RECENZE: Huldre - Intet Menneskebarn

Troels Ducholm Nørgaard – flétna, niněra
Lasse Olufson – loutna, kytara
Bjarne Kristiansen – baskytara
Jacob Lund – bicí, perkuse

Huldre (Demo)(2010)
Intet Menneskebarn (2012)

Když folk metal, tak největší líhní je bez pochyby Skandinávie. I v této recenzi se podíváme na nordický folk metal, ale z Dánska. Jedná se o kapelu HULDRE, která nám poskytla své debutové album Intel Menneskebarn (= nelidské dítě), jež se narodilo ke konci června letošního roku. Kapele chci poděkovat a doufám, že můj náhled do 50ti minut hudby pomůže HULDRE podpořit i mezi českými fanoušky lidové hudby. Než přikročím k recenzi, sluší se tuto šestici blíže představit. Vznikli v roce 2006, kdy kapelu HULDRE založil trojlístek členů: baskytarista Bjarne Kristiansen, houslistka Laura Emilie Beck a zpěvačka/textařka Nanna Barslev. K nim se v roce 2009 přidali kytarista Lasse Olufson a bubeník Mikael Skou. Ten však ke konci 2009 sestavu opustil a jeho místo převzal Jacob Lund. No a od Léta Páně 2010 funguje uskupení HULDRE ve formaci, kterou naleznete v úvodu.

Co se týče hudební historie, tak tu zatím tvoří pouze předloňské demo a právě letošní počin. Nahrával se v zimě 2011 v lübeckém (Německo) LSD Studiu za dohledu a zvukařských dovedností Lasse Lammerta (kytarista INCUBATOR, KILLFLOOR MECHANIC, SUBCUTANE). CD si kapela vydávala sama za konzultace a distribuční pomoci dánského labelu Gateway. Nyní ale odhoďme křesťanské či jiné rádoby společenské konvence a vydejme se na padesát minut trvající cestu, jež vede skrz potemnělé dánské lesy plné mrazivě podivné nálady.

Nemůžu říct, že bych nebyl fanda folk metalu. Spíš ho ale poslouchám výjimečně, protože většina skladeb se mi zdá buď velmi podobná a nebo, stejně jako u death metalu,….usínám (btw. nebavíme se o živých vystoupeních). Popisovat skandinávský folk metal pro zasvěcené (i nezasvěcené) asi stejně nemá příliš velký smysl, proto se zaměřím jen na některé skladby a věci, kterými mne zaujaly.

Ulvevinter a Brandridt obsahují kytarová sóla, která patří do zcela jiné kategorie, ale přesto fungují velmi dobře a hlavně v Brandridt dodává vyhrávka songu další úroveň. Píseň Skovpolska mne vyvedla z bludu, že nesouhra a disonance je arzenálem mathcorových kapel - u toho poměrně krátkého úseku na konci jsem se modlil, aby už přišlo opět na refrén. Velkou bombou je ale Vaageblus, která stojí na death metalovém přístupu bicích a kytar, do čehož Nanna zpívá naprosto jinou melodii než bych čekal. Místo bolestivé srážky je ale výsledkem vskutku parádní skladba odlišná od všeho folk metalového, co jsem kdy z této oblasti slyšel. Pokud mi někdo z vás řekne, co je mi tolik povědomého na instrumentální skladbě Spillemand nesoucí se v uvolněné a veselé náladě jakou lze pocítit při venkovní hostině ve společnosti severských válečníků, pak nic nedostanete. Ale aspoň se tím přestanu trápit. Taktéž jsem si na albu oblíbil Knoglekvad, což je jednoduchá „hopsačka“ o dvou slokách a veselé melodii na píšťalu.

Protože se jedná o folk metal, tak samozřejmě nechybí ani tradičnější nástroje. Těmi jsou housle, flétna s píšťalou procházející celou deskou. Najdeme i dudy (nebo něco hodně podobného) v Skærvild, kterážto jistě patří mezi nejlepší věci na desce. Do toho Nanna na Nelidském dítěti zpívá ve svém rodném jazyce, čímž jsem si odbyl svou premiéru. Dánštinu jsem dosud nikdy neslyšel a asi si budu muset ještě chvíli zvykat. Finština se švédštinou je mi bližší a nejspíš to tak i zůstane. Nicméně, co se týče vokálního projevu frontmanky, popsal bych jej jako chvílemi až „jódlující“ Anna Murphy z ELUVEITIE občas inklinující ke zpěvu symphonic metalových zpěvaček.

Dánská skupina HULDRE se tedy představuje a bojuje o své místo na scéně. Za sebe mohu říct, že se to jistě podaří. Důvod? Klasická instrumentace je omezena vlastně na minimum (s výjimkami popsanými výše) ve prospěch lidové hudby. Nanna Barslev má svůj osobitý projev, který je ještě podtržen dánštinou, což není příliš obvyklý jazyk ani v tomto žánru. Ono i samotný fakt, že v kapele funguje pouze ženský zpěv, je zajímavost. Lidové nástroje, jako zmíněná flétna, hrají prim a nesou v sobě pochmurnou i veselou náladu, čímž tvoří členitý obraz malovaný tmavými barvami nazvaný Intet Menneskebarn. Pokud patříte mezi ty, kteří milují medovinu, bojovnou náladu a bujarou zábavu severských národů, pak HULDRE bude jistě patřit mezi vaše oblíbené kmeny. Navíc úplně z jiné strany Severu než jste byli zvyklí.