V dnešní
době se Lacuna Coil snaží chránit své osobní
životy jak jen to je možné, především kvůli svým
blízkým a přátelům. A jak Cristina jasně
upozorňuje: „Ráda sdílím některé
věci ze svého života, ale nikdy toho neodhalím
přespříliš. Na internetu mám své osobní
stránky, protože miluji spojení s našimi
fanoušky a dost se jim věnuji. Takže mě nepotřebují tzv.
špehovat klíčovou dírkou, aby se o mě něco víc
dozvěděli! Myslím si, že někteří lidé
odhalují příliš mnoho a pak, když odhalí něco
špatného, dožadují se práva na soukromí,
ale to už bývá pozdě.“
Stále
se učící, vyvíjející se a věci
dělající po svém Lacuně Coil nestoupl úspěch
do hlavy. Navzdory nárokům koncertování, kapela
je stále věrná svým kořenům a stále
žije v Miláně, považující jídlo a
své přátele za klíčové důvody, proč
se nechtějí stěhovat. Je jistě neuvěřitelné, že
uběhlo 15 let od chvíle, kdy Lacuna Coil podepsala kontrakt
s Century Media, kteří je stále provázejí
jejich kariérou. Přesto, že během let zažili vzestupy i
pády, Cristina o úspěších hovoří
skromně: „Neexistuje tajemství úspěchu,“
uznává, „jde jen o to být přitažlivý
pro určitý zástup lidí a kolikrát jsme
ani my sami nevěděli jak a jestli se nám něco povedlo. Už
jsme se dostali na nějaké to výslunní – hráli
jsme na velkých festivalech jako Ozzfest, Download,
Wacken…byli jsme na obálkách časopisů. A
v některých případech jsem byla na těch
obálkách první ženou. Myslím, že dnes
je to pro ženy jednodušší, ale také záleží
na tom, jaký druh člověka jste. V minulosti na mě
nějaký frajer volal z publika 'Hej, ukaž nám prsa a
svlíkni se!'. Vypořádala jsem se s tím
tak, že jsem na něj během vystoupení civěla, dokud
nepřestal. Myslím, že to byla pro mě výzva! Ale teď
mám výborné kolegy, kteří mě berou jako
zpěváka, ne jako zpěvačku, ale jako zpěváka, a tak
bych chtěla být posuzovaná – podle talentu, ne
protože jsem žena.“
Fotograf
dodělává posledních málo snímků
a kapela tleská úspěšnému dni. Jak si
sundávají drahý outfit, aby se vrátili do
vlastních riflí a triček a připravili se na návrat
zpět do zakouřeného města, ve vzduchu zůstává
vzrušení z jejich přítomnosti. Toto nakažlivé
nadšení se dá shrnout do pouhých dvou slov:
dark adrenaline.
NEÚSPĚŠNÉ
VYROVNÁNÍ S PŘIROZENOU KRÁSOU SMRTELNOSTI
Smrt
Petera Steela, frontmana Type O Negative, otřásla Lacunou
Coil v samotném jádru
Type
O Negative hráli velkou roli ve zvuku Lacuny Coil během
jejich kariéry. Jejich melancholické stejnojmenné
debutové EP a následující dlouhohrající
desky, ostré riffy a temně romantické obrazy byly
hodně ovlivněné brooklynskou doomovou skupinou. Ale v roce
2003 se obdiv na dálku změnil, kdy se kapely dohodli na
severoamerickém turné:
„Type
O Negative byly pro nás klíčovou inspirací a
byli mými metalovými idoly, takže, když jsme se
setkali, bylo to pro mě neuvěřitelné,“ vysvětluje
Cristina. „Pamatuji si na úplně první den toho
turné s nimi…byli jsme trochu vystrašení, ale
Peter Steele přišel do naší šatny a mluvil s námi
jako by nás znal odjakživa. Byl skutečně ironický a
sarkastický, což bylo překvapující, protože
jsem si ho vždy představovala jako ostrého hocha a sex
symbol. Na konci turné nás pozval do italské
restaurace, kterou v New Yorku znal a zaplatil za nás.“
Peter Steele |
Obě
kapely se brzy staly dobrými přáteli, příležitostně
hráli společně na stejných festivalech a, v roce
2007, Andrea Ferro přidal Type O Negative na stage během Gods Of
Metal v Miláně. O dva roky později se při prvním
samostatném turné nechali italští metalisté
doprovázet vedlejším projektem Kennyho Hickeye a
Johnna Kellyho, Seventh Void.
