RECENZE: Cradle Of Filth - The Manticore And Other Horrors

Damnation And A Day (2003)
Nymphetamine (2004)
Thornography (2006)
Godspeed On The Devil´s Thunder (2008)
Darkly, Darkly, Venus Aversa (2010)
The Manticore And Other Horrors (2012)

Tuhle anglickou psí smečku není nutno představovat. CRADLE OF FILTH si ale svou silnou pověst ikon extrémního gothic metalu, kteří souloží s ďáblovými děvkami, těžce pošramotili už před několika lety. Lhal bych, kdybych řekl přesný rok, ale osobně to vidím někdy po vydání alba Nymphetamine roku 2004. I když i tahle nahrávka byla na míle daleko od zvuku alba Midian a starších. Nicméně, letos se tato parta s českým bubeníkem rozhodla, že se pokusí svou reputaci napravit bestiářem The Manticore And Other Horrors. Osobně si ale nemyslím, že tomuto prohlášení většina fanoušků staré tvorby věřila….zvláště, pokud se k nim dostala 2 CD Midnight In The Labyrinth vydaná letos a obsahující podivnou best of kompilaci v ještě podivnějším provedení. Na bodech kapele asi nepřidal ani první videoklip, který byl natočen ke skladbě Frost Of Her Pillow. Ta mi připomněla svou tvrdostí, kadencí a brutalitou song Nymphetamine, takže jsem si nebyl jist, jestli má vůbec cenu na novinku čekat. Ovšem to, co nakonec The Manticore And Other Horrors přineslo, je překvapením, z kterého se ani nechci vzpamatovat…

Instrumentální úvod The Unveiling Of O dává napovědět, že přichází něco temného, což podtrhne ještě piáno a zvětšující se napětí. A pak to přijde. The Abhorrent odstartuje kulometnou palbou, hodně drsným riffem a typickým Daniho ječákem. Kytara má zvuk, který se zařezává do těla, Martin udává zběsilé tempo a malému velkému muži za mikrofonem po letech opět nerozumím ani slovo. Zpomalení rytmu a změna melodie ve třetí minutě nostalgicky vyvolává vzpomínky na stará alba. Trocha toho mluveného slova a maximálně agresivní závěr skladby. I další písně se nesou v podobně temném, punkově zběsilém duchu a Illictus je obohacen o ženský vokál na pozadí. Změna v albu přichází s již zmíněnou Frost On Her Pillow, která svou strukturou do desky vůbec nezapadá, ale rozhodně není nijak urážející. Je příjemným zvolněním v tak náhle jiném přístupu CRADLE OF FILTH ke své práci (přeci jen je takovýto návrat poněkud šokující). Za největší pecku z celého alba považuji Huge Onyx Wings Behind Despair. Tuhle nálož totiž vnímám jako parádně divoký mix toho, co Angličané vydávali do roku 2000.

Ona totiž celá druhá polovina The Manticore And Other Horrors je jako vstání Fénixe z popela. Kytarová bomba Pallid Reflection, sbor v Siding With The Titans, návrat k ženskému vokálu v podání Lucy Atkins v Succumb To This, riffy nažhavená Nightmares Of An Ether Drinker, kompozičně dokonalá Death, The Great Adventure alá COF school. Také by bylo na místě zmínit, že ve studiu se k Znesvěcené Trojici přidal Daniel James Firth, který obsluhoval baskytaru. Následné instrumentální outro Sinfonia vás jen klidně vyvede z nadupané stopáže a následné ticho nechá v oněmělém úžasu. Alespoň u mě tomu tak bylo.

Ale abych jen nechválil. Jednotlivé písně zní přeci jen velice podobně, což je spíš na škodu. Jako by se CRADLE OF FILTH při hledání cest ke své minulosti chytili jen jedné a to, co na ní viděli, nacpali do všech skladeb. Díky tomu je výsledek poněkud jednotvárný a člověk musí album poslouchat víckrát než jiné, aby si jednotlivé songy vryl do hlavy. Ani Dani si nevystřihl tak barevnou paletu vokálů, jak u něj bylo zvykem. Ale to může být dáno spíš tím, že člověk stárne a díky tomu začínají být možnosti a schopnosti menší. Přeci jen jde v jeho případě o hlasivky a ne o šest strun na kytaře. Ať tak nebo onak, CRADLE OF FILTH vydali nadupané album, na které jsem čekal hodně dlouho. Jestli si chtěli napravit reputaci, řekl bych, že s The Manticore And Other Horrors se jim to povedlo. A především, nemyslete si, že jsem vám o desce prozradil vše. Pokud jste kdy poslouchali tuto anglickou ikonu, pak tuto nahrávku nesmíte ignorovat. A ano, CRADLE OF FILTH opět šokují. Tentokrát v dobrém smyslu.

Na závěr k poslechu dvojice songů Manticore a For Your Vulgar Delectation: