Konečně jsem se dočkal! Nová
deska od smečky Epica je na světě a po předchozí
Design Your Universe (2009), jsem byl pln očekávání.
Víc než čtvrt roku čekání se vyplatilo.Nová věc nesoucí název
Requiem For The Indiferent je dlouhohrající
deskou servírující téměř 80 minut.
Nahrávalo se ve wolfsburgském v Gate Studio pod
dohledem Saschi Paeth (Avantasia, Kamelot).
Mám vždy dobrý pocit
z toho, když je z kapely cítit posun směrem
dopředu. Smečka v čele s neodolatelnou Simonou Simons
není výjimkou. Hned z počátku musím
oba zpěváky vynést do popředí. Smoon dokazuje,
že ani nižší polohy pro ni nejsou problémem a
odvážím se tvrdit, že jí „sluší“.
Na druhou stranu mám občas dojem, že v některých
pasážích vysoké tóny spíš ječí
než zpívá, což by se mohlo v budoucnu vymstít.
Naštěstí to není až tak rušivý element. Mark
Jansen zase na druhou stranu dokázal, že svůj growling
posílá stále dopředu a už je víc než
hodně znatelný rozdíl mezi Phantom Agony (2003)
a dneškem. Oba dohromady si sedí víc než dobře a
navzájem se neruší (kdysi jsem je podezíral, že
je mezi nimi víc než přátelství=o)). Bez sboru
by to nebyl symphonic metal. Ani Requiem neodbočuje
z pravidla. A povedlo se. Navíc, na rozdíl od
předchozích alb, je zde víc užito mužského
vokálu. Výsledný kontrast je příjemný.
Některé okamžiky jsou přesto trochu nepovedené. Zvlášť tam, kde Simona tahá výšky do míst, kam už úplně nedosáhne. Což je věc, která dokazuje, že se snaží se svým hlasem stále pracovat. Navíc si pořád stojím za tím, že je to nejlepší zpěvačka, která se na poli metalo-operních zpěvaček objevuje=o)
Některé okamžiky jsou přesto trochu nepovedené. Zvlášť tam, kde Simona tahá výšky do míst, kam už úplně nedosáhne. Což je věc, která dokazuje, že se snaží se svým hlasem stále pracovat. Navíc si pořád stojím za tím, že je to nejlepší zpěvačka, která se na poli metalo-operních zpěvaček objevuje=o)
Kytary znějí
tvrdší a víc vytažené do popředí než
dříve a s větším prostorem, což u tohoto stylu
sice není zvykem, ale je to osvěžující.
S jedinou výjimkou, na kterou si těžko zvykám.
Kytarový riff je poznávacím znakem metalové
muziky, stejně tak jako kytarová sóla. A ty jsou pro
mě menším problémem. V symfonickém metalu
se sola příliš nenosí (i kytary bývají
spíše vzadu) a nyní nám Mark na několika
místech přeruší linii. A ta mi mírně kazí
požitek z písně. Výjimku tvoří např.
Delirium, kde se menší vyhrávku podařilo
perfektně zakomponovat.
Arien Van
Wessenbeek se tentokrát na bicích vyřádil.
Svojí hrou určuje dynamiku celé desky a „pauzy“ si
příliš neužije. Vůbec celá kapela tentokrát
řádí víc než jindy a svou hru tak nějak
přitvrdila. Za mě je to vítaný prvek, čímž
pro mě Epica stále patří na vrchol své
scény (teď mě asi budou někteří kamenovat=o)).
Kdybych měl vytáhnout některé
kousky, tak by to byly rozhodně zmíněné Delirium,
ale také Guilty Demeanor, kde mě zaujala Smoonina
nižší poloha, desetiminutová Serenade Of
Self-Destruction, jež oplývá svojí téměř
plnou instrumentalitou, a Deep Water Horizont, která má
neskutečný refrén.
Nová placka se partě povedla a
osobně jsem ani nic jiného nečekal. Kdo neslyšel či nemá,
měl by napravit. I přesto, že pro mě je jejich vrcholem
kompilační deska The Divine Conspiracy z roku
2007, má tenhle kousek co nabídnout a potvrzuje, že
letos zatím nevyšlo nic, co by bylo katastrofou. Nezbývá než doufat, aby
vyšel alespoň jeden ze dvou koncertů, které si pro naši
zemičku tahle holandská partička letos v květnu připravila. 7-7,5/10
Front cover nového alba |
Zde oficiální tracklist:
01 – Karma
02 – Monopoly On Truth
03 – Storm the Sorrow
04 – Delirium
05 – Internal Warfare
06 – Requiem For The Indifferent
07 – Anima
08 – Guilty Demeanor
09 – Deep Water Horizon
10 – Stay The Course
11 – Deter the Tyrant
12 – Avalanche
13 – Serenade Of Self-Destruction
14 – Twin Flames (Soundtrack Version) (Bonus Track)
Žádné komentáře:
Okomentovat