Radost
se ale obrátila ve smutek, když se 14. dubna 2010 dostala do
Milána zpráva o náhlé smrti Petera Steela
způsobené selháním srdce. „Bylo to těžké,
zvlášť, pokud jste věděli, že se dostal s těžkých
problémů, a pak najednou takto zemře.“ Říká
Andrea, který stále cítí ztrátu
přítele, kterého označuje za svého bratra.
„Nebylo to úplně neočekávané, protože
víme, co se může stát pokud si zahráváte,
ale když se to skutečně stane, není lehké tomu
čelit.“
Na veřejnosti se Lacuna Coil připojila ke kondolencím, ale
v soukromí začala pracovat na mnohem osobnějším
vzdání pocty. Ve stejnou noc, kdy přišla tato zpráva,
začal baskytarista Marco Coti Zelati psát píseň
s názvem My Spirit – ta, která zní
na konci Dark Adrenaline a je věnována přímo
Peterovi.
„Vokály
jsme nahráli odlišně, protože jsme chtěli, aby to mělo
atmosféru Type O.“ Andrea vysvětluje. „Je to velmi
zvláštní píseň, kterou jsme chtěli přidat na
album a dlouho jsme ji schovávali i se sekcí hlavní
kytary na konci – pokaždé když slyším její
text, cítím ji mnohem hlouběji než cokoli jiného,
co jsme napsali.“
Se
slzami v očích Cristina dodává: „Bylo
velmi obtížné ji zazpívat, ale chtěli jsme
napsat píseň o naději. Zda věříte (v reinkarnaci)
nebo ne, život má cyklus a stále se vracíme do
přírody. Naši milovaní lidé neodcházejí
tak úplně navždy – musíme si je zapamatovat a pak
je nechat jít.“
NA
OKRAJI POSTUPU
Progresivní
operní kořeny Lacuny Coil ovlivněné zvukem 70. let
Možná
by v dnešní době bylo nejlepší být známý
jako operní, power metal nebo komerční pop, ale v roce
1970 byla Itálie na popředí díky novému
a vzrušujícímu progresivnímu rocku. Inspirované
hudbou z Britských ostrovů, místní kapely
razily spíše experimentální cesty a nevědomky
skončily jako novátoři žánru, pro který se
užívá výraz něco jako renesance. Le Orme, Area
a Banco del Mutuo Soccorso patřily mezi největší jména.
Naproti tomuto milánskému horizontu PFM (Premiata
Forneria Marconi nebo cenově ohodnocenému Marconi Bakerymu)
se zrodila první italská progresivní kapela, aby
dosáhla úspěchu za hranicemi své země. Mladý
Andrea Ferro tomu propad. „Progressive byl velkou částí
našeho dědictví, ale zrovna teď to bylo trochu ztracené.“
Říká. „Možná do jisté míry
inspirujeme další kapely, aby nemysleli pouze v nějakém
omezení škatulkou, ale Itálie je velmi konzervativní
země (nyní), takže je zde většina power nebo klasického
metal, který je sice v pořádku, ale nemyslím
si, že je nějak experimentální nebo současný.“
PFM |
Nemyslete
si, že Lacuna Coil jsou progresivní v technickém
slova smyslu – zpěvák uznává, že tím
zrovna nejsou – ale jsou otevření představám o
rozšíření hudebních hranic a kombinace
s nečekaným. A právě tak jako PFM před nimi –
jejichž syntetické a elektrické stupnice jsou stále
inspirací – se Lacuna Coil stala jedním z dnešních
největších vývozních produktů Itálii
v rámci hudebního pole.
