RECENZE: Tribal - I-Dentity

Urs Müller – baskytara
Andy „The Animal“ Gantenbein – bicí

Feed The Public (2004)(Demo)
Cardboard Heroes (2005)
Corner Of A Circle (2009)
I-Dentity (2012)

Švýcarsko. První věci, které se mi vybaví, jsou Alpy, čokoláda, hodinky, léky na cokoli, švýcarský univerzální messer a bílý krucifix na červeném pozadí. Po hudební stránce pak mé znalosti prakticky končí s ELUVEITIE. Proto jsem neváhal, když nás oslovila kapela TRIBAL, a chopil se možnosti rozšířit své hudební obzory a nahrávku I-Dentity představit českému publiku. Nebo alespoň té části, která čte tuto recenzi. Tento kvartet vznikl již v roce 2004 a na svém kontě má dvě dlouhohrající alba, ke kterým letošního května přibylo další s magickým číslem tři. Vždy považuji za nemalé riziko psát recenzi na několikátou fošnu kapely a neznat alespoň zběžně její předchozí tvorbu, obzvlášť pokud se jedná o žánr, který člověk obvykle neposlouchá. Ale vzhledem k tomu, že to není můj první (a už vůbec ne poslední) případ podobného „risku“, pojďte se mýma očima podívat na přes šedesát minut hrající I-Dentity.

Tahle parta staví po hudební stránce své písně na těžkých metalových riffech (Eleven, Spiral Of Insanity), melancholických melodiích (Liberation), silných hard rockových melodiích (Metamorph), což všechno táhne především kytarista Mark Rossi. Ten předvádí i své umění prstokladu v sólech, např. v poslední skladbě Past-Present-Future. Samozřejmě, že TRIBAL nestojí a nepadají pouze na jeho hře, ale Marka považuji asi za nejsilnější a hlavně nejmocnější element.

Deska také obsahuje i klasické balady jako je Believe nebo jediná německy zpívaná Die Kraft Ist In Dir. Tím se tedy album I-Dentity může pochlubit barevností a různorodostí, což mám na hudebních nahrávkách rád. Po instrumentální stránce tedy nemám co vytknout, protože se jedná o nenásilný, ale přesto efektní a chytlavý hard rock, který velmi účinně kombinuje moderní přístupy se standardy dekád minulých. Co je však pro mne „záhadou“, které nemohu pořád přijít na kloub, je zpěvák Greg Bailey.

Greg má totiž ve svém hlase něco zvláštního. Na velké části desky zní jako obyčejný zpěvák, kterého pouštíte jedním uchem tam, druhým ven a zarazíte se pouze, když vám nesedí jeho angličtina. Pak ale najednou přijdou momenty, kterými do již tak zajímavé směsi hudebního koření plné různých emocí přidá špetku psychedelického rocku patřícího kamsi do doby před čtyřmi desetiletími, což vybíravého posluchače musí zaujmout. Na dalším místě mi drze stylem zpěvu (nikoli hlasem) připomíná Davida Bowieho nebo Davida Gahana z DEPECHE MODE. Z Grega Baileyho vyzařuje cosi britského, ať už to znamená pro kohokoli cokoli. Nejvíc mne jeho hlas, a vlastně celá kapela, zaujal ve vysoce sofistikované skladbě Blame, kterou byste si měli spíš pustit než číst cokoli, co bych o ní napsal. V té mám dojem, že asi nejvíce ukázal jaké možnosti jeho vokál má a jak bravurně s ním umí nakládat.

Takže kapelu TRIBAL ano nebo ne? Na první dva, možná tři poslechy, tahle švýcarská čtveřice zní jako mnoho skupin na naší domácí klubové scéně, kde hosté lijí krkem litry alkoholu, ale nemají větší důvod vnímat, co se děje na pódiu. Přesto, že TRIBAL se asi nestanou celosvětovou hvězdou, přesto byste je měli určitě zaznamenat. Pravda, že pro zapřísáhlé headbangery asi tahle kapela nebude, ale zbystřit by měli minimálně ti, kteří mají rádi klasický rock plný temnější tématiky, melancholie a psychedelie, britskou hudební minulost, chytlavé melodie a silné kytary, a to vše zabalené do moderního kabátu. Možná, že se vám recenze zdá poněkud stručná. Je to patrně způsobeno tím, že i když rád objevuji nové kapely, jejich hudební projevy a TRIBAL stojí bez pochyb za nejedno poslechnutí, tak v srdci pořád zůstávám spíš headbangerem toužícím po něčem tvrdším a agresivnějším=o)

Album trailer: