se za zvukem poslední módy. Ale také se v tomto žánru objevovali skupiny dělající dobrou hudbu. SLIPKNOT vydali stejnojmenné album v roce 1999 a v další dekádě produkovali sérii platinových desek. A SYSTEM OF A DOWN nadchli jak kritiky, tak posluchače nahrávkami jako Toxicity z roku 2001, pokračujíce tak zálibou alternative metalu v experimentálních zvucích a politicky směrovaných textech.

S blížícím se rokem 2010 a následujícími roky alternativní metal možná ztratil něco ze své popularity, ale skupiny jako DISTURED pokračují v posouvání stylu dál a dál. Tento styl se zrodil jako odpověď na stagnaci metalové kreativity v 80. letech – a je to dobrá sázka na to, že budoucí kapely podobně vyrostou z aktuálních soundů a vytvoří další vlnu postojů a zvukových struktur.

Alternative metal podle "druhého kriteria", skupina RED:

Žádné komentáře:

Okomentovat