Tento
námět „nečekaného“ je znovu použit v Dark
Adrenaline, které bylo nahráno ve studiu vlastněném
bývalým houslistou PFM, Maurem Paganim. „On má
výběrové studio,“ vysvětluje Andrea. „ale
nechci říct, že výběr nahrávek nebo čeho.
Hodně slavných italských progresivních skupin
zde nahrávalo, stejně jako těch moderních, takže je
tu mnoho starého vybavení. Použili jsem věci jako
zesilovače, klávesy, perkuse a mandolínu – všichni
mají takový zřetelný zvuk kvůli způsobu
nahrávání, ale my jsme měli přístup ke
skutečným věcem.“
Italská
parta brala inspiraci z širokého dalekého okolí,
když odmítala být škatulkována podle toho, jak
by měl moderní dark metal znít. Dokonce hrála i
s typem japonského bubnu známého jako
taiko, který přidal neobvyklou strukturu a energii k úvodní
skladbě Dark Adrenalin (tuto verzi lze slyšet na speciální
edici alba).
Kdysi
spojováni s holandskými The Gathering, jsou Lacuna
Coil stále fanoušky moderního progresivního
metalu a odkazují se na současné ikony Mastodon, Opeth
a Anathemu, které počítají mezi své
oblíbené interprety. Také podpořili Cayne,
kteří s nimi odjeli italskou část Darkness
Rising Tour.
Nováčky
založil kytarista Claudio Leo a Raffaele Zagaria, kteří byli
součástí původní sestavy Lacuny Coil a jsou
slyšet na debutovém stejnojmenném EP. Raffaele byl
nedávno nahrazen Marco Barrusem z Brits Heavy Metal Kids,
který je v táboře LC znám z mixáže
Karmacode a Dark Adrenaline.
DISKOGRAFIE
Začátek
cesty do temnoty
Půl
roku po podepsání smlouvy s Century Media, vydala
Lacuna Coil debutové EP a vydala se na turné po boku
Moonspell. Šestistopá nahrávka produkovaná
Waldemarem Sorychtou vykazovala počáteční
neotesanost, ale také potenciál se špetkou toho, co je
kapela schopna nabídnout. Je zde silný příklon
k melancholii jako u Paradise Lost a Anathemy, ale s vlivem
osobité potemnělosti skupiny – ta se může vyvinout
v několika dalších nahrávkách.
In
A Reverie, 1999
Nový
věk gothic metalu
Jestliže
jejich EP zčeřilo hladinu, pak krátké a sladké
první album udělalo velké vlny. Přes 40 minut
trvající vysněný debut Lacuny Coil je plný
hlasových harmonií a fascinujících
kytarových linek. Napsané s modernějším
pocitem než Aégis od Theatre Of Tragedy (vydané
o rok dříve), stalo se In A Reverie záchranou
těm, kteří byli zklamáni odklonem The Gathering ze
své dosavadní cesty. Sexuálně laděný
artwork se stal ikonickým, zatímco hudební
struktury mohou být znovu slyšet na pozdějších
deskách.
Odhalení
identity
Toto
je první nahrávka, která uvádí
nynější sestavu – druhý kytarista Marco „Maus“
Biazzi se ke skupině připojil až po nahrání In A
Reverie. Otvírací skladba ukazuje, jak Lacuna Coil
maže poslední vazy s minulostí, experimentování
s vesmírným zvukem kytar a ostřejší zvuk
se rychle stal jejich ochrannou známkou. Basista Marco Coti
Zelati převzal klávesové povinnosti od Waldemara
Sorychty, což dalo písním jako italsky zpívané
Senzafine více dynamického a tajuplného
pocitu, zatímco jejich rozpálený cover taneční
Stars od Dubstar ukázal, že nemají strach
z překračování žánru a experimentování
s překvapujícími věcmi.
