RECENZE: Ashes You Leave – The Cure For Happiness

The Passage Back to Life (1998)
Desperate Existence (1999)
The Inheritance of Sin and Shame (2000)
Fire (2000)
Songs of the Lost (2009)
The Cure for Happiness (2012)

Když se řekne Chorvatsko, vybaví si našinec nejčastěji moře a vše s ním spojené, což je chyba, protože tato země ukrývá i jiné poklady. Na mysli mám šestý dlouhohrající počin chorvatské kapely ASHES YOU LEAVE. Ten nese název The Cure for Happiness a v necelých padesáti minutách nabídne solidní směsici doom/gothic metalu. Popravdě, hned na začátku se musím přiznat k tomu, že má jediná zkušenost s chorvatskou metalovou hudbou spočívá v poslechu industriálních OMEGA LITHIUM. Tím víc jsem byl zvědav, jak si AYL se svou deskou  povedou. A vskutku není to špatné. Album dozajista nastartuje vaši zčernalou duši a dá zapomenout všem těm příjemným věcem okolo nás.

Kapela vznikla v roce 1995, tedy v nelehkém období poválečného Chorvatska, kdy hudbě nebylo zcela přáno. Několik mladých fanoušků doom metalu se však nezaleklo a položilo základy tomu, co dnes můžeme nazývat největší chorvatskou metalovou skupinou. Za dobu své existence prošlo uskupení mnoha změnami, tou poslední je příchod italské zpěvačky jménem Giada “Jada” Etro, jež střídá u mikrofonu Tamaru Mulaosmanovic. Obměna zpěváka představuje vždy choulostivou záležitost. V tomto případě jí však můžeme hodnotit pozitivně, jelikož nepůsobí nikterak radikálně. Jade, podobně jako předtím Tamara, nabízí solidní vokály, které společně s výborným mužským growlem a prvotřídním instrumentálním pozadím písní do sebe výborně zapadají. Zvuk tudíž plynule navazuje na předchozí tvorbu.

Doom metal, když se hraje dobře, by podle mého názoru neměl být považován za zasmušilý žalozpěv, který vás donutí k depresi či pesimismu. Měl by být spíše oslavou všeho tmavého a špatného, jež leží uvnitř naší psychiky. Myšlenkou provokující, ale přesto i reflektující a nebezpečnou. Nabízet útěchu, beznaděj a přitom inspirovat. Album je jako celek velmi dobře vyvážené, což ve vás vyvolá dojem toho, že jste součástí jediného představení a neposloucháte pouze různorodou směsici písní plnou všech možných kombinací a kontrastů.

Album otevírá song Devil in Disguise. Parádní skladba, která nám hned na začátku nastíní všechny možnosti této desky. Dostane se nám parádních kytar, houslí či sóla. Brzy se však ukáže, kde je zakopáno jádro pudla. Vokály se podrobují houslím a děsivému poselství, které bude hlavní myšlenkou, na níž bude stavět toto album. Deska pokračuje dalšími několika skladbami odrážejících temnotu prezentovanou v první stopě. Např. For the Heart, Soul and Mind: opravdu krásně strašidelný song, který ve vás dozajista vyvolá mrazení v zádech. Obsahuje perfektní kytarový riff a navíc dokazuje, jak silnou zpěvačkou Jade je. Další skvost představuje The Ever-changing: klasický gotický riff podpořený úžasnou flétnou v podání hostující Any Toric, jemuž kontrastuje temný vrčivý vokál kytaristy “Bero” Poje. Meant to Stray: tmavá a zlověstná píseň podpořena dalším velkým riffem. Ale písní, která asi nejlépe vystihuje kapelu a desku je Summer Ends. Čiré zpytování svědomí, jež je temně  krásné a skličující zároveň. Jedna z těch písní, kdy si můžete lehnout, zavřít oči a nechat se unášet kdo ví kam.

Hledáte-li pozitivně nabitou muziku musíte jinam, ale pokud dokážete ocenit tmavou atmosféru doom/gothic  metalu, tak tohle je něco pro vás. AYL znají své pole působnosti dokonale. Toto album si zaškrtávám ve svém seznamu letošních překvapení. Skutečný triumf, pokud jde o složení, strukturu a výkonnost. Těším se, opravdu doufám, že tato sestava zůstane pohromadě a přichystá do budoucna další podobné skvosty.

HODNOCENÍ: 9/10