Italové to dělají lépe
Nyní s pevnou sestavou a několika působivými
koncerty za sebou, byla Lacuna Coil připravená jít do
sebe s druhou deskou mláďat. Marco Biazzi přijal roli
aktivního skladatele písní tak, jak začal zvuk
kapely zrát a experimentovali se symfonickým
programováním. Temná atmosféra Unleashed
Memories, nahrané za tři týdny, se potkalo
s příznivou kritikou a ještě lepším přijetím
fanoušků. Jedinou písní z EP Halflife je
přepracovaná verze Senzafine, která se rychle
stala favoritem fanoušků stejně jako se Cristina Scabbia dostávala
na vrchol časopiseckých žebříčků jako nejvíce
focená žena metalové scény.
Comalies, 2002
Čistá melancholická dokonalost
Plouživé
singly Heaven's A Lie
and Swamped, více elektické a sebevědomější
Comalies prořízlo Lacuně Coil cestu z undergroundové
gothic metalové kapely k tomu, aby se stali headlinery.
Jeho lahodná směs protikladů se stala hitem stejnou měrou
mezi evropským i americkým obecenstvem a zabezpečila
skupině místo na soupisce prestižního Ozzfestu. Temné
a světlé, lehké a tvrdé; Comalies hrálo
na správnou strunu a je považováno za jedno
z nejlepších alb Lacuny Coil. Dva roky po vydání
se stalo nejvíce prodávanou deskou v Century Media
a single Swamped se objevilo na soundtracku k Resident
Evil: Apokalypse.
Karmacode,
2006
Nu-metalové
ublížení na těle čtvrté desky
Změny
v osobních životech členů a vliv jízd po boku
klíčových hráčů na poli metalové scény
vedli Lacunu Coil do nového hudebního směru. Jejich
deviza v podobě melancholie ustoupila nu-metalovým
riffům a více komerčních prvků na albu nakonec
rozdělilo fanoušky. Vydání Karmacode bylo
opožděno, a proto zatím kapela podporovala na turné
jeho předchůdce před novými posluchači, ale když nakonec
deska vyšla, někteří fanoušci tvrdili, že zakopali své
temné kořeny na úkor komerčního prodeje. Ve
skutečnosti sextet dosáhl singlem Our Truth svého
prvního zařazení do anglické Top 40 a místo
na mnoha obálkách časopisů.
Krátký
výpad do oblasti popu
Protože
podrobnosti o Shallow Life vycházeli pomalu, Century
Media mezitím vydala starší tvorbu s výběrem
největších hitů nazvaný Manifesto Of Lacuna Coil
pro nové fanoušky. Postupně začaly vycházet
informace z nahrávacího období v LA
s Donem Gilmorem, mužem stojícím za deskami
Hybrid Theory a Meteora od Linkin Park. Postaveno na
velkých refrénech a více pozitivních
písní, stalo se Shallow Life největší
odchylkou od všeho, co do této chvíle kapela udělala.
Jeho zamýšlená ironie se očividně ztratila v masách
lidu, kteří je vinili ze sebezaprodání.
Neobyčejný
návrat k temnotě
Po
téměř dvou letech skoro neústavného turné
se Lacuna Coil zvedla a oprášila, připravena přijít
se svým šestým albem. Díky poučení
z chyb na Shallow Life je Dark Adrenaline
dramatickým návratem ke zvuku, který vytáhli
z bažin po roce 200 společně s typickou melancholií,
krásnými melodiemi a tvrdými kytarovými
riffy. Deska částečně napsaná baskytaristou Marce
Cotim Zelatim v době, kdy musel přerušit Shallow Life turné
kvůli zranění, zahrnuje i hold Peteru Steelovi, který
napsali v den oznámení jeho smrti na srdeční
selhání. Připravte se na rok 2012, toto je zpáteční
jízdenka Lacuny Coil do temnoty.
Žádné komentáře:
Okomentovat